Jump to content

Norges hardeste regatta

bliss X

Recommended Posts

Jeg leste et sted at denne her nærmer seg fulltegning, hva nå det måtte være.

Den reaksjonen som denne regattaen har fått skulle kanskje få noen i seilmiljøet til å tenke en gang til. Det ser ut til at tur/hav folket vil ha litt mer enn 2 timer stolpeseilas på Onsdag kveld. Seilaser over to/tre dager ser ut til å bli mer og mer populært. Skagen Race har jo tatt helt av. For ikke å glemme Færdern, Norges nest største idrettsarrangement etter Norway Cup.

Store Norske Kullseilingskompani.

Håper vi snart får noen nordmenn som hevder seg i internasjonale regattaer av typen Around Alone og Mini Transat. Dette er spennende saker.

Får vi det ville kanskje tv begynne å sende litt av dette slik de nå gjør med rally?

Har vært en del slike regattaer på tv, men desverre ikke på kanaler som jeg får inn.  :lol:

Norges-rekord i interesse: 61 båter påmeldt

Deltagerlisten for Watski Skagerrak TwoStar vokser praktisk talt fra time til time, og i skrivende stund; en drøy uke etter at regattaen ble lansert teller listen 61 lag! Det må være Norges-rekord når det gjelder regatta-interesse! Nå har arrangøren, Fredrikstad Seilforening, satt et foreløpig tak på 75 lag, så vil du være med, bør det reageres kvikt! Båter som kommer etter den 75., vil bli satt på venteliste.

Knallbra!!

man har ikke lov til å bruke autopilot i denne regattaen heller? eller? uansett dessverre start og målgang litt langt ifra stavanger.

jeg seilte sammen med to andre  først 500 mil og så 550 mil i ett strekk nå i november og da var det greit å ha en god autopilot. Litt kuling og litt storm men stort sett medvind og god båtfart.

• 1 år senere...

Dette høres morro ut, kunne absolutt tenkt meg å være med i en slik regatta. At det er så stor oppslutning er jo gledelig, det tyder jo på at det sannsynligvis vil komme flere slike seilaser etter hvert. Jeg er spent på hvordan det blir med navigeringen, spesielt folk som ikke er lokalkjent i skjærgården osv., kan være en utfordring å navigere etter to døgns sammenhengende seilas, mørkt, kanskje litt tåke og mange fine skjær å gå på.

• 5 måneder senere...

Hei, ja det er ikke tvil om at dette er en tøff regatta. Men dere fra andre steder i landet burde slengt dere med på vestlandets tøffeste regatta Shetland Race. Dette er en kjempe regatta med en utfordrende seilas, og noen flotte dager i havn på Shetland. Befolkningen der tar kjempe godt i mot oss.

:cheers:

Den starter på Onsdag 22.06.05 den kan følges på seilmagasinets sider.

Shetland Race

Seilmagasinet

Norges hardeste regatta? - Det var nok knalltøft i fjor, men i følge bloggen på Seilmagasinet sine sider, og det jeg snakket med folk i dag på brygga, så var det reine sjarmøretappen i år. Etter det jeg husker hadde første båt inni fjor, en trimaran, hatt en snittfart på 13 knop - med topp på 23 eller 28.... ikke riktig slik i år. men det er sikkert tøfft uansett, det blir mange timer å holde seg våken....

Sporingssystemet er helt rått - det er jo så mye lettere å følge med. Det var endel tekniske problemer, men det ser ut til at det meste har ordnet seg...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

• 11 måneder senere...

Årets Twostar regatta er i gang! Det blir vel neppe så dramatisk som for to år siden, men båtene har fint driv nedover kysten og ligger i 6-7 knop... De første båtene er ventet inn til arendal i 5-6 tiden i morgen tidlig. Båtene rapporterer posisjon og vi kan følge hele regattaen på nettet. Dette fungerer mye bedre enn i fjor !!

Følg med på regattaen!

Ikke meg som laget overskriften på tråden. I år kan ikke første etappe bli regnet som veldig hard. De jeg snakket med hadde kost seg skikkelig i natt, en lang lens uten de store utfordringer, men det var noen broach i går kveld... For to år siden var det nok en skikkelig tøff opplevelse, da målte vi 18-20 s/m i kastene inne på havna i Arendal og første båten som kom inn hadde 26knop som maxfart på loggen. Mastebrudd, bombrudd, revnede seil osv. Gjorde sitt til at det ble ..... spennende.

Men Halcyon er nok litt av en tøffing som bare ler av slike forhold siden det er en husmorregatta... :wink:

Å seile over atlanteren (alene?) stiller i en helt annen divisjon, er det noen her på BP som har gjort dette? Hadde vært morsomt å høre erfaringer og meninger.

Jeg mener imdlertid dette er en ganske morsom regatta, bl.a.fordi man kan følge den på nettet. Tror nok mange av oss skribenter på BP (meg selv inkludert), hadde lært litt og fått kjørt oss litt under en twostar regatta med tøffe vindforhold.. Båten min har imidlertid lystall på 0,99 så jeg får ikke være med i denne regattaen med den båten jeg har nå....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...