Jump to content

Nor-Dan 610 / 6100 vs. Skibsplast 655


Skvulpen

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring, eller kjennskap til Nor-Dan 610 / 6100? Den er noe mindre enn Skibsplast 655, men jeg lurer på hvordan sjøegenskapene er, om Nor-Dan har dypere V-bunn, f.eks. Begge er kvalitetsbåter, og på nettet finnes nå en del brukte av begge typer.

 

Savner min Skibsplast 655 (solgt i fjor), og etter å ha vurdert en stund å kjøpe plastsnekke, lurer jeg nå på om jeg likevel må anskaffe daycruiser igjen. Abstinensen øker i takt med at sola stiger på himmelen ...

 

Men kanskje jeg nå skal prøve noe annet enn Skibsplast? :confused:

Link to post

Hva med å se nærmere på Skibsplast 605. Jeg endte opp med Skibsplast 605 etter nøye vurdering av 655, Nor-Dan 610 og Askaladden 605. Det var spesielt alround egenskapene ved 605 jeg falt for. Fungerer like bra på fisketurer i ruskevær som kose tur med solbading eller til å dra vannski. De brede dollbordene er kjempesmarte ved ilandstigning og i tillegg gjør det at barn kan bevege seg mer ombord. I tillegg er 605 litt letterer og litt smalere, noe som gjør at de fleste normale personbiler greier å trekke den med på tilhenger.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Hva med å se nærmere på Skibsplast 605. Jeg endte opp med Skibsplast 605 etter nøye vurdering av 655, Nor-Dan 610 og Askaladden 605. Det var spesielt alround egenskapene ved 605 jeg falt for. Fungerer like bra på fisketurer i ruskevær som kose tur med solbading eller til å dra vannski. De brede dollbordene er kjempesmarte ved ilandstigning og i tillegg gjør det at barn kan bevege seg mer ombord. I tillegg er 605 litt letterer og litt smalere, noe som gjør at de fleste normale personbiler greier å trekke den med på tilhenger.

605 kontra 655 er først og fremst et spørsmål og behov for plass, for begge er jo utmerkede båter. Det er vel en halvmeter som skiller disse i størrelse men i praksis så oppleves 655 som vesentlig større. Både uteplass og ikke minst inne i cabinen. Takhøyden i cabinen er det som positivt skiller 655 fra mange sammenlignbare daycruisere. Og også i forhold til 605 er forskjellen her stor. Samtidig er den store takluken praktisk. Vet ikke om du vurderer nytt eller brukt, men kjøper du en 655 som er 4-5 år eldre enn 605 så er prisen omtrent den samme.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Jeg er ikke enig i at 655 har større uteplass enn 605, men kabinen er helt klart mye større i 655. Slik jeg ser det har en ikke brukt for så stor kabin i en daycruiser. Kabinen blir for det meste brukt som lagringsrom. Når det gjelder høyde i kabinen har 605 akkurat tilstrekkelig høyde til at du sitter greit på toaletten. Itillegg ligger 2 voksne helt greit i kabinen. Jeg setter mye mer pris på solplassen på dekk som 605 har. Skal du ligge å sole deg på dekket til 655 må du ligge oppe på takluka!

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post

Takk til roesok og ADNOH for svar. Det er brukt jeg vurderer, prisklasse 250 - maks 300.000. Ny Skibsplast 655 er dessverre blitt for dyr for min lommebok, den har vel passert 400 k nå ... Har vurdert Skibsplast 605, og det er også en fin båt. Men som roesok er inne på, det er mer romfølelse i en 655. Det merkes straks du er mange om bord.

 

Vurderer også Drago 660, som har eget toalettrom i forkabinen, og det er full ståhøyde under kalesjen, noe som er mangelvare både på 605 og 655 (og de fleste daycruisere i denne klassen, inkl. Nor-Dan). Men jeg er litt utrygg når det gjelder ikke-norske båter, ang. byggekvalitet, fremtidig annenhåndsverdi, m.m.

 

Synes brukt Nor-Dan peker seg ut som et solid norsk alternativ til brukt Skibsplast 655. Er her ikke noen som har erfaring eller i det minste synspunkt på Nor-Dan 610 / 6100?

