Jump to content

Løsne (hengsle/tilt)bolten på påhengerbrakett

Chiba

Recommended Posts

Noen som har klart kunsten å bytte ut eller få bolten som hengsler påhengeren til å gå lett? Motoren er altfor tung å få vippet opp. Til og med vanskelig å trykke ned! Det er en eldre Yamaha 9,9. Har smurt og smurt, banket og slått.... :headbang: Tips og triks mottas med takk!

Hilsen Chiba

Hadde tilsavarede problem med en Mariner 4hk.

Den tok jeg og demonterte den delen som du fester på brakett som ligger rundt stammen på motoren..(Har den et navn..?)

Smurte alt jeg fant inni der godt med fett og satte det sammen igjen.

Da gled alt som bare tusann etterpå, svingingen ble også mye lettere. :flag:

Men jeg vet ikke om det går på din motor.. :crazy:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Dra ut bolten, pusse av bolt og renske opp hullet. Smøre opp og montere sammen. Tilsynelatende enkelt.

I praksis sitter bolten fast og der skal store krefter til for å få den ut. Dersom mulig bør du demontere slik at du får presset bolten ut ved hjelp av ei hydraulisk presse.

Alternativt sveise fast ei gjengestang til bolten og terse denne ut ved hjelp av et rør en solid skive og mutter. Sveisen bør være god og gjengestanga ikke altfor spinkel. Skiva kan med fordel ha en ansats slik at gjengestanga sentreres i røret. Oppvarming av alu.godset vil være til hjelp.

Redigert av TMe (see edit history)
  • 4 uker senere...

Ja, jeg pleier også å ta meg en "munnsprut" med 5-56 når jeg føler meg litt dårlig og utilpass.... Virker hver gang.... :lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...