Jump to content

Ettermontering av badeplattform

Batdilla

Recommended Posts

Og så ble det plutselig helt stille i koseklubben... :confused: Har alles PC plutselig gått i frø, eller er alle i full gang med vinterens båtaktiviteter? Eller har alle Admiralinnene sett tråden hvor de ble nevnt og lagt ned fullt forbud mot videre opptreden i baatplassen.no? He, he...

Badeplattform står på ønskelista til jul. Jeg har sjekket ganske mye og stort sett så er det typene PS55 og PS67 som går igjen for snekkebruk. Forskjellen på PS55 og PS67 er størrelsen båt de er beregnet for. PS55 er for båter opptil 26 fot.

BildeBildeBilde

I et tidligere innlegg skrev terron at han gjorde noen spede forsøk på å anskaffe delt badeplattform til sin Snømann. Sitat "Imidlertid viste det seg at de standardtyper som lages for "buet akterspeil" ikke passet grunnet buen var "for bratt"."

Har noen forsket noe på dette med ettermontering av badeplattform på snekker? Jeg lurer fælt på om en slik PS55 kan passe på Snømannen.

Vet noen om andre typer badeplattformer for snekker enn PS55/PS67?

Og så lurer jeg på en ting til: Hvis jeg skulle finne en type badeplattform som kan tenkes å passe - hvordan får jeg montert den så den blir slik noenlunde parallell med vannspeilet? Det er ikke noe særlig pent hvis plattformen heller i en eller annen retning. Det er liksom ikke så mye siktepunkter å montere i forhold til når båten står på opplagshengeren. En mulighet er å kjøre båten inn på grunna til våren og stå i vannet når plattformen skal monteres, men det er lite gunstig å drive montering i vannet også... Noen gode råd og tips?

Ser ut til at en badeplattform type PS55 kan passe meget bra, pass imidlertid på at du i hvertfall velger en plattformtype hvor "det ytre benet" har justeringsmulighet. Forøvrig - regner med du har en oppfatning om hvordan vannlinjen/bunnstofflinjen i båtens bakkant samstemmer med virkelig vannlinje. Kan du ikke da ta utgangspunkt i denne ved montering av plattformene - videre må de jo danne en "samlet vannrett flate" båten sett bakifra???. Forøvrig - mange har "tabbet seg ut" ved montering av denne typen utstyr - ved kun å benytte syrefaste skruer - bruk skikkelig rustfritt!!!. Hold deg langt unna alle "Maxbovarehus og båtutstyrsbutikker". Gå til en faghandel/jernhandel så får du skikkelige skruer (snakker vel egentlig om gjennomgående bolter med stor skive på innsiden) til en"gibort pris", samme sted kjøper du også en patron med sikaflex el. tilsvarende som kan benyttes både under og over vann. Så får du festet "det hele" på en måte som i hvertfall holder tett de første 50 år...... Og er du paranoid (mange båteiere er det i forhold til potensielle lekkasjekilder) kan du jo støpe et par lag med epoxy/glassfiber/polyester over hele "sullamitten" på innsiden til slutt.

Lykke til!

Det er ikke noe dumt alternativ å få laget en skreddersydd plattform. Dersom du klarer å tegne hvordan plattformen må være kan du få laget selve rammen i syrefast stål og selv skru på noen fine teaklister og olje disse. Det samme gjelder dersom man skal ha baugspyd, å lage skreddersydd bli ikke nødvendigvis så mye dyrere enn å kjøpe standard vare men det går jo mer tid da    :confused:

Hei,

Jeg har også planer om badeplattform til min Tresfjord 28, og bare funnet de samme som deg. Jeg må ha den andre typen. Rart om det bare finnes en leverandør av dette ?

Jeg har en mulighet til: Carlander, som lager båten nå. Kanskje jeg må ta meg en tur til dem. Du har nok ingen tilsvarende mulighet.

Godt å se at det er flere som er litt nervøs for å sette drillen i skuta si. Jeg gruer meg !

Gerhard

terron: ...Forøvrig - regner med du har en oppfatning om hvordan vannlinjen/bunnstofflinjen i båtens bakkant samstemmer med virkelig vannlinje. Kan du ikke da ta utgangspunkt i denne ved montering av plattformene - videre må de jo danne en "samlet vannrett flate" båten sett bakifra???.

