Jump to content

Falle overbord- hva gjør vi?

avmønstret5

Recommended Posts

"...noe lignende for oss som seiler..."

Hmm....du mener en dings som tar ned seilene hvis vi faller i vannet? :lol::eek: :eek:

Vel, det begynner faktisk å komme systemer, beregnet på soloseilere, som kan kobles til autopiloten, og som gir kommando til autopiloten on å styre opp i vindøyet dersom man faller overbord. Jeg innbiller meg jeg leste om dette i en av de siste 2006 utgavene av Cruising World, men kan ikke finne dette bladet akkurat nå.

Jeg er litt usikker på hvor nyttig et slikt system er i praksis. Resultatet av autopilotens manøvreringer vil jo bli at båten legges bi. Men en båt som ligger bi vil jo fremdeles bevege seg, og jeg har en stygg mistanke om den beveger seg fortere enn man klarer å svømme...

Det tryggeste er nok å surre seg fast med en kort line dersom man seiler alene.

Hva slags sikkerhetsutstyr bruker transat soloseilere?

Vet ikke, men skal jeg gjette vil jeg anta at de bare sørger for at de alltid er fastspent når de befinner seg på dekk eller i cockpit. Kan tenke meg at de ikke engang bruker redningsvest, for jeg ser ikke helt nytten av redningsvest dersom en faller overbord midt i Atlanteren og båten seiler videre :sad:

Har en nabo i båthavna som har deltatt i flere soloregattaer San Francisco - Hawaii. Dersom jeg treffer han til helga, hadde det vært morsomt å høre hans meninger om dette emnet.

Min far fortalte om en kar som under krigen i konvoy fart var blitt skyllet overbord fra bakken på en Libertybåt. Et par bråttsjøer senere ble han slengt ombord igjen denne gangen på poopen. Snakker om flax. Konvoiene stoppet ikke pga av en MOB.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...