Jump to content

85 hk yanmar, turboen står fast.

Tine

Recommended Posts

Jepp, demontering av turbo er normalt enkelt. Men om du er litt nevenyttig, mekanisk interessert og driver båthold med et budsjett, er "rensing" av en treg turbo en overkommelig oppgave. Det å evt demontere sneglehuset er ganske kurant. Det er først når du kommer til selve turbinen og lagerhus til denne de fleste av oss bør holde fingrene langt unna. Meg inklusive. :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Ja, jeg hadde nok fått til dette selv, årsaken til at Tjøstel gjorde jobben var at han skulle justere motoren ellers. dyser, dieseltilførsler etc... Total hadde han 15 timer på båten inkludert kjøring Oslo- Lillehammer- Oslo 2 ganger. Arbeid kostet totalt 9000 eks mva.

Han skiftet da olje og diesel, filtere, monterte annet hus for dieselfilter, kjøleveske (rød), motorolje, impeller, eksosmanifoil, overhalte turbo, skiftet lufteslanger, ny type pakkboks, ny propellaksling, ny klemflens, prøvekjørte og optimaliserte motoren/båten på vannet. Alt arbeid alle deler alle vesker all kjøring inkl for 35K. Jeg syns det var valuta for pengene, når man tenker på hva enkelte ting her koster. Det beste var at propell og pakkboks ble dekket av kaskoforsikring etter en skade, så 8000,- kom tilbake på konto :seeya:

Båten er forresten tilsalgs så veit dere om noen som vil ha påkostet skute så si i fra :

<--------------Bilde

Redigert av Odd Thomas (see edit history)

Turbooverhaling i Norge er dessverre dyrt. I Danmark så fikk jeg en pris i fjor på kr. 2.700,- (dansk valuta) pluss dansk moms for overhaling av min turbo til bilen. Dette var også kjøring i testbenk etterpå for å kontrollere at alt var ok. Verkstedet er en av de største i Danmark på denne type overhaling.

Cirkeline

I helga har eg fått ny fart på turboen. Demonterte eksosbend og luftfilter og spraya godt med wd-40 inn begge plasser. Etter ein times tid begynte eg å forsiktig snu turbinhjulet med fingrane, samt skrape rust i utløpet til eksosbendet. Etter litt jobb spant hjulet lett og fint. Starta opp og såg att turboen spant rundt. :flag:

Kasta loss og la i veg. Skubba gasspaken etter kvart heilt fram og turtalet stansa på 3600 o/min. Køyrde motoren god og varm både på fredeg og laurdag. :cheers:

Teorien min er att det altid vil vere litt fuktighet i samband med eksosbend/turbo, samt att vind/bølger kan ha pressa sjøvatn gjennom eksosanlegget og inn i eksosbend/turbohus gjennom vinteren.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...