En viss anelse har jeg, men langtfra nok til at jeg tør å være skråsikker. Det var ikke mange ukene jeg fikk på vannet etter at jeg kjøpte den før den måtte settes i vinteropplag. Jeg vet hvor bunnstofflinjen bak er i forhold til vannet. Men er usikker på om bunnstofflinjen følger vannspeilet parallellt hele veien. Min tanke var også å gå ut fra bunnstofflinjen, men dessverre tenkte jeg ikke på å kontrollere nøye nok hvordan denne er i forhold til vannspeilet før Snømannen ble satt på land.

Skikkelig dilemma dette her. Hadde det enda vært noen kanter i båten jeg kunne målt meg ut fra... Eller enda bedre - en annen Sjømann med plattform som kunne bidratt med noen mål som kunne fungert som referanse.

Så langt ser jeg ingen annen utvei enn å ta ut monteringspunkter etter at den er på vannet igjen. Stå i vannet på grunna og bruke el. drill. Kan bli en "spennende" opplevelse på 220V det...

Er litt enig med Baat-Guru - plattformen skal jo uansett ligge "sånn sirka" horisontalt i bakkant, så skal den samtidig ligge i "sånn passe" (f.eks. 25 cm) avstand fra vannet når båten ligger i ro. At en plattform "subber noe nedi" vannet når man kjører er ofte uungåelig hvis man samtidig skal ha den så lavt montert at den er praktisk i bruk. Men på deplasementsbåter har dette ingen innvirkning på farten. Baatdilla kan helt sikker taue med seg en maken båt som han selv har, og fortsatt oppnå normal marshastighet!. Forøvrig - har i "natt" bladd i mellom en rekke med "brosjyrer" - Plastimo/Watski/Maritim/Setronic/Illerød. Alle disse leverer "sine versjoner". Bl.a. har flere av leverandørene en "enkeltmodell" hvor det ene benet kan justeres i lengden. Med 2 slike (1 på hver side av midtmontert stige) bør man kunne løse de aller fleste plattformproblemer. Om avstanden mellom skrog og "plankeverk" blir litt stor ytterst, så kan man jo supplere med noen egenproduserte staver her. Forøvrig

- på nabobryggen hos meg ligger en Tresfjord 28 med påmontert en "standard 2 delt" badeplattformløsning. Denne ser helt "original" ut - skulle ikke forundre meg om dagens produsent av båten kan fortelle hvem som lager/laget denne plattformen. Husker ikke i farten hva båten nå produseres som (Westfjord???), men det er helt sikkert noen andre her som kommer på navn + produsent.

Lurer litt på om det blir å rigge seg til etter at Snømannen er i sitt rette element igjen til våren med taljer, snorer, en masse tid og ei Batdillerinne i godt lynne som assistent.

Tror det kan gi det beste resultatet. Jeg kommer ikke på noe i farten som kan brukes som sikre referanser så lenge båten står på land.

Takk for svar og innspill.

.......jeg kunne ikke dy meg...

Badeplattformene PS55 og PS67 er i salg i både Norge og Sverige. Se her:

http://www.tra-mar.no/

http://www.batsystem.se/

PS55 koster i Norge NOK 9.565,- i Sverige SEK 6.750,- = NOK 5.426,- dvs 56,7% av prisen i Norge.

PS67 koster i Norge NOK 10.273,- i Sverige SEK 7.250,- = NOK 5.828,- dvs 57% av prisen i Norge.

Dette går ikke an! Vel er vi "nisseluens hjemland", men nå bør  :cheers: den norske båtutstyrsbransjen snart forstå at all verdens informasjon om varer og priser bare er et par tastetrykk unna!

Mvh Jan

Hva pokker er dette for noe? Har våre kjære politikere lagt en egen avgift på badeplattformer til de norske prisene? Jeg blir kvalm av norske forhandlere. De skor seg noe så inn i h.... samtidig som de maser om at vi må handle i Norge og messer i vei om service og garantier som likevel ikke eksisterer.

Ja, ja...dette ble vel en avsporing av badeplattformsdiskusjonen.

Hvis noen vet om noen kjekke nettadresser i sverige man kan sjekke priser mot kan de ikke poste dem i anbefalte båtlinker mappen? Har svenskene noe svar på maritim og seatronic?

Som vestlending tror jeg nesten jeg bør ta en tur til sverige neste gang jeg er på østlandet og fylle opp bilen med båtutstyr (blandt annet). Hvilke sjapper nær grensen er å anbefale?

Batdilla: Lurer litt på om det blir å rigge seg til etter at Snømannen er i sitt rette element igjen til våren med taljer, snorer, en masse tid og ei Batdillerinne i godt lynne som assistent.

