chiko Startet 28.Februar.2007 Del på Facebook Startet 28.Februar.2007 Vyrde medlemmar, eg treng råd! Vi har båt med takterrasse (Riviera 925), og det finnes ingenting bedre enn å sitte der oppe på lyse og varme sommerdager mens man utforsker nytt og spennende terreng i vår unike og vakre skjærgård. Men slik utforsking krever også at man vet hvor man er og hvor man skal (og ikke minst hvor man IKKE skal). Hittil har jeg brukt laptop som kartmaskin inne, og tatt med papirkart opp på "flaien", men skulle gjerne hatt en kartmaskin der oppe også. Er det noen som har gode råd til hvordan dette kan løses på en god måte uten å bruke så mye penger at Gjedrem&Co finner det nødvendig å øke renten igjen? Jeg har vurdert å kjøpe en av disse plotterne med hurtigbraketter, men synest at skjermene blir så små (er vant til 15' widescreen på laptopen). Dette er kanskje bare en vanesak. Et annet alternativ kan kanskje være å kjøpe en større plotter med slaveskjerm oppe på veranda'n, men da må jeg allikevel ned for å betjene plotteren. Et tredje alternativ kan kanskje være å sette inn en liten datamaskin med skjerm og betjening både oppe og nede (dersom det er mulig). Ønsker helst å kunne betjene kartmaskinen fra begge styreposisjoner. Det finnes sikkert flere og bedre løsninger, men jeg føler at jeg står midt i tåkeheimen og ikke vet min arme råd. Alle gode forslag vil belønnes med stor takknemlighet og vedkommende vil selvsagt bli ettertrykkelig nevnt i aftenbønnen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Du får jo switchbokser som gjør at du kan ha flere tastatur/skjermer/mus koblet til 1 pc. se www.leteng.no og www.blackboxas.no Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Hvis du vurderer to datamaskiner finnes det flere programmer som lar deg fjernstyre den andre. Du trenger da kun en nettverksforbindelse mellom de (trådløs?) Programmet VNC anbefalles, er gratis og enkelt. Ellers kan jo noen kartprogram sende navigasjonsdata ut på nettet til bruk av andre datamaskiner. Furuno sine navnet serier kan for eksempel sende ut data på nettverket for deling med andre maskiner. Det er mange løsninger, først og fremst må du bestemme deg for om du skal ha pc løsning eller plotter løsning, ulempen med pc er skjermen som fungerer heller dårlig i sollys... Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 (redigert) Jeg var i samme situasjon etter at vi kjøpte ny båt , jeg hadde flust av hjelpemidler nede , men ingenting der oppe hvor jeg trivdest mest. Etter mye grubling ble det til at jeg installerte Raymarine 435i oppe på flybridgen ,dette har for meg vært en grei plotter med veldig god dagslys skjerm. Det blir selvfølgelig endel trykking med så liten skjerm , men det var viktig for meg å felle den inn , synest det blir finest sånn. Det var tre grunner til at jeg valgte denne løsningen: 1 - Størrelse , jeg ville ha en plotter som var nedfellt i instrument panelet. 2 - Intern GPS , dette pga ekstra sikkerhet dersom kartmaskin / GPS nede skulle feile , samt enklest mulig montering , bare + og - . 3 - Lyssterk skjerm til en grei pris. Lagt til : Dette er også diskutert i denne tråden. Redigert 28.Februar.2007 av hanssae (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 En laptop eller vanlig pc skjerm er fullstendig ubrukelig på FB`n. Det finnes imidlertid sollyskjermer å få kjøpt. De er dyre, men faller nok etter hvert i pris. Jeg ville kjøpt en mindre vanlig kartplotter å hatt på FB`n så kan du forsette å bruke laptop`n nede/inne. Når transreflektive sollyskjermer kanskje blir mye rimligere om x antall år så kan du jo investere i en større. Det er budsjett-alternativet... Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Har tenkt å ta dagen's plotter som er nede ( Garmin 172c ) og bruke den oppe på CBC dekket . Og bruke laptop nede , det er planen . Men har ikke fått testa detta enda , så litt spent på om det funker . Garmin plotter'n som fulgte båten ser helt grei ut den , ser dem selges for litt over 4.000- + kart da . Må da være en ok pris , så vis du har pc fra før så er vel detta en grei løsning ? Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sylvester Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Er det noen som har ekstra kabelsett og splitter på antennen, til flybridge og flytter kartplotteren opp når den skal brukes der. Er dette en måte å gjøre det på? Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Birchwood 320 Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 (redigert) Kjøp deg en touch skjerm da vel.. ta den under armen og plugg i på bridgen og bruk fingen til å styre alt med. 7 toms er vel litt liten. men du får dem i både 10 og 15 toms.. I andre enden er din bærbare pc koblet til.. Du kan da bruke den begge plasser samtidig Redigert 28.Februar.2007 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
