Jump to content

Falle overbord- hva gjør vi?


avmønstret5

Recommended Posts

vi øvde jo på munchen metoden på seilskolen jeg var på! på skolen med utrent mannskap tar det fra 1 min og 45 sek til 2 min og 5 sek

fra fenderen kastes ut til den er på innhalt på dekk i gjen!

står i boken at det er en 8 tals manøver under seil og legge i bi!

 

1 legg båten på krysss. seil 7-8 båtlengder. ha fart i båten.

2 gå opp i vinden

3 ha fullt ror la forseilet stå. slipp ut storseilet til lenseposisjon

forseilet vil hurtig vende båten i runt.

4 lens slør styr ca 2 båtlengder på tvers av forulykkede. du behøver ikke og justere forseil.

5 når du har forulykkede ca 45`på baugen vender du opp i lo av forulykkede.

6 la rorblade peke mot lo og la båten drive sakte på tvers ned mot persjonen i vannet.

 

i lite vind kan man tillate seg å vende etter 5-6 båtlengder på kryss. i sterk vind kan man seile inntil 10 båtlengder.

det er tiden det tar innen man har vent tilbake til den forulykkede som teller. :sailing:

Link to post

Registrerer at det er mye uvilje mot å tenke i retning av å bruke Williamsens turn.

 

Har to kommentarer til dette:

 

Hvor mange har forsøkt denne teknikken og konkludert med at den ikke passer for små fartøyer? At en prosedyre passer for et sort skip utelukker vel ikke at den i prinsippet også kan gjelde for små fartøyer?

 

Hvordan skal man alternativt svinge for effektivt og sikkert komme tilbake til utgangspunktet hvor man mistet gjenstand over bord? (skal man bare forsøke å legge fartøyet i en turn og håpe at man kommer tilbake til MOB-stedet?

Link to post
Jeg tro også dette er individulet fra båt til båt, og ikke minst mannskap til mannskap. For vår båt med alt på rull og minmalt med tauverk så har jeg troen på at om min kone greier å få rullet inn begge seil, og fyrt jernklumpen er den beste løsningen for oss og vår båt. Men som sagt vi er ikke så drevene som de andre her er...

Problemet jeg ser for meg med denne metoden, er at det tar såpass lang tid å rulle inn seilene at du vil være ute av syne før seilene er rullet inn og motoren startet. Det er mulig jeg tar feil, har aldri prøvd dette selv. Har du forsøkt dette, med et par fendere e.l. som "offer", og med deg selv som passiv tilskuer mens konemor strever med seilene ? Hva var isåfall resultatet ?

Jeg er også såpass naiv at jeg tror min kone mestrer båten for motor bedre enne for seil i ymse vindretninger... samt få båten til stoppe for seil tviler jeg kommer med det første...
Å stoppe en båt under seil er den enkleste ting av verden. La skjøtene gå (husk åttetallsknute på enden av genoaskjøtene), styr båten opp mot vinden og den vil garantert stoppe. Problemet er å få båten til å stoppe på et bestemt punkt, men med et minimum av trening er heller ikke dette spesielt vanskelig. Stagvendingen er heller ikke vanskelig, poenget er at du ikke bryr deg om genoaen i det hele tatt. Når du går gjennom vindøyet fylles genoaen bakfra, det hjelper til med å komme raskere rundt og reduserer samtidig farten, begge deler ønskelige effekter i denne situasjonen.
Her i gården kommer det til å innarbeides en prosedyre for MOB, Start motor, inn med seil, wilhemlsen turn og finn krabaten som ligger der..

Ja, uansett hvilken metode som velges, er det aller viktigste at en har etablerte prosedyrer, og det er ekstremt viktig at en øver ofte på gjennomføringen av disse. I en stresset mann overbord situasjon er ofte evnen til rasjonell tenking sterkt redusert, og da hjelper det at en kan gjøre de riktige tingene nærmest på ren rutine.

Link to post
Registrerer at det er mye uvilje mot å tenke i retning av å bruke Williamsens turn.

 

Har to kommentarer til dette:

 

Hvor mange har forsøkt denne teknikken og konkludert med at den ikke passer for små fartøyer? At en prosedyre passer for et sort skip utelukker vel ikke at den i prinsippet også kan gjelde for små fartøyer?

 

Hvordan skal man alternativt svinge for effektivt og sikkert komme tilbake til utgangspunktet hvor man mistet gjenstand over bord? (skal man bare forsøke å legge fartøyet i en turn og håpe at man kommer tilbake til MOB-stedet?

 

Williamson var i en helt annen situasjon. Han brukte en lang distanse for å stoppe. Det gjør ikke du.

Og du skal ikke stå og glane på instrumenter i en slik situasjon. Du skal se på MOB. Ikke noe annet. Mist ham aldri av syne.

Link to post

Det er mange som snakker om å SE på MOB. Det er ikke nok. En person skal PEKE på MOB hele tiden. Når man ikke har noen visuelle referanser i bakgrunnen, skal det bare et øyeblikks uoppmerksomhet til før du ser i en helt annen retning enn mot MOB. Hvis du PEKER vil det være enklere å følge med. I tillegg vil resten av mannskapet få øyeblikkelig informasjon om hvor de skal styre, hvor langt det er igjen osv.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Det er mange som snakker om å SE på MOB. Det er ikke nok. En person skal PEKE på MOB hele tiden. Når man ikke har noen visuelle referanser i bakgrunnen, skal det bare et øyeblikks uoppmerksomhet til før du ser i en helt annen retning enn mot MOB. Hvis du PEKER vil det være enklere å følge med. I tillegg vil resten av mannskapet få øyeblikkelig informasjon om hvor de skal styre, hvor langt det er igjen osv.

