avmønstret5 Startet 28.Februar.2007 Del på Facebook Startet 28.Februar.2007 En venn av meg opplevde det i en kone/mann-båt. Det var ingen spøk. Mannskapet på de fleste turbåter består av kone/mann eller far/mor og barn. En kan lese mye om dette i båtlitteratur, hvor mann overbord situasjoner demostreres med mye utstyr og under fine forhold. Men hva skjer dersom skipperfar faller overbord under ruskede forhold i åpen sjø fra vår egen båt? Disse snøtider egner seg kanskje til litt refleksjon rundt hva vi gjør i kritiske situasjoner, og hvordan slike situasjoner kan forebygges ? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Veldig aktuell problemstilling og jeg syns alle familier bør være forberedt på det. Det først som bør gjøres er å sikre at båten har en god badestige som man kan lett kan klatre opp selv om man er tung av vann og været er ruskete. Jeg syns at den bør stikke minst en halvmeter ned i vannet og har sikre og gode håndtak. Det å binde stigen opp med tau øverst er jo temmelig idiotisk og vil gjøre det vanskelig for forulykkede å få løsnet den. En badeplattform er også en fin ting, men det kan lett skje at du dunker hodet og besvimer i ruskete snø, så vær forsiktig. Steg 2 bør være å lære kona og barna hvordan motor/styring/fremdrift fungerer slik at de kan sette motoren i fri eller skru den av og unngå at båten forsvinner. Man må dessuten lære bort hvordan sikkerhets og redningsutstyr fungerer ombord, en fin måte kan være å tørrtrene på å kaste ut redningsline. Redningsvest er jo en fin ting, men det kan også hindre fremkommeligheten på dekk og gjøre at det er vanskelig å bevege seg. Vet faktisk om folk som har falt i vannet pga. redningsvesten henger seg fast i ting. Jeg syns at man skal bruke redningsvest i alle åpne båter og når det er kaldt i været. Det er sikkert mange andre ting som er viktig også... Jon Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Jeg har tenkt mye over denne situasjonen siden denne mannaskapssammensetingen du beskriver i høyeste grad er aktuell hos oss. Er det noen som kan falle over bord hos oss, så er det nok meg siden det er jeg foretar det tunge arbeidet med seil og slikt. Skipperfrua står ved roret. Jeg ser for meg noen praktiske øvelser i slike situasjoner til sommeren siden dette absolutt kan intreffe på sjøen. Det viktigste her er er at det resterende mannskapet er i stand til å stoppe skuta, få inn seilene og snudd innen rimelig tid slik at man kan bli plukket opp. Problemet som kan oppstå er å få kropp på 100kg + ombord i båten om jeg er bevistsløs Utover dette så er vel sikkerhetsline noe som kan være med i hindre eller redusere sannsnyligheten for at man faller over bord. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kosmix Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 (redigert) Jeg har taustige, hesteskobøye og kasteline. Om jeg faller overbord får jeg i bestefall ei kasteline slengt etter meg; nest best hesteskobøya og forhåpenteligvis har jeg mobilen i lomma. Den er vanntett, og jeg oppholder meg ikke langt fra land -hittil bare mellom Horten og Moss. Kona mi kan ikke føre båt, og forhåpenteligvis beholder hun fatningen og ringer også hun etter hjelp. Jeg har lagt inn diverse nødnummer helt i begynnelsen av telefonlista hennes. Det er et skrekkscenario, men hele tiden når vi er utpå er jeg så forsiktig jeg kan, for jeg vet "det kan også hende meg"... VHF har jeg ikke enda, men den har selvfølgelig høy prioritet. Kona mi har liten erfaring med båt, og lærer litt og litt om å styre båten. Det går faktisk veldig bra, og sist vi var ute tok hun ned begge seilene alene mens jeg styrte båten mot vinden Redigering: Redigering fjernet. Redigert 28.Februar.2007 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
"Mathilde" Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 En venn av meg opplevde det i en kone/mann-båt. Det var ingen spøk. Det har vært skrevet en del om dette tidligere på Baatplassen. MOB - øvelser er viktig å trene på. Samtidig er det greit å ta en prat om "hvis det skjer, hva gjør vi da?" o.s.v. Har jeg gjester ombord tar jeg alltid en runde på dette - tar kun et minutt eller så... Forteller hva man bør gjøre dersom skipperen faller over bord. Hvordan man håndterer båten - i grove trekk. Og ber dem i alle fall merke seg ved hvordan man STOPPER motor og fremdrift. Når dette er sagt, er det viktig her å merke seg hvor farlig det er å falle overbord. På åpent hav er jeg alltid inneforstått med at MOB er en krisesituasjon - nesten uansett værforhold. Ved større bølger og redusert sikt er det etter min mening en nødsituasjon hvor det er fare for liv - og derved sendes nødmelding umiddelbart pr VHF. Så får man heller kansellere dersom (og helst når) det hele får en lykkelig utgang. