Ask Startet 26.Februar.2007 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2007 Hei Er det einkvan her med erfaring med å smørja undervasskroget når båten etter at båten er satt på grunn og tørka ut på fjøre sjø? Fire ganger har eg satt båten på grunn på flo sjø og latt den fjøra tørr. Dette har vore ein praktisk og billig måte og gjera div. undervassarbeid. Men eg har aldri smørt botnstoff på båten når den har fjøra tørr. Det eg tenker er å bruka ei fjøra til å høgtrykksspyla båten og skifta olja på seglbåtdreva. Den neste fjøra tenker eg å bruka til å botnsmørja skroga. (Etter å ha spylt det med ferskvatn først.) Båten er ein 38 fots katamaran som er 95 cm djup. Her i Nordnorge kan det vera over tre meter skilnad mellom flo og fjæra. Fordelene er: -Ingen utgifter til kraning -trygt Ulempene er: -meir stress/hektisk når det står på. Særleg når båten flotnar -botnstoffet får mindre tid til å tørka -mindre tid om det skulle dukka opp noko uforutsett. Takksam for tips og synspunkt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 26.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2007 Hmmm.... Bunnstoffet bør vel være ordentlig tørt før du sjøsetter? Tvilsomt at det tørker ordentlig på de timene... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
JanS/EIR Svart 26.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2007 Hei Ask! Metoden du beskriv her var den vanlege ved botnsmøring av fiskebåtane" gamle dagar" på mine kantar. Vi snakkar da om treskrog og det gode gamle kobberstoffet. Båten vart lagt i fjæra med bukkar på flo sjø og skrubba rein etter kvart som sjøen fall. Når den var tørr smurte vi stoffet på, og så flotna båten av på ny flo. Dette fungerte utmerket. For din del gjeld det vel glassfiberskrog og moderne botnstoff. Sjekk instruksjonen på boksen, mulig dette kan bli kort tørketid for endel stofftyper, men eg trur det skulle fungere bra. Med denne enkle og billege metoden kan du jo sette båten opp igjen etter ei stund for å sjekka at det ser bra ut. Lykke til! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
emilskj Svart 26.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2007 Hei Kjenner til samme fremgangsmåte som JanS beskriver. Har også lest en del seil-bøker, og har intrykk av at dette er en vanlig fremgangsmåte for langturseilere på lavbudsjett. Forslag: siden du alikevel skal ha båten opp i fjæra, smører du en liten flekk første gangen den faller tørr. Hvis bunnstoffet er bra på neste fjære, er det jo bare å gå i gang å smøre hele. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 27.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2007 Jeg kan ikke tro at det skal være noe problem. Jeg har sjøsatt, og tatt opp, mange båter i min yrkeskariere (er sjåfør på en kranbil). Der er som regel alltid en og annen flek som må ha bundstof når båten henger i stropperne, og der går som oftest ikke mange minutter før båten flyter etter at stoffet er kommet på. Jeg har tilgode å se noen forskjeld når samme båt skal på land igjen til høsten. Ikke noe mer groe på de "ferske" flekker enn andre plasser på båten. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Jon-Kåre Svart 27.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2007 Har og sett dette bli gjort men jotun sier 8 timer i sine spesifikasjoner Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Ask Svart 28.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Takkar for svar. Ikkje dumt å prøva med ein liten flekk. Til Jensen_fra_vest. Har du sett skilnad på båtar som har vore i sjøen meir enn ein sesong? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Har du sett skilnad på båtar som har vore i sjøen meir enn ein sesong? Nei, jeg kan ikke huske å ha sett forskjel noen gang, heller ikke etter 2-3 år på sjøen. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
litt peiling Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Jeg syntes innlegget er til å lære av...... de som vil lære å skrive ny-norsk Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Jeg har helt klart sett forskjell på de stedene som er stoffet mens båten "henger i krana". Et firkantet stykke under den ene støtten måtte stoffes rett før sjøsetting. Året etterpå var det enkelt å se hvor støttene hadde stått sist gang. Båten hadde da ligget ute i omtrent ett år. Mille Dynamic bunnstoff. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sonata 7 Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Jeg pleier altid og flkk før båten går på sjøen, merker ikke stor forskjell fra år til, har som regel brukt selvpolerene av forskjellige varianter. Jeg bytta til vc17 og da mener jeg et sto at den ikke trengte og være tørr, men det er sikkert spessielle bunnstoffer hvor dette går bra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.