Jeg bruker å utnevne en person til å peke på "mannen" (to sammenknyttede plastkanner) samt rope ut distansen, angitt i båtlengder. Av en eller annen grunn funker båtlengder mye bedre som måleenhet i slike situasjoner enn fot eller meter.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
:eek:Jeg bruker å utnevne en person til å peke på "mannen"

Å jeg som trodde det var stygt å peke på folk!!!! :confused:

I visse situasjoner er det andre ting som tar prioritet over alminnelige høflighetsregler. Til nå har dessuten ikke plastkannene mine klaget på maglende høflighet. De er bare kjempeglad for å bli reddet hver gang. :wink:

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post

Hej Roaldbj

 

jag har övat Williamson på stort fartyg der vi gått flere Nm o kommit tilbake til plassen.............

 

du har en rorgängare som styr en viss kurs.........gör sin William/samtidigt som han räknar ut sin kontrakurs.........her styr vi på noen grad ner!

 

ett stort fartyg som legger om kursen till kontrakurs kan ju behöva en svingradie på noen Nm om dom går med full maskin

 

vi däremot svinger ju på fem-öringen jmf med dessa o kan direkt gå på kontrakurs

 

 

har aldrig prövat på William m småbåt.

 

för att dett skall funke på småbåt så krävs att du styr med autopilot.......ingen grejjer o handstyre en liten båt i litt sjö på noe grader ner!

 

 

har sluppit MOB situasjon utomskärs...vi er kopplade om det råder dåligt väder....

 

nej jag skulle istellet (utomskärs!)

 

1 Danboy i, samtidigt som en ur besättningen avdeles för att bara hålla utkikk/peke efter Danboy /livboj

2 MOB-knappen på GPS'n + alle man på dekk(om vi har noen som har frivakt)

3 förlorar vi den tappade besättningsmannen ur sikte eller risk för dette, MAYDAY......

 

litt beroende på hur lang tid som gått

vid kort tid skulle jag stanna kvar på dekk o hålla utkik

ved lengre tid skulle jag gått ner o prövet räkna ut vart den nödställde kan drivit pga ström/vind efter det att MOB-knappen trycktes in....

så att vi leter i rett område!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post

Jeg tror dette var en grei oppsummering.

 

Men hva har vi med oss av utstyr for å forhindre og for å takle en MOB situasjon?

Hva ville være et minstekrav til en båt som skal krysse korte havstrekk og seile 24 timers etapper?

 

- Jackstays m/line.

- Ring å kroke fast i i sittebrønn.

- Ombordstigningsleider m/line som gjør at den kan løses ut fra sjøen.

- LifeSling e.l.

- Hesteskobøye m/lys.

- Danbuoy.

- Kasteline.

 

Er det ikke nok. Eller er det, bokstavelig talt, å gå overbord.

Link to post
Problemet jeg ser for meg med denne metoden, er at det tar såpass lang tid å rulle inn seilene at du vil være ute av syne før seilene er rullet inn og motoren startet. Det er mulig jeg tar feil, har aldri prøvd dette selv. Har du forsøkt dette, med et par fendere e.l. som "offer", og med deg selv som passiv tilskuer mens konemor strever med seilene ? Hva var isåfall resultatet ?

Har ikke prøvd dette selv, så noe svar kan jeg ikke gi deg. Men det jeg har funnet ut sålangt er at skal jeg få inn seilene så båten opp mot vinden og da stopper den relativt raskt, hvor langt jeg deretter kommer til å gå/drive mens seilene tas inn har jeg ingen mening om. Det er meget mulig jeg er ute av synet innen seilene er inne, men den risken er jeg nødt til å ta.. og med mob funksjon på plotteren så kan det jo hende konemor finner tilbake igjen også

 

Som jeg også skrev så skal dette teste til sommeren så da skal jeg også komme tilbake med svar om hvor lang tid dette tar, osv.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Falle overbord, hva gjør vi.... Kansje vi hadde visst det dersom vi hadde gått på (obligatorisk) båtførerkurs ?

 

Gikk på kurset i høst, kan ikke huske at vi lærte noe om dèt i det hele tatt...

 

Hva vi derimot fikk høre hele tiden, var hvor anvendelig "pøsen" var; du kan øse med den, bruke den som radarreflektor, + en hel drøss med andre ting... :lol:

--

Jon

Link to post
montert inne i hesteskobøyen på rekka akterut.
'

 

Jeg sliter litt der. IOR hekken er smal, og når man da vil ha plass til tauverk, fendere, jollemotor, barnesete og alt det andre, blir det trangt. Veldig trangt. Så trangt at ifjor ble hesteskobøya fjernet. I år skal det opp et barnesete igjen, så da blir det neppe plass til den.

 

Lurer på en sånn antennemast av den solide typen. Da kunne jeg montere hesteskobøya på denne, med en Danobouy over eller noe sånt. I tillegg kunne akterlanterna flyttes hit, så jeg kunne pakke tettere langs rekka, uten å tenke på denne. GPS antenna skulle selvsagt også opp hit, samt reserve VHF antenne..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Legger ved et par lenker til man over bord temaet dersom noen ønsker å utvide sin horisont i forhold til dette.

 

http://www.manoverboardsystems.com/

 

http://www.deepblue.ch/marine/test/pro_mob.html

 

http://www.seamarshall.com/

 

Det høres enkelt ut å snu båten - men jeg har vært i flere situasjoner i rufsete vær og har erfart for min egen del at dette krever ganske godt innarbeidede rutiner dersom det skal fungere.

 

Alt hadde vært mye enklere om havet alltid var blikk stille og sola skinte...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...