Ankermann Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Ulempen med fendere er også plassen, spesielt kulene tar sååå mye plass! Sitter med det inntrykket at de aller fleste har for lite fendere, spesielt om det dårlige været kommer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Om man kveiler det som roaldbj viser, så skal man løfte bena usedvanlig lite for å snuble i taukveilen. Tråkker man på en sånn kveil så står man stødig, skal mye til for å miste balansen da. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Når jeg ser på fendrutstyret til båter i ulike båthavner ser jeg det er flere enn meg som har kjøpt dem for små. Har fire fendere og det er nok til å ligge fint ved vanlige brygger. Men kommer jeg til en ujevn steinbrygge, for ikke å snakke om uthavn, kommer jeg for kort. Men dette med fendrere er hele tiden et komprimiss - plass vs hvor en ønsker å kunne legge til. Jeg har enn så lenge valgt å leve med for små fendere og kommer vel til å gjøre det inntil jeg får tak i slike integrerte fenderholdere som hydrolift bruker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 (redigert) Seks fendere som er store nok og dimensjonerte for den båten man har, og gjerne et par kulefendere i tillegg er mitt råd. Gjerne et par mindre også. Utrolig hvor mange man kan få bruk for dersom man legger seg longside inntil fjell/land eller også mot flytebrygge. Rgistrerer på ulik vis at mange båteiere har for små fendere. En av årsakene kan være man har tatt med seg et par fendere fra den forrige båten, og ikke tenkt på at man kanskje har gått opp en størrelse? Til jens_p: Etter min oppfatning ligger tauverk i veien uansett, så lenge det ligger på dekk. Utrolig hva man kan snuble i. Til gunga din: Å kveile tau slik roaldbj gjør, er ikke for at tauet skal gå greit ut uten at det "kinkar" seg vel? Ved andre tilfeller, ja. Redigert 4.Mars.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen C Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Fins det noen ca. anbefalingstabell på hvor store fendere man behøver til vanlig bruk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 (redigert) Anbefaler Skagen Kr.Himmelfartsdag. Som båt nr 13, med 40 tonns trykk innover mot kaia i ruskevær, så lærer man hvilke fendere som holder eller ikke. Dessuten er det greit med noen meter tau på en slik plass.... Redigert 4.Mars.2007 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Det er noen som ser ut til å mene at fendere skal være dekorative og kjøper et sett med like, og gjerne litt for små. Jeg har for tiden 2 par pølser som har passe størrelse, et par som er litt for små, og en enkelt som er i lengste laget (når den skal stues, men du verden så nyttig i havna). Kulefendere er helt nødvendig for å ligge godt i uthavn, så dem har jeg også et par av. Siste anskaffelse er en fenderstep som også er nyttig når båtene ligger som sild i tønne. Det er godt jeg har rikelig med stueplass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 er det ok å "glemme" å ta opp fendere under kjøring.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Til jens_p: Etter min oppfatning ligger tauverk i veien uansett, så lenge det ligger på dekk. Utrolig hva man kan snuble i. I og for seg enig. Men ofte vil da kniv være alternativet for å frigjøre og stue bort overskytende lengde. Upraktisk med økende antall korte tau ombord og kostbart på sikt! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 (redigert) Fendere som henger og slenger i en tamp har ikke jeg noe til overs for. Ikke for at jeg er nøye, men for at de er lett å miste i litt grov sjø. Fendere som er bundet opp med to tamper slik at de henger vannrett synes jeg virker praktisk og greit. Har ikke selv gjort dette, men det må da være en fin løsning på problemet med for lite stueplass. Redigert 4.Mars.2007 av tj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 er det ok å "glemme" å ta opp fendere under kjøring.. Dersom du er av dem som "kjører" båt er det nok greit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 (redigert) er det noe galt med å kjøre båt?? Redigert 4.Mars.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Selvsagt. Man går, er underveis, eller seiler. Kjøre er noe man gjør med bil. motorsykkel, tog og sånt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tempest Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 er det ok å "glemme" å ta opp fendere under kjøring.. Fenderne ut betyr horer ombord - mannskapet distrahert fra å gjøre jobben sin. (Har blitt meg fortalt av mannskap på Statsraad Lemkhul) Etter å ha presentert dette for damene i min omgangskrets har egentlig det problemet løst seg selv .... fenderne er inne nesten før vi har forlatt brygga Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 OK. jeg kjører ivertfall .. du er bare underveis du da..eller er du ute og går..?? samma det .. ville tro at de fleste forstår,kjører båt... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 OK. jeg kjører ivertfall .. du er bare underveis du da..eller er du ute og går..?? samma det .. ville tro at de fleste forstår,kjører båt... Så, for deg er båten bare et transportmiddel? Jeg sier alltid at jeg seiler, eller er underveis. Aldri at jeg kjører. Forøvrig lærte jeg dette som liten guttevalp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Å seile med en motorbåt er da ikke særlig praktisk- gammelt uttrykk som nå må være gått ut på dato, om en ikke akkurat gjør det ordet sier da - med seilbåt. At en sier at man går forstår jeg fordi en også bruker uttrykket om motoren. Motoren går fint den. Men en kjører også en motor - en kjører motoren i ferskvann - en kjører motoren hardt. Da må det også være greit å kjøre båt synes nå jeg. Å være underveis er for upresist i mange sammenhenger. Men jeg er ikke fin på det så jeg skjønner nå stort sett hva folk mener uansett uttrykk uten at jeg gjør meg opp en mening om hverken uttyksmåten eller personen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Hei ! er det ok å "glemme" å ta opp fendere under kjøring.. Min erfaring er at knutene lett går opp dersom fenderne dasker i vannet - og fenderen mistes ..... -koh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Godt at det er så fargerikt der ute som det faktisk er.. Sikkert noen som er underveis når de kjører bil også... eller noen som tror de seiler med motorbåt... det som er sikkert og visst er at det er irriterende å flytte landkrabbe/vei uttrykk ut på sjøen... :) forstå det den som kan... det går heller ikke ann å "parkere" eller "bremse" på sjøen.. jeg likte uttrykket "gå" da... det stemmer litt mer liksom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Tenkte å stimulere til vårens vask - stell - vedlikehold av tauverk ombord i båten, og legger inn et bilde av hvordan jeg tidvis forsøker å håndtere tauverket ombord etter at fortøyningen er ordnet. Antar at det er mange bilder og synspunkter på håndtering av tauverket ombord, både hos seg selv og hos andre. Denne måten å kveile tau på kommer også fra Sjøforsvaret hvor en ønsker å viste litt style. Det ser fint ut og en snubler ikke i løse tauender. Jeg gjør også det når jeg har tid, og ønsker å pynte skuta litt. Angående "style" - det handler både om språk, opptreden og hvordan en behandler sin båt. En går for motor enten det er en motorbåt eller seilbåt, et skip og en seilbåt (når den seiler) seiler. "Kjører" en med fendrene ute og "parkere" å "rygger" har en meldt seg inn i båtlivets laveste divisjon, sorry :nono: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jo_no Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Selvsagt.Man går, er underveis, eller seiler. Kjøre er noe man gjør med bil. motorsykkel, tog og sånt. Jeg bruker å si at jeg 'tøffer'. Å tøffe rundt mellom holmer og skjær. Skal vedde på at det også er galt. Det er vel bare tog som tøffer :lol: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 5.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Jeg synes det må vises stor høyde for bruk av et bredt utvalg uttrykk til sjøss. Jeg antar at Sjøfartsdirektoratet opp gjennom årene har brukt mye tid på formuleringene som brukes i sjøveisreglene (Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen). I sjøveisreglene brukes et variert antall uttrykk som (se eksempelvis regel 9 om trange farvann): - seiler - gå - krysse - hale innpå - manøvrere - nærme seg en sving - navigere - styre - holde av veien - et fartøy kan skyve og slepe - et fartøy stopper farten og det kan gå med redusert fart Det brukes mange andre uttrykk, og det kan virke som om myndighetene har en liberal holdning til de uttrykk som brukes til sjøss. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 er det å være i båtlivets laveste divisjon hvis man utrykker seg feil på sjøen ang framferdsel ?? det tror jeg vel egenlig ikke du mener.. men parkere og rygge ble vel ikke nevnt i denne debatten.. eller er du en bedreviter, som ville "rettet" på meg hvis vi satt og skvaldret..?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 ...... "Kjører" en med fendrene ute og "parkere" å "rygger" har en meldt seg inn i båtlivets laveste divisjon, sorry :nono: For meg blir denne kommentaren litt i laveste divisjon... Båtfolk er runde og vi hjelper hverandre - da spiller det vel ikke så stor rolle om vi går eller kjører fra a til b, eller om vi bare "tusler rundt" som jeg sier? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 er det å være i båtlivets laveste divisjon hvis man utrykker seg feil på sjøen ang framferdsel ?? det tror jeg vel egenlig ikke du mener.. men parkere og rygge ble vel ikke nevnt i denne debatten.. eller er du en bedreviter, som ville "rettet" på meg hvis vi satt og skvaldret..?? Kanskje litt brutalt formulert fra min side, men jeg mener båtfolk bør sette sette seg inn i både terminologi og oppførsel som det er tradisjoner for i båt. Det er basert på erfaringer som har utviklet seg over generasjoner for at vi bl.a. annet kan omgåes på en hyggelig og smidig måte på sjøen. Dersom en ikke bryr seg med det kan det virke både dumt og respektløst. Jeg tror ikke jeg er noen bedrviter, men om noen vil kalle meg det i denne forbindelse så er det greit Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.