Jump to content

Bytte simring på propellhus, Honda BF75

Ronald

Recommended Posts

Jeg kjørte et ganske kraftig snøre i propellen i sommer - fikla seg inn rundt propellakselen. Ved skifte av girolje i undervannshus i høst oppdaget jeg at oljen var litt grå, og jeg ser ikke bort fra at det har sammenheng med dette (første gang jeg skiftet olje på denne, så jeg vet ikke hvordan det har vært tidligere).

Er dette med å skifte pakning rundt akselen en kurant sak å gjøre selv? Noen feller å gå i, evt. noe å være ekstra påpasselig med? Er det noen som har gjort det - aller helst på denne motortypen - som kan gi noen råd og vink? Kreves f.eks. noe spesialverktøy?

Og hvis jeg skulle velge å gjøre det på verksted - er dette en dyr sak?

Ronald.

Løfter denne opp igjen. Er det virkelig slik at ingen andre har hatt problem med vann i girhus-oljen på utenbords - og har reparert selv? Hører selvsagt gjerne også fra de som evt. har erfaring med andre motortyper enn den nevnte Honda - for det er vel omtrent samme prinsipp på de fleste, vil jeg tro.

Ronald

Eg vurderte å bytte propellhus på min Suzuki 9,9 hk, fordi det er ein liten bit som er knekt av, men fekk til svar at denne delen var vanskelig å skifte og det måtte til ein spesiallaga ters.

Meiner det var rago63 som sa dette her til meg, så du får høyre med han, han hadde visst nok gjort dette på ein Tohatsu.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Har selv en Honda BF 115. Har ikke hatt problemer med girolje, men er du sikker at lekkasjen kommer fra rundt propellakselen? Kanskje mest sannsynlig, men hva med tappeskruen? Om den er dårlig skrudd fast eller pakningen er dårlig så kan det vel også komme vann inn her. Byttet selv skru og pakning nå, og den var rådyr! Regner med at Honda også tar seg godt betalt for ny pakning rundt propellakselen.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Eg vurderte å bytte propellhus på min Suzuki 9,9 hk, fordi det er ein liten bit som er knekt av, men fekk til svar at denne delen var vanskelig å skifte og det måtte til ein spesiallaga ters.
Det er nok ikke så vanskelig å bytte simringen der

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

... men er du sikker at lekkasjen kommer fra rundt propellakselen? Kanskje mest sannsynlig, men hva med tappeskruen? ...

Jeg er vel egentlig ikke sikker på noe som helst. Men jeg har fått høre at lekkasje rundt aksel av og til skjer, men man hører jo så mangt. Jeg kjøpte motoren brukt for 1,5 år siden, og i høst var mitt første oljeskift i propellhuset. Mitt inntrykk var at skruer til påfylling/tapping var godt festet, og jeg reagerte ikke på pakningene der (om det i det hele tatt var pakninger der???). Men det kan jo være mange år siden forrige oljeskift, og således kan det jo tenkes at lekkasjen er minimal - og intet å bry seg om.

Mulig jeg bare skal la det være for kommende sesong, og deretter inspisere på høsten, evt. underveis i sommer. Da bør jeg kunne få en pekepinn på omfanget. Oljen i høst var gråhvit, med gav vel ikke inntrykk av å være klissvåt. Jeg har nok sett adskillig verre tilfellere tidligere på andre motorer, for å si det sånn...

Ronald.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...