Jump to content

Seilbåt i horisonten...

bjoris

Recommended Posts

Det hender vi langtidsplanlegger og det har vi gjort, og for noen utsikter :crazy:

Om 2-3 år er vi ferdig med småbarnstadiet, Yamarinen har blitt for liten, hva gjør vi da? Vel, det gjelder å være tidlig ut så en passelig bunke brosjyrer, stort sett motorbåter ble bragt hjem etter messa i Bergen, med tilhørende prislister. Mor kikket, likte det hun så, men etter å ha sett igjennom alt konkluderer hun med at vi aldri kan ta oss råd til noe slikt. Vel, det er jo sant, det blir fort 1.5-2.0 + mye diesel til de fleste alternativene... Hva gjør vi så, tilbake til old days, med gml båt med skrumotor og fikse, fikse, fikse. Mnja, nei... Hva med seilbåt da kommer det så!!!

Snakk om at far fikk fart på sorteringen av brosjyrene, Bav og Hanse kom raskt på bordet, tilfeldigvis ferdig regnet med utstyr og forventet rabatt... Dette passer meget bedre i vårt budsjett om noen år. Det passer ikke veldig godt inn i det faktum at vi bruker båt til mye transport. Men det er så mye med seiling som frister tross at jeg må innrømme at for oss er det noe upraktisk enkelte ganger, MEN følelsen av å VÆRE på sjøen igjen (vi har hatt seilbåt i 7 år før så vi har seilt noen ganger før), det å kjenne ROEN med å skli av gårde eller kjenne PULSEN når du begynner å lure på om det kanskje blåser litt mer enn det du har kontroll på med spinnakeren. Det å virkelig ha med et HELT HUS f.eks med 3 lugarer og stor salong (et must)... Ja, det er mye som gjør denne tanken GOD!!!

Vel, som dere ser, vi har god tid. Men noen åpenbare kriterier står fast så med disse i baktankene mottas anbefalinger med takk... 2-3 år går jo som kjent meget fort så her må tiden brukes godt :wink:

- MAKS 1.2 mill (helst under 1 mill inkl. alt nødv. utstyr)

- MAKS 5 år

- MÅ, 3 lugarer der den ene er stor og god (der røyk Bav 36 etter min vurdering)

- MÅ, stor motor for høyest mulig marsjfart, her blir det nok en del motorkjøring på transportetappene

- 35-40 fot

- MÅ seile godt og tåle mye vær, denne båten skal brukes skikkelig

Jeg har til nå bare kikket litt. Bav 39 virker enorm innvendig, har ikke sett på Bav 37, kanskje den er stor nok? Prisene er utrolige, noen som har seilt dem i hardt vær? Knaker det innvendig og slår det mye pga bredden? Utover dette har jeg notert meg drømmen pt som en Hanse 370e og i den andre enden har jeg likt det jeg har sett på Dufour 36 Classic, men prisen er som på en nesten ny Bav...Dufour 365 virker spennende og innen rekkevidde som et par år gml. om 2-3 år...

Vel, andre tips mottas og tips til hvordan en virkelig kan finne ut om en båt er kraftig nok bygd eller ikke mottas jo også med takk. (ps! vi tar ikke en ny Bav-diskusjon)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

- MAKS 1.2 mill (helst under 1 mill inkl. alt nødv. utstyr)

- MAKS 5 år

- MÅ, 3 lugarer der den ene er stor og god (der røyk Bav 36 etter min vurdering)

- MÅ, stor motor for høyest mulig marsjfart, her blir det nok en del motorkjøring på transportetappene

- 35-40 fot

- MÅ seile godt og tåle mye vær, denne båten skal brukes skikkelig

Tja, det kommer litt an på hva "alt nødv. utstyr" er for noe. Det kan fort variere et par hundre tusen alt etter hva man mener er nødvendig. Du kan nok få en Hanse 370 ned i den prisen, men jeg tviler litt på at du får epoxyskrog inn på budsjettet ditt. Det kommer litt an på hva annet som er nødvendig utstyr. :wink:

For meg er gennaker nødvendig utstyr på en båt hvor fokk er standard. Oppgradert batteripakke er også et må-ha i en båt med kjøleskap. For turbruk er cockpittelt noe du vil sette stor pris på, særlig på regnværsdager. Men så var det alt dette andre "nødvendige" utstyret. :crazy:

Bli med ut og seil regatta i noen av de som du lurer på.

helst i litt dårlig vær. så hører du om de lager lyder.

+ at du lærer og seile før du evt skaffer deg en båt.

-----------

husk å la Kona være med å bestemme, hvis hun ikke får viljen sin så vil de nok ikke være med heller, siden de ikke fikk et ord med i "laget" (Hunkjønnet er slikt)

----------

Tenk på hva dere skal bruke båten til.

