Jump to content

Falle overbord- hva gjør vi?


avmønstret5

Recommended Posts

En venn av meg opplevde det i en kone/mann-båt. Det var ingen spøk.

Mannskapet på de fleste turbåter består av kone/mann eller far/mor og barn. En kan lese mye om dette i båtlitteratur, hvor mann overbord situasjoner demostreres med mye utstyr og under fine forhold. Men hva skjer dersom skipperfar faller overbord under ruskede forhold i åpen sjø fra vår egen båt?

Disse snøtider egner seg kanskje til litt refleksjon rundt hva vi gjør i kritiske situasjoner, og hvordan slike situasjoner kan forebygges ?

Link to post

Veldig aktuell problemstilling og jeg syns alle familier bør være forberedt på det.

 

Det først som bør gjøres er å sikre at båten har en god badestige som man kan lett kan klatre opp selv om man er tung av vann og været er ruskete. Jeg syns at den bør stikke minst en halvmeter ned i vannet og har sikre og gode håndtak. Det å binde stigen opp med tau øverst er jo temmelig idiotisk og vil gjøre det vanskelig for forulykkede å få løsnet den. En badeplattform er også en fin ting, men det kan lett skje at du dunker hodet og besvimer i ruskete snø, så vær forsiktig.

 

Steg 2 bør være å lære kona og barna hvordan motor/styring/fremdrift fungerer slik at de kan sette motoren i fri eller skru den av og unngå at båten forsvinner. Man må dessuten lære bort hvordan sikkerhets og redningsutstyr fungerer ombord, en fin måte kan være å tørrtrene på å kaste ut redningsline.

 

Redningsvest er jo en fin ting, men det kan også hindre fremkommeligheten på dekk og gjøre at det er vanskelig å bevege seg. Vet faktisk om folk som har falt i vannet pga. redningsvesten henger seg fast i ting. Jeg syns at man skal bruke redningsvest i alle åpne båter og når det er kaldt i været.

 

Det er sikkert mange andre ting som er viktig også...

 

Jon

Link to post

Jeg har tenkt mye over denne situasjonen siden denne mannaskapssammensetingen du beskriver i høyeste grad er aktuell hos oss. Er det noen som kan falle over bord hos oss, så er det nok meg siden det er jeg foretar det tunge arbeidet med seil og slikt. Skipperfrua står ved roret.

 

Jeg ser for meg noen praktiske øvelser i slike situasjoner til sommeren siden dette absolutt kan intreffe på sjøen. Det viktigste her er er at det resterende mannskapet er i stand til å stoppe skuta, få inn seilene og snudd innen rimelig tid slik at man kan bli plukket opp.

 

Problemet som kan oppstå er å få kropp på 100kg + ombord i båten om jeg er bevistsløs

 

Utover dette så er vel sikkerhetsline noe som kan være med i hindre eller redusere sannsnyligheten for at man faller over bord.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg har taustige, hesteskobøye og kasteline. Om jeg faller overbord får jeg i bestefall ei kasteline slengt etter meg; nest best hesteskobøya og forhåpenteligvis har jeg mobilen i lomma. Den er vanntett, og jeg oppholder meg ikke langt fra land -hittil bare mellom Horten og Moss. Kona mi kan ikke føre båt, og forhåpenteligvis beholder hun fatningen og ringer også hun etter hjelp. Jeg har lagt inn diverse nødnummer helt i begynnelsen av telefonlista hennes. Det er et skrekkscenario, men hele tiden når vi er utpå er jeg så forsiktig jeg kan, for jeg vet "det kan også hende meg"...

 

VHF har jeg ikke enda, men den har selvfølgelig høy prioritet. Kona mi har liten erfaring med båt, og lærer litt og litt om å styre båten. Det går faktisk veldig bra, og sist vi var ute tok hun ned begge seilene alene mens jeg styrte båten mot vinden :cheers:

 

 

Redigering: Redigering fjernet.

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
En venn av meg opplevde det i en kone/mann-båt. Det var ingen spøk.

