Kosmix Svart 19.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2007 (redigert) Linken er ovenfor i innlegg #42 Redigert 19.Mars.2007 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Smaapala Svart 19.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2007 Hei Skjønner ikke hva du mener med "den godkjente utgaven har gassalarm" At gassen stenges av har vel ikke noe med gassalarm å gjøre? Det at gassen stenges av er vel noe alle gassbrennere har, bortsatt for dem som brukes til camping bruk (ute)? Hilsen Smaapala. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 19.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2007 Kokeapparatet kommer i to utgaver; med og uten denne automatiske stengefunksjonen. Ca 200 spenn for den uten, og ca 350 spenn for den med. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
avmønstret5 Svart 19.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2007 Hvorfor ikke bruke en POD som går på lampolje? Den koster ikke stort mer en denne tvilsomme gassvarmeren, mindre brannfarlig en spritbrenner og varmer mer en begge. Som alle oksygenbrukende apparaturer bør den ikke kjøres når en sover. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 19.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2007 Hvorfor ikke bruke en POD som går på lampolje? Den koster ikke stort mer en denne tvilsomme gassvarmeren, mindre brannfarlig en spritbrenner og varmer mer en begge. Som alle oksygenbrukende apparaturer bør den ikke kjøres når en sover. Den vil alltid ose litt, forferdelig lukt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 19.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2007 Den vil alltid ose litt, forferdelig lukt. Har du erfaring med det? --jeg hadde en slik i over 10 år i båten og merket ikke noe mer en fra en vanlig parafinlampe. Men det er viktig å bruke lampeolje og av rett justert veike. Så kan du koke kaffe på den om byssa svikter. Sitér dette innlegget Link to post
E. R. Sjølberget Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Hei, det finnes en gassovn av denne typen (kitchenflower) som slukkes dersom den veltes (og dermed stenges gassen) og den slutter å brenne når oksygeninnholdet i lufta kommer under 16 % (m.a.o. før du kreperer). Når det gjelder å karakterisere denne gassen som bombe tror jeg dere er litt ute på tynn is (dieseldamp er jo eksempelvis like eksplosiv ved riktig metning, bare med mer energiinnhold, men ingen kaller en nesten tom dieseltank for bombe). Det er jo uansett et paradoks at dere som er ute og seiler på havet med alle de farene det medfører er så redde for en liten boks med gass som ikke er mer eksplosiv en hårsprayflaska til kona! Rent statistisk er det veldig få ulykker med bruk av gass og gassbrennere i forhold til alle forlis, påkjørsler, fyllakjøring på små skjer og holmer og andre drukningsulykker som skyldes både dårlig sjømannskap og bare uflaks. Risikoen ved bruk av gassvarme er jo minimal i forhold til alt annet du risikerer ved å dra på sjøen! Jeg hadde vært mer redd for å velte spritbrenneren med påfølgende brann i bunnen av båten enn en gassbrenner som i verste fall lager svimerke i dørken. Håper dere blir varme uansett! Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 ...liten boks med gass som ikke er mer eksplosiv en hårsprayflaska til kona! Mulig jeg er naiv, men: Hvorfor er det da skrevet STORE advarsler på gassboksen og på selve gassovnen, og ikke på hårspray-flaska? Noe jeg ( eller du?) har oversett? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
E. R. Sjølberget Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Mulig det ikke er brannfarlig gass i hårsprayflasker lengre, men hva er poenget ditt? At du godt kan ta med Hårspray på tur? Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Maritim har fått inn en ny gassvarmer med veltesikring og oksygenmåler. Denne Har kjøpt en, men ikke prøvd den ennå. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
E. R. Sjølberget Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Mulig jeg er naiv, men: Hvorfor er det da skrevet STORE advarsler på gassboksen og på selve gassovnen, og ikke på hårspray-flaska? Noe jeg ( eller du?) har oversett? Forresten mulig det var denne du overså: Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Vi har en POD med veltesikring ombord, brukes inne for å få opp varmen der og ute under kalesjen resten av kvelden. Med lampeolje og riktig justert veke er ikke dette noen kilde til luktproblemer. Har også en slik på gass for å få temperaturen kjapt opp. Særlig på denne årstiden. Husk at gass avgir fuktighet når den brenner. Denne brukes derfor bare ute under kalesjen. Har selvdrenerende akterdekk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Vi var på nippen til å kjøpe et par slike Maritim ovner på messa - men vi ble late da vi fant ut at det var mye å bære på. Noen som har testet de? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.