Jump to content

Tauverk ombord


roaldbj

Recommended Posts

ikke veldig hyggelig og smidig å kalle min måte å ferdes på sjøen, for dumt og respektløst. ja tror jeg vil kalle deg bedreviter i denne anledningen.. :nonod:

 

Jeg kjenner ikke til hvordan du personlig ferdes på sjøen, men uttaler meg på generelt grunnlag ut fra flere ytringer som er kommet fram i denne tråden. Dersom du tar det til deg er det vel egentlig ett godt tegn :wink:

 

"bedreviteren"

Link to post
Share on other sites

Slik utviklingen har vært med at alle skal ha båt tror jeg det i indre skjærgård blir langt mellom dem som bryr seg særlig om hvilke uttrykk som blir brukt.

At det noen synes det er dumt og respektløst om en ikke pugger marine uttrykk før en legger ut med sin landstedsbåt er greit det. Men viser en da noe som helst respekt for en ny og stadig voksende gruppe mennesker som ferdes på sjøen?

Link to post
Share on other sites

Slik utviklingen har vært med at alle skal ha båt tror jeg det i indre skjærgård blir langt mellom dem som bryr seg særlig om hvilke uttrykk som blir brukt.

At det noen synes det er dumt og respektløst om en ikke pugger marine uttrykk før en legger ut med sin landstedsbåt er greit det. Men viser en da noe som helst respekt for en ny og stadig voksende gruppe mennesker som ferdes på sjøen?

Selv med en formidabel økning av biltrafikken, viser vi neppe nye bilister noe respekt ved å slippe dem kunnskapsløse ut i trafikken. Det hander selvfølgelig om mer en bare "parkering".

Link to post
Share on other sites

selv om jeg kjører båt ., så er det vel ikke det samme som at jeg er kunskapsløs . båtvett handler om mer enn "korrekt" språk. jeg mente ikke hvilken måte å ferdes på . men hvilken måte jeg sier, ferdes på sjøen..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ja, om det er slik du tenker så løser vel det forestående obligatoriske båtførerkurset det hele da.

Dette er vel litt i ovekant av toveiskommunikasjon :smiley: men side du spør så tror jeg det, slett ikke det hele, men det forbedre det totale kunnskapsnivået på en positiv måte. Dette har vi lange erfaringer med både i liten og stor målestokk i svært ulike sammenhenger.

Link to post
Share on other sites

selv om jeg kjører båt ., så er det vel ikke det samme som at jeg er kunskapsløs . båtvett handler om mer enn "korrekt" språk. jeg mente ikke hvilken måte å ferdes på . men hvilken måte jeg sier, ferdes på sjøen..

Er helt enig i det, men kommer det det en båt langs siden din, uten fendrer, rekker ut tampen til pøsa, støvla på feil fot, sikler og lurer på om de får parkere - da kommer en snikende mistanke, eller?

Link to post
Share on other sites

mistanke ja. men jeg ville alikevel ikke tenkt tanken på at han ikke hadde samme rett som meg til å legge til .. skal heller ikke se bort ifra at han kunne bistå deg med ett eller annet hvis du var i nøden.. og kanskje er han vel så bra til å "lukeparkere" båten på trange plasser som deg.. (eller meg)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Uten at det har så mye med tauverk ombord, konstaterer jeg at jeg er en kunnskapsløs båtfører.

 

Jeg kjører nemlig båt. Hvis jeg da ikke er med brodern og seiler i hans seilbåt. Jeg kjører riktignok med fenderne i dertil egnede fenderholdere. Kanskje jeg kan godskrives litt for det? :wink:

 

Med vennlig hilsen

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Uten at det har så mye med tauverk ombord, konstaterer jeg at jeg er en kunnskapsløs båtfører.

 

Jeg kjører nemlig båt. Hvis jeg da ikke er med brodern og seiler i hans seilbåt. Jeg kjører riktignok med fenderne i dertil egnede fenderholdere. Kanskje jeg kan godskrives litt for det? :wink:

 

Med vennlig hilsen

 

Ben Sin

 

Bra med fenderholder, jeg tror det gir noen poeng. Skal i alle fall tenke over det når jeg ror på jobb i bil min i morgen og ankrer opp på parkeringsplassen:lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så opptatt av om båtfolk snakker om "gulv" og "draft",

 

men jeg legger derimot godt merke til om vannlinja er inngrodd med møkkerand eller er ren og pen.

 

Andre ting jeg legger merke til er om båtflagget er innfarget med "sot" og/eller oppfliset.

 

Det koster ikke all verden å investere i et nytt båtflagg fra tid til annen - men jeg lar meg ikke irritere over "stygge" flagg.

 

Tror bare at man koser seg litt mer når flagget har fargene og formen sin.

 

Men..., heldigvis er vi forskjellige som fritidsbåteiere- og brukere.

 

 

Når det gjelder tauverk og knuter er jeg redd for at mye av den gamle kunnskapen vi hadde nå forsvinner siden en stadig mindre andel av norsk ungdom får kontakt med maritime yrker og gjennom dette påvirker andre.

 

Når jeg går omkring på marinemuseet i Horten og ser alle de flotte tauarbeidene tenker jeg ofte at dette er bunnsolid kompetanse som nå er i ferd med å forsvinne.

 

Mange som ferdes ombord i båt i dag kan bare "kjerringknuten" - og knapt nok den.

 

Dette er en utfordring å forbedre - etter mitt skjønn.

 

Jeg har imidlertid ingen gode løsningsforslag utover at vi kanskje burde stimulere til at "sjøspeiderne" i Norge får økt oppmerksomhet.

