troja Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 vi øvde jo på munchen metoden på seilskolen jeg var på! på skolen med utrent mannskap tar det fra 1 min og 45 sek til 2 min og 5 sek fra fenderen kastes ut til den er på innhalt på dekk i gjen! står i boken at det er en 8 tals manøver under seil og legge i bi! 1 legg båten på krysss. seil 7-8 båtlengder. ha fart i båten. 2 gå opp i vinden 3 ha fullt ror la forseilet stå. slipp ut storseilet til lenseposisjon forseilet vil hurtig vende båten i runt. 4 lens slør styr ca 2 båtlengder på tvers av forulykkede. du behøver ikke og justere forseil. 5 når du har forulykkede ca 45`på baugen vender du opp i lo av forulykkede. 6 la rorblade peke mot lo og la båten drive sakte på tvers ned mot persjonen i vannet. i lite vind kan man tillate seg å vende etter 5-6 båtlengder på kryss. i sterk vind kan man seile inntil 10 båtlengder. det er tiden det tar innen man har vent tilbake til den forulykkede som teller. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Registrerer at det er mye uvilje mot å tenke i retning av å bruke Williamsens turn. Har to kommentarer til dette: Hvor mange har forsøkt denne teknikken og konkludert med at den ikke passer for små fartøyer? At en prosedyre passer for et sort skip utelukker vel ikke at den i prinsippet også kan gjelde for små fartøyer? Hvordan skal man alternativt svinge for effektivt og sikkert komme tilbake til utgangspunktet hvor man mistet gjenstand over bord? (skal man bare forsøke å legge fartøyet i en turn og håpe at man kommer tilbake til MOB-stedet? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Jeg tro også dette er individulet fra båt til båt, og ikke minst mannskap til mannskap. For vår båt med alt på rull og minmalt med tauverk så har jeg troen på at om min kone greier å få rullet inn begge seil, og fyrt jernklumpen er den beste løsningen for oss og vår båt. Men som sagt vi er ikke så drevene som de andre her er... Problemet jeg ser for meg med denne metoden, er at det tar såpass lang tid å rulle inn seilene at du vil være ute av syne før seilene er rullet inn og motoren startet. Det er mulig jeg tar feil, har aldri prøvd dette selv. Har du forsøkt dette, med et par fendere e.l. som "offer", og med deg selv som passiv tilskuer mens konemor strever med seilene ? Hva var isåfall resultatet ? Jeg er også såpass naiv at jeg tror min kone mestrer båten for motor bedre enne for seil i ymse vindretninger... samt få båten til stoppe for seil tviler jeg kommer med det første...Å stoppe en båt under seil er den enkleste ting av verden. La skjøtene gå (husk åttetallsknute på enden av genoaskjøtene), styr båten opp mot vinden og den vil garantert stoppe. Problemet er å få båten til å stoppe på et bestemt punkt, men med et minimum av trening er heller ikke dette spesielt vanskelig. Stagvendingen er heller ikke vanskelig, poenget er at du ikke bryr deg om genoaen i det hele tatt. Når du går gjennom vindøyet fylles genoaen bakfra, det hjelper til med å komme raskere rundt og reduserer samtidig farten, begge deler ønskelige effekter i denne situasjonen. Her i gården kommer det til å innarbeides en prosedyre for MOB, Start motor, inn med seil, wilhemlsen turn og finn krabaten som ligger der.. Ja, uansett hvilken metode som velges, er det aller viktigste at en har etablerte prosedyrer, og det er ekstremt viktig at en øver ofte på gjennomføringen av disse. I en stresset mann overbord situasjon er ofte evnen til rasjonell tenking sterkt redusert, og da hjelper det at en kan gjøre de riktige tingene nærmest på ren rutine. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Registrerer at det er mye uvilje mot å tenke i retning av å bruke Williamsens turn. Har to kommentarer til dette: Hvor mange har forsøkt denne teknikken og konkludert med at den ikke passer for små fartøyer? At en prosedyre passer for et sort skip utelukker vel ikke at den i prinsippet også kan gjelde for små fartøyer? Hvordan skal man alternativt svinge for effektivt og sikkert komme tilbake til utgangspunktet hvor man mistet gjenstand over bord? (skal man bare forsøke å legge fartøyet i en turn og håpe at man kommer tilbake til MOB-stedet? Williamson var i en helt annen situasjon. Han brukte en lang distanse for å stoppe. Det gjør ikke du. Og du skal ikke stå og glane på instrumenter i en slik situasjon. Du skal se på MOB. Ikke noe annet. Mist ham aldri av syne. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Det er mange som snakker om å SE på MOB. Det er ikke nok. En person skal PEKE på MOB hele tiden. Når man ikke har noen visuelle referanser i bakgrunnen, skal det bare et øyeblikks uoppmerksomhet til før du ser i en helt annen retning enn mot MOB. Hvis du PEKER vil det være enklere å følge med. I tillegg vil resten av mannskapet få øyeblikkelig informasjon om hvor de skal styre, hvor langt det er igjen osv. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Vestkystseiler Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 (redigert) Det er mange som snakker om å SE på MOB. Det er ikke nok. En person skal PEKE på MOB hele tiden. Når man ikke har noen visuelle referanser i bakgrunnen, skal det bare et øyeblikks uoppmerksomhet til før du ser i en helt annen retning enn mot MOB. Hvis du PEKER vil det være enklere å følge med. I tillegg vil resten av mannskapet få øyeblikkelig informasjon om hvor de skal styre, hvor langt det er igjen osv. Jeg bruker å utnevne en person til å peke på "mannen" (to sammenknyttede plastkanner) samt rope ut distansen, angitt i båtlengder. Av en eller annen grunn funker båtlengder mye bedre som måleenhet i slike situasjoner enn fot eller meter. Redigert 1.Mars.2007 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Jeg bruker å utnevne en person til å peke på "mannen" Å jeg som trodde det var stygt å peke på folk!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 (redigert) Jeg bruker å utnevne en person til å peke på "mannen"Å jeg som trodde det var stygt å peke på folk!!!! I visse situasjoner er det andre ting som tar prioritet over alminnelige høflighetsregler. Til nå har dessuten ikke plastkannene mine klaget på maglende høflighet. De er bare kjempeglad for å bli reddet hver gang. Redigert 1.Mars.2007 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 (redigert) Hej Roaldbj jag har övat Williamson på stort fartyg der vi gått flere Nm o kommit tilbake til plassen............. du har en rorgängare som styr en viss kurs.........gör sin William/samtidigt som han räknar ut sin kontrakurs.........her styr vi på noen grad ner! ett stort fartyg som legger om kursen till kontrakurs kan ju behöva en svingradie på noen Nm om dom går med full maskin vi däremot svinger ju på fem-öringen jmf med dessa o kan direkt gå på kontrakurs har aldrig prövat på William m småbåt. för att dett skall funke på småbåt så krävs att du styr med autopilot.......ingen grejjer o handstyre en liten båt i litt sjö på noe grader ner! har sluppit MOB situasjon utomskärs...vi er kopplade om det råder dåligt väder.... nej jag skulle istellet (utomskärs!) 1 Danboy i, samtidigt som en ur besättningen avdeles för att bara hålla utkikk/peke efter Danboy /livboj 2 MOB-knappen på GPS'n + alle man på dekk(om vi har noen som har frivakt) 3 förlorar vi den tappade besättningsmannen ur sikte eller risk för dette, MAYDAY...... litt beroende på hur lang tid som gått vid kort tid skulle jag stanna kvar på dekk o hålla utkik ved lengre tid skulle jag gått ner o prövet räkna ut vart den nödställde kan drivit pga ström/vind efter det att MOB-knappen trycktes in.... så att vi leter i rett område! Redigert 1.Mars.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Jeg tror dette var en grei oppsummering. Men hva har vi med oss av utstyr for å forhindre og for å takle en MOB situasjon? Hva ville være et minstekrav til en båt som skal krysse korte havstrekk og seile 24 timers etapper? - Jackstays m/line. - Ring å kroke fast i i sittebrønn. - Ombordstigningsleider m/line som gjør at den kan løses ut fra sjøen. - LifeSling e.l. - Hesteskobøye m/lys. - Danbuoy. - Kasteline. Er det ikke nok. Eller er det, bokstavelig talt, å gå overbord. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Kanskje DENNE er mer aktuell enn noengang ? Et sånt lys som guttungen tømmer for strøm før jeg er kommen til Dyna fyr, er lite til hjelp... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sydvesten Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Problemet jeg ser for meg med denne metoden, er at det tar såpass lang tid å rulle inn seilene at du vil være ute av syne før seilene er rullet inn og motoren startet. Det er mulig jeg tar feil, har aldri prøvd dette selv. Har du forsøkt dette, med et par fendere e.l. som "offer", og med deg selv som passiv tilskuer mens konemor strever med seilene ? Hva var isåfall resultatet ? Har ikke prøvd dette selv, så noe svar kan jeg ikke gi deg. Men det jeg har funnet ut sålangt er at skal jeg få inn seilene så båten opp mot vinden og da stopper den relativt raskt, hvor langt jeg deretter kommer til å gå/drive mens seilene tas inn har jeg ingen mening om. Det er meget mulig jeg er ute av synet innen seilene er inne, men den risken er jeg nødt til å ta.. og med mob funksjon på plotteren så kan det jo hende konemor finner tilbake igjen også Som jeg også skrev så skal dette teste til sommeren så da skal jeg også komme tilbake med svar om hvor lang tid dette tar, osv. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Kanskje DENNE er mer aktuell enn noengang ?Suzuki Det er en slik som tenner når den snus opp/ned jeg tenker på. Montert inne i hesteskobøyen på rekka akterut. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Tulleinnlegg: Når denne tråden er oppbrukt - kan vi da endre tittelen til "Fulle ombord" ...kan hende det penser oss tilbake til den opprinnelige tittelen Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
solbris Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Falle overbord, hva gjør vi.... Kansje vi hadde visst det dersom vi hadde gått på (obligatorisk) båtførerkurs ? Sitér dette innlegget Link to post
Gielas Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Falle overbord, hva gjør vi.... Kansje vi hadde visst det dersom vi hadde gått på (obligatorisk) båtførerkurs ? Gikk på kurset i høst, kan ikke huske at vi lærte noe om dèt i det hele tatt... Hva vi derimot fikk høre hele tiden, var hvor anvendelig "pøsen" var; du kan øse med den, bruke den som radarreflektor, + en hel drøss med andre ting... Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
Suzuki Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 montert inne i hesteskobøyen på rekka akterut.' Jeg sliter litt der. IOR hekken er smal, og når man da vil ha plass til tauverk, fendere, jollemotor, barnesete og alt det andre, blir det trangt. Veldig trangt. Så trangt at ifjor ble hesteskobøya fjernet. I år skal det opp et barnesete igjen, så da blir det neppe plass til den. Lurer på en sånn antennemast av den solide typen. Da kunne jeg montere hesteskobøya på denne, med en Danobouy over eller noe sånt. I tillegg kunne akterlanterna flyttes hit, så jeg kunne pakke tettere langs rekka, uten å tenke på denne. GPS antenna skulle selvsagt også opp hit, samt reserve VHF antenne.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roaldbj Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Legger ved et par lenker til man over bord temaet dersom noen ønsker å utvide sin horisont i forhold til dette. http://www.manoverboardsystems.com/ http://www.deepblue.ch/marine/test/pro_mob.html http://www.seamarshall.com/ Det høres enkelt ut å snu båten - men jeg har vært i flere situasjoner i rufsete vær og har erfart for min egen del at dette krever ganske godt innarbeidede rutiner dersom det skal fungere. Alt hadde vært mye enklere om havet alltid var blikk stille og sola skinte... Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Gikk på kurset i høst, kan ikke huske at vi lærte noe om dèt i det hele tatt... Hva vi derimot fikk høre hele tiden, var hvor anvendelig "pøsen" var; du kan øse med den, bruke den som radarreflektor, + en hel drøss med andre ting... Du gikk på kurs hos Reidar du og ser jeg Sitér dette innlegget Link to post
Gielas Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Du gikk på kurs hos Reidar du og ser jeg :lol: :lol: Stemmer! Kunne vel brukes som drivanker også, om jeg ikke husker helt feil? kommer du på noen fler i farta? Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
roaldbj Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Solhatt? Sitér dette innlegget Link to post
Gielas Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Solhatt? Plausibelt, på begynnelsen av kurset "advarte" han oss om at han kom til å dra frem ca. 200 eksempler på hva pøsen kunne brukes til... Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
Compromise Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 (redigert) Hei. Jeg er mye ute i båten alene, og jeg har tittet litt på Mobwatcher. Den koster ca 5000.- Er det noen som har erfaring med Mobwatcher? Redigert 1.Mars.2007 av Skipet 3 (see edit history) Sitér dette innlegget /per Link to post
Gielas Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Hei. Er det noen som har erfaring med Mobwatcher? Ser jo greit ut, hadde man bare hatt noe lignende for oss som seiler... Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
Kosmix Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 "...noe lignende for oss som seiler..." Hmm....du mener en dings som tar ned seilene hvis vi faller i vannet? :eek: Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.