-----------

Velg så båt som dere mener at dere vil like. men bruk litt tid, på valget så blir det sikkert bra. :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hei!

Hanse 370 er jo allerede på blokka- veldig fin båt. Dufour 365 og Jeanneau Sun Odyssey 36 er andre alternativer til Bavaria 37 (som har større salong enn 39 men "bare" et bad). Hanse har den beste planløsningen etter min mening (stort bad og fjernet kartbordet du ikke bruker allikevel). Vi endte opp med å kjøpe en 4 år gammel Sun Fast 37 i fjor høst og gleder oss til kommende sesong.

Både Hanse, Dufour og Jeanneau seiler nok litt bedre enn Bavaria, men Bavaria seiler bra hvis den får foldepropell (et must) og seil den fortjener.

MVH Tore

Hei!

Både Hanse, Dufour og Jeanneau seiler nok litt bedre enn Bavaria, men Bavaria seiler bra hvis den får foldepropell (et must) og seil den fortjener.

MVH Tore

Når det gjelder standard seil, std propell og std kjøl skiller det ikke stort mellom de nevnte. Hansen er hvassere.

Jeanneau er vassere vis det snakk om Sun Fast. Sun O er vel tregest i 4 kløveret her.

Sjekk forhandler i nærheten, gå inn på sidene til de forskjellige klubbene. Sjekk også her på egne erfaringer om båter. Dann deg ditt eget bilde av båtene.

Vi sees!

Når det gjelder standard seil, std propell og std kjøl skiller det ikke stort mellom de nevnte. Hansen er hvassere.

Jeanneau er vassere vis det snakk om Sun Fast. Sun O er vel tregest i 4 kløveret her.

Ønsker ikke ern for og imot Bavaria diskuskjon men tipper du tar feil der.

En Sun Odyssey 37 lyser 1,21 mens en Bavaria 37 lyser 1,18 (SF 37 lyser 1,24). Hva nye Sun Odyssey 36 lyser vet jeg ikke men tipper den ligger rundt SO 37 eller noe bedre. SO 37 har skroglengde på 10,96 mens en Bavaria 37 Cruiser har skroglengde på 11,20. Bavariaen gir definitivt mest plass for pengene og seiler som sagt bra med riktig utstyr men er nok hakket etter dem andre tyske og franske båtene vi har snakket om.

Vi var nærme på å kjøpe en Bavaria selv men "fars" ønske om å seile litt regatta gjorde at vi ofret litt plass og fikk litt mer seilbåt for omtrent samme penger.

Ønsker en enda mer fart er First 40.7 en aktuell båt i samme prisområde, men da begynner å distansere seg veldig fra Bav 37 eller Sun O 37.

MVH Tore

Jeg vet ikke hvor dere sjekker lystall, men Bavaria 37 ligger på 1,17 og 1,18. Bavaria 39 har fått fra 1,21 til 1,23. Sun Odyssey 37 har fått fra 1,19 til 1,21. Sun Fast 37 har fått 1,24 og 1,25. Hanse 370 har fått fra 1,23 til 1,25 (1,23 er en båt målt uten spinn eller gennaker), og det er samme lystallområdet Bavaria 42 har fått. :wink:

Det får være nok service for dem som fordyper seg i lystall, jeg er ikke en av dem. :smiley:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Men så var det alt dette andre "nødvendige" utstyret.
Ja, det er jo faktisk ganske mye og det er like godt å ta det med i budsjettet først som sist. Det viktigste er vel:

- varmer/landstrøm/komfyr/el.kjøleboks/cok.kalesje

- plotter/VHF/autopilot/iallefall spinnutrustning, men helst også gennaker

Bli med ut og seil regatta i noen av de som du lurer på.

helst i litt dårlig vær. så hører du om de lager lyder.

+ at du lærer og seile før du evt skaffer deg en båt.

Ja, det er en god ide, men det er ikke mange av de aktuelle her på stedet som seiler regatta. Når det gjelder selve seilingen så går nok det greit, har seilt i 7 år på egen kjøl, bla 5 Færdere og nå har jeg og en nabo en Yngling så det blir sorten nå også.

