Jump to content

Falle overbord- hva gjør vi?


avmønstret5

Recommended Posts

En fin måte å trene på er å kaste en fender overbord. Overlatt så rattet til den av dere som er minst dreven (vanligvis kona) og be henne turne/stoppe båten og gå tilbake i posisjon slik at fenderen kan hentes opp fra badeplattformen. Ikke så veldig enkelt faktisk, og det kreves en del trening.

Da må jo denne fenderen være perfekt å trene med:

46764_A.jpg

:lol:

Link to post

Problemet Falle over bord må deles opp i:

1. Forhindre at noen faller overbord. F. eks. sikkerhetsline, rekketau og støtter som må tåle at noen står på dem

2. Person i vannet. Personlig: Vestbruk, farge på klær/hodeplagg, Cyalumestick eller annet lys, personlig nødpeilesender. Mannskap: aktivering av MOB på GPS, nødmelding VHF, noen som peker mot vedkommende.

3. Manøvrering av båt. Opplæring av de som er med, slippe skjøter (hva med spinnaker?), gass og girspak(er).

4. Få kontakt med MOB. Tau, redningsbøye.

5. Ombordstigning. Leidere, bruk av bom, fall eller annen vinsj, badeplattform.

6. Etterbehandling. Avlyse redningsaksjon, ta hånd om nedkjølt person.

 

Bare noen tanker, men kanskje litt lettere å diskutere hvis det er litt mere strukturert.

Link to post
3. Manøvrering av båt. Opplæring av de som er med, slippe skjøter (hva med spinnaker?), gass og girspak(er).

Noen som har erfaringer med "München"-manøveren (hvis det var det den het)?

 

Så vidt jeg vet går den ut på å:

  • * Loffe opp og seile et lite stykke forbi MOB på le.
    * Dreie bi ved å gå gjennom vindøyet, la fokken/genuaen bakke og legge rorkulten i le.
    * La seg drive pent ned mot MOB og justere kursen med storseilskjøtet.

Hvis man allerede ligger på kryss, faller første punkt bort.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

Hei

Jeg har vært overbord med ca 50 kg utstyr ca 30 ganger i året de siste 36 årene når jeg dykker.

Vi dykker vanligvis på steder det er rolig og flatt hav, men mange ganger der det er mer sjø.

Vi har prøvd mye rart.

Konklusjonen er at hvis den i vannet er bevisstløs og uten utstyr, så må det minst to sterke menn til for å dra han opp.

Er han bevisst forenkler det saken en god del, men utstyret må vanligvis av.

 

Med utstyret på duger bare leider, badeplattform eller lettbåt med lav rekke.

Med stødig lettbåt kan jeg (nokså kraftig) trekke opp en mann alene over rekka.

På forrige båten (Snorkel II) monterte vi en svingbar david for å heise opp folk, og jeg kunne ta opp personer med fullt utstyr i 1 m sjø alene på ca et minutt. Kjørte inntil og hukket en stor krok i utstyret, strammet opp og heiste ombord.

 

På mørejeten vi har nå kommer jeg uten særlig problem opp leideren som er monteret på siden av badeplattformen i 1 meter sjø med utstyret på. Dette forutsetter at båten enten ligger stille med siden mot vinden eller går sakte med bølgene.

 

Ute med familien er det bare minstejenta på 5 som ikke kan hente meg hvis jeg faller uti. De andre kan nok til å svinge rundt (det enkleste) eller bakke opp. De kan også lese av posisjon og snakke i vhf som alltid står på 16. Ungene på 8, 15 og 17 har drevet og plukket opp fendere siden de var 6-7 år.

 

Leser om sikkerhetsliner og tenker noen år tilbake da en svenske falt overbord mellom Norge og Danmark. Kona kunne ikke ta ned seilene, bruke vhf eller finne posisjon. Mannen hang på slep og druknet nokså raskt, men de ble ikke funnet før etter flere timer.

 

Hvis en ikke har en plan for hva som skjer når en faller overbord med line, er det vel best uten, evt med flytevest?

