Jump to content

liten tilleggsvarmer på gass, noen med erfaring

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Jeg går ut fra at alle faste gassinstallasjoner i båt er etter forskrifter, og da er (i følge de samme forskriftene) risikoen for å gå på en smell minimert. Det finnes forresten gassensorer til å ha i båten, og jeg tror de er påbudt ved faste installasjoner.

Marineutgaven av minikjøkken kommer jeg til å kjøpe selv, og da har jeg samtidig en Origo 3000 til salgs. Jeg har gassovn (i tillegg til vedovn) til oppvarming hjemme, og den er jeg veldig fornøyd med.

Gass i båter vil nok bare bli mer og mer populært og både vår egen og andres sikkerhet er viktig, så det er godt at vi passer på hverandre og viser at vi er skeptiske -det vil fremme krav om hele tiden forbedrede installasjoner. Gass er ikke til å kimse av...men nytteverdien er høy, og det vil nok med tiden være noen som blir fristet til å lage sine egne løsninger (på godt og vondt).

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Marineutgaven av minikjøkken kommer jeg til å kjøpe selv,

Hva er Marineutgaven av minikjøkken ?

Er dette noe som er godkjent til bruk i båt, CE merket for båt ?

Ps. Jeg har ingenting imot gass i båt. Men bruk kun godkjente og CE merkede produkter beregnet på båt.

Gass, spesiellt i båt kan være livsfarlig.

Selv har jeg komfyr, varmtvannbereder, og varmeapperat på gass, men alt er godkjent og CE merket for bruk i båt.

Det er også montert lekkasjetester og gassalarm.

Gass er suverent i båt, bruker minimalt med strøm, ingen lukt, ingen nedsoting, rask oppvarming, alltid varmtvann, ingen strømkrevende oppstartsekvenser etc.

Og nå når gassprisene er halvert de siste årene, er det også blitt rimeligere i bruk.

Denne varmeren må vel vere grei å bruke t.d. i cockpitteltet på ein seglbåt? Her er det drenering, som vil fjerne gassar ved ei lekasje, skulle ein tru :confused:

Dreneringen på min seilbåt går gjennom slanger og ut under vannlinjen. Gass er tyngre enn luft, men ikke tyngre enn vann, så etter at slangene er fylt opp med gass forsvinner det ikke mer ned der.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Hei

agder840.

Fant ikke noe på nettet om Alladin ovn men fant en lignende hos Clas Ohlson.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=256846

Det finnes mange lignende typer på markedet.

Nå trenger kanskje en slik ovn noe større plass en det du kanskje har sett for deg, spesielt når du ikke bruker den. Jeg vet ikke hvor stor båt du har.

Vil tro en slik kunne vært fin under en kalasje på en båt med akter dekk.

Denne er nok også brannfarlig,men vil tro den ikke har samme eksplosjonsfaren.

Smaapala

ser jo ut som et brukbart tips den parafinovnen, sier vel ikke så høyt pang som en gassbeholder :crazy:

Bare synd at da må det medbringes enda flere væsker ombord, må vel snart ha tankbilsertifikat for å ta skuta fra brygga, er ikke godt å si hva som gjøres, heller kanskje litt til gassen, skal jo bare brukes under oppsikt. når fruen må varmes litt ekstra. før dyna :yesnod::yesnod:

Endelig ble det Bobåt

Må bare gjenta at Heat Pal er den best egnede flyttbare varmeren i båt. Den fyres med sprit (Fin fyr/Origonol), og brenner rent og fint, ikke noe vedlikehold.

Billige gass-apparater fra Kina ville jeg holdt meg langt unna inne i en båt, og Aladdin-ovner fyres med parafin og veke som har en tendens til å sote.

Hei

agder840.

Fant ikke noe på nettet om Alladin ovn men fant en lignende hos Clas Ohlson.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=256846

Det finnes mange lignende typer på markedet.

Nå trenger kanskje en slik ovn noe større plass en det du kanskje har sett for deg, spesielt når du ikke bruker den. Jeg vet ikke hvor stor båt du har.

Vil tro en slik kunne vært fin under en kalasje på en båt med akter dekk.

