Tine Startet 26.Februar.2007 Del på Facebook Startet 26.Februar.2007 I løpet av vinteren har turboen satt seg fast. Kan ikkje snu den med fingrane og den roterer heller ikkje når motoren går. Gode råd mottas med takk!!! Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Skru den av og legg den i diesel Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Det stor 1 kroners spørsmålet er hvorfor den har satt seg fast. Kanskje på tide med en ny turbo ? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Jeg hadde forsøkt å sette den inn med WD40 el tilsvarende og rotert forsiktig. Turboen kan ha satt seg grunnet vannintregning og og påfølgende korrosjon. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Nemo Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Er den vannkjølt, kanskje det er lekkasje? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Ville da ha fått sjekket den på verksted at lagre og sånn er OK. Det er de antagelig ikke siden den står i 7 stein nå. At en kan få turbinen til å svive rundt er jo så, men for hvor lenge ? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Ta av eksosbendet og spray rustløser på turbinen og mo den forsiktig med en 14mm pipe og forlenger uten skrelle bare for hånd forsiktig så skal du se att den løsner. Det er ikke kule lager i turboen til Yanmar så den sitter ikke i lageret det skall være noe slakk i akslingen på den turborn 0,10-0,17 mm stander og service limet er 0,205 mm lykke til det går fint Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Hva bruker Yanmar istedet for kulelager da ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Hva bruker Yanmar istedet for kulelager da ? Glidelager tenker jeg... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Slagskibet Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Tåler glidelager så forbanna mye mer enn kulelager da ? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 (redigert) Bruker ikke de fleste turboer glidelager da Det at de har satt seg litt er ikke ensbetydende med turboen er klar for skraphaugen eller total overhaling. Dersom du klarer å løse den uten bruk av rå makt f.eks med en penetrerende olje, den funker etterpå ved testkjøring og slark i aksel er iht til spesifikasjoner. Så er det godt nok det. Overhaling er selvsagt bedre men svært mye dyrere. Fant selv frem en ekstra turbo jeg hadde liggende og noterte meg at den hadde satt seg litt. Smørt godt opp og den spant like fint som en ny. Hvorfor den hadde satt seg er jeg usikker på for den var godt inn oljet da jeg la den vekk. Understreker vell bare at det er bedre å ha båten i bruk hele året og kjører motoren regelmessig enn å vinterkonservere http://www.turbo.no/trouble.htm#feilsok Redigert 27.Februar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
rogeri Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Tåler glidelager så forbanna mye mer enn kulelager da Forutsatt rikelig med smøring (oljehinne)! Hvor også oljen "kjøler" opplagringen! Derfor meget viktig å la motoren gå seg ned på temperaturen etter bruk, og det samme ved oppstart å ta det rolig til olja er temperert og tynnflytende. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Den oppskriften der følger jeg Rogeri. Men hadde turboen satt som tilfelle er her ville jeg nok latt et verksted sjekke den for å være sikker. Uansett hvor mye juling et lager kan tåle. Er veldig surt å få turbo trøbbel midt i fellesferien. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Det er ikke lagrene som sitter seg det er nok lit rust melom turbohuset og turbinen dette er ikke uvaneligt på turboer som er vankjølt og blir ståene med vann i eksosen Sitér dette innlegget Link to post
Tine Svart 27.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Takker for konstruktive innspel. Skal innom båten ein av dei første dagane. Skal då smøre opp og og prøve å løyse turboen. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 (redigert) Hadde det vært min motor/turbo hadde jeg ringt eller tatt den med til et Yanmar verksted. Mulig luntet avgårde med båten til dette verkstedet eller et annet verksted jeg visste er flink med turbo/motorer. I nøden kan et buss/lastebilverksted med godt renome gjøre nytten, hvis det ikke finnes annet i nærheten. En turbo roterer med en enorm hastighet når den jobber og å bruk verktøy på å tvinge den rundt hvis den står fast kan, jeg gjentar kan resultere i at det blir ørlite kast i den. Dette kan slite ut lagrene under gange... Derfor ville jeg aldri ha gjort dette selv....... Ei heller håpet på at det løsnet rust etc. i turboen etter sprøyting av div. kjemikalier som mulig kunne sørge for nok klaring i huset til at den roterer... Det vi ikke vet er om det er all rusten som er løsnet eller bare på den ene siden av den roterende delen.... eller hele veien rundt..... resultatet kan bli vibrasjon..... Men det er nå mine private tanker...... Redigert 27.Februar.