Jump to content

Din første båttur og erfaring med båtlivet

Fred

Recommended Posts

Min lidenskap for båt startet som 10-11 åring i en 8 fots hvit steady jolle. Først var det bare årer tilgjengelig, men fikk etterhvert en brukt firehesters eldre nyrenovert yamaha til jul. Denne gav meg mye glede! båten gikk i plan med bare meg ombord.. 10-12 knop.. Og dette var nok for å underholde meg som liten gutt. Jeg var eventyrlig opptatt av å dra på tur og første turen gikk fra Fredrikstad opp seutelven til missingmyr. Her "kom jeg ikke lenger" etter å ha kjørt inn en smal avstikker som ble til en bekk. Første "problem" oppstod. Splinten røk. Som 11 åring forstod jeg meg ikke på hva som hadde skjedd, så måtte få lånt en telefon av noen snille naboer. Onkelen min kom og fikset dette. Han var grunnen til min båtinteresse. De første turene var med ham.

Når så dette var i orden igjen gikk det ikke lang tid før jeg skaffet meg flere bensinreservetanker. Jeg planla en tur til Oslo alene i 8 fotern. Det tok tid husker jeg. Snudde når jeg var ca ved nesodden. Så jo holmenkollen og alt, så var fornøyd. Vel hjemme igjen hadde det vel gått med ca 18 liter super 98 om jeg ikke husker feil. Stakkars motoren sviktet sjelden!

Flere som har hatt små ekspedisjoner som barn eller andre erfaringer med det tidlige båtliv?

Hei

Båtlivet begynte med at jeg "lånte" snekka til naboen på 60 tallet.

Fikk mye kjeft av ham for tom tank, men jeg hjalp til med båtpussen. :wink:

Syklet hjemmefra og kjørte båt så lenge det var bensin ombord,

noen ganger litt for lenge :blush: , og trengte økonomisk hjelp til påfylling

av de som var med.

Siden har det bare "ballet på seg". :lol:

mvh

giver

Det er ikke så leng siden jeg begynte båt livet, men det var veldig gøy når det startet. Jeg er oppvokst med båt og første tur var jeg ca litt mindre enn 1 år. Ble etterhvert mer og mer interessert i båt. Som 11 åring fikk jeg min egen båt og begynte ekspedisjoner. Jeg fikk ikke lov til å dra så veldig langt men eventyrs lysten var der fortasatt. Alle skjær innenfor min rekkevidde ble oppsøkt og noen flere ble funnet :blush: . Jeg maste stadig om større motor og båt og familien min kjøpte egen båt da jeg va 12. Videre har det blitt 2 båter til på 1,5 år. Båt lysten har ikke minsket med de årene jeg har hatt båt men bare vokst og vokst, så på 5år har jeg fått et lite "rederi" med 4 båter og 2 krabbeteiner(pluss alle de 50 teinene til onkel) og en drøss av fiske utsyr.

PS! enda en båt er under planlegging med det er enda 2 år til den blir virkelig.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Husker med stolthet i blikket at jeg bakket ut fra havna, Betongen i Moss, med fatterns 21 fots snekke med 3 hk. Sleipner og vribar propell. Fatter sto igjen på brygga mens jeg kjørte runde etter runde utenfor havna. Da var jeg vel rundt 10-11 år.

Siden har båtlivet vært endel av meg. De fleste vennene mine har jeg fra båtlivet.

Et av høydepunktene skjedde for et par år siden, I sandspollen. Lå ved siden av en Tressfjord 28 med en eldre skjeggete mann ombord. Helt ukjent kar, trodde jeg, inntil han preka om Jeløen. Da brøt jeg inn å så klart i fra at det het nå "Jæløya" da. Mannen bodde nå i Bærum.

I barndommen var vi naboer og lekekamerater. Nå er vi på tråden med hverandre flere dager i uka.

Båtlivet er herlig, dere! :cheers:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Min første båttur husker jeg ikke, men jeg er sikker på at det var i en oselvar færing bygget i første halvdel av 1890 årene. Samme båten som jeg fremdeles har og som la grunnlaget for sjø- og båtinteressen min. Det var også her her jeg hadde mine første seilturer og drømte meg vekk på fjorden i Tysnestraktene i slik grad at jeg innimellom ble etterlyst. Til mine foreldres store fortvilelse(tror jeg). Pt er båten lagret og er ikke sjødyktig uten en omfattende sauming.