Link to post

Har etterhvert fått en omfattende samling av linker til båt-porno, dvs tester og brosjyrer. Nor-Dan 610 er imidlertid lite omtalt.

 

Her er imidlertid en test av flere som faller inn under dine, og mine, kriterier. Du har sikkert sett den før, men kanskje andre kan gjøre seg nytte av den?

 

:flag:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Mener å huske at det finnes to nokså forskjellige varianter av Skibsplast605, en med moderat v-bunn som fungerer greit med f.eks en 70hk fire-takter og en annen variant (offshore?) som har dyp v-bunn, trenger langt større motorkraft (150hk) og har helt andre kjøreegenskaper?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hei, jeg har hatt en 6100. Så vidt jeg husker en 1995 modell, jeg eide den i 2003. Helt grei båt, og ingen spesielle svakheter etter hva jeg kan huske. Har ikke erfaring fra noen av konkurrentene så det er ikke mye jeg kan tilføre mhp hvordan den er i sammenligning. Jeg byttet til en Windy 9800 da den dekket mitt bruksbehov mye bedre, det var først og fremst mulighetene til å ha med gjester og til å overnatte som ble for dårlige. Modellen skiftet navn til 610 rundt 1997, og produksjonen ble flyttet fra Norge til Polen.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Savner min Skibsplast 655 (solgt i fjor)...

 

Men kanskje jeg nå skal prøve noe annet enn Skibsplast? :confused:

Skjønner godt at du har fått abstinens!

Du skal lete lenge for å finne en båt i klassen som har bedre all-round egenskaper enn 655'en, i alle fall om kabinplass betyr noe for deg. Men det finnes helt klart båter med dypere v-bunn og dermed mykere gange i litt sjø.

 

P.S. det finnes kun to båtmerker som er produsert i 'Indre Agder' nærmere bestemt Evje. Skibsplast og Nor-Dan, som du altså nå vurderer. Nor-Dan ble for noen få år siden flagget ut til Polen, mens Roald Skibsrud har holdt på siden 1957 og er still going strong (han har 50 års jubileum i år...)

 

Lykke til med valget av ny båt!

Link to post
Skjønner godt at du har fått abstinens!

Ja, dette er ikke bra ... Jeg angrer nå faktisk på hele salget. Solgte den med litt tap, fordi det var senhøstes, lot meg prute ned fordi jeg ønsket likvide midler raskt. Nå ser det forsyne meg ut til at jeg kan bli nødt til å kjøpe samme båt, siden det ikke er lett å finne noe i samme klasse som matcher. :headbang:

 

Takk til link til daycruiser-test fra SkipperMorse. Nyttig lesning (som bare forsterker følelsen av å ha vært dum som solgte Skibsplasten!)

 

Jakten fortsetter ... :wink:

Link to post
Ja, dette er ikke bra ... Jeg angrer nå faktisk på hele salget. Solgte den med litt tap, fordi det var senhøstes, lot meg prute ned fordi jeg ønsket likvide midler raskt. Nå ser det forsyne meg ut til at jeg kan bli nødt til å kjøpe samme båt, siden det ikke er lett å finne noe i samme klasse som matcher. :headbang:

 

Fordelen er vel at det er mange 655 på markedet. Pr. idag ligger det 17 til salgs på Finn. Tips: Båt kan gjerne være noen år, motor bør være av nyere modell. Og så er det noen 655 som har Selected-pakke (større teakdekk m.m.) Kjekt å ha og et pluss ved videresalg. Sjekk også kalesjen. En 6-7 år gammel kalesje kan være moden for utskifting.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
  • 1 måned senere...

Ser det er mange Skibsplast entusiaster her så jeg kan vel lime inn mitt gamle innlegg ang Nor-Dan 6100 :wink:

 

Velg Nor-Dan, uten tvil :yesnod:

 

Sto for samme problemet da vi skulle kjøpe båt, valget falt på 6100.

At den har bedre plass både ute og inne samenlignet med Skibsplast

kan det vel ikke vere tvil om + at den er billigere i innkjøp. Jeg vil påstå at

du med en Skibsplast betaller vel mye for merke navnet :smiley:

 

Vi er fam på 4 som bruker den ofte også på overnattings turer har vert

med optill 3 unger og 2 voksne med det mest ideelle for overnatting er 2+2.