Denne er nok også brannfarlig,men vil tro den ikke har samme eksplosjonsfaren.

Smaapala

Hvordan vil denne fungere i litt bølger?

Har stooor respekt for gass om bord i båt og forstår godt skepsisen som flere her gir uttrykk for. Med tilleggsvarmer ville jeg antagelig heller vurdert en spritvarmer. Enkelt og greit...og ikke minst trygt.

Uten at jeg kan dokumentere det her og nå, vil jeg tro at det er flere båtbranner som er forårsaket av sprit enn av gass. (Jeg snakker her om sprit brukt til koking og oppvarming, branner forårsaket av sprit brukt innvortes er et annet tema :lol: )

Redigert:

Her fant jeg faktisk dokumentasjonen. Utdrag fra artikkelen:

ALCOHOL STOVES

I am reminded once again by a recent article in "Seaworthy" just how dangerous ALCOHOL Stoves can be. The article says that there are more claims from the use of alcohol than from LPG or any other cooking fuel in the Boat US Claims file. Alcohol is a low viscosity, nearly invisible volatile liquid that is easy to spill and hard to see. When lit, it has a pale blue flame that is hard to see on a bright day.. It is dangerous stuff.

Its does not put out a very hot cooking flame and first time users often get tired of waiting for "pot to boil" and assume it is not lit, or worse out of fuel. Refueling a hot alcohol stove is a very dangerous business. The only advantage alcohol has over other cooking fuels is that the flame can be extinguished with water. However throwing water on a burning alcohol fire is more likely to spread the fire than put it out.

In addition, there is an un pressurized pot burner type of alcohol stove on the market which has its tank as an integral part of the stove. If the stove runs out of fuel half way through cooking dinner, the desire to re fill it while it is still hot is strong. This is exactly what should not be done. These stoves must be cooled completely before re filling to ensure that there is no sudden flame up. These stoves are cheap, completely self contained and relatively small. They are most often found on those vessels who’s only fire fighting apparatus is a 2 lb Dry chemical extinguisher.

Incidently, in another safety conscious industry, the Alaska Railroad Safety Manual specifically forbids the use of alcohol stoves on its units. Food for thought?

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Ingen tvil om at sprit er brannfarlig. Men det er forholdsvis enkelt å lære å bruke sprit på en fornuftig måte. Det er feilbruk som utgjør risikoen.

Med gassapparater er det lekkasjer som er faren. Mye vanskeligere å unngå.

Det finnes massevis av spritapparater i bruk i båter, og følgelig forekommer det også ulykker fordi folk ikke vet hvordan de skal brukes.

Gassinstallasjoner har de fleste heldigvis så stor respekt for at det er lagt opp skikkelig med lekkasjetester, alarm osv. Noe helt annet blir det når man drar inn billige apparater med billige engangsbeholdere hvor man er avhengig av ventilen i boksen.

Enda en ting å vurdere, er at hvis det går galt med spritapparat, blir det brann. Går det galt med gass, blir det eksplosjon.

• 3 uker senere...

Hei, bare åpner denne tråden igjen for å litt utfyllende info.

Kjøpte et sånt gass-beholder kokeapparat på messa, og det er helt geinalt. Veldig enkelt å bruke, og det er trygt.

Forskjellen mellom utgaven som er godkjent i båt og ikke, er at den godkjente utgaven har gassalarm. Hvis flammen blåser ut, stenge gasstilførselen automatisk. Fikk dette demonstrert før jeg kjøpte den.

Kosmix

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Hei, bare åpner denne tråden igjen for å litt utfyllende info.

Kjøpte et sånt gass-beholder kokeapparat på messa, og det er helt geinalt. Veldig enkelt å bruke, og det er trygt.

Forskjellen mellom utgaven som er godkjent i båt og ikke, er at den godkjente utgaven har gassalarm. Hvis flammen blåser ut, stenge gasstilførselen automatisk. Fikk dette demonstrert før jeg kjøpte den.

Kosmix

Høres greit ut.

Men hva heter denne brenneren og hvor får man tak i det , har du en link ? :flag:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...