Ellers hadde min far en ombygget 24 fot gavelbåt hjemmehørende i Neptun med registreringsnummer O-52. Med denne hadde vi mange turer spesielt i områdene rundt Herdla og Askøy. Husker Neptun på begynnelsen av 60 tallet arrangerte båt rebusløp med idealtider. Kanskje det er noen som husker disse løpene.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Glemmer det aldri.... 12 år, en jolle på 12 fot med vindskjerm (husker desverre ikke merke på båten), kallesje, stol på førerplassen, ratt, gass og girspak, bak på hekken en 8 hk Yamaha med en tank på 12 liter med deilig oljeblanda bensin som sto plassert akter i båten. Med meg alene kunne vel ekviparsjen komme opp i bort i mot 20 kuter. Båten som bar navnet Tommeliten var en familie båt, men med en pappa som var sjømann og stort sett ute på jobb var jeg "kaftein" på "egen" båt. Mer eller mindre bodde i båten og dro et hjemmelaget vannbrett etter meg med mine kompiser på. Det var tider det..... Hadde denne ekviparsen til dagen etter at jeg ble bemiddlet igjennom konformasjonen, da ble "utbyttet" etter denne happeningen byttet ut med en riktig lekkerbisken, en Lami 420R med en 30 hk Yammaha og vannski....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Husker ikke min første båttur, men jeg husker den første båten vi hadde.

Det var en pram, som måtte roes :smiley:

Husker da vi fatter kjøpte seg tresnekke, det var like spennende hver Fredag om vi kom oss på øya eller ikke.

Mye sverting og banning når den skulle startes, den måtte dras på svinghjulet. Mye såre knoker på fatter da gitt :lol: Senere ble den bytter i en Fram 21, mindre pen snekke men dog....

Min første båt var en Theri 375 (tror jeg den het) med 3 hk Selva, tror jeg var rundt 12 år den gangen.

Min første erfaring med båtlivet var som 6 åring.

Jeg satt på morfar sitt fang å dro opp storfisken , min første på min første stang i Vatlestraumen utenfor Bjorøy.

Så kom en av marinens torpedobåter i full fres i svingen mellom fyrlyktene slik at bølgene var høye som "hus" og de brøt voldsomt.

Det var litt av et syn for en 6 åring.

Jeg mistet både stangen og fisken den kvelden men båtlivet ble i blodet likevel.

Min første båt var en Pioner 8 foter med 4hk Evinrude , skal si det gikk unna :sailing:

Etter det har jeg vært lykkelig eier av Whitt 320 drommedille med 15 hk , Whitt Vital 15 drommedille med 50hk , Nidelv 24 med 33hk , Nidelv 18 med 175hk og Askeladden 435 lite med 25hk.

Håper på å bli eier av en ny Stingray 195/200CX til sommeren :smiley:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Min første båttur utenom noen få timer i en pionerjolle var fra Bjordal og Madsen i Dolviken til Bildøy. Fikk en kjapp innføring av hvordan ting og tang virket før jeg dro ut. Utstyrt med kart skrevet ut fra gule sider og nervøst tøffet jeg utover. Tok det veldig rolig. Da jeg skulle krysse Vatlestraumen valgte jeg å ligge i ro til en båt hadde passert. Det lignet en ferge av den gode gamle sorte og hvite typen. Da den hadde passert var kysten klar og jeg tok sikte på å krysse fjorden og runde nordsiden av Bjorøy. Men et eller annet lå å skvalpet i vannskorpen. Det viste seg at båten som nettopp hadde gått forbi slepte på et langt rør eller noe lignende og jeg hadde vel bare flaks som så det. Har i ettertid sett at det er havnevesenet sin båt.

Vel, etter å ha bommet litt på innløpet til Bildøy marina kom jeg endelig fram til båsen. Brukte vel minst en halv time på å komme inn i båsen og da jeg endelig hadde fått fortøyd båten var jeg virkelig skjelven.

Det har gått noen båttimer siden da og sjøen er et sted jeg virkelig koser meg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...