SveinHa Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 SOB i proffversjon har muligheten til å utveksle data over TCP/IP. Dette fungerer slik at en PC med SOB har alle sensorer (GPS, AIS, logg o.a.) tilkoblet og virker da som server for den andre SOB-PCen. Du kan da ha en stasjonær PC nede og en laptop med trådløst nett på taket. Disse kjører hver sin versjon av kartprogrammet men deler samme GPS o.a. Jeg er på leting etter en vanntett transflektiv touchskjerm til å ha ute som en slaveskjerm til laptopen nede. Håper på å få tak i noe slikt på 12-14" til rundt 15 båtlapper men det er ikke lett å få tak i i det hele tatt... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
hanssae Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Er det noen som har ekstra kabelsett og splitter på antennen, til flybridge og flytter kartplotteren opp når den skal brukes der. Er dette en måte å gjøre det på? Jeg hadde det på en tidligere båt , kjøpte ekstra plugger og splittet antennen ( loddet ) pluss en brakett til flybridgen og tok Furono'en under armen når jeg gikk opp Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Jeg bestilte plotteren med to stk hurtigbraketter og hanker med meg min Interphase 169 når jeg går på fly. Fungerer svært bra. Anbefales, og koster ikke alverden heller. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
giver Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Hei Jeg holder meg til Raymarin: Nede har jeg: RL 80 CRC og fastmontert VHF RAY 54 E. Oppe har jeg: Raymarin RL 70. Der hvor jeg er har jeg: Raymarin Smartcontroller og håndholdt VHF Entel HT640. Alt, bortsett fra håndholdt VHF er koblet sammen via Raymarin S3G Smartpilot med SEATALK- kabler. Da kan jeg bruke plotter og radar i forskjellig modus oppe og nede. Dele skjerm, overlay (=radar i kartbildet) eller hva som måtte passe meg. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 På Laptopen har du jo også en skjermutgang, du vil da kunne strekke en skjermkabel opp til Fly'en og montere, evt ha en løs skjerm der. Du kloner bildet som er på laptop'en, og med en Bluetooth mus skulle du kunne styre det hele fra "oven". Men som noen sier her e det ikke alle kjermene som er noe tess i dagslys, så det kan bli et problem. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 (redigert) .... vedkommende vil selvsagt bli ettertrykkelig nevnt i aftenbønnen. Hvis du lover å droppe meg i aftenbønnen, så kan du alltids få innsikt i min løsning siden vi bokstavelig talt nesten sitter i samme båt: Nede: Simrad CX44 og på flybridge Simrad CX34 Slave. Begge apparatene har samme betjeningsknapper og er 100% like i alle funksjoner. CX44 nede er "Master" og må derfor naturlig nok stå på for at slaven oppe skal fungere. Begge plotterne, gps, 2 x AP (autopilot), rategyro, ekkolodd, radar, 2 x vhf, instrumenter, osv er koblet sammen via Simnet, som gir sømløs og ubegrenset funksjonalitet oppe og nede. Ved å benytte "Master" og Slaveløsning får du identisk funksjonalitet ved begge styreposisjoner med en kartbrikke og et sett givere. Jeg antar at både Raymarine, Furuno, osv har samme funksjoner på sine slavestasjoner. Ok, det koster litt mer enn en pc, men du får alt i en boks og får med deg alle styre-, dybde- og navdata uavhengig av hvor du sitter uten å måtte ha dobbelt opp med antenner, givere. kartbrikker, m.m. Bor du nærheten, må du gjerne komme å kikke. Redigert 28.Februar.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Jeg er spent på å se hvem som utvikler de billigste løsningene på dette området. Jeg har en relativt kostbar løsning med Raymarine E-serien, bl.a. E120 og E80, 4 Kw dome, autopilot, ekkolodd pluss Raytech RNS 6.0 som innebærer at jeg har intranett ombord til flere PC'er. Alt jeg foretar på PC'en sendes umiddelbart til de to andre skjermene og styrer båten på utrolig stødig vis (har integrert rategyro i autopiloten). Jeg kan bruke PC skjermen til radarovervåking og andre skjermer til kartplotting. Ulempen er foreløbig av 3 slag: - systemet er relativt kostbart - ledningsoppkoblingen er relativt komplisert - brukerterskelen begynner å bli ganske høy Sitér dette innlegget Link to post
chiko Svart 1.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Jeg bestilte plotteren med to stk hurtigbraketter og hanker med meg min Interphase 169 når jeg går på fly. Fungerer svært bra. Anbefales, og koster ikke alverden heller. Har vært inne på denne løsningen jeg også, og det vil vel være det enkleste skulle jeg tro. Har du kjøpt din Interphase fra USA, og hva kostet den i så fall? Dette er vel den samme som Seiwa sin modell Barrcuda tror jeg. Den koster ca 13 store + kart her på berget. Mener den er billigere å importere direkte fra USA. Sitér dette innlegget Link to post