husk å la Kona være med å bestemme, hvis hun ikke får viljen sin så vil de nok ikke være med heller, siden de ikke fikk et ord med i "laget" (Hunkjønnet er slikt)
Ja, det er klart avgjørende. Det er også derfor vi har hatt motorbåt de siste 4 sesongene. Mor ble lei av seilbåt med småbarn... Det er nok min påstand om at du ikke kan sammenlikne en Cirrus 78 med en 35 fot+, 3 kabiner seilbåt, dette blir to forskjellige verdener, som gjør at hun nå ser for seg at dette kan bli bra igjen. Spesielt ble det surt ombord når jernhingsten i Cirrusen på 7.5 hk ikke klarte å dytte oss fremover og vi derfor måtte opp med seilene og krysse med små barn ombord. Det ble lett mye krening og pyton å være nedenunder. Utg.pkt nå er at skal det bli suksess med seilbåt MÅ far huske at motoren er til for å brukes når en eller flere ombord ikke vil seile... Hadde vel, et par tabber der forrige gang som fortsatt sitter i, dvs at jeg konkluderte med at vi bare måtte seile når de blåste mye og motoren gav 2 knop fremover! Vel, derfor vil jeg denne gangen prioritere kraftig motor og skikkelig effektiv propell... Det er når det blåser veldig mye og familien ikke vil seile at du virkelig trenger motoren, det er iallefall min erfaring...

Når det gjelder lys, ser jeg vel for meg at jeg gjerne skulle hatt en båt med +1.20 i lys når vi først handlet i denne prisklassen. Det er absolutt et mål å delta i lokal tirsdagsregatta og noen helge-regatta så det seilmessige må være bra, men det trenger ikke å være beste i klassen på noen måte. Et vesentlig poeng med denne konverteringen er jo at vi forventer MYE mer båt for pengene enn i en motorbåt, ergo nytter det dårlig med trang forkabin etc... Det ligger en Dehler 34 ny type i havna, men der blir det altfor liten plass inne til at den hadde vært noe for oss...

SO er flotte båter, det ligger 2 stk 35 her, men jeg syns disse virker dyre på bruktmarkedet, men det er absolutt en aktuell båt. Diger og ikke minst veldig bred cokpit... Nei, det er mye flott å velge mellom og siden vi har 2-3 år på oss blir det jo en del nyerer bruk av dagens nye modeller som kan bli aktuelle.

Hva syns dere forresten om denne? Den er jo ekstremt bred noe som kanskje taler for dårlige kryssegenskaper?...

Dufour 36

Jeanneau Sun Odyssey 36 er andre alternativer til Bavaria 37 (som har større salong enn 39 men "bare" et bad).
Er det virkelig slik at 37 har større plass enn 39? Jeg har dessverre bare fått sett 39èn to ganger og det er jo en drøm rent plassmessig iallefall... Syns likevel Bavene blir litt kjølige nedentil, der syns jeg SO skiller seg med en vendlig innbydende og varm salong... Men uten at jeg har sjekket så nøye virker det på meg som at SO er betydelig dyrere enn Bav? Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Av bavariaene ville jeg vurdert 37. Dette fordi det er viktigere med stor salong enn 2 bad. Uten badet fremme blir forpiggen større med mer skapplass. Bavaria 38 (02-05) er også fin og seiler bedre enn bav 37 hvis den har blykjøl. Om 2-3 år har nok bavaria skiftet ut hele cruiser-serien. Det kan være en fordel hvis man skal finne en billig brukt. Hanse er gode seilbåter. Seiler godt selv i standardversjon. Men ikke noe å ha hvis man liker at innredningen skal ha mye koselig treverk. Hvis man liker hanse kan man også sjekke ut harmony (sailsys.no). Disse seiler også bra og er billigere enn hanse, jeanneau, benetau og i noen tilfeller bavaria. De blir bygget mer solid enn bavaria, jeanneau og benetau (vakumstøpt skrog). Men hvis konen syns det er ukoselig med hvite flater må du nok droppe dette merket. Jeanneau har dessverre gått litt ned i standard på innredningen i sine nye 36, 39 og 42 fotere. Så på dem i drøbak denne uken. Men prisene er også rimeligere enn før. Man bør nok bestille performanceversjonen for å kunne sammenligne med hanse og harmony på seilegenskapene. Beneteau har kommet med ny, rimelig oceanis 40-foter som har flott design og mange praktiske detaljer. Er ikke overbevist om seilegenskapene, men man kan gjøre mye med ordentlige seil og foldepropell. First 36.7 er kanskje også et alternativ. Den er veldig rask og gøy å seile. Innredningen kan være litt kald, men den funker helt fint.

Hvis man skal prøve å se 2-3 år frem i tid, vil det være utrolig mange brukte bavaria 37 (norges mest solgte båt for tiden) på markedet. Dette gjør det mulig med et "kupp" her. Vil tro at de som har blykjøl/stor motor/bedre seil/kalesje vil holde seg bra i pris, mens resten vil være billige. Man vil også finne mange sun od 35 og 40 til salgs. Disse har høyere kvalitet på rigg/dekksutstyr/seil/motor og innredning (min personlige mening). Men selgeren vil forvente høyere pris. Sun od 35 er en veldig grei turbåt, men finnes oftest i 2-kabins versjon. 3-kabineren har trangt bad, men er ellers rommelig. Denne finnes også i sun fast med MYE bedre seilegenskaper. So 35 er bred med lav ballast og har en svakhet på kryss (jeg har eid en selv). På slør/lens er den veldig rask.

