Jump to content

Botnsmøring mens båten er fjøra tørr?

Ask

Recommended Posts

Hei

Er det einkvan her med erfaring med å smørja undervasskroget når båten etter at båten er satt på grunn og tørka ut på fjøre sjø?

Fire ganger har eg satt båten på grunn på flo sjø og latt den fjøra tørr. Dette har vore ein praktisk og billig måte og gjera div. undervassarbeid. Men eg har aldri smørt botnstoff på båten når den har fjøra tørr.

Det eg tenker er å bruka ei fjøra til å høgtrykksspyla båten og skifta olja på seglbåtdreva.

Den neste fjøra tenker eg å bruka til å botnsmørja skroga. (Etter å ha spylt det med ferskvatn først.)

Båten er ein 38 fots katamaran som er 95 cm djup. Her i Nordnorge kan det vera over tre meter skilnad mellom flo og fjæra.

Fordelene er:

-Ingen utgifter til kraning

-trygt

Ulempene er:

-meir stress/hektisk når det står på. Særleg når båten flotnar

-botnstoffet får mindre tid til å tørka

-mindre tid om det skulle dukka opp noko uforutsett.

Takksam for tips og synspunkt.

Ask

Hei Ask!

Metoden du beskriv her var den vanlege ved botnsmøring av fiskebåtane" gamle dagar" på mine kantar.

Vi snakkar da om treskrog og det gode gamle kobberstoffet. Båten vart lagt i fjæra med bukkar på flo sjø og skrubba rein etter kvart som sjøen fall. Når den var tørr smurte vi stoffet på, og så flotna båten av på ny flo. Dette fungerte utmerket. For din del gjeld det vel glassfiberskrog og moderne botnstoff. Sjekk instruksjonen på boksen, mulig dette kan bli kort tørketid for endel stofftyper, men eg trur det skulle fungere bra. Med denne enkle og billege metoden kan du jo sette båten opp igjen etter ei stund for å sjekka at det ser bra ut.

Lykke til!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hei

Kjenner til samme fremgangsmåte som JanS beskriver. Har også lest en del seil-bøker, og har intrykk av at dette er en vanlig fremgangsmåte for langturseilere på lavbudsjett.

Forslag: siden du alikevel skal ha båten opp i fjæra, smører du en liten flekk første gangen den faller tørr. Hvis bunnstoffet er bra på neste fjære, er det jo bare å gå i gang å smøre hele.

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Jeg kan ikke tro at det skal være noe problem. Jeg har sjøsatt, og tatt opp, mange båter i min yrkeskariere (er sjåfør på en kranbil). Der er som regel alltid en og annen flek som må ha bundstof når båten henger i stropperne, og der går som oftest ikke mange minutter før båten flyter etter at stoffet er kommet på. Jeg har tilgode å se noen forskjeld når samme båt skal på land igjen til høsten. Ikke noe mer groe på de "ferske" flekker enn andre plasser på båten.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Har og sett dette bli gjort men jotun sier 8 timer i sine spesifikasjoner

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg har helt klart sett forskjell på de stedene som er stoffet mens båten "henger i krana". Et firkantet stykke under den ene støtten måtte stoffes rett før sjøsetting. Året etterpå var det enkelt å se hvor støttene hadde stått sist gang. Båten hadde da ligget ute i omtrent ett år. Mille Dynamic bunnstoff.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg pleier altid og flkk før båten går på sjøen, merker ikke stor forskjell fra år til, har som regel brukt selvpolerene av forskjellige varianter. Jeg bytta til vc17 og da mener jeg et sto at den ikke trengte og være tørr, men det er sikkert spessielle bunnstoffer hvor dette går bra

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...