Jump to content

Pose i propell.

Goddis77

Recommended Posts

Var ute på en liten luftetur idag siden været var så bra. Startet opp og kjørte rolig utover Grimstadfjorden, for så å bue innover mot Søreide igjen. Dette skulle bare være en minitur for oppvarming av motor, samt kosing for vår del.

Satte kursen inn mot båsen igjen i rolig fart, og gav litt ekstra under strømme bro. slakket av rett etter broen, og merket plutselig en voldsom lyd i drevet, samt at det hoppet opp littegrann. Satte giret i fri med en gang og gikk bak for å se hva vi hadde kjørt på. Kunne ikke se noe drivverk eller lignende, men når blikket vendte nedover mot drevet så jeg noe hvitt så lå der. Tenkte i første omgang at det måtte være en plastikkpose som hadde dradd seg rundt, men når jeg kjente etter med hånden (som var pokker så kaldt) kunne jeg kjenne at dette ikke var en vanlig pose. Det som hadde rullet seg rundt propellen var en SALTEPOSE. En slik en i tøy/fiber som en har veisalt i, av den STORE typen.

Vi var så heldig at det kom en båt forbi akkurat når dette skjedde, så han fikk tauet oss inn til nærmeste bås.

La oss til med ræven inn (båsen var akkurat for liten til oss. måtte derfor ligge nesten 1meter fra bryggekanten), og fiklet frem noe tau. Av med klærene og fikling med tau, gjorde at jeg fikk festet det rundt drevet. Fikk så tak i krokene til drevet med fingrene, og klarte dermed å heve drevet en del.

Etter nesten 1time med skjæring av strimler og pirking med kniven, kom vi frem til at dette ikke ville gå vår vei. Bestemte meg derfor for å ta av propellen sånn som den lå (VP280SP). Dette viste seg å være en kjempe løsning, for 5 minutter senere var propellen av, og vi klarte å plukke de siste restene av posen vekk.

Etter montering av propell igjen og en liten dæsj med locktite, var det tid for å teste om alt hadde gått bra.

Kan lykkelig konstantere at alt fungerer som det skal !!!

Hva en slik pose gjorde ute på sjøen er ikke godt å vite, men ha øynene med dere der ute. I vårt tilfelle var det ikke mulig å se posen likevel, men jeg kommer alltid til å sjekke ekstra nøye fremover når vi er under broen.

Det positive i episoden er at vi nå vet at vi kan mestre en slik situasjon hvis det skulle forekomme igjen. Og det første jeg kommer til å gjøre er å demontere propellen neste gang.

Kjedleig å få slik dritt som driver i vannet i propellen. Men som du sier så må du se det positive i det. Nå vet du til neste gang hvor lett det egentlig er å ta av propell mens båten ligger på sjøen. Det som ofte ryker ved en slik hendelse er vulkaniseringa mellom prop og nav. Dette vil du evt merke med at propellen begynner å glippe/spinne. Mao at du mister fremdriften.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Er umiddelbart veldig glad for at jeg har kjøpt meg Bravo1 som er singel propp. Tenk å få alt det vaset der inn i en duo propp da..!!! Ikke umulig et duo propp drev ville tatt skade av en slik hendelse. Bra det endte godt for din del, drev er dyrt å fixe. Men kansje det kan ha kommet seg noe inn og ødelagt tetningene i drevet, ville ha skjekket drevet for vann i oljen etter litt mer kjøring.

Vet selv at det er kaldt i vannet for tiden, fikk en plastpose i vannjetten på lettbåten her ombord på skuten. Måtte rengjøre den når jeg var på en liten handletur inn til Kristiansund med lettbåten. Dæven så kaldt det var å jobbe nedi vannet!!!! Vannjett er i grunnen helt genialt, utrolig morsomt å manøvrere med. Men med plastpose inne jetten så var effekten lik null, akkurat som å ruse maskinen i fri.

(Etter montering av propell igjen og en liten dæsj med locktite, var det tid for å teste om alt hadde gått bra.

te)

Hei.

Fint at det gikk bra. Må se det positive i det. Slik gjør en sterkere og mer erfaren.

Men...Du skriver at du hadde på locktite ?

Fungerer dette under vann ? Kjekt å vite vis jeg selv skulle komme utfor noe slikt. Så for meg at det ikke var noe vits i å bruke dette under vann ?

Har lagt merke til at det flyter mye plastposer og annen plast i Osloforden også, fortiden. Er nok mye dritt som har blåst på sjøen, og det ligger jo 5-10 cm under vannflata så det er vanskelig å se til og med i fint vær...

Godt du slapp å drive rundt i lengre tid før du fikk hjelp, Outbreak, og godt at det nå er i orden igjen.

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Men...Du skriver at du hadde på locktite ?

Fungerer dette under vann ? Kjekt å vite vis jeg selv skulle komme utfor noe slikt. Så for meg at det ikke var noe vits i å bruke dette under vann ?

Vel, det vet jeg faktisk ikke. Er en tube med gul/orange farge. Tok det på for ihvertfall å ha tatt noe på. Kan ikke

skade ihvertfall.

Når det gjelder vulkaniseringen, vil en merke dette på tomgangskjøring eller er dette noe som en merker når en drar litt på? Er det da evt bare propellen som må byttes? Fikk heldigvis satt båten i fri med en gang det skjedde, så jeg håper at det ikke er noen skader.

