olews Startet 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2007 Grensen for DL5 sertifikatkrav er 15 meter lengde. Oppad er det 50 bruttotonn, men hvor stor båt er dette ? 50 bruttotonn er er hulmål og det gjør det litt vanskeligere å bedømme hvor stor båt dette er. F.eks. er ferja mellom øyene i indre Oslofjord 110 br.tonn. Har noen bilder eller andre eksempler på en seilbåt/skute på omkring 50 br. tonn hadde det vært til hjelp. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Allan E Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Hvis du er heldig kan den vel nærme seg 80 fot Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 http://www.defaele.dk/nyannoncer/annoncer/skagenskutter.htm Denne er oppgitt til 27 brt. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Bitteliten Svart 1.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2007 (redigert) BRT er et volummål på innvendig volum på alle båtens rom. En seilbåt har antakelig mindre brt/fot enn en stor flybrigdebåt. Jeg tar det som ugangspunkt i hvordan jeg tenker rundt dette: Om jeg husker rett ligger feks Fairline 74 Squadron over grensen på 50 brt. For min egen del hadde jeg lenge klart meg med 58 foter'n Jeg vet at både Princess og Failines forhandlere har "klaget litt" over D5L's begrensning på 50 brt i media 70-80 fot seilbåt som er nevnt over tror jeg er en bra rettesnor, men det vil nok avhenge av om det feks er båten har dekkshus slik at volumet under dekk er større enn på en "tradisjonell" seilbåt, og bredde og skrogets høyde vil helt klart ha en innvirkning på volumet under dekk. Redigert 1.Mars.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
UnnaMed Svart 1.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2007 Hei Ole. Tror du kan være sikker på at din Belle ikke er over 50 brt. Eller er du på utkikk etter noe større? Håkon Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2007 Jeg vet at både Princess og Failines forhandlere har "klaget litt" over D5L's begrensning på 50 brt i media Praksis fra Sjøfartsdirektoratet er at du med D5L får disp til å føre egen båt hvis den overskrider grensa på 50 Bt Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 1.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2007 Rem: gjelder dette også om du kjøper deg ny båt - la oss si at jeg skulle få en pall med gull og diamanter i hue og jeg kjøper en Fairline 74 - vil jeg da få lov til å kjøre denne båten medD5L? Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 1.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2007 Nei....fordi du slo deg såpass mye at du får ikke lov til å kjøre noe som helst! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
REM Svart 1.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2007 Rem: gjelder dette også om du kjøper deg ny båt - la oss si at jeg skulle få en pall med gull og diamanter i hue og jeg kjøper en Fairline 74 - vil jeg da få lov til å kjøre denne båten medD5L? Etter det jeg har forstått, ja. Hvor grensa går er vanskelig å si, men så lenge du opererer din egen båt har jeg forståt at direktoratet er romslige. Gull er tungt. Husk å laste lavt så du ikke får en negativ GM Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
kes Svart 1.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2007 Hvis ikke barnelærdommen har forlatt meg helt, er 1 registertonn 100 fot3 tilsvarende 2.83 m3. Med dette som utgangspunkt vil volumet av 50 BRT utgjøre 141,5 m3, noe som muligens gjør det litt lettere å se for seg størrelsen på båten. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 1.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2007 Hvis ikke barnelærdommen har forlatt meg helt, er 1 registertonn 100 fot3 tilsvarende 2.83 m3. Med dette som utgangspunkt vil volumet av 50 BRT utgjøre 141,5 m3, noe som muligens gjør det litt lettere å se for seg størrelsen på båten. :crazy: Sånn cirka....passe stor?? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Herman Svart 1.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2007 Men det er ikke så enkelt heller. Ikke alle rom i båten blir målt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hallaron Svart 1.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2007 f.eks. skal skap trekkes fra, så om en båt er på grensen må den innredes med noen ekstra skap, vips så er man under grensa.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
kes Svart 1.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2007 Men det er ikke så enkelt heller. Ikke alle rom i båten blir målt. Når det gjelder BRT blir alle innvendige rom målt, også kleskapene. BRT angir kort og godt det innvendige volumet av båten. Når det gjelder netto register tonn (NRT), angir dette BRT med fradrag av diverse rom, bl. a. rom som benyttes til framdriftsmaskineri, matlaging og store deler av den delen av innredningen som benyttes av besetningen samt en del andre rom. Hva som inngår i fradraget framgår av en internasjonal konvensjon som alle sjøfartsnasjoner har ratifisert og kan finnes der. I en båts sertifikater er det et målebrev som forteller hva som er BRT, hva som kommer til fradrag, hvordan volumet er beregnet for det enkelte rom og det gjenværende volumet som er NRT. Alle fartøyer over 50 BRT er pålagt å ha et slikt målebrev. De fleste havneavgifter pluss en del andre avgifter beregnes etter NRT, og derfor er det om å gjøre å få dette tallet lavest mulig. Når jeg i et tidligere innlegg nevner at det er lettere å se for seg 141.5 m3, kan jeg eksempelvis nevne at hvis en en båt er 4 m bred og 2.5 m høg (målehøyde) vil den være 14,15 m lang for å være på 50 BRT. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 2.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2007 (redigert) Praksis fra Sjøfartsdirektoratet er at du med D5L får disp til å føre egen båt hvis den overskrider grensa på 50 Bt Jeg er ikke sikker på om jeg ville formulert det slik. Det blir gitt dispensasjoner, men om slike blir gitt til hvem som helst som kommer med en splitter nytt D5L og har kjøpt seg sin første store båt tviler jeg på. Har du konvertert til gamle D5 til D5L på grunn av manglende fartstid de siste årene har nok pipen en helt annen lyd. Når jeg i et tidligere innlegg nevner at det er lettere å se for seg 141.5 m3, kan jeg eksempelvis nevne at hvis en en båt er 4 m bred og 2.5 m høg (målehøyde) vil den være 14,15 m lang for å være på 50 BRT. På den annen side vil det være en usedvanlig stygg båt. Uansett, det er en del husbåtbyggere som har slitt litt med bruttotonnasjen, selv når de forsøker å holde fartøyet under 15 meter. For seilbåter kan du komme opp i en brukbar lengde for noen båttyper, men enkelte menneskers prioritering av rom med utsikt over vannet vil fort krympe båtens lengde. Redigert 2.Mars.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 2.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2007 På den annen side vil det være en usedvanlig stygg båt. Uansett, det er en del husbåtbyggere som har slitt litt med bruttotonnasjen, selv når de forsøker å holde fartøyet under 15 meter. Jeg er enig i det, men nå var eksempelet mitt sterkt forenklet. Med en undervannskoeffisient på la oss si (framdeles eksempel) på 0,6 ville en seilbåts (skarpseiler) lengde være rundt 23 meter avhengig av breddekoeffisienten og lengde/høyde på overbygg. En Colin Archer type på 50 BRT vil sannsynligvis ligge i området 16-17 m, men det kan sikkert en eier av en slik båt si noe mer om. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.