Tror det kan gi det beste resultatet. Jeg kommer ikke på noe i farten som kan brukes som sikre referanser så lenge båten står på land.

Takk for svar og innspill.

Hvorfor ikke bruke dørken som referanse den er vel noelunde rett når båten ligger i vannet.

Hvis du vatrer opp båten etter dørken kan du bruke vater på plattformen for å få denne rett. Høyden finner du ved å se på vannlinjen, min plattform ligger vel en 25-30 cm over vannlinjen.   :cheers:

Brumle; Mulig du er inne på noe her. Men båten er såpass ny for meg at jeg tør rett og slett ikke sjanse på noe jeg ikke er helt 100% sikker på. Jeg ville aldri tilgi meg selv hvis jeg freser på masse hull i fiberen og det skulle vise seg å bli skjevt, kanskje til og med veldig skjevt, etter at båten er på vannet igjen.

Det føles som det sikreste er å rigge seg til når båten er på vannet igjen. Lage noen snorpatenter og rigge det til så jeg ser hvor det havner hen slik noenlunde. Deretter borre et par hull, vatre, og feste resten. Virker kurrant når man sitter foran PC'n midt på vinteren og fabulerer. Det blir kanskje noe annet når man kommer utpå vannet igjen.

Dessuten vet jeg ikke lenger om jeg får råd til badeplattform på en god stund. Batdillerinnen ønsker seg konebåt. I et tankeløst øyeblikk la jeg inn et skambud på en Selco 13 fot med en 50Hk Mercury motor. I stad poppet det inn en mail hvor det stod at jeg kunne komme å hente den. Skikkelig lurt slik like før jul. Kontoen balanserer allerede tettere rundt 0 enn det som sunt er slik like før julerushet begynner. Og hva gjør Batdilla da? Jo, kjøper enda en båt og sørger dermed for å være skikkelig i minus lenge før desember måned i det hele tatt har begynt...

Det er nok riktig at det kan være  penger å hente på å dra til Sverige, men noe særlig grensehandel på billig båtutstyr har ikke jeg sett.

Undersøkte pris på toalett i sommer, og det var ikke noe særlig å hente på å kjøpe det til veil. pris hos en vanlig båtsjappe i Strømstad.  

Har også intrykk av at båtsjappa i Havstensund som mange nordmenn stikker innom når de er på ferie har nokså oppskrudde priser.

Et greit sted å handle er http://www.hjertmans.se/

men da må man helt til Gøteborg.

Batdilla: .... Dessuten vet jeg ikke lenger om jeg får råd til badeplattform på en god stund. Batdillerinnen ønsker seg konebåt. I et tankeløst øyeblikk la jeg inn et skambud på en Selco 13 fot med en 50Hk Mercury motor. I stad poppet det inn en mail hvor det stod at jeg kunne komme å hente den. Skikkelig lurt slik like før jul. ...[/i]

I all verden  :cheers:, hvordan er det du spiller dine kort? Skal hun  futte Mjøsen på langs 4 ganger mens du knapt går distansen Hamar - Kapp? :lol: Hadde du enda tenkt på en liten jolle med mast og seil til, kunne det jo med tiden blitt ordentlig "sailor" av deg også!  :lol:

Vi gremmes! :lol:

Mvh Jan

PanPan: Skal hun futte Mjøsen på langs 4 ganger mens du knapt går distansen Hamar - Kapp?

Ja - noen må ha mulighet til å raskt bunkre opp også, mens Snømannen og jeg ligger i ro og koser oss. - Er ikke det innlysende da?

PanPan: Hadde du enda tenkt på en liten jolle med mast og seil til, kunne det jo med tiden blitt ordentlig "sailor" av deg også

Hadde det vært opp til meg, kunne jeg godt tenkt meg en tøyvariant jeg, men hun som skal bruke den må nesten få siste ordet.

PanPan: Vi gremmes

Jeg også. Ikke på grunn av båtvalget, men på grunn av den dårlige disponeringen av midler slik like før jul.

Batdilla:

Jeg også. Ikke på grunn av båtvalget, men på grunn av den dårlige disponeringen av midler slik like før jul.

Nuvel....selv om ikke slike planende sofaer er helt etter min smak er det dog en båt  :cheers:. Sammenliknet med å kjøpe lysestaker, slips og annet julefjas skal en båt være et ganske dårlig kjøp skal det være en dårlig disposisjon sett i forhold til juletøyset....

Løsning: båt under juletreet til Batdillerinnen, da blir det nok julekvelden på deg også skal du se  :lol:

• 13 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...