Alvito Startet 23.Februar.2007 Del på Facebook Startet 23.Februar.2007 Det er med stor glede jeg leser og ser at biodiesel endelig er noe som begynner å bli aktuelt i Norge. Slakteavfall fra fiskeindustrien kan bl.a. gjøres om til Biodiesel. Som et av mine bidrag til miljøet er det selvfølgelig ønskelig å kjøre på biodiesel. Er det noen av båtplassens maskinister som kan si noe om det er kurant å benytte diodiesel på en vanlig tilårskommen dieselmotor eller må motorene være spesialdesignet for denne type drivstoff? Er det noen her på båtplassen som har eraring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 23.Februar.2007 Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 (redigert) Står litt om det her. Står i allefall at det kan brukast på biler med "gamaldags" dieselmotor... Artikkelen er riktig nok i frå desember 2006 men det skulle vel ikkje ha noko å sei. Lagt til: Ser at den biodieselen det er snakk om i artikkelen kunn inneheldt 5 % rein biodiesel og resten vanlig diesel. Veit ikkje om det er denne biodieselen du tenkjer på? Redigert 23.Februar.2007 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
C-marine Svart 23.Februar.2007 Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 På bilmotorer trenger du en liten ombygning, tror nok at dette også gjelder båtmotorer. Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Brutus Svart 23.Februar.2007 Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 (redigert) Mange produsenter garanterer ikke motorene sine for mer en 5% innblanding av biodiesel. Biodieselen vokser seg lettere når det er kaldt og krever også kortere oljeskiftintervall. Så et innslag om at vegvesenet benyttet det i noen Toyotaer de hadde. Men selv Toyota garanterte ikke bilene for ren biodiesel. VP D-serie kjører også med max 5% innblanding av bio. Ombygging gjelder vel primært for E85 (85% bioetanol/15%bensin) i bensinbiler Redigert 23.Februar.2007 av Brutus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 23.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 Hva vil en slik ombygging dreie seg om? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 23.Februar.2007 Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 Det er ikke nødvendig med ombygging på TAMD 31L. Iflg instruksjonsbokså går den på alt av lavsvovel og bio diesel uten at jeg har lest kapittelet særlig nøye. Og selv om regjeringa påstår de er så miljøvennlige at det er forgodt til å være sant (og det er det også) så regner jeg med at det kapitellet i bokji ikke behøver å studeres nærmere på mange år enda. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 23.Februar.2007 Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 Etter å rota rundt litt, kan eg ikkje sjå at der er nødvendigt med ombygging av motoren for å bruke biodisel. Biodisel av fisk er det derimot litt aversjon mot p.g.a ureinheter/dårlig filtrering. Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 23.Februar.2007 Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 Er det noen som har erfaring eller vet noe om dieseldyr i biodiesel, lever den av samme prinnsippet i biodiesel som fossil diesel. Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Hydrox Svart 23.Februar.2007 Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 Så lenge denne biodieselen kommer seg inn i brennkammeret/sylinderen og får en ren forbrenning så skal nok maskinen kunne gå på dette stoffet. Hvis dere hadde sett alt det gørret i form av tungolje som skipsdiesler kjøres på så hadde dere fått sjokk hele gjengen, vi snakker om asfalt full i tungmetaller og avfallstoffer. Dette er det som er til overs når olje er foredlet, alvorlig helseskadelig å få på huden og faktisk etsende i noen tilfeller. Mange av disse tungoljene er fulle av sand og har et høyt innhold av voks. For å bruke dette som brennstoff må det separeres for å få ut så mye som mulig av sanden. De må også varmes til over mye over 100 grader for å få den flytende nok til at den kan brukes som brennstoff i maskinene. Det som jeg ville bekymret meg for med denne dieselen er hva som skjer på vei til forbrenning. Brennstoffpumper og dyser er dyre saker, spørsmålet er da om dette utstyret vil tåle biodieselen?? Fører biodiesel til økt slitasje i brennstoffsystemet på motoren så kommer ikke jeg til å fore min nye Steyr med dette stoffet. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 23.Februar.2007 Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 Håper jeg ikke misforstår ditt innlegg, men de fleste produsenter av moderne dieselmotorer godkjenner bruk av biodiesel til sine motorer. Du nevner tungolje i denne forbindelse, som er en mineralolje med mye avfallstoffer. Biodiesel er fremstilt av planteoljer. dyrefett. fiskeoljer etc, og kan ikke sammenlignes med tungolje. Tror ikke du skal være redd for å benytte biodiesel i din dieselmotor. Du får sikkert bekreftet av Steyr, om De godkjenner biodiesel. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Heisann Chagall, du har sikkert ikke misforstått innlegget mitt. Det var ment som et svar på om det vil funke, noe som er spørsmålet i overskriften til denne tråden. Målet mitt var å få fram hva det egentlig går an å få en diesel til å gå på, ikke å sammenligne tungolje og biodiesel. Min bekymring ligger i slitasje, vil maskinene få et kortere eller lengre liv om man kjører med biodiesel?? Jeg tenker bare på noe som skjedde for noen år tilbake, tror det må ha vært i 96, 97 eller 98. Hvis jeg ikke husker feil så var det svovelinnholdet i dieselen som ble redeusert og ingen trodde noen ville få problemer som følge av det. På den tiden jobbet jeg som motormekaniker på et skipsværft og vi byttet stempler og sylinderforinger over en lav sko. Oljeselskapene måtte til slutt bite i gresset og betale ut store erstatninger til rederne som var blitt rammet av maskinhavarier pga bunkersen. Å ha en fiskebåt liggende på verksted i beste fiskesesong er ikke akkurat lønnsomt, for oss her på båtplassen kan jo slikt bety båtsesong uten båt. Ikke noe koselig tanke, og de som har opplevet maskinhavarier i sesongen vet hvor surt det er. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Viser til denne linken der det strår en god del om Biodiesel. Under overskriften "Biodrivstoff på alle biler" står det blandt annet: Olje- og energiminister Odd Roger Enoksen vil ikke konkludere hvilken løsning Regjeringen kommer til å velge, men sier: - Omsetningspåbudet for biodrivstoff kommer i løpet av 2007. Regjeringen har som målsetting at 4 volumprosent av alt drivstoffsalg skal være biodrivstoff innen 2010. EUs målsetting er på 5,75 prosent. I en annen artikkel om Biodisel på samme side er det nevnt noen problemer man bør være oppmerksom på, ellers vil en innblanding med 5% være uten problemer for de fleste. Det anbefales å sjekke med forhandler/fabrikk for å være sikker. "Tekniske egenskaper Vanlig diesel kan innblandes opptil 5 % biodiesel uten at dette fører til problemer for de fleste dieselmotorer. Høyere innblanding kan skape komplikasjoner for eldre dieselkjøretøyer uten slanger og pakninger som tåler biodiesel. I tilegg forårsaker ofte biodiesel gjentetting av dieselfilter, fordi biodieselens alkaliske egenskaper gjør at den løser opp slam i tank- og slangesystemet. Det er derfor vanlig å ha hyppigere serviceintervall på biler som kjører på ren biodiesel. Det er mulig uten alt for store kostnader å skifte slanger og pakninger i eldre dieselbiler slik at disse også kan kjøre på biodiesel uten problemer" Det ser ut for at den løser opp slam i tanken, kanskje man kan ta regjøring av tanken sjeldnere. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Heisann Chagall, du har sikkert ikke misforstått innlegget mitt. Det var ment som et svar på om det vil funke, noe som er spørsmålet i overskriften til denne tråden. Målet mitt var å få fram hva det egentlig går an å få en diesel til å gå på, ikke å sammenligne tungolje og biodiesel. Min bekymring ligger i slitasje, vil maskinene få et kortere eller lengre liv om man kjører med biodiesel?? Jeg tenker bare på noe som skjedde for noen år tilbake, tror det må ha vært i 96, 97 eller 98. Hvis jeg ikke husker feil så var det svovelinnholdet i dieselen som ble redeusert og ingen trodde noen ville få problemer som følge av det. På den tiden jobbet jeg som motormekaniker på et skipsværft og vi byttet stempler og sylinderforinger over en lav sko. Oljeselskapene måtte til slutt bite i gresset og betale ut store erstatninger til rederne som var blitt rammet av maskinhavarier pga bunkersen. Å ha en fiskebåt liggende på verksted i beste fiskesesong er ikke akkurat lønnsomt, for oss her på båtplassen kan jo slikt bety båtsesong uten båt. Ikke noe koselig tanke, og de som har opplevet maskinhavarier i sesongen vet hvor surt det er. Trur du husker feil. Det som skjedde var at et oljeselskap gjorde forandringer på innblandingen av tyngre bestanddeler i disel levert til båter. Reduksjonen av svovelinnholdet var begynt lenge før, og medførte først og fremst belegg. Dette ordna seg ved bruk av smo med mindre TBN. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Er det noen som har erfaring eller vet noe om dieseldyr i biodiesel, lever den av samme prinnsippet i biodiesel som fossil diesel. Biodiesel er hydrokarboner, og det liker dieseldyrene, så ta samme forbehold her som ved bruk av vanlig dieselolje. Det som jeg ville bekymret meg for med denne dieselen er hva som skjer på vei til forbrenning. Brennstoffpumper og dyser er dyre saker, spørsmålet er da om dette utstyret vil tåle biodieselen?? Fører biodiesel til økt slitasje i brennstoffsystemet på motoren så kommer ikke jeg til å fore min nye Steyr med dette stoffet. Biodiesel gir bedre smøring av innsprøytningspumpene enn svovelfattig dieselolje. Min bekymring ligger i slitasje, vil maskinene få et kortere eller lengre liv om man kjører med biodiesel?? Jeg tenker bare på noe som skjedde for noen år tilbake, tror det må ha vært i 96, 97 eller 98. Hvis jeg ikke husker feil så var det svovelinnholdet i dieselen som ble redeusert og ingen trodde noen ville få problemer som følge av det. Problemet som oppsto den gang var lakkering av sylindrene. Det som skjedde var at et oljeselskap gjorde forandringer på innblandingen av tyngre bestanddeler i disel levert til båter. Reduksjonen av svovelinnholdet var begynt lenge før, og medførte først og fremst belegg. Dette ordna seg ved bruk av smo med mindre TBN. Oljeselskapet endret dieseloljen slik at den ikke passet sammen med smøreoljen lenger. Det var over 100 båter som fikk problemet. I tiden som fulgte, ble det forsket mye på hvordan dieselolje og smøreolje skal tilpasses hverandre. En liten kommentar til biodiesel og CO2-problemet/drivhuseffekten: Dersom man tar i bruk alle arealer hvor det dyrkes korn i Norge, og starter dyrking av raps der, kan man produsere så mye rapsolje (biodiesel) at det utgjør ca. 3% av dieselforbruket i Norge i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 sånn helt enkelt: en dieselmotor går helt fint på biodiesel/matolje, har ca samme egenskaper i sylinderen. Men pakninger og slanger som dieselen går igjenom må være av den typen som tåler det, stort sett er det ikke det i diesel-pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 5% Biodiesel eller 5% Etanol(Ottomotorer) går problemfritt i dagens motorer. Øker mann %en av biodiesel eller etanol må motorer som ikke er beregnet for dette bygges om. Som Halcyon sier, det er ikke i forbrenningskammeret problemet oppstår, men i pakningene/slangene. Overgangen til biobrensel er ikke helt enkel. Blant annet protesterer mexicanerne nå heftig fordi prisen på mais har steget kraftig. Amerikanerne har nemlig begynnt å kjøpe mais i store kvanta for å produsere etanol. I land hvor mann har store reserver av tremasse (Canada, Skandinavia, Russland m.fl.) kan denne resursen med hell brukes. Helt billig er det dog ikke. Ben Sitér dette innlegget Link to post
halaaba Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Hei. Tror jeg ville vært litt betenkt når det gjelder biodiesel til en motor av eldre årgang. Motoren vil sikkert gå greit, men motoren kan også få mindre levtid. Skal ikke påstå dette, men som ett eksempel på dette er jo da aspenbensin kom på markedet til små totakts bensinmotorer. Den var bedre for miljøet, men det er bevist at motorer som ikke er beregnet for slikt drivstoff blir fortere utslitt. Jeg hadde valgt vanelig diesel i dette tillfellet Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Å BENYTTE BIODIESEL KAN VÆRE VANSKELIG, LES HVA VOLVO PENTA SKRIVER: Volvo Penta rekommenderar sina kunder att köra Volvo Pentas dieselmotorer enbart på sådant dieselbränsle som uppfyller EU:s norm EN590. Volvo Pentas dieselmotorer kan köras med dieselbränsle med högre biodieselinblandning än 5%, det vill säga högre biodieselinblandning än EU:s norm EN 590. Bruk av sådant bränsle innebär att motorns emissionsnivå kan öka något. Motorn kräver också tätare serviceintervaller för att den inte skall slitas hårdare och få kortare livslängd. Volvo Pentas garanti omfattar ej några skador som orsakats av för hög inblandning av biodiesel. Till de kunder som trots ovanstående vill använda bränsle med högre biodieselhalter än vad som följer av EU:s norm EN590 lämnar Volvo Penta följande rekommendationer: Biodieseln måste vara av god kvalitet, detta innebär att den skall uppfylla EU's bränslenorm EN14214. Biodiesel är ett effektivt lösningsmedel. Det kan, vid första användningstillfället, lösa upp beståndsdelar i bränslesystemet. Bränslefiltret bör därför bytas efter kort tids användning. Biodiesel är inte ett långtidsstabilt bränsle utan kan oxidera (”härskna”) i bränslesystemet. Hela bränslesystemet måste tömmas och köras på vanlig diesel före längre stillestånd, exempelvis vinterförvaring. Biodiesel har en negativ påverkan på många gummi- och plastmaterial. Gummislangar och plastkomponenter i bränslesystemet måste regelbundet kontrolleras och bytas med kortare intervall än annars för att undvika läckage. Biodiesel försämrar smörjförmågan hos oljan pga sin högre kokpunkt. Intervallen för byte av smörjoljor och oljefilter måste halveras jämfört med normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.