Jump to content

Tauverk ombord


roaldbj

Recommended Posts

Tenkte å stimulere til vårens vask - stell - vedlikehold av tauverk ombord i båten,

 

og legger inn et bilde av hvordan jeg tidvis forsøker å håndtere tauverket ombord etter at fortøyningen er ordnet.

 

 

 

tauverk.JPG

 

 

Antar at det er mange bilder og synspunkter på håndtering av tauverket ombord, både hos seg selv og hos andre.

Link to post
Share on other sites

Unnskyld avsporingen av tråden roaldbj, men nå MÅ jeg bare si hvor artig jeg synes det er å se alle bildene du legger ut av båten din her. Du kjører gjennomført "style". Om det er bilde av maskinrommet, el-tavla, eksos eller tauverk er alt like strøkent.

 

Det virker som det bor en aldri så liten perfeksjonist i deg, og de som får kloa i dine båter når de selges tror får en bedre båt enn ny!

 

Det var bare kort innpå fra

 

Ben Sin

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg har vasket tauverket noen få ganger i maskin, men har vært svært forsiktig med såpe.

 

Hva slags såpe anbefales til vasking av tau?

 

Skal man i det hele tatt bruke vaskemidler, eller bare holde seg til lunkent (30 ° C) vann?

 

Så avventer jeg gode råd når det gjelder tauarbeid og spleising.

 

 

En annen sak njår det gjelder knuter:

 

Jeg lærte ikke pålestikk som liten - og da jeg begynte å bruke dette for ca 20 år siden husker jeg hvordan jeg tidvis slet med å få det til.

 

Det endte med at jeg tok med meg en liten taustump i senga og lå og øvde på denne flotte knuten i mørket.

 

Nå "sitter" den.

Link to post
Share on other sites

Det er flott å se at tauverket er vakkert kveilet opp slik som roaldbj viser her, men hos meg svikter det nok mye her også... :nonod:

 

Men litt tilbake til tauverket... siden jeg skal utstyre båten med mere tauverk.. snakket med en kar på den lokale butikken til båtforeningen i Frognerkilen (1860 eller hva den nå heter) her i høst angående lenger på tauverket ombord. Han sa enkelt og greit at ikke noe fortøyningtau bør være kortere enn båten.. Ha rsovet noen måneder på denne påstanden og ser jo litt av nytteverdien her og fleksibiliteten... selv om jeg har noen korte tamper som er rundt halvparten av båtlengden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

... ikke noe fortøyningtau bør være kortere enn båten..

Jeg har taulengder på 10-15 meter. Ferdig spleiset øye i enden gjør at de raskt kan skjøtes (med flaggstikk). Har en 8-10 av disse rundt omkring.

 

Har en lang kveil og - på ca 50m. Ikke så ofte den ser dagens lys, men helt uunnværlig i noen uthavner.

 

Bruker kun 3-slått polyestersilke (?) til fortøyning. 14-16 mm. Bruddstyrken er ikke poenget, snarere at tauet skal være godt å holde i, selv om man må dra litt hardt. Den lange lengden er 12mm tror jeg - ellers blir den litt voldsom å kveile opp.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du bruker flettet tau til fortøyning, er ikke det "stumt"?

Ikke nødvendigvis. Vi har ett flettet tau ombord, det går bare under betegnelsen "strikken". Jeg tror sikkert det kan strekkes 10%. De fleste flettede tau er allikevel stummere enn 3-slåtte tau.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

I tidligere båter har jeg hatt fortøyningstau på 6 meter. Men fant ut at dette ble for kort.

 

Når bruker jeg 12 meter som korteste tau.

 

For de som skal på messa i Lillestrøm nå i mars er det gode priser hos en kar som selger kvalitetstau i form av "kapp" fra store tromler.

Link to post
Share on other sites

For de som skal på messa i Lillestrøm nå i mars er det gode priser hos en kar som selger kvalitetstau i form av "kapp" fra store tromler.

 

Hvis jeg husker riktig så er det diverse tau av merket Roblon? Han fikk visst inn nye forsyninger hver dag så kan være en god unnskyldning for flere besøk. Er det ikke han som ellers holder til i Larvik?

 

Kjøpte blytau der ifjor til langt under halv pris!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg lærte ikke pålestikk som liten - og da jeg begynte å bruke dette for ca 20 år siden husker jeg hvordan jeg tidvis slet med å få det til.

 

Det endte med at jeg tok med meg en liten taustump i senga og lå og øvde på denne flotte knuten i mørket.

 

Nå "sitter" den.

 

Pålestikk ser jeg ikke det store poenget med å kunne, det er jo en knute som i utgangspunktet er fullstendig unyttig, og det eneste positive med den er at den er rask å slå.. At man mister veldig mye av styrken i tauet (mer enn halvparten!) er ikke bra..

Link to post
Share on other sites

Støtter den tuffff. Det er en anvendelig knute som finnes i flere varianter. Hvis man i større grad trenger å ivareta bruddstyrken på tauet finnes en variant med ekstra tørn på den lille løkka. Ellers kan den slås "på bukta" i spesielle situasjoner. For egen del foretrekker jeg øyefritt tauverk, og slår et pålestikk der det er behov.

Redigert av Fjellbonden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han sa enkelt og greit at ikke noe fortøyningtau bør være kortere enn båten..

Nja, det er litt for enkelt. Du bør ha tilstrekkelig med tau som er omkring en båtlengde, la oss si minst fire, og det kan absolutt anbefales og ha minst ett tau som er omkring dobbelt så langt som båten. Ettersom løse tauender er noe pes er det ikke noe i veien for å ha et par kortere tau liggende også.

 

Fortøyningstau som har et lite spleiset øye med kaus har jeg ikke. Sånt bruker man vanligvis bare når tauet skal sjakles fast, og jeg har ikke sklike taufester på båten. Å sjakle fortøyningsliner til brygga er ofte en sikker måte å komme i klammeri med havnesjefen.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du bruker flettet tau til fortøyning, er ikke det "stumt"? :confused:

Jeg bruker tvinnet tau da det ikke gir samme rykk i fortøyning. Sikkert delte meninger om dette også. :wink:

 

Tauet avbildet i innlegg #1 mener jeg er flettet tau med glatt men myk overflate. Tror det heter Roblon Classic Dynema (flettet polyester). Jeg har forstått det slik at det er en viss elastisitet også i dette tauet.

 

Når jeg ligger i havner i Danmark og Tyskland bruker jeg fire slike, to fra baugen og to akter.

 

Jeg har en 50 m kveil med flettet tau som jeg bruker til fortøyning ved litt vanskelige vindforhold.

 

Denne er brukt til baugen på dette bildet, hvor vi fikk litt vanskelig endring av vindforholdene i forhold til meldt vind inne i lagunen på Ursholmen siste sommer.

 

Vi har også langt tau fra akterenden til land, og 30 kg Bruce foran med 10 mm kjetting.

 

 

Swan-fortoeyningstau.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...