chiko Svart 1.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 ..Hvis du lover å droppe meg i aftenbønnen, så kan du alltids få innsikt i min løsning siden vi bokstavelig talt nesten sitter i samme båt... Du ble ikke nevnt med et eneste pip under aftenbønnen i går kveld. Takker for fint innspill. Spesielt interessant er det at du har installert det i samme båt som jeg har. Er du fornøyd med Simrad? Noen sa til meg at disse plotterne ikke er så gode mht. hurtighet og kapasitet. Hva kostet denne løsningen sånn ca? Hadde vært veldig fint om du kunne sende meg et par bilder av hvordan du har løst det. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Har vært inne på denne løsningen jeg også, og det vil vel være det enkleste skulle jeg tro. Har du kjøpt din Interphase fra USA, og hva kostet den i så fall? Dette er vel den samme som Seiwa sin modell Barrcuda tror jeg. Den koster ca 13 store + kart her på berget. Mener den er billigere å importere direkte fra USA. Jeg kjøpte for 3 år siden å betalte dengang drøyt NOK 8000,- levert på døra fra Boatfix i US. Dollaren er gunstigere nå så du bør havne under 8K. Sist jeg handlet på Boatfix (i høst) kunne jeg regne USD *8= NOK rett på døra med frakt og moms inkludert. Ulemper med Interphase? Tja? Selv om den skal ha den aller raskeste prosessoren som tilbys synes jeg den blir treg i oppdateringen når jeg går med "kurs opp" Dette kan du justere deg noe bort fra ved å utvide sektoren så den ikke trenger å oppdatere bildet så ofte. Allikevel synes jeg ved noen anledninger den blir treg. Men for all del, den er myyye raskere enn en Huminbird jeg hadde tidligere. Alle plottere oppleves vel tidvis som trege kanskje når en går med kurs opp? Hva mener dere andre? Jeg kunne vel ønske meg et proffopplegg ala Roaldbj og Phoebe jeg også og vurderte dette seriøst etter jeg kjøpte båten. Dette falt ut av tre grunner: * Dyyyrt * Du blir avhengig av en leverandør på godt og vondt * Du unnlater å legge alle eggene i en kurv og at hele nettet faller ut. (Husk papirkart) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
nimbuster Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 I min forrige fb-båt hadde jeg montert festebraketter både oppe og nede, samt kabler begge steder. Jeg bruker den mest oppe, kanskje 80-90 % av tiden. Var jeg nede, men ønsket meg opp så var det å skru ut kablene, to muttere til festebraketten og gå opp og skru fast og koble plotteren til oppe. Det var gjort i en fei. Vurderer samme løsning nå på den nye, for jeg sparer jo utgiftene til 1 skjerm/slave. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Jeg er på leting etter en vanntett transflektiv touchskjerm til å ha ute som en slaveskjerm til laptopen nede. Håper på å få tak i noe slikt på 12-14" til rundt 15 båtlapper ...Hmmm.... Fant en 15" til nesten 5 amerikanske båtlapper :eek: Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
REM Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Var jeg nede, men ønsket meg opp så var det å skru ut kablene, to muttere til festebraketten og gå opp og skru fast og koble plotteren til oppe. Det var gjort i en fei. Svært enkelt på Interphase og Seiwa. Ingen kabler eller muttere å løsne. Bare trykk inn en knapp og vips er plotteren løs. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
roaldbj Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Har Interphase og Seiwa en slags batteribackup slik at demontering fra braketten ikke fører til at strømforsyning forsvinner, men opprettholdes fra oppladbart batteri? Jeg tenker da på at man ikke mister noe informasjon når man beveger seg fra den ene til den andre styreposisjonen? . Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Så vidt jeg vet blir jo all informasjon lagret på en minnebrikke, i kartet......spørsmålet er vel hva slags informasjon du tror du vil miste i så fall. Jeg har aldri mistet noe info, og plotteren erv heller ikke utstyrt med batteri. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Har Interphase og Seiwa en slags batteribackup slik at demontering fra braketten ikke fører til at strømforsyning forsvinner, men opprettholdes fra oppladbart batteri? Ja, innebygd batteribackup. Plotteren er imidlertid i første omgang bygget for de befolkningstette områdene lenger syd i verden. Der har de som kjent kortere vintre og kortere landligge. Dette kan medføre at man kan risikere å miste data ila. vinteren om man ikke husker på å fyre opp plotteren en gang eller to ila. opplagstiden. Sjøl mistet jeg alle rutene og waypointene mine den første vinteren. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Hmmm.... Fant en 15" til nesten 5 amerikanske båtlapper :eek: Hvor fant du prisen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.