Har flere ganger hengt i tau etter båt ifbm dykking, og kan love at du ikke holder lenge før du svelger vann.

 

Mons

Mons

Link to post
Uten at jeg vil motsi deg på dette, lurer jeg på hvorfor du tenker at det er lettere å komme ombord i en motorbåt enn i en seilbåt. Er ikke på jakt etter å starte en motor VS seil diskusjon, jeg bare lurer på hva legger til grunn for synspunktet..

Jeg tenkte ikke på det å komme opp i båten igjen, men på hvor lett/vanskelig det kan være for de gjenværende (turister..) i båten å manøvrere tilbake til deg når du er falt i vannet. Personlig ville jeg ikke kunne påta meg å overta en båt under fulle seil for så å gå tilbake for å plukke opp folk fra sjøen.

 

Har ellers merket meg kommentarene om at badeplattformen kan være vanskelig/farlig å entre.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Hei Mons,

 

hvis jeg faller i sjøen med sikkerhetsline, så er den et strikk på ca 1,5 - 2 meter. Burde den istedet være ei line på 20-10 meter, så jeg ikke blir liggende så nære båten? Blir det lettere å unngå å svelge vann da?

 

Kosmix

 

Lina mi er en stump webbing på ca.80 cm.

Jeg kan stå oppreist ved masta, men over rekka kommer jeg ikke.

Link to post
En fin måte å trene på er å kaste en fender overbord. Overlatt så rattet til den av dere som er minst dreven (vanligvis kona) og be henne turne/stoppe båten og gå tilbake i posisjon slik at fenderen kan hentes opp fra badeplattformen. Ikke så veldig enkelt faktisk, og det kreves en del trening.

 

Vi har skrevet litt om dette i en annen tråd hvor jeg trekker frem Williamsens turn som en viktig innøvd navigasjonsprosedyre.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...;hl=williamsens

 

Sakser fra tråden innlegg # 150:

 

Williamsens turn er en velkjent prosedyre for navigatørerer for hvorledes de skal manøvrere/styre båten etter at en mann har falt over bord (MOB).

 

Det følgende bygger på min erindring, men kan være feil på flere punkter, i så fall får vi korreksjonene etter hvert:

 

1. Det første man må vurdere er hvilken side personen har ramlet over bord og beholdt kurs må registreres.

 

2. Roret legges deretter hardt SB eller BB avhengig av hvilken side personen falt ombord.

 

3. Etter at ny kurs er endret omlag 60 grader, skal det gis hardt motror.

 

4. Ved ny kurs omlag 240 grader for opprinnelig kurs rettes ror opp og man kommer både i teorien og i praksis inn i motsatt kurs av kurslinjen for MOB.

 

(240 grader innebærer: 60 grader + 180 grader).

 

5. Deremed er man på god kurslinje for å hente opp MOB.

 

Jeg trener på denne prosedyren hvert år ved å kaste en fender ut på sjøen i litt kavete vær og tar første 60 graders turn i retning av den veien fenderen blåser/driver.

 

Klarer som regel alltid å komme inn på god kurs for å fange opp fenderen.

Link to post
Har ellers merket meg kommentarene om at badeplattformen kan være vanskelig/farlig å entre.

Sikkert mye sant i det. I tillegg kan det hende at det ligger ei jolle der hengt opp i snap-daviter. Da kan vel ihvertfall bli krevende å komme forbi denne?

Eller kan noen med slik løsning avkrefte det? Jeg er selv usikker, derfor spør jeg.

På min båt er det skikkelige davitere hvor jolla henger oppunder. Men hvor enkelt det er å komme under denne og opp på plattformen i litt sjø, det vet jeg faktisk ikke. Vet bare at det ikke er noe problem når båten ligger stille.

Link to post
Jeg ser for meg noen praktiske øvelser i slike situasjoner til sommeren siden dette absolutt kan intreffe på sjøen. Det viktigste her er er at det resterende mannskapet er i stand til å stoppe skuta, få inn seilene og snudd innen rimelig tid slik at man kan bli plukket opp.