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 En fin måte å trene på er å kaste en fender overbord. Overlatt så rattet til den av dere som er minst dreven (vanligvis kona) og be henne turne/stoppe båten og gå tilbake i posisjon slik at fenderen kan hentes opp fra badeplattformen. Ikke så veldig enkelt faktisk, og det kreves en del trening. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Den var fin REM, kjøper den ideen der. nå blir det øvelse til fredag tenker jeg Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Mulligan Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Viktig spørsmål som opptar meg litt. Jeg seiler stort sett alene og prøver så godt jeg kan å sikre meg mot å falle overbord. Er det det minste av sjø, bruker jeg jackstays eller kroker meg fast i ringen i sittebrønnen. Også er det problemet med autopiloten. På den forrige båten min hadde jeg ei blokk i akterstaget og ei line fra armen på autopiloten, gjennom blokka og 10 m. på slep. Ideen var at dersom jeg datt uti skulle jeg nappe i lina for å få båten til å gå opp i vinden. Tror etterhvert at det var en dårlig ide. Jeg ser nå at dersom jeg detter uti, så fortsetter båten til den treffer noe hardt. Men, jeg har alltid, alltid vanntett VHF fast i vesten når jeg er alene i båten. Håpet er at kystradio dermed kan se hvor jeg er og sende noen for å hente meg. Er vi flere i båten, letter jeg litt på selvjustisen. Men alle vet hvordan de slipper skjøter og kobler ut autopilot. Ombordstigningsleideren min kan løses ut fra sjøen ved å nappe i ei snor. En veldig fin sak å ha på hekken er LifeSling. Jeg har vært med på endel sånne øvelser. Der tar vi MOB ombord langs siden ved å rulle ham ombord. Det kunne vi gjøre fordi vi hadde vannjet. Å prøve noe sånt med propellere er nesten drapsforsøk, iallefall dersom det er noe sjø. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Jeg har vært med på endel sånne øvelser. Der tar vi MOB ombord langs siden ved å rulle ham ombord. Det kunne vi gjøre fordi vi hadde vannjet. Å prøve noe sånt med propellere er nesten drapsforsøk, iallefall dersom det er noe sjø. Jeg har selv prøvet å entre ombord bak i bare litt sjø - muligheten for å bli slått i svime av hekken er stor og litt lengre fram sitter "kjøttkverna". Å komme ombord fra siden tror jeg er tryggest - rekkverk festet med tau bak som kan kuttes, og så alle varianter med leider, slynge, nett eller tau å tråkke i. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 (redigert) Selv om jeg ikke har fått båten min enda (kommer snart) har jeg tekt en del over dette. Inbiller meg et problemstillingen kan være noe enklere i en motorbåt enn seilbåt når det gjelder MOB(?). Regner med at den første tiden skal gå med til øvelser i manøvrering (ut og inn av båsen, legge til land, legge til brygge, ankring, .... ) HELE familien, inkl yngstemann på 13 år, skal være med. Så blir det forskjellige sikkerhetsøvelser, hvor MOB blir en av de viktigste. Ellers: Navigering, VHF, brann, motorstopp, vannintrenging.... Noen som synes dette høres kjedelig ut? For oss blir det garantert en spennende del av båtlivet. Vi gleder oss! Redigert 28.Februar.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mulligan Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Å komme ombord fra siden tror jeg er tryggest - rekkverk festet med tau bak som kan kuttes, og så alle varianter med leider, slynge, nett eller tau å tråkke i. Ja absolutt. Jeg har en taustige i båten som endel av sikkerhetsutstyret. Og motor skal stoppes, ikke bare settes i fri, når man holder på med slikt. MOB skal trekkes inntil båten med LifeSling eller lignende. Og så er det det at dersom MOB er bevistløs eller nedkjølt har man et annet problem. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Selv om jeg ikke har fått båten min enda (kommer snart) har jeg tekt en del over dette. Inbiller meg et problemstillingen kan være noe enklere i en motorbåt enn seilbåt når det gjelder MOB(?). Uten at jeg vil motsi deg på dette, lurer jeg på hvorfor du tenker at det er lettere å komme ombord i en motorbåt enn i en seilbåt. Er ikke på jakt etter å starte en motor VS seil diskusjon, jeg bare lurer på hva legger til grunn for synspunktet.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