Om 1-2 år skal vi bytte til en større og får da en sun fast 40 til salgs. Den er et godt alternativ til first 40.7, med litt dårligere lettvindsegenskaper, men mye bedre plass, penere innredning og større motor. (yanmar 56hk) Send en im hvis du vil se på den (beliggenhet bergen). Den er omtrent like rommelig som en bavaria 39 og får en konkurransedyktig prislapp...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hvis kona skal være med å bestemme ender dere nok opp med en Hanse tenker jeg. De har jo laget litt mer moderne linjer innvendig sammen med mange praktiske detaljer. Tror dette kommer mer og mer i seilbåtene nå som fruene også vil være med å bestemme når det kommer til båtvalg. Tror du får en 40-foter også for den prisen der og da har dere jo en fantastisk bo-båt samtidig som den seiler meget bra!!

God bedring Bjoris !
Takk :crazy::crazy:

Om 1-2 år skal vi bytte til en større og får da en sun fast 40 til salgs

Mja, kanskje det. 3 kabiner? Ellers takk for mange innspill om aktuelle modeller. Har vært ombord i Harmony og ble langt fra imponert, husker ikke hvilken modell, men det virket kaldt gitt. Hansen er jo veldig IKEA innvendig, men jeg har veldig tro på at de bygger båtene veldig bra. Jeg har vel det fra div. steder og kan langt fra dokumentere det. Jeg er svært opptatt av å finne en båt som er bygd godt. Jeg er ikke glad i knirke og knake lyder, slakke vant i le osv. Men så er det med oss som andre at en må jo vurderer pris/plass også så det perfekte kompriomiss blir jo en liten utfordring, men Jeanneau har jeg også stor tro på, igjen heller dårlig dokumentert...

Hvis kona skal være med å bestemme ender dere nok opp med en Hanse tenker jeg

Ja, jeg har som nevnt klokketro på det merket og jeg liker godt innredningen også. Nå har jeg ikke studert dem så inngående i det siste siden det har vært uaktuelt til nå, men jeg mener å huske at du liksom ikke fikk "et hav av plass" følelsen, men ser at 370 er svært bred den også. Vel, det blir nok en del messer fremover for å få kikket på mye samtidig, det gir godt sammenlikningsgrunnlag og dessuten er det svært effektivt kontra å reise rundt over alt å se på div typer brukt... Vurderer også å leie den meste aktuelle 1 uke til neste år for sikre oss helt før vi slenger pengene på bordet... Når det gjelder 400 så har jeg nå sett en til 1.520`, den var nok meget godt utstyrt, men kanskje det kan komme ned til ca 1.2, det er nok en sinnsykt flott båt. MEN, vi MÅ ikke bruke 1.2. Gjerne nærmere 800 enn 1.2 hvis vi syns vi får en god nok båt, men det har en tendens til å bli slik at en strekker seg til øverste grense... Vi får nå se hva summen blir, vi kunne nok klart oss meget godt med en Bav 37 og, ja det vil nok komme svært mange på markedet fremover... Bra for oss

Hansen er jo veldig IKEA innvendig, men jeg har veldig tro på at de bygger båtene veldig bra. Jeg har vel det fra div. steder og kan langt fra dokumentere det. Jeg er svært opptatt av å finne en båt som er bygd godt. Jeg er ikke glad i knirke og knake lyder, slakke vant i le osv.

Vel, de er smak og behag. Dette er rimelige båter, og da skal du ikke vente deg all verdens snekkerier og kostbart treverk. Jeg er mer tilfreds med noe som har et enkelt IKEA-preg i flere år enn noe som ser flott ut ved levering og raskt får et nokså slitent preg. Bavaria 37 har en helt annen innredning, både i løsning og finish. Det er et spørsmål om smak og behag, og hvor stor vekt man legger på innredningens utseende framfor seilegenskapene. :wink:

Skal du eie båten noen år gjør du tilpasninger. De skarpe hjørnene på dusjdøra i en Hanse er det en enkel løsning på. Legg en plast eller gummilist med en slisse på toppen av døra når du er underveis for å låse den. Da slipper du dørslamring på kryss og de skarpe hjørnene er dekket til. Dusjen er noe du hovedsakelig bruker når du er fortøyd eller oppankret. Underveis er dusjen et veldig greit sted å henge vått tøy.

Kartbordet i Hanse ville jeg behold. Benken du får som alternativ er for kort som køye, og kartbordet er kjekt som ekstra spiseplass eller skrivebord.