Jeg har noen synspunkter angående "mann overbord manøver" med seilbåt. Jeg har lært at man ikke skal ta ned seilene og starte motoren, men derimot seile tilbake til personen. Begrunnelsen er følgende:

  1. Det tar faktisk kortere tid å komme tilbake til personen under seil enn ved å starte motoren dersom man vet hvordan det skal gjøres og har drillet på dette.
  2. Folk faller som oftest ikke overbord i lett vind og flatt hav. Det er gjerne i kaotiske situasjoner i forbindelse med nedtaking eller setting a spinnaker, reving etc i hardt vær at ulykken er ute. I slike situasjoner vil en ofte ende opp med skjøter eller fall som havner i vannet og i kampens hete oppdager en ikke dette. Når motoren startes og settes i gir, havner tauet i propellen, og en ender opp med en båt der både motor og seil er ute av drift, guffent vær og en person i sjøen. Ikke bra.
  3. Roterende propeller og folk i sjøen er en dårlig kombinasjon.

Mine egne erfaringer er at dette stemmer, m.a.o at det er bedre å seile tilbake til personen i sjøen enn å starte motoren. Poenget er å seile slik at båten kommer til en fullstendig stopp ved siden av personen i sjøen, med seilene luffet. Dette må drilles på, man må vite hvor langt båten fortsetter å "sige" etter at man har luffet seilene, slik at båten stopper rett ved siden av personen. Dette vil variere fra båt til båt, og også variere med bølgehøyde, hvor krapp bølgene er og hvor mye det blåser. Derfor bør "mann over bord" manøvre praktiseres ofte, og under varierte forhold.

 

Det aller viktigste er at en har drillet dette så mye at rutinen kan utføres uten at det er behov for å tenke på hva som skal gjøres, det skal gå automatisk. En god ide er å ha et par små plastkanner bundet sammen med en taustump, en liten fender e.l. lett tilgjengelig i båten. Når alle aner fred og ingen fare, lurer skipperen fram plastkannene/fenderen eller hva det måtte være, lemper den overbord og roper "MANN OVERBORD". Dersom situasjonen er innøvet, skal det være mulig, under seil, å komme til en full stopp ved siden av "mannen" på mindre enn 2 minutter.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post

Ser jo poenget ditt her, men for noen av oss som ikke er så dyktig til å seile så vil dette kunne skape mere problemer og frustrasjon. Jeg tror ikke min kone vil føle seg kompetent til dette alene ombord i båten. Jeg er realist og ikke idealist, min kone vil neppe være i stand til å foreta en wilhelsen turn for seil, som innebærer en full stagvending om ulykken skulle være ute, det krever ganske mye erfaring og at ting må gjøres riktig. Dette i en spesielt strssende situasjon med unger osv.

 

Jeg tro også dette er individulet fra båt til båt, og ikke minst mannskap til mannskap. For vår båt med alt på rull og minmalt med tauverk så har jeg troen på at om min kone greier å få rullet inn begge seil, og fyrt jernklumpen er den beste løsningen for oss og vår båt. Men som sagt vi er ikke så drevene som de andre her er...

 

Jeg er også såpass naiv at jeg tror min kone mestrer båten for motor bedre enne for seil i ymse vindretninger... samt få båten til stoppe for seil tviler jeg kommer med det første... Tror nok jeg er druknet lenge før dette intreffer, så da får jeg heller leve med en propell som er 4 meter foran leideren, som i værste kan svive om hun ikke har fått stoppet den.. Er jeg ved bevistehet så vet jeg i allefall hvor propellen er..

 

Her i gården kommer det til å innarbeides en prosedyre for MOB, Start motor, inn med seil, wilhemlsen turn og finn krabaten som ligger der..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Tid er det essensielle - man må raskt ut av vannet.

- Lang tid kan gi; fare for nedkjøling, man kan miste personen ute av syne, drukne hvis bevistløs

1. er man flere ombord, få en til å stirre på personen hele tiden

2. trenger ikke nødvendigvis ta seil ned, løsne alle fall og la det slå og hamre.

