Jump to content

Båtnavn


roaldbj

Recommended Posts

Det er ikke farlig å døpe om en båt, men det må gjøres skikkelig.

 

Det er et fantastisk notat som surprise viser til her. Jeg har lest det i mange varianter, og synes dette utsagnet er tankevekkende:

 

According to legend, each and every vessel is recorded by name in a great log book

on the bottom of the sea by Poseidon himself. The first step is to ask the great lord

of the seas to have the boat's old name stricken from that log.

 

Dersom Poseidon har oversikt over hver eneste fritidsbåt, er det viktig at han ikke blir vred på noen spesielle båter.

 

Jeg skule nok ønske at noen her på BP tok seg bryet med å gjendikte denne skildringen på norsk - det ville nok øke interessen for maritime tradisjoner.

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt tre båter. Vår første båt kjøpte vi for tre år siden (Askeladden 605), og båtlivet falt så i smak hos oss begge, at vi bestilte ny båt (Nidelv 690). Og da falt det enda mer i smak, så nå har vi en Nidelv 300 Sport i bestilling for levering i begynnelsen av April.

 

Men, vi har enda ikke gitt noen av båtene våre navn. Har en diskusjon med fruen;

jeg kunne godt tenkt meg å gi båten et navn, hun kunne ikke. Hun har nok mere et forhold til båtlivet i seg selv, jeg har nok også et forhold til båten ( .... og henne :yesnod: )

 

Er det noen som har tilsvarende erfaring, og kan dele med oss hva konklusjonen(e) ble etterhvert?

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å legge til en ganske viktig sak i forbindelse med å gi båten nytt navn.

 

Igjen er dette hentet fra henvisningen fra surprise:

 

Now, if you like, you can also ask the Four Winds—Boreas, Zephyrus, Eurus and

Notus—for their blessings. I can hear some of you now, "I have twin 454s, what do I

need the four winds for?" Well, you probably don't, but it never hurts to ask.

 

De fire vindene Boras, Zefyrus, Eurus og Notos, er viktige for oss fritidsbåteiere,

 

og det er kanskje verdifullt at de aksepterer båten vår?

 

Det virker i alle fall som at enkelte båtbyggere har vært opptatt av disse vindene?

Link to post
Share on other sites

Meget viselig Ben Sin. Meget viselig. Å bytte navn på en båt betyr ulykke. Historien har nok av eksempler på at det går den dårlig som skifter navn på sin båt. Skulle du allikevel ta sjansen, er det helt spesielle prosedyrer og seremonier som skal følges for å skaffe seg naturkreftenes velsignelse.

Ja, det stemmer. Vedlegger en link som beskriver prosedren som må benyttes dersom man vil unngå å bli forfulgt av uhell i framtiden. Det finnes til og med en bok på Amazon som omhandler temaet.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I hovedsak innebærer de momentene nevnt av kaptein Pat i henvisningen til Vestkystseiler

 

de samme elementene som surprise alt har henvist til.

 

De fleste båtnavnseremonier henviser til Poseidon og de fire hovedvindene Boras, Zefyrus, Eurus og Notos.

 

Hvordan man utfører dette med brusende drikke og annet må vel tilpasses de lokale forholdene.

 

Legger til denne informasjonen:

 

NAMES OF THE WINDS

Eight Wind-Gods are depicted on the C1st BC Tower of the Winds in Athens. They are:

 

BOREAS The god of the North-Wind who is depicted with shaggy hair and beard, with a billowing cloak and a conch shell in his hands.

KAIKIAS The god of the North-East Wind who is carved as a bearded man with a shield full of hail-stones.

APELIOTES The god of the East Wind who is shown cleanshaven and holding a cloak full of fruit and grain.

EUROS The god of the South-East Wind who is carved with beard and holding a heavy cloak.

NOTOS The god of the South Wind who is depicted pouring a vase of water.

LIPS The God of the South-West Wind who is shown holding the stern of a ship.

ZEPHYROS God of the West-Wind who is depicted as a beardless youth scattering flowers from his mantle.

SKIRON The god of the North-West who is carved as a bearded man tilting a cauldron to signify the onset of winter.

 

Da har vi noen av de sentrale begrepene ved navnendring klare.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....

 

ZEPHYROS God of the West-Wind who is depicted as a beardless youth scattering flowers from his mantle.

.......

 

Merkelig at Windy bruker dette navnet på sin 58 foter. Jeg har alltid sett på båter som "hunkjønn"..... :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Heisann!

Eg har to båter som har fått navn,, den eine heter Lysebotnen fordi den har ligget på land i lysebotnen i ca. 20 år før eg fekk tak i den, og den andre hadde navn når eg kjøpte den. Den heiter Azora II

MVH Lysebotnen

28 Boknplast. 21 Naurstad, 25 Plattgatter, 8 Slepejolle m/5Cresent

Link to post
Share on other sites

Fantastisk.... :lol: :lol: :lol:

 

Hadde "glemt" Ante Valente, jeg.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hærlig med Anta Valente igjen... lenge siden sist... den er utrolig bra...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

. Å bytte navn på en båt betyr ulykke. Historien har nok av eksempler på at det går den dårlig som skifter navn på sin båt.

Godt nybåten ikke har noe navn da REM , kan jo døpe den til hva jeg vil . Hehe men det gjør jeg vel alikavæl tipper jeg. Blir jo kalt Tine III alt , men er vel ikke noe som er sikkert vil jeg tru . Kansje beholde Tine II , men det ser vi jo når sommer'n kommer . For et navn må jo skuta ha , har lufte noe her hjemme men døfødt det . Økosjefen sier vel sitt til slutt , og da blir det vel som jeg har sagt .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Vår første "seilbåt" med røde seil fant vi i et elgtråkk oppi Gjelleråsen for 20 år siden - det ble - S/Y Elgen. Sikkert den eneste firlingen som er betegnet som en SeilYacht. :flag:

Vår neste seilbåt var stelt med overbevisende hender da den var til salgs. Vi hentet inn Heitman som påsto den var den best vedlikeholdte seilbåten han hadde sett. Den ble da oppkalt etter kona som også var godt vedlikeholdt :cheers: .

Vi har aldri hatt trefotssyken - vi har stort sett gått på 9 fot adgangen. Neste båtbytte skjedde mange år etter etter mye god fantasi i prosessen. Det ble det trygge, logiske fordi vi bor på Skarva, slekta har hytte innenfor Skarveskjær og fjellhytte ved Hallingskarvet. Men skjær i skjøen - det pågår fremdeles en kamp om navnet. selv nå som båtnavnet er Skarven i protokollene. Fordi-

Forbokstavene i familien gir HELP. Suverent ved nødoppkall.

Så en dag kom kona hjem fra jobb og kom ut med sin frustasjon over alle e-postene som kom med avsender UnnaMed. Som engelsklærer ble hun svært overrasket (og flau) da vi forklarte at avsender var un-named :lol: .

Håkon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...