Båter skal knirke og knake litt, særlig seilbåter. Slakke vant i le er vanligvis dårlig riggtrim som enkelt rettes opp. Å kalle dette en feil er omtrent som å klage på at det er lite luft i dekkene på bilen din uten å svinge inn på nærmeste bensinstasjon (bortsett fra at å stramme vantene kan du gjøre mens du krysser). Det er når dekket på båten din buler opp rundt røstjerna at du kanskje bør få den samme følelsen som når du punkterer med bilen. :eek:

Skal du bruke en Hanse til regatta, eller rett og slett vil bruke mer seil, så bør du kjøpe genoa og ekstra vinsjer. Legger du til en gennaker så blir det litt penger på ekstrautstyrbudsjettet av en seiloppgradering.

God bedring Bjoris ! :smash::flag:

Men Bjoris vil jo konvertere (tilbake) til seilbåt, og kan derfor friskmeldes :cheers: Helt unødvendig å ønske ham God bedring. Så er det bare om å gjøre at han finner en seilbåt som admiralinnen trives med, slik at det ikke blir tilbakefall :lol:

Ser du nevner Bavria 39, siden jeg eier en slik sak så kan jeg komme med litt informasjon... Kan ikke komme med noe om båtens seilegenskaper i mye sjø, siden jeg ikke har testet den der ennå.

Skal si litt om hvorfor valget vårt fallt på akkurat denne båten. Vi kikket på flere båter i perioden 2005 til 2006 da vi kjøpte vår båt, jeg trålet messen i Sandvika høsten 2005 og var innom det som hadde mast til en anstendig pris.

Vi hadde tilnærmet samme kriterier som det du setter opp. 3 romslige lugarer siden vi har 5 barn, men stort sett kun 3 av dem (5-10-12år) er med på turer og en venninne av dem fra tid til annen.

Forskjellen på 39 og 37 er innredningen, og ståhøyden iunder dekk. Er man av den litt lange utgvane så vil du ikke full ståhøyde i hele båten, noe som en har i 39 med mindre du rager over 2m. Det snakkes også om fordelen med en dass kontra 2 av enkelte her, vel denne fordelen ser ikke jeg. Hos oss er det en fordel med 2 dass, og to septker.. som gjør at om båten er full av folk så har vi mye septik kapasitet om vi ligger noen dager. Har også kikket ombord i 38 med en dass, men her det kun danseplass der hvor den fremre dassen er plassert og lite utnyttbar plass med mindre en vil snekre litt.

Vel siden budsjettet vårt var i de nedre deler av det du skisserer så mente vi at vi mest mulig seilbåt med høyest mulig bokomfort i en 39 fra Bavaria. Vi har lagt vekt på bookomfort siden vi tilbringer mest tid til å bo kontra det å seile. Vi seiler ikke på kryss og tvers over alt hele dagen og natta med, så for oss ble dette prioritert ned mot bookomfort.

Nå tror jeg vel også at min båt faktisk kan seiles rimelig bra, selv om "ekspertene" her på bp er av en annen oppfatning.

Hvorfor valgte vi ikke fransk eller annet europeisk da.... Vel de vi var ombord falt rett og slett ikke i smak av hverken meg eller min kone. Eneklte lignet på et russisk sykehus innvendig, andre hadde glassvegger oga andre detaljer med skarpe hjørner osv.. Ikke at jeg husker navnet på disse båtene, men det spiller liten rolle.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

bjoris:

Nå ser det ut til at du har god tid på å finsikte markedet mot den aktuelle båttypen. Men det er jo også halve moroa.

Vil advare mot å stirre deg altfor blind på interiøret. Det er viktig nok, men det er en seilbåt du er ute etter. Jeg nevner det fordi et par av de båtene du selv har på blokka har såvidt ulike egenskaper.

Spranget fra Bavaria 37 og Dufour 365 til Hanse 40 er voldsomt. En ting er forskjellen i LYS fra 1.18 til vel 1.30. Men det innebærer også store variasjoner i båthåndtering.

Når man går opp i størrelse, blir det naturlig nok mer behagelig under dekk. Det er vel og bra ved brygga. Men de skal seiles også. Her kreves en tilsvarende vurdering av ferdigheter, tilgang på mannskap, på familieturer og/eller regatta.

F.eks:

Dufour 365 har et storseil på knapt 30, ofte som rullestor, Bavaria 37 et storseil på 30-35 kvm - en behagelig størrelse på en famliebåt. På Hanse 400 skal du heise/trimme/reve/fire/pakke et storseil på vel 50 kvm (Hanse 37 - 42 kvm). Da begynner vi å snakke om krefter for et lite mannskap på ferietur. Alt er selvfølgelig mulig med elektriske vinsjer, kjappe reveanordninger, lazy jacks, etc. Men det er ikke alltid ting går etter planen, og da gjerne når forholdene er som minst gunstige. Har man stort sett godt med mannskap, må Hanse 40 være en feiende flott båt. Mange garvede håndterer den sikkert greit alene også.

