Jump to content

Norges hardeste regatta

bliss X

Recommended Posts

Careka deltok på Frydebø DH nå i juni. vind en var oppe i rett over 40 knop på det meste.

Vel alt ligger på Seilmagasinet.

Og dette var vår første "sikkelige" regatta, og det gav mersmak.

Skikkelig gøy var det. Og spennende.

:cheers:

Så det er bare for dere andre og prøve også.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

At en båt knekker maste er da ikke avgjørende om det er tøft eller ikke, har da skjedd på Nøtterøy rundt også det...

Men løpa som seiles i watski regattaen er jo en standar tur for å teste damer på, men da om skagen eller læsø. Er ikke altid så mye hjelp å få på de turene, har da måtte avslutte ture single handed en gang eller to også....

• 1 år senere...

Hei, etter som jeg er splitter ny i dette Forumet. Så fyrer jeg opp med en link til her for å se om det er noen som har intresse for galskapen: http://www.simrad-onestar.com/

http://www.1000mile.org/ :yesnod:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Onestar skal jeg være med på en eller annen gang (kanskje neste år). 1000-mile vil innebære å ta fri fra jobben den travleste tiden på året. Den er derfor dessverre utelukket. Derimot håper jeg å få seilt seilmakeren-doublehanded på vestlandet neste år.

mvh

Viggo

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

1000mile gikk det litt over 3 uker på med transport ettappen. OneStar er en fin ting. Det er, eller har blitt en utrolig fin kamerat gjeng som seiler mot hverandre i stede for grav alvorlige konkurenter. Vi føler oss fram, veksler erfaring, og prøver å komme i nærheten av det europiske seilerene seiler. Det er full gang med diskusjonen om ettappen skal forlenges til ca Fredrikstad-Skålholmen-Torungen-Fredrikstad, non stop? Samtidig krever ikke race så mange dager, som tidligere. Men mange ønsker å beholde dagrace,som går først i Oslofjorden. :wink:

Konkurentene på 1000miles var så jevn, at etter 5 dager med kryss. Var det bare minutter, som skilte plasseringene mellom oss. Helt utrolig? OneStar var det sekunder som skilte plasseringen oss i mellom.

Det vil si, har en et eller to bom slag, taper en. På seilskifte må alt fungere ellers ramler en ned på listen. men du verden hvor mye en lærer av disse racene. Ikke mins planlegging. Det blir planlegging på alt, hvert slag,seilskifting, værrouting etc.

Det er bare å spørre, vist det er noen som har noe på hjerte. Så skal jeg prøve å svare, hvordan dette er. Vi trenger virkelig flere nye seilere. Jeg vet at det er mange gode seilere der ute som burde ha prøvd short handed seiling. Og kommer til å slå mange av oss, på banen.Kanskje ikke første året?

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Det jeg aldri blir enig med meg selv om, er hvilken seilføring som fungerer best. I år satte jeg min sf40 opp med genoa 3 som største forseil og fikk 0,01 lavere lys tall for det. Da ble jo båten veldig lett å håndtere på turseiling. I shorthanded regattaene er det likevel ikke så vanlig å gjøre det slik. Det er alltid perioder med lite vind og da taper en uansett mye med lite forseil. Kanskje jeg bare må innse at seiling er idrett og sette opp båten med 150% genoa igjen... En annen ting er spinnaker vs gennaker. Jeg opplever det ikke som noe problem å bruke spinnaker som er mer fleksibel på vindvinklene, men treffer stadig folk som maser om gennaker, strømpe og hele pakka. Hvis man setter opp båten med spinnaker, har man da lov til å bruke gennaker av og til? Den nye båten min har begge deler..

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg er enig at distansen er en av tøffeste. Men kriteriene på definasjon "Tøffeste". Er ikke bare distansen. Men hvem som deltar (hvor høyt seileren er ranket på liste), hvor mange båter deltar, hvor mange fra andre land, distansen på seilasen osv. Har mange ganger hatt lyst til å delta i den seilasen du har nevnt her.

Jeanneau, jeg seiler med allraund genoa på 135%. Så har jeg en tung nesten 150% dacron som jeg bruker bare når det er for tøft å seile med Genaker.

Er du mest vant med spinaker, mener jeg at du ikke skal bråke med en gennaker.Seil med det en er mest fortrolig med, og mestrer best. Den er ekstremt krevende å seile med utstyrskode AC. Tacket i senterlinje. Første året jeg stilte på banen seilte jeg bare med genoa 150% og en 135% (TwoStar). Fikk da en fin plassering på lista.

Har i tillegg en hardværsfokk, full spielet (firer). Brukt den noen ganger, vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten den? Seilskifte på forseil er veldig spesielt, når en er alene. Og er virkelig en utfordring i myesjø og vind. Jeg seiler foresten uten rulleseil forran, utenom den tunge 150% dacron. Utfordringen på seilsiden, er å finne seil som tåler sjø i underdelen av genoan. Og seil som tåler blafring og slag i sjø i vindstilla. Det er der pengene fyker avgårde? På seilsiden.

Det er bare å mede seg på, du skulle ha vist hvor mange spørsmål rundt dette jeg hadde. Da jeg stilte til start, første gangen. Og det er til stadighet nye ting vi diskuterer. Nå f.eks Værrouting kontra bare værgribfiler og seilerfaring på området (vær-strømforhold).

Ang seiling med spinaker og gennaker: er det ikke tillatt med både spinaker og gennaker i båten under seilasen. en må melde seg på med enten spinaker eller gennaker. regel 8.1 d)

her er klasse regel for LYS http://www.norlys.dns2go.com/doc/NORLYS%20...regler_2007.pdf

Redigert av De cåsta (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...