Jump to content

Hvor stor er 50 bruttotonn seilbåt

olews

Recommended Posts

Grensen for DL5 sertifikatkrav er 15 meter lengde. Oppad er det 50 bruttotonn, men hvor stor båt er dette ?

50 bruttotonn er er hulmål og det gjør det litt vanskeligere å bedømme hvor stor båt dette er. F.eks. er ferja

mellom øyene i indre Oslofjord 110 br.tonn. Har noen bilder eller andre eksempler på en seilbåt/skute på omkring

50 br. tonn hadde det vært til hjelp.

Ole

Ole
S/Y Algol

BRT er et volummål på innvendig volum på alle båtens rom. En seilbåt har antakelig mindre brt/fot enn en stor flybrigdebåt. Jeg tar det som ugangspunkt i hvordan jeg tenker rundt dette:

Om jeg husker rett ligger feks Fairline 74 Squadron over grensen på 50 brt.

9123673.jpg

For min egen del hadde jeg lenge klart meg med 58 foter'n :wink:

9123619.jpg

Jeg vet at både Princess og Failines forhandlere har "klaget litt" over D5L's begrensning på 50 brt i media

70-80 fot seilbåt som er nevnt over tror jeg er en bra rettesnor, men det vil nok avhenge av om det feks er båten har dekkshus slik at volumet under dekk er større enn på en "tradisjonell" seilbåt, og bredde og skrogets høyde vil helt klart ha en innvirkning på volumet under dekk.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Jeg vet at både Princess og Failines forhandlere har "klaget litt" over D5L's begrensning på 50 brt i media

Praksis fra Sjøfartsdirektoratet er at du med D5L får disp til å føre egen båt hvis den overskrider grensa på 50 Bt

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nei....fordi du slo deg såpass mye at du får ikke lov til å kjøre noe som helst! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Rem: gjelder dette også om du kjøper deg ny båt - la oss si at jeg skulle få en pall med gull og diamanter i hue og jeg kjøper en Fairline 74 - vil jeg da få lov til å kjøre denne båten medD5L?

Etter det jeg har forstått, ja. Hvor grensa går er vanskelig å si, men så lenge du opererer din egen båt har jeg forståt at direktoratet er romslige. Gull er tungt. Husk å laste lavt så du ikke får en negativ GM :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hvis ikke barnelærdommen har forlatt meg helt, er 1 registertonn 100 fot3 tilsvarende 2.83 m3. Med dette som utgangspunkt vil volumet av 50 BRT utgjøre 141,5 m3, noe som muligens gjør det litt lettere å se for seg størrelsen på båten.

:crazy: :crazy: :crazy:

Sånn cirka....passe stor?? :flag:

:cheers:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Men det er ikke så enkelt heller. Ikke alle rom i båten blir målt.

Når det gjelder BRT blir alle innvendige rom målt, også kleskapene. BRT angir kort og godt det innvendige volumet av båten. Når det gjelder netto register tonn (NRT), angir dette BRT med fradrag av diverse rom, bl. a. rom som benyttes til framdriftsmaskineri, matlaging og store deler av den delen av innredningen som benyttes av besetningen samt en del andre rom. Hva som inngår i fradraget framgår av en internasjonal konvensjon som alle sjøfartsnasjoner har ratifisert og kan finnes der.

I en båts sertifikater er det et målebrev som forteller hva som er BRT, hva som kommer til fradrag, hvordan volumet er beregnet for det enkelte rom og det gjenværende volumet som er NRT. Alle fartøyer over 50 BRT er pålagt å ha et slikt målebrev. De fleste havneavgifter pluss en del andre avgifter beregnes etter NRT, og derfor er det om å gjøre å få dette tallet lavest mulig.

Når jeg i et tidligere innlegg nevner at det er lettere å se for seg 141.5 m3, kan jeg eksempelvis nevne at hvis en en båt er 4 m bred og 2.5 m høg (målehøyde) vil den være 14,15 m lang for å være på 50 BRT.

Praksis fra Sjøfartsdirektoratet er at du med D5L får disp til å føre egen båt hvis den overskrider grensa på 50 Bt

Jeg er ikke sikker på om jeg ville formulert det slik. Det blir gitt dispensasjoner, men om slike blir gitt til hvem som helst som kommer med en splitter nytt D5L og har kjøpt seg sin første store båt tviler jeg på. Har du konvertert til gamle D5 til D5L på grunn av manglende fartstid de siste årene har nok pipen en helt annen lyd.

Når jeg i et tidligere innlegg nevner at det er lettere å se for seg 141.5 m3, kan jeg eksempelvis nevne at hvis en en båt er 4 m bred og 2.5 m høg (målehøyde) vil den være 14,15 m lang for å være på 50 BRT.

På den annen side vil det være en usedvanlig stygg båt. Uansett, det er en del husbåtbyggere som har slitt litt med bruttotonnasjen, selv når de forsøker å holde fartøyet under 15 meter. :crazy:

For seilbåter kan du komme opp i en brukbar lengde for noen båttyper, men enkelte menneskers prioritering av rom med utsikt over vannet vil fort krympe båtens lengde.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
På den annen side vil det være en usedvanlig stygg båt. Uansett, det er en del husbåtbyggere som har slitt litt med bruttotonnasjen, selv når de forsøker å holde fartøyet under 15 meter. :crazy:

Jeg er enig i det, men nå var eksempelet mitt sterkt forenklet. Med en undervannskoeffisient på la oss si (framdeles eksempel) på 0,6 ville en seilbåts (skarpseiler) lengde være rundt 23 meter avhengig av breddekoeffisienten og lengde/høyde på overbygg. En Colin Archer type på 50 BRT vil sannsynligvis ligge i området 16-17 m, men det kan sikkert en eier av en slik båt si noe mer om.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...