3. gå for motor

3. ved stygg sjø

Er personen bevist så kan en gå forbi roligt med tau slepende etter seg, vedkommende griper i tauet og man kan dra personen inn, eller har man gummibår på slep så kan denne brukes.

Eventuelt gå på siden av person og la båten falle ned mot person, deretter bruker man båtshake og bykserer person bak til trapp/plattform hvor en kan gå ned, er han bevist så hjelper man til selv.

Er person ubevist i grov sjø, kan man ta opp via gummibåten, mindre fare for skade. Det blir lett skade på person men alternativet er jo faktisk å drukne.

Link to post
Lina mi er en stump webbing på ca.80 cm.

Jeg kan stå oppreist ved masta, men over rekka kommer jeg ikke.

Det er slik det bør være etter min mening. Dersom du seiler alene og blir dratt gjennom vannet etter båten, er det omtrent verre enn om du ikke hadde brukt line i det hele tatt. I det sistnevnte tilfellet kan du jo i alle fall teoretisk greie å svømme til land eller bli plukket opp av en annen båt før du fryser ihjel.

 

Selv om det er flere personer i båten, kan det være svært vanskelig å få en person opp av vannet.

 

Jeg har (heldigvis) ikke egne erfaringer som underbygger min synsing ovenfor. Men her er en rapport fra en som har førstehånds erfaring. Forholdene her var nok mere ekstreme enn det en opplever på en vanlig helgeseilas i indre Oslofjord. Men som jeg har nevnt i et annet innlegg i denne tråden, er det som regel ikke når det er solskinn, lett bris og flat sjø at folk faller overbord.....

Link to post

Etter hva jeg leser så er nok pinnefolket mer utsatt enn motorbåtfolket til å falle over bord.

Nå har jeg aldri satt et bein ombord i en pinnebåt, men jeg skjømmer vel såpass at det blir mer å holde styr på under en seilas.

 

Motorbåtfolket sitter mer beskyttet og har lite på dekk å gjøre under en overfart.

Uansett er det lurt å ha prosedyrer for å få hentet opp en som har fallt overbord.

 

Roaldbj har gode rutiner. Ikke mange har prøvd dette i praksis. Til sommeren skal vi prøve oss et par ganger med å kaste en fender overbord og så la kona plukke den opp ved hjelp av ror og båtshake.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
[...] min kone vil neppe være i stand til å foreta en wilhelsen turn for seil, som innebærer en full stagvending [...]

Tror dette var noe av poenget med "München"-manøvren. Du seiler vanlig kryss forbi MOB, og i stedet for stagvending, legger du bi ved å dreie båten forbi vindøyet uten å røre seilene slik at du ender opp med bakket genoua. Før så rorkulten over til le (evt. rattet til lo). Så lar du bare båten drive ned mot offeret. Du kan til en viss grad styre retningen du driver med storseilskjøtet. Legg merke til at du aldri trenger mer enn en hånd til å holde styr på båten på noe tidspunkt under denne manøvren. Når du er fremme, fester du storseilskjøtet, og båten vil ligge stabilt og drive sidelengs, slik at du kan bruke begge hender til å hjelpe pasienten ombord igjen.

 

Tror det kan være lurt å øve inn denne manøvren med et fender evt. kanskje når du likevel skal ut og ta inn krabbetiener :wink:

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Noen som har erfaringer med "München"-manøveren (hvis det var det den het)?

 

Så vidt jeg vet går den ut på å:

  • * Loffe opp og seile et lite stykke forbi MOB på le.
    * Dreie bi ved å gå gjennom vindøyet, la fokken/genuaen bakke og legge rorkulten i le.
    * La seg drive pent ned mot MOB og justere kursen med storseilskjøtet.

Hvis man allerede ligger på kryss, faller første punkt bort.

 

Christian 8-)

 

Vi har trenet på denne manøveren og brukt en fender som "mann /kvinne over bord" dette fungerer utmerket med litt trening på og beregne driften ned på personen i vannet, og er helt klart metoden vi ville bruke hvis vi kommer i en slik situasjon. Det er etter min oppfatning uansvarlig i åpen sjø og seile uten bruk av s.liner/seler,

ombord hos oss er det helt uaktuelt og bevege seg ute på dekk i åpen sjø uten bruk av s.liner

Link to post
Noen som har erfaringer med "München"-manøveren (hvis det var det den het)?