Har planer om å bytte propellen til sesongen begynner pga at den er slitt fra før. Flere småhakk og antydning til hull noen få steder. Båten skal da også opp for en rengjøring/sjekk, så jeg kan sjekke det da.

Når det gjelder vulkaniseringen, vil en merke dette på tomgangskjøring eller er dette noe som en merker når en drar litt på?

:flag: Du vil merke om vulkaniserigen er dårlig når du gir gass og eventuelt rett før du er på plan,da er belastningen størst :flag:

Jeg fikk en plastpose i propellen for noen år siden og merket dette ved at propellen spant (turtallet på motoren økte og farten ble redusert). Fikk ut posen og alt så ut til å være greit, båten gikk som før. Noen uker senere begynte den igjen og spinne mens jeg gikk med ca 20 knop, denne gangen var det ingenting som hadde kommet i propellen. Jeg måtte liste meg tilbake til havna i 3-4 knop. Så snart jeg ga gass ruset motoren opp og båten mistet fremdrift.

På det tidspunktet var ikke jeg klar over at det var vulken som hadde sluppet, men etter tips på forumet så viste det seg at det var nettopp det.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg fikk en plastpose i propellen for noen år siden og merket dette ved at propellen spant (turtallet på motoren økte og farten ble redusert). Fikk ut posen og alt så ut til å være greit, båten gikk som før. Noen uker senere begynte den igjen og spinne mens jeg gikk med ca 20 knop, denne gangen var det ingenting som hadde kommet i propellen. Jeg måtte liste meg tilbake til havna i 3-4 knop. Så snart jeg ga gass ruset motoren opp og båten mistet fremdrift.

På det tidspunktet var ikke jeg klar over at det var vulken som hadde sluppet, men etter tips på forumet så viste det seg at det var nettopp det.

Hva kostet det å fikse dette da? Er det snakk om et propellskifte?

Like nord for Dolviken passerte eg i dag en stokk ca 15-20 cm i dia som lå vertikalt i sjøen. Holdt 28 knop og den hadde ikke vert kjekk å treffe. Så ut som ein sabla stor sak.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Minns at en bidragsyter i en annen tråd mente det var for mye styr med agregat. Det eneste saliggjørende er strak aksel. I dette eksemplet kan vel det sies at man skal være glad man hadde agregat. Med strak aksel hadde det blitt badebukse, eller helst båten på land.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Like nord for Dolviken passerte eg i dag en stokk ca 15-20 cm i dia som lå vertikalt i sjøen. Holdt 28 knop og den hadde ikke vert kjekk å treffe. Så ut som ein sabla stor sak.

Hva gjør man hvis man passerer en gjenstand som er for stor til å fjerne selv ? Er det noen som bør kontaktes, feks Redningsselskapet, Kystverket etc. ?

Hva gjør man hvis man passerer en gjenstand som er for stor til å fjerne selv ? Er det noen som bør kontaktes, feks Redningsselskapet, Kystverket etc. ?

Vel. Dette hadde vi om i VHF-kurset jeg var på.

Det kan meldes inn til kyststasjonen som en tryggingsmelding, så taes det avgjørelse derfra hva som skjer videre.

Har passert flere slike stokker. Ofte med større bolter/spiker fra eldre kaier. Også større jernkuler (50cm+ i D.) som hadde vært mindre hyggelige å truffet i dårlig eller mørke stunder.

Utrolig mye rart som driver langs norskekysten, så dere må tenkte på farten og forholdene til felle det skulle være noe i veien når dere ferdes.

Sven

Europaller er veldig fine når de ligger i sjøen, veldig lett å se..... Ironisk ment selvfølgelig.

Holdt på å kjøre på en slik med with jolle for en del år siden, unnamanøveren i 30 knops fart fikk påhengeren min til å hoppe av akterspeilet. Kommer aldri til å glemme det øyeblikket der jeg satt med en 25 hester på full gass i en hånd. Dødmanssknappen hadde jeg rundt håndleddet så stoppe gjorde i alle fall ikke motoren. Slippe taket var i alle fall ikke aktuellt, flere års innbitt sparing lar man ikke synke i dypet. Hadde det ikke vært for at vi var to i båten så hadde jeg sikkert mistet maskinen, eller at jeg hadde sittet der og tviholdt fremdeles. Kompisen min fikk hjulpet meg med å stoppe maskinen og vi klarte å løfte den ombord i båten.

Europaller er veldig fine når de ligger i sjøen, veldig lett å se..... Ironisk ment selvfølgelig.

Jeg kjørte på en europalle den gang jeg hadde Scand Baltic. Dette skjedde midt på Sletta i en nordlig bris med ca 50cm bølger. 90% av tiden var derfor pallen under vann. I 16-17 knops fart kjørte jeg rett over den. Båten løftet seg som om vi hadde truffet moder jord, hvilket selvfølgelig er umulig midt på Sletta. I neste ble pallen dradd inn mellom propell og flyndre og delt i to. Restene lå og fløt bak båten.

Resultatet ble to skjeve blader på propellen, skjev rorstamme og flyndre, slakk i glidelager i hylsegjennomføring samt kollapset batteri som kortsluttet og derfor også tok VHF'en i samme slengen.

Slike ting skjer som oftest første dag av ferien, og så også i dette tilfellet. Klarte å kjøre båten forsiktig tilbake til slippen i foreningen. Med gode venners hjelp og mye overtalelse av propellmannen i nærheten, ordnet alt seg i løpet av to dager. Total kostnad til forsikringsselsakpet ble ca 20.000,-.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...