Jump to content

Båtnavn


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har nå min andre båt med navn..

Den første var en Nordkapp King DC22 med navn Kari.

 

Så kjøpte jeg i 2005 min nåværende båt, en Guyline 95 med navnet Akka.

 

Jeg har ikke endret navn på noen av dem, og fant for en stund siden ut litt om Akka..

 

Sitat fra: AKKA

"Namnet är sprunget ur den samiska mytologin och beroende på vilken tradering man följer är Akka den samiska gudinna som stod för allt det kloka och sköna i världen."

 

Jeg må si at navnet passer Akka meget bra, rent bortsett fra skroggjennomføringene hennes.

Link to post
Share on other sites

:fishing:

Ser noen lurer på hvorfor noen båter får mannsnavn, og andre får damenavn.

Dette mener jeg går tilbake til da menn jobbet hardt, og damene bare seig rolig rundt og såg fine ut.

Derfor: Arbeidsbåt får mannsnavn, og Lystbåt får damenavn :yesnod:

28 Boknplast. 21 Naurstad, 25 Plattgatter, 8 Slepejolle m/5Cresent

Link to post
Share on other sites

Hei!

i flg gammel tradisjon skal et båtnavn være et kvinnenavn.

Navnet skal ha 7 bokstaver hverken mer eller mindre.

Grunnen til 7 bokstaver er etter de 7 hav.

Grunnen til kvinnenavn husker jeg ikke men det kan ha noe med godt hell og gammel overtro som sa at en båt skal ha en kvinnes navn for å sikre mot ulykker og sikre godt hell..

 

 

Bare et lite innspill.

Link to post
Share on other sites

Båtens navn skal vel stimulere til positive tanker.

 

Hvor mange er det forresten som har bilde av båten på jobben, enten dette er et kontor, transportmiddel eller annen arbeidsplass?

 

Jeg legger nok snart ut et bilde av hvordan jeg minnes båten når jeg er på jobben.

 

Jeg har ellers de store kartene over Oslofjorden hengt opp på kontoret, dvs kart 1, 2 , 3 og 4.

 

Dette virker alltid avslappende på meg - uansett hva som skjer ser jeg på kartene og da går alt greit.

Link to post
Share on other sites

Båtens navn skal vel stimulere til positive tanker.

 

Hvor mange er det forresten som har bilde av båten på jobben, enten dette er et kontor, transportmiddel eller annen arbeidsplass?

 

Jeg legger nok snart ut et bilde av hvordan jeg minnes båten når jeg er på jobben.

 

Jeg har ellers de store kartene over Oslofjorden hengt opp på kontoret, dvs kart 1, 2 , 3 og 4.

 

Dette virker alltid avslappende på meg - uansett hva som skjer ser jeg på kartene og da går alt greit.

 

....fordelen med å ha hjemmeside; et enkelt klikk - og man kan drømme seg bort når som helst fra hvor som helst. :lol:

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei!

jeg holder til i Bergen, og siden vi har en stolt seilskute her med navnet STATSRAAD LEHMKHUL, fankt jeg ut at dette passet også på min båt, men jeg ville da ikke bli tatt for å kopiere ett annerkjent navn, så jeg gjorde litt om på navnet og resultatet ble:

RAADKHUL STATSLEHM

 

.......

Redigert av raadkuhl statslem (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

jeg holder til i Bergen, og siden vi har en stolt seilskute her med navnet STATSRAAD LEHMKHUL, fankt jeg ut at dette passet også på min båt, men jeg ville da ikke bli tatt for å kopiere ett annerkjent navn, så jeg gjorde litt om på navnet og resultatet ble:

RAADKHUL STATSLEHM

 

.......

 

:lol::lol::lol::lol::lol:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Hei!

jeg holder til i Bergen, og siden vi har en stolt seilskute her med navnet STATSRAAD LEHMKHUL, fankt jeg ut at dette passet også på min båt, men jeg ville da ikke bli tatt for å kopiere ett annerkjent navn, så jeg gjorde litt om på navnet og resultatet ble:

RAADKHUL STATSLEHM

 

.......