 

Det har vært skrevet en del om dette tidligere på Baatplassen. MOB - øvelser er viktig å trene på. Samtidig er det greit å ta en prat om "hvis det skjer, hva gjør vi da?" o.s.v. Har jeg gjester ombord tar jeg alltid en runde på dette - tar kun et minutt eller så... Forteller hva man bør gjøre dersom skipperen faller over bord. Hvordan man håndterer båten - i grove trekk. Og ber dem i alle fall merke seg ved hvordan man STOPPER motor og fremdrift.

 

Når dette er sagt, er det viktig her å merke seg hvor farlig det er å falle overbord. På åpent hav er jeg alltid inneforstått med at MOB er en krisesituasjon - nesten uansett værforhold. Ved større bølger og redusert sikt er det etter min mening en nødsituasjon hvor det er fare for liv - og derved sendes nødmelding umiddelbart pr VHF. Så får man heller kansellere dersom (og helst når) det hele får en lykkelig utgang.

Link to post

En fin måte å trene på er å kaste en fender overbord. Overlatt så rattet til den av dere som er minst dreven (vanligvis kona) og be henne turne/stoppe båten og gå tilbake i posisjon slik at fenderen kan hentes opp fra badeplattformen. Ikke så veldig enkelt faktisk, og det kreves en del trening.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Viktig spørsmål som opptar meg litt.

 

Jeg seiler stort sett alene og prøver så godt jeg kan å sikre meg mot å falle overbord.

Er det det minste av sjø, bruker jeg jackstays eller kroker meg fast i ringen i sittebrønnen.

Også er det problemet med autopiloten. På den forrige båten min hadde jeg ei blokk i akterstaget og ei line fra armen på autopiloten, gjennom blokka og 10 m. på slep. Ideen var at dersom jeg datt uti skulle jeg nappe i lina for å få båten til å gå opp i vinden. Tror etterhvert at det var en dårlig ide. Jeg ser nå at dersom jeg detter uti, så fortsetter båten til den treffer noe hardt.

Men, jeg har alltid, alltid vanntett VHF fast i vesten når jeg er alene i båten. Håpet er at kystradio dermed kan se hvor jeg er og sende noen for å hente meg.

 

Er vi flere i båten, letter jeg litt på selvjustisen. Men alle vet hvordan de slipper skjøter og kobler ut autopilot.

Ombordstigningsleideren min kan løses ut fra sjøen ved å nappe i ei snor.

 

En veldig fin sak å ha på hekken er LifeSling.

 

Jeg har vært med på endel sånne øvelser. Der tar vi MOB ombord langs siden ved å rulle ham ombord. Det kunne vi gjøre fordi vi hadde vannjet. Å prøve noe sånt med propellere er nesten drapsforsøk, iallefall dersom det er noe sjø.

Link to post
Jeg har vært med på endel sånne øvelser. Der tar vi MOB ombord langs siden ved å rulle ham ombord. Det kunne vi gjøre fordi vi hadde vannjet. Å prøve noe sånt med propellere er nesten drapsforsøk, iallefall dersom det er noe sjø.

 

Jeg har selv prøvet å entre ombord bak i bare litt sjø - muligheten for å bli slått i svime av hekken er stor og litt lengre fram sitter "kjøttkverna". Å komme ombord fra siden tror jeg er tryggest - rekkverk festet med tau bak som kan kuttes, og så alle varianter med leider, slynge, nett eller tau å tråkke i.

Link to post

Selv om jeg ikke har fått båten min enda (kommer snart) har jeg tekt en del over dette. Inbiller meg et problemstillingen kan være noe enklere i en motorbåt enn seilbåt når det gjelder MOB(?).

 

Regner med at den første tiden skal gå med til øvelser i manøvrering (ut og inn av båsen, legge til land, legge til brygge, ankring, .... ) HELE familien, inkl yngstemann på 13 år, skal være med. Så blir det forskjellige sikkerhetsøvelser, hvor MOB blir en av de viktigste. Ellers: Navigering, VHF, brann, motorstopp, vannintrenging....

 

Noen som synes dette høres kjedelig ut? For oss blir det garantert en spennende del av båtlivet. Vi gleder oss!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Å komme ombord fra siden tror jeg er tryggest - rekkverk festet med tau bak som kan kuttes, og så alle varianter med leider, slynge, nett eller tau å tråkke i.