ola_dunk Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 (redigert) Uten at jeg vil motsi deg på dette, lurer jeg på hvorfor du tenker at det er lettere å komme ombord i en motorbåt enn i en seilbåt. Er ikke på jakt etter å starte en motor VS seil diskusjon, jeg bare lurer på hva legger til grunn for synspunktet.. Logisk, hvem vil opp i en seilbåt Redigert 28.Februar.2007 av ola_dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Logisk, hvem vil opp i en seilbåt He-he -kommer litt an på. Det er noe med avdrift og type båt. Både dagens motor- og seibåter er høy og driver mye når det blåser, noe som sikkert ikke gjør det lettere. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 joooo mulig det, men jeg har vel en følelse av at skroget i en seilbåt ikke har noe mer vindfang enn en like stor motorbåt, heller motsatt, det henger jo en kjøl ned og streker også.... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
rogeri Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Fiskeren måtte forlate båten etter en eksplosjonsartet brann i sjarken. "Ka tænkte du, dær du lå å kava i sjyen?" spurte radioreporteren den garva fiskeren fra Helgelandstraktene, etter at han var berget etter en times opphold i den kalde sjøen. "Nei, ka æ tenkt?? Æ har vel aldri vorre i så dårlig humør før........! (Hørt på lokalradioen) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Så, hva burde vi ha med oss? Danbuoy. Lifesling. Livbøye med lys. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Uten at jeg vil motsi deg på dette, lurer jeg på hvorfor du tenker at det er lettere å komme ombord i en motorbåt enn i en seilbåt. Er ikke på jakt etter å starte en motor VS seil diskusjon, jeg bare lurer på hva legger til grunn for synspunktet.. Det jeg tror han tenker på er at på ganske mange motorbåter er de i dag en integrert badeplattform. De gir litt lavere fribord enn på en seilbåt. Dersom motoren er slått kan jeg lett komme opp uten bruk av badestige eller hjelp. Så kan man selvsagt spørre seg om det er svært sannsynelig at motoren er slått av. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
avmønstret5 Svart 28.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Det jeg tror han tenker på er at på ganske mange motorbåter er de i dag en integrert badeplattform. Men tenk litt på at du ligger med ut i litt sjø og plattformen på motorbåten/seilbåthekken klasker ned 1 meter med noe kilos trykk - jeg vil ikke være bak der. Ang. livbøyer med lys og annet redningsutstyr - hvordan er det på de fleste motorbåter Sitér dette innlegget Link to post
UnnaMed Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Synes det er interessant å lese at NilsPils mener det er enklere å få MOB ombord i motorbåt. Jeg ser det motsatt fordi vi har mast, bom, fall og vinsjer. Hvordan gjør dere det uten rigg? Jeg har selv liten tro på taustige og badetrapp hvis det er litt sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Har du en omborstigningsleider som går litt ned i sjøen, så er en godt hjulpet. Men sjøen begrenser selvsagt dette også. Og å tro at en skal komme seg opp på en sånn badeplatform med egen hjelp i en meter sjø er en illusjon. Motor SKAL være slått av under sånne operasjoner. Jeg har selv sett en fot som kom i et drev. Ikke noe vakkert syn. Karen hadde badet og brukte drevet for å komme seg ombord, og så kom noen borti hendelen. Men det hadde vært interessant med synspunkter på hva som burde være et minimum. Sitér dette innlegget Link to post
UnnaMed Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 I siste nummer av Yachting Montly diskuteres ulike måter for kone å få mann ombord i seilbåt. De konkluderer med at det ikke finnes en måte som passer best i alle båter, men en for meg ny måte er å bruke fallet og heise ved hjelp av ankervinsjen forut. Noen som har gjort erfaringer med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Ikke for å avskrive muligheten for at motorbåtfolk havner i sjøen, men jeg er i den tro at vi med seilbåt er mer ivrige etter å bevege oss på dekk og derfor løper større risiko for å havne i sjøen. Jeg har sett det skje. En venn på dekk, det var i en motorbåt som gjorde klar til å legge til. Han falt i sjøen og karret som opp på badeplattformen. Hadde det vært mye sjø, ville kanskje være bedre å trekke ham opp i en lasso rundt livet -på siden av båten...? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Hank Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Mann over bord? Gi ham en kam, så får han greie seg sjøl... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Jeg har som fast regel å alltid legge båten i fri når jeg ferdes på dekket. Når jeg er alene ombord. Jeg må legge til at jeg desverre ikke er oppvokst med den gode vanen å alltid ha vest på ombord. Skulle jeg falle over bord og ha bevisthet nok til å karre meg til badeplattforma, er jeg reddet. Jeg kan vippe ned en fire trinns badetrapp og klarte opp derfra. Er jeg langt fra land bruker jeg vest. Noe annet ville være dumt. Kona bruker alltid vest på dekk. Jeg har en livbøye hengende lagelig til påp akterdekket. Skal anskaffe en lykt til denne. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.