Jump to content

Danobouy

Suzuki

Recommended Posts

Med bakgrunn i DENNE diskusjonen, synes det ganske klart at det værste med en MOB situasjon er når den MOB`en mistes av syne. Av egen erfaring veit jeg at det er veldig raskt å miste noe av syne i litt sjø, dårlig lys, man er sliten, stresset, uoppmerksom et sekund eller rett og slett gjør en bommert.

På meg virker det som om en DANOBOUY kan være en bra investering. For de som ikke veit hva dette er, er det såvidt jeg kan forstå :rolleyes: en bøye som hives overbord, med et lodd i ene enden, og en lang stang med enten et flagg eller en lampe som lyser eller blinker i andre enden. Disse kan være av oppblåsbar type, eller bestående av en glassfiberstang ( nå er jeg på tynn is .. :rolleyes: ) med en flytetank og et lodd i enden, sånn at de peker rett opp. Lengden varierer fra 1,5 og til 2,5 eller 3 meter. Tanken er vel at MOB en har større sjanse for å bli funnet igjen om han klamrer seg til en 2m høy stang med flagg eller blinkende lys i enden.

danbuoy.jpgsea_danbuoy.jpg2948Piece2Down_comp.GIF

Jeg har egentlig ikke sett såmange nettbutikker i Norge som har dette utstyret. Seatronic har noe, men ikke rare utvalget. Maritim har ikkenoe, såvidt jeg kan se.

Så til saken; er dette noe man bør ha ? Hva for en type bør man satse på ? Trenger man en sånn fancy sak med automatisk oppblåsbar lunge,eller er en vanlig mekanisk god nok ?

Suzuki

No boat needed..

Hei Suzuki

Eg er samd med deg, og har to slike. Årsaken til at eg har to er at det kan ta litt tid å snu båten. Danbouy nr. to kan difor vera god å ha for å finna den som gjekk først overbord. (Og som forhåpentlegvis han som falt overbord har fått tak i.)

Danbouyane er i eit utsatt miljø, bak på hekken. Dei bør difor vera så enkle som mogeleg. Dvs. ikkje slike som bles seg opp. Sjå kva fiskarane brukar for å finna att bruket sitt! Men det er sjølvsagt òg eit spørsmål om kva ein har plass til ombord.

Dei fleste er lei av at flagget, på danbouyen, (einkvan med eit godt norsk ord på denne) og har rulla dette rundt stanga og festa det med ein strikk. Dersom ein festar denne strikken til eit fast punkt ombord så er det eit handgrep mindre når ein skal kasta danbouyen overbord.

Ask

tanken var å montere dette sånn at flagget og den lange stanga kanskje står opp langs akterstaget ? Det har jeg sett mange har hatt. Strikken kan da festes rundt flagget, og rundt akterstaget.

Når " stasen" går overbord, henger strikken igjen, flagget folder seg ut og den nødstedte kan lettere finnes igjen. Forhåpentligvis..

Suzuki

No boat needed..

Jeg har lenge tenkt å skaffe meg en sånn. Kanskje på tide å gjøre noe med det snart. Men jeg er litt skeptisk til å feste noe med strikk. Realiteten for mange av oss er at vi bare er to personer i cockpit under seilas. Den ene ligger nå i vannet...

Den som er igjen skal da styre med en hånd, ta ned seil eller gire/gasse med den andre peke på MOB med den tredje og hive ut danboy med den fjerde. Da er det jammen meg ikke mange hender igjen til å fikle med en strikk. Danboyen bør vel bare stå ned i et rør på hekken, løftes rett opp og slippes/kastes i vannet. Jeg ser ikke helt problemet med et lite flagg som blafrer.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Motorbåt folket har en del å lære av seilbåtfolket angående redningsutstyr. Det er ikke ofte å se motorbåter med hestesko bøyer og annet utstyr liggende klart til bruk.

Enig - og jeg har tenkt å gjøre noe med det. Vi har kasteline ombord. Planen nå er å kjøpe en bøye med stativ+stativ til kastelina som monteres ved siden av.

Så er spørsmålet: Hva slags bøye bør vi kjøpe - hestesko, hel rund. Ser at noen bøyer annonserer med "godkjent". Hva er forskjellen?

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Har lenge hatt planer om å gjøre vesentlige oppgraderinger av båten når det gjelder sikkerhetsutstyr. Finnes det spesialforretninger som har godt utvalg og skikkelig kompetanse på slikt?

De vanlige båtutstyrforretningene imponerer ikke på dette området.

En sak jeg har sett litt etter men ikke funnet, er små vanntette lykter man kan feste rundt overarmen. Kjenner en som har slike, og under nattseilas er det obligatorisk å spenne på seg lykter.

Finnes det spesialforretninger som har godt utvalg og skikkelig kompetanse på slikt?

Ytenlandske nettbutikker. Kjøp (eller smugles hos Narvesen) et Practical Boatowner f.eks, og de 20 første sidene er fylt med reklame for nettbutikker. Et par av de har så vidt jeg husker godt utvalg i slikt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Nå var det ikke akkurat nettbutikker jeg tenkte på da, men butikker der man kan få sett varene, få gode råd og bli ekspedert av en person med god kompetanse på området sikkerhet.

Det er nok et marked der for den forhandleren som viser initsiativ, og ikke nødvendigvis må tjene årslønna på hver dings som selges.

Når det gjelder bøyer til å slenge i sjøen ved MOB, så lagde vi slike i Son Seilforening for mange år siden. Det hele bestod av en bambusstang, blylodd som vi festet til enden av stanga, bøye av den typen som var til å tre innpå stanga og vimpel i toppen. Nede ved bøya festet jeg et langt flytetau. Poenget var at om noen ramlet i sjøen, ble bøyen kastet uti. Vedkommende i vannet hadde bøyetauet å tjore seg fast i. Bøya og systemet fulgte med en båt jeg solgte. Jeg har savnet et tilsvarende på Hulda.

En sak jeg har sett litt etter men ikke funnet, er små vanntette lykter man kan feste rundt overarmen. Kjenner en som har slike, og under nattseilas er det obligatorisk å spenne på seg lykter.

Seatronic har sånne. Både dyre, og litt mindre dyre. Billige har de også, anbefales ikke ( er bla.a engangs )

Du bør velge en JOTRON, veldig synlig, veldig solid. nodpeilers.jpgCa 600 spenn pr stk.

Du får endel sånne saker der de selger dykkeutstyr. Knekklys og flasher er obligatorisk ved kvelds, og nattdykk. Ellers også egentlig...

Suzuki

No boat needed..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...