Jump to content

Tauverk ombord


roaldbj

Recommended Posts

Jeg liker å ha orden i tauet. Før lagde jeg taukveiler, men det er ikke alltid så kjapt å få ut. Det ble alltid knute på det. I hvertfall når det haster.... Nå går jeg mer og mer over til å bare slippe det oppi dreggbrønnen. Den ene enden først, på sammemåte som vi alltid har ordnet dreggtauet. Det enkleste er ofte det beste.

 

roaldbj's kveil synes jeg blir litt krampeaktig (unnskyld ! :wink: ).

 

Det tauet som er til overs går rett tilbake dreggbrønen.

 

 

Gerhard

 

 

P.s. Og tauet det går i vaskemaskinen hver høst.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder beholdningen av tau ombord har det utviklet seg drastisk.

Startet med ny båt og to fortøyningstau på 6 m. Dette måtte da holde - en tamp bak og en forran... det var da slik jeg hadde sett båter på min størrelse var fortøyd. Dette holdt også når jeg la inntil gjestehavner med flytebrygger. Fant raskt ut at det var i snaueste laget da jeg skulle fortøye ved bryggen i Bergen og det var fjære sjø. Utvidet med et par tolvmetere og det hjalp på helt til jeg jeg sto med tampen i land i en uthavn og ikke hadde noe steder å feste.

Nå har jeg to ruller med 30 m, 4 fortøyningstau på 15m, et par på 12 og 6m + en rull med billig tau på 50 m som kan brukes i nøden. Ja så har jeg 30 m med tau festet til en dregg for å hive i land når vinden tar tak i båten og blåser den ut når jeg skal legge til i uthavner.

Startet altså med 12m og nå har jeg nærmere 150m. Bare en ting å si, ting baler på seg når en har båt :-)

 

Redigert: Glemte jo dreggtauet, så da er jeg godt over 150 m.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tj; det er det som kalles erfaring.

 

jeg kaster aldri tau, jeg bare fyller på med nytt. Enkelte er skremmende dårlig utstyrt med tau, jeg er sikkert overforspent med denslags. Å kunne dra tau over en bukt til forhaling, til å kunne sette et slep,eller låne bort i værste tilfelle,er for meg en selvfølge. Jeg har noe billig, og noe dyrt tau. Favorittauet mitt, et 20m lengde med polyestersilketau på 16mm, har jeg forsøkt å få fatt i maken til å 3 år, uten å lykkes.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Favorittauet mitt,

 

enhvær reder har vel sitt favorittau ombord :smiley:

Mitt favorittau er for tiden en flettet tamp som har begynt å blitt litt lodden i ene enden. Ser alltid etter den. Den er akkurat lang nok til at jeg kan gjøre fast foran, og kombinere med spring fra kryssholt i baug.

 

Jeg liker egentlig ikke flettede tau, de har en tendens til å bli litt harde når de er tørket i salt, eller har froset. Men jeg har fått et spesielt forhold til denne tampen.

 

Jeg har også en "trolltamp" ombord. Litt for kort, og toskete å kveile opp. Den er først i brygga og bruker den akter og må justere den en del får å få båten til å ligge riktig. Det har sikkert litt med sjømannskap å gjøre, men tampen får skylda.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke tvil om at det er mange her på BP som har meget god erfarig når det gjelder tauverk ombord.

 

En liten sak:

 

Jeg har opp gjennom årene opplevd ganske mange fritidsbåteiere som har undervurdert betydningen av å ha lange tau for å håndtere vanskelig vindforhold ved fortøynig og avgang fra havner.

 

De gamle tauene mine går i hovedsak til disse som gave.

 

Det vil ta alt for lang tid å få tauene tilbake. Derfor overlates disse vederlagsfritt.

 

 

 

Men dette er på ingen måte noen stor utgiftspost.

Link to post
Share on other sites

tj; det er det som kalles erfaring.

 

.............. Enkelte er skremmende dårlig utstyrt med tau,....................

 

Suzuki

 

:lol:

hade en tysk utanpå mig i Saeby i somras.......tror han hade 2 korte tamper, ombord......

dom räckte ikke tilbaks tils han båt engang!

 

det började blåsa opp litt, så jag sa til honom att "du måste iallfall ha en tamp iland"

då rappa han ur skotet....... :lol::lol:

(jag låg innerst o han som nr 2!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tenkte å stimulere til vårens vask - stell - vedlikehold av tauverk ombord i båten,

 

og legger inn et bilde av hvordan jeg tidvis forsøker å håndtere tauverket ombord etter at fortøyningen er ordnet.

tauverk.JPG

Antar at det er mange bilder og synspunkter på håndtering av tauverket ombord, både hos seg selv og hos andre.