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 (redigert) Noen av oss løper til verkstedet hver gang det oppstår en feil på maskineri og bruker haugevis av penger der. Andre som undertegnede prøver først å fikse selv. Står jeg fast søker jeg hjelp. Det er fritt valg. Leverer du inn turboen til et turboverksted plukker de den i småbiter og bygger opp med nye lagre osv. 15-20.000,- kr forsvinner som dugg for solen der. Redigert 27.Februar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Slagskibet Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Og andre,som undertegnede, tauer deg gjerne inn når du har havari . Det er ikke alt vi glade amatører bør plukke på og i særdeleshet ikke saker og ting som er dyrt . Og er turboen gåen så er det vel rimelig greit å sette inn en bytte turbo for amatøren. Det er 2 ting jeg konsulterer de proffe på og det er dieselpumpa og tilstand på turboen. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Har akkurat hatt fra hverandre en maken turbo med samme symptomene. Demonter sneglehuset på eksossiden, skrap vekk den rustkanten som har bygget seg opp etter eksoshjulet. Du kan smøre/move opp turboen, men vil ikke bli kvitt problemet før rusten er fjernet. Erfart selv, tar ca 14 dager så sitter den igjen. Ser også tråden med lavt turtall på samme. Det stemmer godt med dårlig turbo. Får bare ca 2000 rpm og den ryker fælt..... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Og andre,som undertegnede, tauer deg gjerne inn når du har havari . Å nei du ikke denne gutten Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Odd Thomas Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Som jeg sa i en annen tråd. 6000,- pluss en mekaniker, så er dette fikset. Sansynligvis sitter turboen din fordi eksosmanifoilen din er defekt (rustet) innvendig. Vann skvalper da inn i turboen og ødlegger den. Har vært der, har gjort det, har prøvd det. Norges Beste på dette er Tjøstel Krogsrud på Krogsrud Marineservice i Oslo. (Han som fikset motoren til autofilbåten) Lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 (redigert) Mens jeg skrev svar her så svarte Odd Thomas omtrent det jeg skulle skrive: 15-20.000 i utgifter på en turbo når du får en bytteturbo til en betydelig lavere sum...... Da jeg jobbet på dieselverkstedet betalte vi i rundt 3800- 5000 kroner for en slik. Riktignok er det nå noen år siden dette da....og de grå forsvinner og etterfylles med helt andre ting (ser det på badevekten) Men det kan jo selvfølgelig være Yanmar har sin helt helt spesielle variant og man må kjøpe original eller noe i den duren.... Vil likevel tro at det er betydelig avstand fra den summen en annen lanserte her.... Redigert 27.Februar.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Turboen kan sitte fast som følger av rust i eksoskanalen og inne i turbinhuset. Turbinen blir sittende fast og dermed heller ingen rotasjon. Vis forsiktighet med å dreie den rundt. GIK Turbo på Kongsberg har bytteturbo til disse for ca.8.500,- eks. mva. Yanmar tar en god del over 20.000,- båtlapper for turboen. IHI er produsent etter det jeg husker. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 hei. mest sannsynlig sitter eksobladene fast i avleiringer fra eksos som har expandert etter sittet en stund, opplevde dette noen ganger på turboen til GM 6,5 l Peninsular motorene jeg solgte, tok bare en fastnøkkel på insugsiden og dreide den rundt til den gikk relativt fri , start opp og få olje trykk og litt temp og gi litt gass, så vil den spinne fritt og virke som normalt. hvis fortsatt sitter , dra den litt til på med nøkkel. virket fint hvergang det , men bra og få kjørt litt hardt senere og få blåst ut litt dritt der og alt er bra helt til neste gang båten gått mye på dorgefart og stått en stund. kan og ta av eksosbend utløpsiden turbo og bruke skarp kniv på avlieringer, men må være forsiktig så ikke bladene tar skade. Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Sjekket akkurat kvitteringen fra fjor vår. Overhaling av turbo via autorisert Yanmarforhandler. 6100,- eks mva. så kom det noen arbeidstimer på dette, men jeg hadde full service på båtmotoren ellers, pluss bytte av propellaksling, pakkboks, og eksosmanifoils, så arbeidstimene er vanskelig å anslå. Sluttsummen for hele jobben tåler dere ikke høre, men servicen i fjor vår kom på 35487,50 inkl mva Pris på ny eksosmanifoil var ikke med på listen, kanskje han glemte å ta betalt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.