Jump to content

Gummibåt holder dårlig på luft

Tallisman

Recommended Posts

Har skaffet meg en slik Silver marine gummibåt som auksjoneres på netthandlen som viser seg og holde dårlig på luften etter 2 dager er båten godt sammensunket med bløte pongtonger lurer på om det kan ha noe med kulden og gjøre. Båten ser ut for og være av god kvlitet ellers. er det noen andre som har vært borti silver marine gummibåt eller har tips og komme med i forbindelse med og holde luften innestengt i gummibåt.

Jeg opplevde på en gummibåt at ventilene måtte snus 180 grader for å tette - de var satt i konstant åpen posisjon ved pakking

Ellers erfarte jeg at det er fort gjort å få hull på gummien i sommer. Lappet pent sammen - og når er båten tett. Ganske enkelt å lappe

Det skal det ikke bli noen vesentlig lufttrykksvinn i RIBen dag til dag når luft er pumpet inn ved lav temperatur selv nå i kulda.

Jeg ville nok derfor kontrolere ventiler og overgang kjøl/luftpontonger.

Dersom RIBen ikke er utstyrt med overtrykksventiler på luftpontongene,

er det lurt å følge med på lufttrykket når temperaturen begynner å stige opp over 10 varmegrader og eventuelt slippe ut overtrykk

- vanligvis gjøres dette ved å presse inn sentrumsventiltasten på selve luftventilen.

Et hyppig sted hvor det kan dannes hull i RIBen, er innvendig ved overgangen mellom glassfiberkjøl, særlig dobbeltbunnet, og luftpontongene.

Det har lett for å legge seg småstein og sand i dette området som kan gnisse små hull.

Dette området bør derfor rengjøres særlig skånsomt.

Redigert av roaldbj (see edit history)

Gummi og lignende matrialer har aldri hvert veldig holdbare i minus grader. Ikke begyn å arbeide med pongtongene før det blir pluss grader, minus gradene gjør matrialet skjørt og skader oppstår lett.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Seatronic selger lim til å feste snapdavitere.

De skriver i sin katalog:

Lim for PVC eller Hypalon 185,-

Kanskje du kan bruke dette limet etter grundig rengjøring.

De pleier å være behjelpelige på telefon.

Takk skal du ha, ringer jeg til dem og får lim,råd og veiledning :seeya:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...