Jump to content

Volvo penta AD41, erfaringer?

ares

Recommended Posts

41-motoren er vel en av VPs mest velykkede slitere, i alle fall blant "lettvektsdieselene". Konstruksjonen er fra ca medio 1980-tallet, og den samme grunnkonstruksjonen ligger også til grunn for 42, 43 og 44 serien.

Bortsett fra røykproblemene som fulgte A-versjonen er det vel ingen spesielle problemer med disse motorene. Jeg har selv en B-versjon fra 1992 som har rundt 1000 timer på nakken. Utover normalt vedlikehold (olje, filter, impeller osv) har jeg kun hatt mindre reperasjoner som byttet tetningsringer på sjøvannspumpen; byttet tetningsringer på drev; byttet sjøvannsslangen mellom drev og motor. Jeg regner med at det nå er behov for kontroll av ventilklaringer og kontroll av innsprøytningsdysene, noe som jeg regner som ordinært vedlikehold etter 1000 timer.

En 2003-modell er en av de siste årgangene av denne motoren, og det er velprøvde løsninger vi snakker om. Dersom vi sammenligner med de mest moderne dieselmotorene av samme årgang mangler imidlertid 41-motoren fasiliteter som commonrail og elektronisk styring.

Jeg ville ikke nølt med å kjøpe en slik motor, forutsatt at det ikke er åpenbare tegn til at den har vært direkte mishandlet.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Vekt inkl drev er oppgitt til 538 kg, dette er tørrvekt vel og merke.

41-motoren har mekanisk styring av dieselpumpe, i motsetning til nyere motorer som har elektronisk styring. Med elektroniske motorkontroller på en 41-motor antar jeg at de refererer til gass/gir-kontrollene, og at styringen av disse skjer elektronisk.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

P-utgaven er iallfall uten sinkanoder... Dessuten mener eg å ha hørt at den har en annen turbo?

Har selv en 00 modell og er godt fornyd. Lettstartet og uten røk (litt røk rett etter start i minusgrader). Grunnen til at eg kjøpte denne motoren og ikke en ny moderne, var at eg fikk en velprøvd motor... Siste årsmodellenen av en motorserie er somregel dei beste! Dessuten er jo dette en rekke 6`er med riktig lyd, og ikke en 4 eller 5 sylindret som dei fleste motorer i denne størrelsen er i dag. Enkelt i komme til filter og peilepinner...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...