Blanco Startet 27.Februar.2007 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2007 Jeg er i tenkeboksen vedr. skifte av båt. Her er det snakk om 3 fot syken, helt klart. Utfordringen er at mannskapet ikke kan bli eksponert for mye av eksos som dras inn over hekken og kanskje inn i båten under fart. Det er derfor ikke bare de vanlige vurderinger som må gjøres før valg av båt. Vi har erfaring for både aksel og drev løsning med eksos gjennom propell. Det er ikke tvil om hva som har vært best. Men det kan jo ha med båttype og fasong og gjøre. Begge Balticene vi har hatt har blitt svart bak etter noe tid(ikke pent på den hvite hekken), og eksos har til tider vært et problem inne i båten. Dette også selv om det var satt på hette som førte eksosen ned i sjøen. Nåværende båt med drev er en helt annen problemfri opplevelse for mannskapet, og slik vil vi gjerne også ha det i neste båt. Båter i størrelsen 35 - 40 fot er som oftest utstyrt med rette aksler, og det vil derfor være av interesse og høre hva andre har av erfaringer vedrørende eksos inn i båten med forskjellige båttyper avhengig av installasjon. Vær snill og ikke gjør dette til en teknisk diskusjon drev vs aksling!!! Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
SveinHa Svart 27.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2007 Jeg har god erfaring med sideutløp som her: Der må være litt hastighet på eksosen slik at den kommer ut av den lufta som havner i dragsuget. Denne her er vel 4" om jeg ikke husker feil og motoren er 230Hk. Da kastes eksosen minst en meter til siden i marsjfart og det klarer seg. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
roaldbj Svart 27.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2007 Har også hatt Baltic som sotet endel på akterspeilet. Det samme gjorde en Atlantic 3500 inntil jeg fikk bygd om roroppheng og flyttet propell lenger akterut - da avtok sotingen. På nåværende båt har jeg omtrent samme opplegg som SveinHa viser på sitt bilde av motorbåten, og har nå ikke antydning til soting på akterspeilet. Eksosen kommer ut ved vannlinjen. Hullet over, nærmere akterspeilet er drenering av vann fra akterdekket. Vil tro at motortype, vedlikehold av denne, propelltilpasning, turtall samt turtallsområde er faktorer som påvirker sotingen. Jeg bruker på Hammerdown - men har ikke erfaringer som tyder på at dette hjelper eller ikke hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 27.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2007 Forrige eier monterte på disse rørene på båten vår for å få en renere hekk. Det er syrefaste rør som er satt inn ( med sikaflex ) i det orginale utløpet og festet med en bolt inn i badeplattformen. Dette fungerer utmerket , og så må jeg innrømme at jeg synest det er litt Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 27.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2007 enig at de ser stilig ut Hanssae, men en slik løsning er vel ikke like lett å montere dersom man må sette på et kne på eksosutløpet slik som man måtte gjort hos sveinh. De båtene vi har i tankene er av typen Nimbus, Fairline, Princess etc. De fleste av disse har eksosutløp på siden. Hvis dette fungerer er det vel bare å begynne jakten. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
BEG Svart 27.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2007 Både i Summer Family og Nordwest 900 hadde vi ubehag med eksoslukt inn cabin/akterdekk fra tid til annen. Begge disse båter var halvplanende og med fartsområde 13-14 knop. Vår Barracuda 1100 har drev, men også en marsjfart på ca. 23 knop. Der har vi ikke merket noe eksoslukt/problem. Hvorfor?? Kanskje fordi eksosen slippes ut dyp i vannet og at farten er så stor at man har kommet tilstrekkelig langt unna før denne kan bli sugd opp i vakuumet bak hekken?? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
bukt Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Min båt er ikke større enn 22ft men har strake rør eksos 15cm over vannet og 30cm ned fra liggeplattform over motorum , Kan ikke si at jeg kjenner noe som helst av eksoslukt når jeg kjører med denne løsningen. Motoren er en tunet bensinmotor som brenner utrolig rent, lukter ikke når jeg starter den heller så mulig dette er noe av årsaken til at jeg ikke får turbulens inn. Skrogformen er sikkert litt avgjørende for turbulensen også vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 28.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Skrogformen har alt å si. Se bare forskjellen på en sedan og kompaktbil. Du gjør knapt noe ennet enn å vaske hekken på en kompaktbil. Det samme er tilfellet med en lukket båt med FB. Det vil alltid være mye turbulens inn over hekken. Det må derfor finnes løsninger som gjør at eksosen ikke blir fanget opp av denne turbulensen. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Løsningen må da være å fjerne eksosen fra turbulensen. Altså lenger aker eller lenger ned. Hulda er en langsomtgående seiler med to eksosrør på hekken. Rørene stikker ca 30 cm ut fra hekken. Det er meget sjelden av vi kjenner lukt av eksos, og det er ingen soting på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Skrogformen har alt å si.Det vil alltid være mye turbulens inn over hekken. Det må derfor finnes løsninger som gjør at eksosen ikke blir fanget opp av denne turbulensen. Løsningen er som Hulda skriver ,fjerne eksosen fra turbulensen. Vår flybridgebåt soter ikke på hekken , og jeg tror det skyldes mer at eksosen kommer ut forholdsvis langt bak , eller at mine to grønne ikke ryker denne løsningen forutsetter selvfølgelig at forholdene ligger til rette for en forlengelse av eksosrøret. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 På Princessen kommer eksosen ut ca. 30-40 cm forran hekken på sidene i vanlinja. Når båten ligger stille, er halve røret under vann. Ved kjøring under 8,5 knop blir det en liten "kontra" bølge som dekker over eksosrøret. Eksosen går derved ut under vann. Over tid blir litt sot på siden, men ikke mye. Ved større hastigheter blir det et 10-15 cm høyt felt bak røret som blir sotete. Da er røret over vannet. Eksosen merkes ikke noen steder på båten. Ved fart regner jeg med at eksosen blåser fra skroget. Ved lav hastighet går den i vannet. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
nordan family 27 Svart 8.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2007 For noen år siden var det ganske vanlig med med en slik gummi-hette som gikk over eksosutløpet på akterspeielt og ledet eksosen ned i vannstrømmen rett under nedenkant av skroget. Het den ikke Silent Sailor eller noe slikt? Lignet litt på den patenten som var på Storebro båtene tidligere. Hjalp ikke den mot soting, eller klarte den ikke å presse eksosen langt nok ned i vannet? Eller hadde den andre ulemper? Hevert-prinsippet og dro vann inn når systemet ikke var i bruk? Hele åpningen var jo under vann så kanskje ikke? Noen som har erfaring med den - den selges vel fremdeles? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2007 Du tenker sikkert på Salisbury eksos-støvler. Du finner dem hos progressing.no Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Blanco Svart 11.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Jeg hadde en slik på Baltic'en, men den hjalp ikke i det hele tatt. Antakelig fordi den ikke stikker dypere enn skroget. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Skipper Worse Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Nei, de hjelper vel kanskje ikke all verdens hos meg heller, akterspeilet blir godt marinert utover sesongen. Men man vet jo ikke hvordan det ville ha vært uten støvlene. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.