Har selv et storseil på 38 kvm. som oppleves som mer enn nok, ikke minst når jeg seiler alene.

I tillegg til å vurdere seilegenskaper, muligheter for selvslående fokk om ønskelig, evt. rullestorseil, riggtype, trimbarhet, hvor letthåndetrlig du ønsker deg båten, inklusive plassering av løygang, vinsjer, fall etc., må selvfølgelig utformingen av cockpit vektlegges høyt. Det er her du tilbringer mesteparten av tiden.

Det beste er om du får testet de aktuelle båtene under seil en dag det blåser litt friskt.

Dufour 365 har et storseil på knapt 30, ofte som rullestor, Bavaria 37 et storseil på 30-35 kvm - en behagelig størrelse på en famliebåt. På Hanse 400 skal du heise/trimme/reve/fire/pakke et storseil på vel 50 kvm (Hanse 37 - 42 kvm). Da begynner vi å snakke om krefter for et lite mannskap på ferietur.

Et annet forhold som man også bør huske på er bommens høyde over dekk/hyttetak/cockpit i forhold til sin egen og mannskapets kroppslengde. En ting er å stå på tærne og strekke seg i en rolig havn, det kan være langt mindre behagelig å gjøre det samme i litt vind og bølger, gjerne i regnver og halv - eller helmørke. :rolleyes:

Vel, de er smak og behag. Dette er rimelige båter
Nå var det ikke meningen å hevde at IKEA var dårlig, heller tvert i mot. Jeg er stor tilhenger av ting som er skikkelig, men likevel fornuftig og ikke overdrevet. Jeg oppfatter at Hanse er et slikt produkt og den vil nok bli en svært aktuell kandidat.

Båter skal knirke og knake litt, særlig seilbåter. Slakke vant i le er vanligvis dårlig riggtrim som enkelt rettes opp. Å kalle dette en feil er omtrent som å klage på at det er lite luft i dekkene på bilen din uten å svinge inn på nærmeste bensinstasjon

Ja, dette var skrevet dårlig, jeg har nok mest erfaring med mindre båter der det kan være vanskelig å få strammet nok uten at du deformerer dekk etc. ergo må en godta at det slarker når det blåser som verst... Jeg har aldri likt synet av vant som henger og slarker. Uansett, antar det på så store båter ikke er vanskelig å stramme nok uten problem. Mener vel jeg leste at Bav 34 fikk problem med døren til forpiggen når riggen var strammet nok, men, men...

el siden budsjettet vårt var i de nedre deler av det du skisserer så mente vi at vi mest mulig seilbåt med høyest mulig bokomfort i en 39 fra Bavaria.
Javel, det er meget interessant at du fikk en Bav 39 under 1 mill. Denne kom vel i 2005, har prisene steget så mye eller er de som ligger ute høyt priset? Den rimeligste nå er 1.115`, dyreste 1.225. Ellers er jeg 1.84 og regner derfor med at det må være god takhøyde også i 37?

Spranget fra Bavaria 37 og Dufour 365 til Hanse 40 er voldsomt. En ting er forskjellen i LYS fra 1.18 til vel 1.30. Men det innebærer også store variasjoner i båthåndtering.

Dette er et viktig poeng som jeg nok ikke har tenkt så mye på til nå (men nå har jeg som kjent god tid), men takk for poenget. Jeg har lest mye om hvor dumt det er med rullestor, men lurere litt på hvor stor forskjell det blir hvis en har stående spiler. Et rullestorseil er nok ideelt ifbm de utfordringer en barnefamilie har på tur. Hos oss blir det et vesentlig poeng at far (eller mor) kan ordne seilene alene. For det første kommer jeg til å seile mye alene, jeg ser derfor at kanskje opp mot 40 fot er litt tøft, spesielt hvis storseilet skal opp og reves alene!!! For at det ikke skal bli stress når alle er ombord ser jeg også en stor fordel av at det er raskt og enkelt. Til syvende og sist kommer nok dette til å avgjøre forholdet mellom motorkjøring og seiling. Blir det mye "styr" så blir mor mer negativ, så enkelt blir det nok og da er vi ved kjernen i om dette skal bli en suksess. Far blir jo lei hvis vi ALDRI kan seile med stor og flott seilbåt og mor blir lei hvis det skal bli en mase pes og tau over alt hele tiden. Det er nok slik at far kunne tenkt seg Hanse pga seilegenskapene og mor Bav pga den gode plassen, enkle seilhåndteringen. I tillegg er det svært viktig med de nye vinduene i taket som antakelig gir godt med lys. Et av ankepunktene hennes ang seilbåt er nettopp at det blir som å gå ned i kjelleren innvendig...

