Jump to content

Inboard bensin kontra inboard diesel?


Skvulpen

Recommended Posts

Hvis man ser bort i fra drivstoffutgiftene, hva er egentlig så mye verre ved å kjøpe en eldre ferskvannskjølt bensinmotor i forhold til en like gammel dieselmotor (la oss si fra 1986 - 87 i en 23 / 24 - foter)? La oss forutsette at båten ikke skal brukes til langturer, kanskje en og annen "fjordtur", men ellers stort sett innaskjærs, små dagsturer i nærområdet  :confused:

 

Helt konkret, - blir bensinmotorer fortere og mer slitt enn diesler? Er det teknisk sett ”dårligere” konstruksjoner? Fungerer de dårligere? Koster de mer å reparere enn diesler?

 

Man ”sparer” faktisk bortimot 100.000 på å kjøpe bruktbåt med inboard bensin i stedet for diesel, kan jo kjøpe mye bensin i mange år for de gryna…  :lol:   - Synspunkt?

Link to post

Når det gjelder bensin kontra diesel, så er ihvertfall ikke jeg i tvil. Jeg kunne ikkk tenkt meg å hatt bensinmotor, bare på grunn av brannfaren.

 

Nå importerer jeg båt fra USA, der de har tatt ut 2 gode bensinmotorer, så nå må jeg bruke nesten 280.000,- på en ny dieselmotor.

 

Der er også en annen grunn til dette, fordi om en kan kjøpe mye bensin for 280.000,- så blir en mer gnien på driftsutgiftene.

Da vil det lett bli at en sier at nei, vi har ikke råd til å bruke båten nå, fordi bensinen er så dyr.

 

Nei, da tar jeg heller en investering nå, så har en mye bedre samvittighet til å bruke den etterpå. Det skal jo vera kjekt å bruka båten.

 

I tillegg vil en få igjen mye av investerte penger, når båten skal selges.

 

Slitemessig tror jeg ikke forskjellen vil være så stor, litt avhengig om hvordan den blir brukt. Her ligger forskjellen helst på at bensinmotorene går på høyere turtall, og det sliter mer.

Link to post

Dette temaet her vel vært diskutert til det kjedsommelige tidligere, og det er like mange nyanser/meninger som det er personer som svarer. Jeg vet ikke hva som lønner seg, det er nom flere måter å sette opp et slikt regnestykke. Det er flere parameter som må vurderes og vektlegges, du berører jo en god del av de med ditt innlegg her... Det som ikke er vurdert er jo en hlyere salgsverdi i en båt med diesel motor som også bør inkluderes i regnestykket.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hvis man ser bort i fra drivstoffutgiftene, hva er egentlig så mye verre ved å kjøpe en eldre ferskvannskjølt bensinmotor i forhold til en like gammel dieselmotor (la oss si fra 1986 - 87 i en 23 / 24 - foter)? La oss forutsette at båten ikke skal brukes til langturer, kanskje en og annen "fjordtur", men ellers stort sett innaskjærs, små dagsturer i nærområdet  :confused:

 

Helt konkret, - blir bensinmotorer fortere og mer slitt enn diesler? Er det teknisk sett ”dårligere” konstruksjoner? Fungerer de dårligere? Koster de mer å reparere enn diesler?

 

Man ”sparer” faktisk bortimot 100.000 på å kjøpe bruktbåt med inboard bensin i stedet for diesel, kan jo kjøpe mye bensin i mange år for de gryna…  :lol:   - Synspunkt?

På tynn is men tror at:

 

1) Bensinmotor er i lengden noe mindre driftssikker enn diesel i maritimt og fuktig miljø

2) En dieselmotor er dyrere å reparare

 

Slik du definerer bruken av båten tror jeg du sikkert kan klare deg med en benisnmotor.

Man må ikke ha diesel for enhver pris.

Link to post

Nå importerer jeg båt fra USA, der de har tatt ut 2 gode bensinmotorer, så nå må jeg bruke nesten 280.000,- på en ny dieselmotor.

 

Vel. hadde det ikke da vert en ide og kjøpt ny motor i USA og fåt foløk der til å innstalere???

Der kunne vel du spart litt og

250 hk med aggregat 211000 inkl hk avgift..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Når det gjelder bensin kontra diesel, så er ihvertfall ikke jeg i tvil. Jeg kunne ikkk tenkt meg å hatt bensinmotor, bare på grunn av brannfaren.

Akkurat dette punktet har jeg tenkt en del på. Arrester meg hvis jeg tar feil, men ett eller annet sted har jeg lest at brannfaren i bensinmotorer er betydelig overdrevet, og at det like gjerne kan bli brann i dieselmotorer. Men hvor ofte hører man om slike branner, egentlig? Den eneste båtbrannen jeg husker omtalt, for ikke lenge siden, det var i en dieselbåt, og der hadde man store problemer med å få slokket. Men som sagt, husker ikke hvor og når jeg leste dette... Og brann oppstår som regel ikke p.g.a. motoren i seg selv, men har mest å gjøre med den enkelte båteiers evne til å holde båten sin i stand.  :lol:

 

Når det gjelder argumentet om lavere salgsverdi når man selger bensinbåten senere, så er det en selvfølgelighet. Det er jo nettopp dette faktum man gjør seg nytte av når man selv anskaffer den billigere bensinbåten! Dermed kan man selvsagt ikke vente noe annet enn at det blir det samme forholdet senere ved sitt eget videresalg, så dette er i og for seg ikke noe argument mot å kjøpe bensinmotor.

 

Ellers mange fornuftige synspunkter fra både Kjelli og andre her. Til syvende og sist blir det en totalavveining for den enkelte. Men det er greit å få fram nyanser, og at det ikke er noen almengyldig "sannhet" at dieselmotor er det eneste saliggjørende i båt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...