Jonnemann Startet 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2007 (redigert) Har kjopt en ny baat og paa solskins dager kan jeg se sola igjennom skroget paa baten i fra innsiden, (ser godt hvor det er mye og hvor det er lite lim bak skottbekledningen som er av kvit skai lignende matriale ) dette ser jo ikke helt bra ut. Har hatt andre baater foer men har aldri opplevd noe som dette. Er det noen som har erfaring med lignende problem eller gode raad paa hva som kan gjoeres, eller kansje dette er vanlig paa nye baater Paa forhaand takk foer gode svar Redigert 28.Februar.2007 av Jonnemann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Ikke noe problem sånn skrogmessig. Vi har sett solen igjennom Alicraft, Skibsplast, Skarpnes9100, Joda m.fl. Ganske koselig å se på når solen speiler seg i vannet :-) Hvis du tenker på om det er nok lim som skottbekledningen er festet med, blir vel filosofien: Holder det? La det være. "If it ain't broken, do not try to fix it" Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
RITS Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Eg har også sett lyset, mellom anna gjennom skroget på ein Fairline Fordelen er at du har gratis belysning i stuerom på soldagar. Forøvrig trur eg ikkje det er noko å bry seg om. Ser du lyset gjennom eit sandwich-skrog derimot... Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP 2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715 Link to post
Blanco Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 du vil se lyset igjennom alle skrog i større eller mindre grad avhengig av laminattykkelse. Unntaket er som det er sagt her sandwich- og isolerte skrog. Viksund er et eksempel på det sistnevnte. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
SRA Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Helt normalt, så lenge du ikke blir solbrent eller våt så er det ingen problem Sitér dette innlegget Link to post
båtmekanikeren Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Normalt er ikke skutesiden på en båt tykkere en 5-10mm . men den er jo vesentlig tykkere i chinen(hvor skuteside møter bunn) og i bunnen.der har jeg borti båter som er 65mm tykke (engelske) og helt ned i 15-20 mm (skandinaviske båter). Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Jo bedre laminatet er rullet ut, jo mer gjennomskinnelig blir det. Bruker man UV stabilisert polyester blir det som klart glass. Det er gelcoaten som er avgjørende for hvor mye lys som slipper igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Hos Kværner Mandal bygde de en katamaran ca 8 meter lang med 2x 250 hk påhenger. Den var nesten gjennomsiktig, måtte males innvendig før folk turde å gi full gass. Var en testbåt i nytt materiale dengangen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.