Tauet mangler en skikkelig takling. Det nytter ikke å være jålete hvis det ikke er skikkelig gjennomført.

Link to post
Share on other sites

Jeg unngår, i motsetning til roaldbj å ha tau liggende på dekk. Det syns jeg er forbundet med fare, både for de som ferdes ombord til vanlig og for gjestene. Dernest trekker det til seg mye skitt, spesielt hvis det blit liggende slik "døgnet rundt", i båthavnen.

 

Jeg må innrømme at jeg er svært usikker på hvorfor enkelte med pinlig nøyaktighet kveiler opp tauet sitt slik roaldbj gjør...

Kanskje roaldbj kan svare på dette? Er det slik at dete kanskje kan føles obligatorisk på enkelte båttyper? Skal denne "seremonien" fortelle noe, kanskje har det sin historie?

 

På den annen side har jeg ca. 150-180 m med forskjellige tautyper og lengder ombord, alt til sitt bruk (og i blant andres bruk...), i tillegg til dreggtau og/eller ankerkjetting. Minst ett langt fortøyningstau på 50 m kan trygt anbefales. Noen av mine litt korte og tynne fortøyningstau er "buntet", og slått fast på pulpit eller rekke, andre er kveilet og ligger i dertil egnede rom i forpiggen.

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg er svært usikker på hvorfor enkelte med pinlig nøyaktighet kveiler opp tauet sitt slik roaldbj gjør...

Kanskje roaldbj kan svare på dette? Er det slik at dete kanskje kan føles obligatorisk på enkelte båttyper? Skal denne "seremonien" fortelle noe, kanskje har det sin historie?

 

Det tørker fortest når det ligger i en sånn flat kveil.

Dessuten er det minst like raskt å kveile det på denne måten sammenlignet med hvilken som helst annen måte.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er flott å se på,samt det minner meg om at ting er gjennomført og ikke halvgjort. Jeg skal innrømme at jeg kun har sett dette et par ganger tidligere, det var en kar med HR 312 som seiler alene med tre små barn i mitt nær område.Når det gjelder tiden dettar så ser ikke jeg det som noe stort problem,siden jeg stort sett har mere enn nok av den når jeg er på sjøen, og noe skal man jo gjøre.. Siden jeg er av den halvgjorte typen og ikke den gjennomførte så skal jeg ikke love at jeg kommer tilå gjøre det samme...Hos meg blir nok tauverket liggende i haug enten på dekk eller på brygga i værste fall

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Metoden er:

Ta tak i enden mellom to fingre. Legg den i dekk. Vri rundt i horisontalplanet sånn at spiralen får første tørn. Skift tak og vri igjen, så får du neste tørn. Bruk deretter begge hendene på ytterkant av spiralen og bare snurr den opp (som man ville spinne en plate e.l.). Går like raskt som å kveile opp i hånden som man vanligvis gjør når tauet skal ned i benken.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

..................eller på brygga i værste fall

 

Tror kanskje at jeg er en liten "pirk", men å etterlate en masse tauverk på brygga er ikke "ship shape", kan også bli en snublefelle for andre og dessuten er det vel greiere å "gjøre løs" fra båten og ikke måtte gå i land for å kaste loss?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Der ser du hvor sløv jeg kan være.....Mouche :lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg er svært usikker på hvorfor enkelte med pinlig nøyaktighet kveiler opp tauet sitt slik roaldbj gjør...

Kanskje roaldbj kan svare på dette? Er det slik at dete kanskje kan føles obligatorisk på enkelte båttyper? Skal denne "seremonien" fortelle noe, kanskje har det sin historie?

 

på gamle segelfartyg (og även idag) kveiler man på olike vis för att tauet skulle kunne löpe ut direkt uten att det 'kinker' sig........det er shipshape..

 

en tradition som fördes vidare til fritidsbåter.....shipshape eller "ordning o reda"

 

 

själv gör jag det någon gång per säsong........ :blush:

 

däremot kveiler jag alltid på vanligt sett....det får ikke bare ligga som spagetti på dekk :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok litt i minste laget med fendere ser jeg, har normalt 4 vanlige og to store kule fendere ombord... Det er ikke mere enn hva som er nødvendig.... Blir vel et par litt mindre kuler til denne sesongen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...