SF Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Hørtes ikke ut som en galen pris det. Men 6100 + moms + arbeidstimer + moms blir fort over 10.000,- alt inkl. Var dette full overhaling med skifte av alle slitedeler?? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Slagskibet Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Enig i det blir fort over 10K. Men demontere og montere den selv er rimelig enkelt. Der sparer man en time eller to.Og 10K er "bare" halve prisen av Yanmars pris for ny turbo. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 (redigert) Jepp, demontering av turbo er normalt enkelt. Men om du er litt nevenyttig, mekanisk interessert og driver båthold med et budsjett, er "rensing" av en treg turbo en overkommelig oppgave. Det å evt demontere sneglehuset er ganske kurant. Det er først når du kommer til selve turbinen og lagerhus til denne de fleste av oss bør holde fingrene langt unna. Meg inklusive. Redigert 28.Februar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Odd Thomas Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 (redigert) Ja, jeg hadde nok fått til dette selv, årsaken til at Tjøstel gjorde jobben var at han skulle justere motoren ellers. dyser, dieseltilførsler etc... Total hadde han 15 timer på båten inkludert kjøring Oslo- Lillehammer- Oslo 2 ganger. Arbeid kostet totalt 9000 eks mva. Han skiftet da olje og diesel, filtere, monterte annet hus for dieselfilter, kjøleveske (rød), motorolje, impeller, eksosmanifoil, overhalte turbo, skiftet lufteslanger, ny type pakkboks, ny propellaksling, ny klemflens, prøvekjørte og optimaliserte motoren/båten på vannet. Alt arbeid alle deler alle vesker all kjøring inkl for 35K. Jeg syns det var valuta for pengene, når man tenker på hva enkelte ting her koster. Det beste var at propell og pakkboks ble dekket av kaskoforsikring etter en skade, så 8000,- kom tilbake på konto Båten er forresten tilsalgs så veit dere om noen som vil ha påkostet skute så si i fra : <--------------Bilde Redigert 28.Februar.2007 av Odd Thomas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Overhaling av turbo er ikke noe komplisert jobb hvis du har det rette verktøyet det går ikke så mange timer med en overhaling heller,det er bare prisen for overhalingen som er altfor høy for arbeidet som blir gjort Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Turbooverhaling i Norge er dessverre dyrt. I Danmark så fikk jeg en pris i fjor på kr. 2.700,- (dansk valuta) pluss dansk moms for overhaling av min turbo til bilen. Dette var også kjøring i testbenk etterpå for å kontrollere at alt var ok. Verkstedet er en av de største i Danmark på denne type overhaling. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Tine Svart 6.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 I helga har eg fått ny fart på turboen. Demonterte eksosbend og luftfilter og spraya godt med wd-40 inn begge plasser. Etter ein times tid begynte eg å forsiktig snu turbinhjulet med fingrane, samt skrape rust i utløpet til eksosbendet. Etter litt jobb spant hjulet lett og fint. Starta opp og såg att turboen spant rundt. Kasta loss og la i veg. Skubba gasspaken etter kvart heilt fram og turtalet stansa på 3600 o/min. Køyrde motoren god og varm både på fredeg og laurdag. Teorien min er att det altid vil vere litt fuktighet i samband med eksosbend/turbo, samt att vind/bølger kan ha pressa sjøvatn gjennom eksosanlegget og inn i eksosbend/turbohus gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 6.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 Bra du fikk orden på det. Ofte det enkleste som er det beste (og ikke minst billigste). Skulle problemet oppstå igjen så får du heller vurdere litt mer omfattende tiltak som enkelt foreslo her. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mr. Import Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Tommy fikk rett igjen, bra du gjorde som jeg !! sparte deg for mye penger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.