Det navnet har en kar her inne hatt på en av båtene sine.. dvs. Statslehm Raakuhl, het den.

Han byttet til en seilbåt med tverr-hekk og diesel med god smell.

Den ble døpt Lydia Nalen. :eek: Noen er gressliggt oppfinnsomme !

 

Båten vår heter Destiny, og gummibåten ? Den heter Destinys Child selvfølgelig.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det står en båt i hagen nede i veien her, den heter Helle Dussen :smiley:

 

 

Forøvrig heter båten vår Severine, det er fra den forige eieren. Og siden alle i familien vår har forbokstaven S så hvorfor ikke beholde navnet?

 

Den forige båten het Camilla. Da vi skulle ha barn nr 2 fikk vi beskjed om at det ble ei jente på ultralyden, og navnet vi fant til henne var Camilla. Men vi fikk en gutt.

Og da vi anskaffet oss båt måtte vi bare ha Camilla da mannen min påsto at han skulle ha ei jente til med det navnet.

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Når den første båten skulle navnsettes, skrev vi ned alle forbokstavene i navnene våre.

Siden stablet vi dem om til tre forskjellige navneforslag.

Alle i familien (dine og mine, men ikke våre unger) fikk stemme på sin favoritt. :discuss:

 

Båten fikk da navnet Amfea.

Annbjørg (admiralinnen), Merethe, Frode, Eirik og Andre.

 

Nå venter vi på vår neste båt, og den ble jo selvsagt hetende Amfea II.

 

Kanskje ikke det mest originale, men et greit navn med kvinnelig ordlyd synes vi.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

R - Rebekka

I - Iselin

T - Tone

S - Silje

 

På trass av den sterke feminine slagsida i familien vil eg hevde at alle fartøy, uansett type - tonnasje - klasse - og fartsområde, som er sjøsett etter 1965 diskvalifiserer til status som hokjønn.

Det er jammen ikkje mykje igjen av dei formene og linjene som i si tid førte tankane over på det kompliserte kjønn.

Det er vel berre det som er igjen av det kvinnelege ombord, den uendelege kompleksiteten...

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg forbereder et mindre prosjekt med bistand til å få skjært ut båtens navn i hardtre og har brukt endel

tid på å ta bilder av båtnavn på andre båter.

 

Jeg vet ikke hvor bra det er å legge ut disse navnene på BP - men de er jo offentlig tilgjengelig - så det kan vel ikke skade å legge ut noen.

 

Jeg lurer både på:

 

- plassering

 

- størrelse (høyde på bokstaver)

 

- utforming (bokstavtype)

 

- kontraster (evnt innfylling av farge i bokstav eller i bakgrunn

 

 

Navnet er kort: "Swan"

 

 

Her er en med rike utskjæringer:

 

navn1.jpg

 

 

 

Her med "innbrenning" i navneplaten:

 

 

navn2.jpg

 

 

 

 

NorWest med mulighet for navneplate - lignende Storebro

 

navn3.jpg

 

 

 

Princess med vakker navneplate

 

navn4.jpg

 

 

 

 

"Standard" klistrenavn

 

navn5.jpg

 

 

 

 

Karakteristisk Storebro

 

navn6.jpg

 

 

 

Nærbilde av Storebro:

 

istorebro.jpg

 

 

 

 

Her er overbygget hvor navnet skal festes.

 

 

 

navn7.jpg

Link to post
Share on other sites

I påvente av svar minner jeg om dette innlegget som tar opp spørsmålet om hvilken vrede man kan utsette seg for dersom navneskifte på båten ikke følger spesielle ritualer.

 

Dette kan være skremmende lesing - og kanskje forklare hvorfor enkelte småbåteiere har fått vansker med båten.

 

 

 

http://www.scanmar-yachts.com/docs/How%20t...39;s%20name.pdf

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...