Jump to content

Nidelv 24 med  MD17D/MS2

roskva

Recommended Posts

Hej

Jeg har en Nidelv 24 med en vp MD17D med et MS2 backslag.

Da jeg købte båden blev den leveret med denne motor, men der har før siddet en MD3 med MS backslag.

Da jeg ikke er sikker på at propellen også er udskiftet ( MS har en utväxling 1,91:1 og MS2 utväxling på 2,4:1 )vil jeg høre om der er nogen der har en Nidelv 24 med MD17D med MS2 backslag, og hvilken størelse propel de har samt hvilken marchfart det giver.

Jeg har en 17x14 propel, og dette giver en marchfart på ca 5 knob ved 2000 motor omdrejninger.

Venlig hilsen

Peder Jensen

Har selv hatt tilsvarende båt med tilsvarende motor og gear i mange år. Motoren skal nå et maks turtall på 3000 o/m, båten bør da gjøre rundt 10 knop uten for mye last (og hvis den er utstyr med original bæreplan). Nidelv båtbyggeri kan helt sikkert gi deg info om vanlig propell på denne "instalasjonen". Vær videre oppmerksom på at den eldre MD 17c motoren har maks turtall ved 2500 o/m. Ditt "problem" skyldes ganske trolig at man har byttet fra MD3 til MD 17d ??? men ikke tatt hensyn til at dette er 2 motorer med helt forskjellig "dreimomentskarakteristikk" samt gear med helt forskjellig utveksling". Hvis din motor er frisk + (vis forsiktighet) har et toppturtall ubelastet rundt 3600 o/m har du sansynligvis en altfor "tung" propell. Mener min båt var utstyrt med 3.bladet 18x10 propell, men er langtifra sikker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...