 

Så vidt jeg vet går den ut på å:

  • * Loffe opp og seile et lite stykke forbi MOB på le.
    * Dreie bi ved å gå gjennom vindøyet, la fokken/genuaen bakke og legge rorkulten i le.
    * La seg drive pent ned mot MOB og justere kursen med storseilskjøtet.

Hvis man allerede ligger på kryss, faller første punkt bort.

 

Christian 8-)

 

Jeg har i mitt hode en teori som i grove trekk ligner det du her beskriver. Men har du skrevet feil mht. at du loffer opp og forbi MOB i le. Det må da være på lo siden du her mener vel??

Link to post
Jeg har i mitt hode en teori som i grove trekk ligner det du her beskriver. Men har du skrevet feil mht. at du loffer opp og forbi MOB i le. Det må da være på lo siden du her mener vel??

Vel, du ønsker jo ikke å seile på stakkaren heller, og du har jo bedre oversikt til lo. Når du har seilt et lite stykke forbi og loffet gjennom vindøyet og lagt bi, vil jo MOB ende opp i le.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

Det hørtes bedre ut.

 

Å komme trekkende med Williamson, Andersson, Scharnow og de gutta der er lite relevant for våre små båter som vender på flekken, det være seg motorbåt eller seilbåt.

Williamson var skipper på et digert slagskip eller no sånt på 40-tallet.

 

Det som er viktig skulle en råke ut for noe slikt er tid og aldri, aldri tape MOB av syne. Jeg vet hvor lett der er å miste posisjonen på dukken dersom det er litt sjø når vi øver.

Lemp uti en markør. Danbuoy om dagen eller lys om natta.

Link to post

Jeg har mistet mann MOB i noe ruskete vær. Han skulle gå over fra jolla og i båten og tådde denne rundt, kom opp under jolla først så det tok veeeeeldig lang tid før jeg fikk øye på han da han måtte komme seg frem og forsøkte å komme seg oppå denne som lå med bunnen i været. Han greide jo på et vis og klamre seg fast til jeg fikk manøvret meg inntil (sjark med saab og ommstyring) For å manøvrere måtte jeg gå inn i styrehuset og personen vi mistet øyekontakten med hverandre. Det å miste øyekontakten var det denne personen opplevde som mest skremmende med hele episoden. Dette med øyekontakt er ikke nevnt her men er tydeligvis noe som bør tenkes på da panikk anfall heller ikke er av det beste i en slik situasjon

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Vel...da er vi enige Xtian :wink:

 

 

Dette med øyekontakt er ikke nevnt her men er tydeligvis noe som bør tenkes på da panikk anfall heller ikke er av det beste i en slik situasjon

Øyekontakt er alfa og omega. Egen utsiktsmann bør ha som oppgave kun å holde øye med MOB (dersom man har mannskap til det). Ved nattseilas MÅ man ha bøye med lys. Jeg pleier å informere om at ved nattseilas er pri 1 ved MOB å kaste ut bøya (m/lys) i retning vedkommende. Dernest at de som skulle være uheldige å falle overbord må svømme i retning bøya og ta tak i denne. Klarer man ikke å få tak i lysbøya, er man sjanseløs rett og slett. For øvrig er det PÅBUDT med sele ombord i min båt nattestid - også i cockpit - og uansett vær:smash:

Link to post
Å komme trekkende med Williamson, Andersson, Scharnow og de gutta der er lite relevant for våre små båter som vender på flekken, det være seg motorbåt eller seilbåt.

Williamson var skipper på et digert slagskip eller no sånt på 40-tallet.

 

Enig....en Williamson funker på ett stort fartyg för att du kan styre en stadig kurs...det grejjar vi aldrig med småbåter på åpent vann !

 

(Det finns exempel på stora fartyg som gått tilbaks flere timer o funnit sin gubbe!)

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...