På hekken har vi en 135 Optimax som jeg vil si er et must (40 knopp m/21")

ikke kjøp med 90 hester da dette må bli for lite med tanke på lastet båt for langtur.

Sjøsterk båt som går utrolig fint i sjøen og som er artig og utfordre i urolig sjø.

Skroget er så vidt meg bekjent det samme som Nidelv 610 benytter seg av.

 

Fordelen som jeg ser med outbord er at du får stor lagringsplass i båten,

3 store rom bak under sofa + 1 rom midt i båten bak septik tank. Ulempen

er at du mister en halv fot innvendig kontra innboard motor.

 

Vi har en utgave med 2 vinduer på ver side av cabin noe som gjør båten

litt spesiell (lik Nidelv 610) men husk at det er mange utgaver og versjoner

men i grove trekk kan en si at Quatro utgaven har pentry og septik samt

mer forseg gjort kabin. Fra 95/96 kom de med åpning av front vindu, en annen

ting som må trekkes frem er baugspyde og pulpiten her har mange produsenter

noe å lære..... :yesnod:

Link to post
Sto for samme problemet da vi skulle kjøpe båt, valget falt på 6100.

At den har bedre plass både ute og inne samenlignet med Skibsplast

kan det vel ikke vere tvil om

Kan dette virkelig stemme, - ang. plass altså? Nå har jeg ikke stått om bord i en Nor-Dan, men for meg ser det ut som om Skibsplast 655 har MYE større plass både i cockpit og kabin? Båten er jo også nesten en halv meter lengre enn Nordan 6100 / 610.

 

For øvrig er det i skrivende stund ca 30 brukte Skibsplast 655 til salgs på finn.no, og antallet øker jevnt og trutt. Nor-Dan er det færre av (i dag ingen!), og det ser ut som de blir fortere solgt, men så koster de vanligvis nesten 100 store lapper mindre ...

Link to post
For øvrig er det i skrivende stund ca 30 brukte Skibsplast 655 til salgs på finn.no, og antallet øker jevnt og trutt. Nor-Dan er det færre av (i dag ingen!), og det ser ut som de blir fortere solgt, men så koster de vanligvis nesten 100 store lapper mindre ...

 

Jeg vurderte også Nor-Dan, men endte opp med 655. Sikkert bra båter begge, men er ganske så sikker på at 655 har betydelig større plass i cabinen, ikke minst høyde. At Nor-Dan skulle koste 100 store lapper mindre stiller jeg meg undrende til. Ser ut som om prisene for tilsvarene årsmodeller er temmelig like. Når det gjelder Nor-Dan så ligger det som ser ut til å være en fin 2000-mod her. Ellers er vel hovedgrunnen til at det er 30 brukte 655 til salgs at det finnes mange flere av disse i markedet. Lages Nor-Dan fortsatt i Norge?

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Hei, roesok! :flag:

Når jeg skrev ca 100 store lapper mindre for Nor-Dan, så sikter jeg til norskproduserte Nor-Dan, de kaltes 6100, og ble produsert til ca 1997. Et par av disse har jeg holdt øye med og vurdert bud på, de sto annonsert på finn til mellom 210.000 og 240.000. (se f.eks. denne). Etter hva ktpriv skriver lenger oppe, så ble produksjonen flyttet til Polen fra ca -97, og da ble typebetegnelsen endret fra 6100 til 610. Skibsplast 655 kom vel ikke før i 1999(?). Prisene på brukte 655 ligger sjelden under 300 k, de fleste ligger mellom 300 og 350, noen også over 400.000.

 

Den Nor-Dan du linker til er en 2000-modell, men til tross for at selgeren skriver i annonsen at den er norskprodusert, så kan den umulig være det! Man kan jo spørre seg hva er egentlig en "norsk" båt, men hadde han skrevet produsert av norske eiere i Polen så var det vel litt riktigere ... :wink:

 

Du har ellers rett i at pris på disse båtene av samme alder er / burde være lik, for båtene er ganske like.

Link to post

Sikle, sleve ... Lekker den der, ja. Lagt inn i dag!

 

Ser at man fortsatt tviholder på at Nor-Dan 6100 fra år 2000 er produsert i Norge ...? Noen som kan verifisere / avkrefte dette? (Men det er jo ikke sikkert at det spiller noen rolle da ...) :confused:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...