Takk for tips så langt, mer mottas mer enn gjerne og som en skrev. Vi har god tid, men det er jo deilig også. Jeg er av dem som syns det er veldig morro å kikke på båt og når det er noe konkret i andre enden blir det ekstra gøy...

Boris

Den rimeligste 39 som du nevner ligger ved siden av meg i havnen. Den er meget pen og velholdt.

Ellers har jeg stående spiler på storseilet. Du beholder buen i seilet også ved reving. Seilene som er av

"high Tech" typen er jeg meget godt fornøyd med. Har du disse seilene og foldeprop, vel da er båten meget

vel-seilende. Som jeg leser ønsker du fart, da bør du ha oppgraderte seil, foldeprop og 6 m/s+ .

I tilegg til skipper/mannskap betyr seilene og den prop en mye. Søk og les tester. Skal du ha Dufour og du tenker

fart, hold deg til 2 siffrede 34/40/44. Meget velseilende. Men det går på bekostning av komforten.

Eller send IM til Skage/Sydvesten/UnnaMed ang Bav 39.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Det er nok slik at far kunne tenkt seg Hanse pga seilegenskapene og mor Bav pga den gode plassen, enkle seilhåndteringen.

Jeg er veldig uenig i at bav har enklere seilhåndtering enn hanse. Det er greit nok at storseilet er tyngre å heise, men med en-lines revesystem rever du fra cockpiten. Med den selvslående fokka krysser du opp hele fjorder uten å måtte trekke i et eneste tau. Den høye riggen gjør også at båten seiler bra selv i lite vind med den lille fokka. Storseilet berges automatisk av lazy-bag. På min egen båt som er 40 fot er storseilet (50 kvm) festet i kulelagrede mastevogner. Jeg (som ikke er sterk) klarer å heise seilet helt opp for hånd. Vinsjer kun de siste 5 cm for stramming av forliket. Tror også at halvparten av de nye hanse-båtene blir solgt med elektrisk fallvinsj.

Les her for litt erfaring med aktiv seiling av bav 37: http://bavariaklubben.no/nbk/forum/forum_p...ID=289&PN=1

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Imponert over at du drar opp storseilet på SF 40 nesten til topps! Har seilt Færderen i en Dehler 29 og der måtte det mye kraft til for å få det opp, jeg mente at spilene stod for hardt på der, men seilet ble meget bra når det kom opp så... (det var kulelager og greier her også på de gjennomgående spilene). Det var iallefall enklest at en dro og en vinsjet og den øvelsen er jo drepen med familie ombord. Det er slike minner mor sitter med, bakstring med seil i mye vind, bom som flyr og ting som henger seg fast i masten etc etc. Det skjedde ikke ofte, men når en først går lei så sitter nok disse minnene lettere igjen. Det er derfor av stor betydning at jeg nå kan presentere løsninger som går enkelt og greit og som genererer lite tau som kan snurre seg rundt små barneben osv osv... derfor er dette med seilhåndtering av største betydning, men så var det få finne ut hva som faktisk er enkelst for OSS...

Tross innspill er det vel ikke til å stikke under en stol at det er mer jobb å ta opp og ned et seil enn inn og ut både når det skal opp og ned og ikke minst når det blåser mye og også når en skal reve? Ser at spørsmålet blir om en f.eks på en Hanse ikke tar igjen dette pga selvslående fokk...

Nå blir det jo ofte også til at en lar storen stå når en går for motor hvis ikke krenging/blafring blir for stor så jeg kan jo være enig i at Hanse sin løsning ser ut til å være gulle god når storen først er oppe. Hvis en da satser på el.fall-vinsj vil det kanskje gjøre det rimelig greit både med heis av stor og reving selv om det erfaringsmessig alltid er en reveline som henger el. som gjør at ting ikke går så smurt som i teorien :lol: (blir vel litt som pysevisp med el.vinsj, men, men).

Når det gjelder Hanse blir det jo dyrt om en både skal spytte i genoa og gennaker. Slik jeg ser det bør det vel holde å ha en gennaker i tillegg til fokk? Hvor langt opp mot kryss kan du gå med en gennaker i lettere vinder? Ville trodd at du iallefall kan gå flatt bidevind? Det heter vel 90 grader...

Med godt vedlikehold (teflon i mastesporet) er det ikke tungt å sette storseilet på en Hanse selv uten kulelager, men du verden så kjekt det er med en elektrisk fallvinsj som også kan brukes til andre ting. :smiley: En elektrisk fallvinsj er både billigere og mer anvendelig enn en rullestor.

