Jump to content

Vindskjerm uten vindusvisker, - fungerer det?

Skvulpen

Recommended Posts

I en annen tråd diskuteres ulike daycruisere, og den norske Skibsplast 655 måles bl.a. mot ulike øst- og søreuropeiske, som Galia, Drago, Beneteau, Sessa, m.fl. En liten detalj jeg har lagt merke til ved disse utenlandske daycruiserne, er at ingen av dem har vindusvisker på vindskjermen ("frontruta").

Som tidligere Skibsplast 655-eier, der jeg hadde god nytte av vindusvisker når det begynte å hølje når jeg var utpå, så lurer jeg på hvordan disse andre båtene er å kjøre med når det kommer en skur og du må sette opp kalesja? Kan man se ut av vindskjermen forover da? Jeg har hørt at noen smører på et slags stoff som får vannet til å prelle av, men fungerer virkelig det? Eller er disse båten bare beregnet på solskinnsvær? Jeg kunne i alle fall ikke klart meg uten vindusvisker på min Skibsplast 655.

Spør, siden jeg også vurderer ny daycruiser a la ovennevnte. Noen med erfaring fra en av de nevnte båttyper? (Det går jo antagelig å ettermontere, men ikke noe hyggelig å måtte begynne å borre og skru på ny båt og montere klumpete vindusviskermotorer, ikke sikkert det er så lett, eller blir "pent" ...)

Har ikke vindusvisker og har ikke brukt noe lurium på rutene.

Ser nesten ingenting når det regner og kjører med en liten åpning i kalesjen like over midten av vindskjermen slik at jeg kan stikke hodet ut.

Vinduene i kalesjen gir heller ikke god nok sikt når de er våte.

Har ikke tenkt på å montere viskere fordi det kun hjelper på frontruten.

For at jeg skal føle meg trygg er jeg avhengig av å se framover, til sidene og bakover. Da har jeg ikke annet valg enn å stikke hodet ut selv om det regner. I slikt vær og med litt fart står jeg som oftest å kjører. Et lite steg bakover og jeg står tørt, et lite steg framover og jeg har hodet ute og kan orientere meg 360 grader. Funker det :-) og innbiller meg at jeg hadde gjort det samme selv om jeg hadde hatt viskere.

Når jeg tenker meg om tror jeg det ville vært vanskelig å montere viskere på båten. Ingen steder i rammen som er egnet og å borre i og å borre hull i ruten er vel håpløst - i alle fall om det er herdet glass. Mange av båtene har også en vindskjerm med så bøyde glass at en visker ville bare tatt en liten del av ruten.

Da har jeg ikke annet valg enn å stikke hodet ut selv om det regner. I slikt vær og med litt fart står jeg som oftest å kjører. Et lite steg bakover og jeg står tørt, et lite steg framover og jeg har hodet ute og kan orientere meg 360 grader. Funker det :-) og innbiller meg at jeg hadde gjort det samme selv om jeg hadde hatt viskere.

Jeg vet nok ikke hva DU tj hadde gjort om du hadde hatt vindusvisker, men jeg for min del stikker sjelden hodet ut om det pøser ned. Det må i så fall være ved finnavigering (legge til kai, trang passasje etc). I skikkelig kraftig regnvær som jeg har vært ute i flere ganger ville jeg ikke bare blitt søkkvåt, men det ville kommet en god del vann inn i båten også om man hadde kalesjen så mye åpen (på gløtt) at man fikk hodet ut (i alle fall i SP655). Jeg har behandlet båtens vinduer med en slags glass forsegling av "nano" typen http://www.tcnano.no/ Dette fungerer veldig bra mht vannavvisning og gir en "perlende" effekt. Men jeg er blitt VELDIG glad i vindusviskeren på frontruta - jeg har faktisk vurdert å montere dette også på den venste halvdelen av frontruten

Mulig jeg har litt tungt for det, men altså, kan disse luriumene som dere nevner, erstatte vindusviskere? Ikke noe behov for viskere når man har på Rain-X, Joni, el.l.?

Jeg vet ikke helt hvordan rainx fungerer på plexiglass, men tror at med et glassvindu nypolert med rainx trenger du ikke viskere. Faktisk vil viskerne ødelegge belegget etter noen minutters bruk, ihvertfall redusere effekten betraktelig.

• 2 år senere...

Kan bare uttale meg om et av disse stoffene polert mot frontruteglass på bil. Jeg brukte Turtle sitt stoff på bil. (Synes ellers at Turtle er bra, både shampoo og voks.) Det er ikke lurium fordi det virker en stund. Kunne faktisk kjøre uten å bruke vindusvisker. Utrolig, men sant.

Deretter, dvs noen dager eller to uker blir det verre enn noen gang med vindusvisker. Det er som å få tåke på ruten, alt lys blir spredd i mange årsmå dråper. Du må velge: Enten å la aldrri bruke det eller gni det inn stadig vekk for å få regnet til å "gli av" av seg selv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...