 

Ja absolutt. Jeg har en taustige i båten som endel av sikkerhetsutstyret.

Og motor skal stoppes, ikke bare settes i fri, når man holder på med slikt. MOB skal trekkes inntil båten med LifeSling eller lignende.

Og så er det det at dersom MOB er bevistløs eller nedkjølt har man et annet problem.

Link to post
Selv om jeg ikke har fått båten min enda (kommer snart) har jeg tekt en del over dette. Inbiller meg et problemstillingen kan være noe enklere i en motorbåt enn seilbåt når det gjelder MOB(?).

 

Uten at jeg vil motsi deg på dette, lurer jeg på hvorfor du tenker at det er lettere å komme ombord i en motorbåt enn i en seilbåt. Er ikke på jakt etter å starte en motor VS seil diskusjon, jeg bare lurer på hva legger til grunn for synspunktet..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Fiskeren måtte forlate båten etter en eksplosjonsartet brann i sjarken.

 

"Ka tænkte du, dær du lå å kava i sjyen?" spurte radioreporteren den garva fiskeren fra Helgelandstraktene, etter at han var berget etter en times opphold i den kalde sjøen.

 

"Nei, ka æ tenkt?? Æ har vel aldri vorre i så dårlig humør før........!

 

 

(Hørt på lokalradioen)

Link to post
Uten at jeg vil motsi deg på dette, lurer jeg på hvorfor du tenker at det er lettere å komme ombord i en motorbåt enn i en seilbåt. Er ikke på jakt etter å starte en motor VS seil diskusjon, jeg bare lurer på hva legger til grunn for synspunktet..

Det jeg tror han tenker på er at på ganske mange motorbåter er de i dag en integrert badeplattform. De gir litt lavere fribord enn på en seilbåt. Dersom motoren er slått kan jeg lett komme opp uten bruk av badestige eller hjelp.

 

Så kan man selvsagt spørre seg om det er svært sannsynelig at motoren er slått av.

mvh Knut Erik

Link to post
Det jeg tror han tenker på er at på ganske mange motorbåter er de i dag en integrert badeplattform.

Men tenk litt på at du ligger med ut i litt sjø og plattformen på motorbåten/seilbåthekken klasker ned 1 meter med noe kilos trykk - jeg vil ikke være bak der.

Ang. livbøyer med lys og annet redningsutstyr - hvordan er det på de fleste motorbåter :wink:

Link to post

Har du en omborstigningsleider som går litt ned i sjøen, så er en godt hjulpet. Men sjøen begrenser selvsagt dette også.

Og å tro at en skal komme seg opp på en sånn badeplatform med egen hjelp i en meter sjø er en illusjon.

 

Motor SKAL være slått av under sånne operasjoner. Jeg har selv sett en fot som kom i et drev. Ikke noe vakkert syn. Karen hadde badet og brukte drevet for å komme seg ombord, og så kom noen borti hendelen.

 

Men det hadde vært interessant med synspunkter på hva som burde være et minimum.

Link to post

Ikke for å avskrive muligheten for at motorbåtfolk havner i sjøen, men jeg er i den tro at vi med seilbåt er mer ivrige etter å bevege oss på dekk og derfor løper større risiko for å havne i sjøen.

 

Jeg har sett det skje. En venn på dekk, det var i en motorbåt som gjorde klar til å legge til. Han falt i sjøen og karret som opp på badeplattformen. Hadde det vært mye sjø, ville kanskje være bedre å trekke ham opp i en lasso rundt livet -på siden av båten...?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post

Jeg har som fast regel å alltid legge båten i fri når jeg ferdes på dekket. Når jeg er alene ombord. Jeg må legge til at jeg desverre ikke er oppvokst med den gode vanen å alltid ha vest på ombord. Skulle jeg falle over bord og ha bevisthet nok til å karre meg til badeplattforma, er jeg reddet. Jeg kan vippe ned en fire trinns badetrapp og klarte opp derfra.

Er jeg langt fra land bruker jeg vest. Noe annet ville være dumt.

 

Kona bruker alltid vest på dekk.

 

Jeg har en livbøye hengende lagelig til påp akterdekket. Skal anskaffe en lykt til denne.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...