Å gå for motor uten å ta ned storseil kan være greit i litt bølger ettersom seilet stabiliserer båten og du får mindre slingring, men det er ikke noen god idé å bruke motoren dersom båten krenger for mye. Motoren smører dårligere når båten krenger. (Hvorfor man skal gå med motor dersom det blåser såpass at båten krenger mye er et annet spørsmål, men det er i allefall en god idé å reve.)

Standard gennaker på Hanse 370 er 100 m² og du det skal ikke blåse så mye dersom du skal opp i slør med dette seilet. Hvor godt det fungerer kommer også an på hva slags gennaker du har, om den er flat eller ikke. Hvor mye vind den tåler avhenger også av kvaliteten på duken. Har du rikelig med penger og er glad i seil kan du jo kjøpe en reacher/code zero, men noen god seilinvestering er det ikke og du får ikke lysmålt et seil av denne typen. (Et halvvindsseil for 370 kan vel være noe sånt som 60 m², men da ville jeg nok heller kjøpt en gennaker for hard vind på drøyt 80 m². Da kan du også droppe allroundgennakeren og kjøpe lettvindsgennaker for lens. Om ikke lommeboken din er for lett etter dette bør du frykte at noen andre i husstanden vil ha noen kvadratmeter med kjole eller pels.)

En genoa koster ikke så veldig mye, men den krever kraftigere vinsjer enn det Hanse leverer som standard. Standardvinsjene er dimensjonert for å skjøte fokk, storseil og gennaker eller spinnaker. Det vanlige er å sette på et ekstra par, noe som cocpitkarmen er forberedt for (det er laget plass til en 46 vinsj). Du bør også ha en spribom med tilhørende beslag, men dette er egentlig ikke noen genoa-utgift dersom du også vil ha spinnaker. En annen ting er hvor stor genoa du har mest glede av som turseiler. Har du gennaker er det egentlig ingen grunn til å kjlpe en 140-150 prosent genoa 1. Den må du fort reve, og uansett hvor flink seilmakeren har vært med skum så står den dårligere når den er delvis rullet inn. Jeg ville nok heller satset på en 120-130 prosent genoa 2.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Ser det er godt vi har tid på oss, det er mye å vurdere. Takk for mange innspill med gode tips og tanker. Kom gjerne med flere betraktninger...

Vi har hatt en prat nå om hvilken type vi skal satse på og fruen er opptatt av at det må være mest mulig plass og minst mulig pes når vi skal seile. Angående hvor fort båten skal gå for seil så anser hun det som mindre viktig, men ønsker selvsagt at vi skal få oss ein båt som seiler bra, men må vi velge så er altså valget klart. Dessuten tror hun at svært mye skrap kryss, nei, det blir det nok ikke så mye av med småttis ombord... Hun har jo rimelig mange inn og ut Oslofjorden bak seg i vekslende vind og der vi har hatt motstrøm 90% av tiden!!!

Det er mye Bavaria eller tilsvarende båt i dette slik jeg leser det, men jeg har lyst på noe som seiler litt skarpere så vi får se om både hennes og mitt behov kan dekkes godt, samtidig som budsjettet ikke sprekker helt. Det hadde klart vært best om vi endte opp med en båt i den lavere skalaen av 0.8-1.2 mill. Da slipper vi å låne og det er jo veldig greit...

Et annet krav er at vi denne gangen skal kjøpe en båt vi kan leve en stund med og som det ikke blir et tema å bytte ut ganske raskt. Siden vi har eid 4 båter de siste 6 årene er vi begge klar for en tid med en båt vi kan bli litt mer kjent med over tid, det tar jo alltid tid å lære seg og venne seg med en båt. Nå var forrige båt et investeringsobjekt som vi gjorde oss noen kjekke kroner på og dagens Yamarin var bare en båt vi planla å ha i perioden med det "verste" (beste) småbarnesstyret som vi er i akkurat nå, nr. 2 om en del mnd.er fra nå :flag:

Derfor satser vi ikke på noe seilbåt før sesongen 2009 da er minstemann 2 år og lettmatrosen er 6 år (han leser forøvrig seilbåtbrosjyrer med stor interesse allerede :wink: ), da tror vi begge at tiden er inne igjen... Inntil den tid skal vi kose oss i Yamarinen. Vi var f.eks ute på øyatur med grilling fredag sammen med et vennepar, et par pølser før vi suste hjem igjen i halvmørket, 24 knop marsfart var ok da så vi må nok gjennom en liten prosess hva gjelder transportfart. MEN i 24 knop må alle sitte i ro eller maks går det på helt flat sjø å leke i forkøyen. I en seilbåt kan en jo vandre rundt, drive med forskjellig underveis og forhåpentligvis interessere seg litt for seiling, men det siste får vi ta som en bonus hvis frue eller øvrig mannskap skulle ha lyst til å delta aktivt i seillingen. Bare de trives ombord tror jeg det blir bra...

Redigert av bjoris (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...