 

Jeg ser flere steder i Danmark hvor sjøspeiderne har ganske god oppslutning og jeg tror at "speider-ordningen" har en god oppdragende funksjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så opptatt av om båtfolk snakker om "gulv" og "draft",

 

Når det gjelder tauverk og knuter er jeg redd for at mye av den gamle kunnskapen vi hadde nå forsvinner siden en stadig mindre andel av norsk ungdom får kontakt med maritime yrker og gjennom dette påvirker andre.

Når jeg går omkring på marinemuseet i Horten og ser alle de flotte tauarbeidene tenker jeg ofte at dette er bunnsolid kompetanse som nå er i ferd med å forsvinne.

 

Ordet "draft" er da en del av den samme gamle tradisjonen, roaldbj ?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg kjører båt, er jeg veldig opptatt av at utstyret og ikke minst tauverket skal se bra ut. Der er jeg helt enig med Roaldbj. Også i det med en grisete vannlinje. Fy fy!! Og selvfølgelig skal flagget være helt og rent.

 

Hos oss er det kun tillatt med mørkeblått tauverk. Det er noe fruen har bestemt, og da blir det ofte slik...

 

Jeg har dispensasjon på noen lange gode tau som er i grått, men de kan kun brukes hvis vi .

 

Angående knoper og stikk, er det halvstikk og pålestikk det går i. Jeg synes også det er morsomt å spleise eget tauverk. Vi har to bøker som omhandler knoper og stikk ombord, og jeg liker godt å fikle med forskjellige knuter enten underveis, eller på brygga. (nå var jeg flink vel pettersand....)

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Mye artig lesning.. og ikke overraskende kommentarer.

 

Må si jeg missliker de som kun ferdes på sjøen for å vise at de har renest (mest ubrukt) båt og de beste kveilene med de nyeste tauene. Og koner som bare vil ha blått tau? (jeg tror jeg hadde farget alt tauverket brunt jeg.. helst med feil spray fra biltema).

På den annen side er det komisk å se overlastede dagsturbåter med 8 tamponger flygende som blekkspruten på tusenfryd med båten i halvplan, 2 joller på slep og skrikende skipper og mannskap som aldri har noe klart når de skal bruke 7 forsøk på å legge til.

Det er noe som heter den gyldne middelvei.. Tror de fleste ligger i den gruppen..

 

Båtlivet kan for folk være:

 

-praktisk

-minihobby

-livsstil

 

sikkert hundrevis av underkategorier.

Link to post
Share on other sites

Men draft blir ofte brukt om sjøkart, og det er ikke korrekt.

 

Joda, i følge Tanums rettskrivningsordbok fra 1964 så er dette korrekt ( til og med i utgaven fra 1996 står dette). Ordet har bare gått ut av brukt, fordi det ikke har vært mange nok som har fulgt opp tradisjonen med sjøsproget. Gamle sjøfolk på min kant av landet brukte alltid draft om sjøkart.

En utbredt missoppfatning for øvrig - at dette er feil.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Må si jeg missliker de som kun ferdes på sjøen for å vise at de har renest (mest ubrukt) båt og de beste kveilene med de nyeste tauene.

 

Synd du misliker mennesker som liker å ha en ren båt som brukes hver dag hele sommeren da. Det kan faktisk være hyggelige mennesker. Jeg selv liker forøvrig å ha det rent hjemme også.

 

Er det forresten noen som kun ferdes på sjøen av denne grunn?

 

Heldigvis misliker ikke jeg de som kommer på brygga med møkkete båt og brune taustumper. :wink:

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Skjønner at jeg er helt på jordet for jeg liker ren båt med ren vannlinje, blått tauverk pent kveilet, ingen tamper på brygga, men ombord, og kaller til og med sjøkartene/båtsportkartene for draft til tider (gammel uvane jeg har arvet fra far og farfar!).

 

Tar meg til og med bryet med å ta inn fenderne (alle) før jeg seiler eller går (aldri kjører) til neste lille perle eller havn!

 

:cheers:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg missliker de ikke, men ser nå litt rart på de som bare er der ute for å vise seg frem.. jo.. det virker som det er bare det de gjør.. hm.. om de i tillegg har ekstremt lite peiling på båt, annet enn å vri om en nøkkel samt har rompa full av penger... jo.. da virker det sånn på meg!

Link to post
Share on other sites

Slike diskusjoner kan være morsomme, folk har en tendens til å rakke ned på andre hvis de formulerer seg feil. Jeg liker nok også å påpeke folk som rygger båt, står på kjøkkenet og lager mat ombord eller svinger til høyre eller venstre. :smiley:

 

Men tilbake til det å kjøre båt; min forrige båt var en RIB, og man seiler vel ikke en RIB? Det samme gjelder vel flere små, raske båter. Jeg ser iallefall ingen problem med å kjøre småbåt, i min jobb som styrmann derimot seiler eller går vi selvsagt.

Link to post
Share on other sites

jeg synes det er viktig å bruke gamle ord og utrykk korrekt .. så jeg sier draft.. samtidig som jeg kjører ,rygger. :lol:

skal jeg til venstre ,så er det ikke babord som ligger ytterst på tungen.. derfor blir det venstre ,.. samtidig er det ikke alle jeg ferdes med som ville umiddelbart tenkt venstre hvis jeg sa babord.. derfor er det mest korrekt for meg å si det som er gjengs i min omgangskrets.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

..............og man seiler vel ikke en RIB?

 

Men når du går på kino hva gjør du da? Sitter helt stille kan jeg tenke meg etter å ha kjørt bil eller tatt trikken/bussen?

 

Jeg oppfatter det å "seile til" eller "gå til" et sted på sjøen som at man forflytter seg per båt fra A til B med seil og/eller motor, verre er det ikke, men det var en gang i tiden at motor i båt var et ukjent begrep!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...