Jump to content

Lakkering av Sabb 2H

Sabrina

Recommended Posts

Jeg antar at jeg må ha lakk av en varmebestandig type, men har hørt at det ikke finnes grunning for slik lakk, da grunningen ikke tåler sterk varme.

Hei sabrina!

Motorlakkering - maling har vi diskutert en del før.

bl.a. på:  https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=2021

Ellers så finner du en del tråder i Kategorier under motor / generellt (tror jeg) - der finnes en 5-6 forskjellige emner der om akkurat dét.

Lykke til!

Forresten, så tror jeg at det er avhengig om du har ferskvannskjølt (blir varmere = 75 - 90 grader?) eller saltvannskjølt (inn til ca. 60 / 65 grader) motor, hva angår kravet til varmebestandig maling / lakk / grunning. :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

bruker en zinc grunning ( offshore spec ) på motoren på jobben.

Dette er elektriske motorer, der tillatt overflatetemperatur er ca 140oC.

Dette er 2 komponentlakk, husker ikke merket, mener det heter TECNOZINC elns.

Skal sjekke til mandagen.

Denne er blod-dyr, men brukes bla.a på offshore installasjoner, mao. noe av det beste som kan kjøpes for penger.....

Suzuki

No boat needed..

Med fare for å bli tatt for tekstreklame  :headbang: kan nevnes at Jotun har et produkt som heter "Engine Enamel", det er en alkydbasert sistestrøkmaling for bruk på motorer og hvor man ellers ønsker en farvestabil og oljeresistant overflate.

Med hensyn til forbehandling sier databladet: "Underlaget må være rent og tørt, forurensning må fjernes med vasking med emulgerende vaskemidler deretter spyles grundig med ferskvann."

Denne malingen leveres i visse standardfarger ihht et fargekart som jeg ikke har foran meg i øyeblikket. Jeg vet der finnes et par blåfarver, men jeg vet ikke i farten hvor nær disse kommer opp til Sabb-blå.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Fikk et godt tips av en.

Orginallakken til VP er vannbasert, og tåler mye juling  :headbang:, men den er ikke tett. Han anbefalte meg å lakkere hele motoren med klarlakk, gjerne biltema sin. En vil da tette porene i lakken, slik at ikke salt og fuktighet trekker inn.

Der blir ganske mye salt-fuktig luft som trekkes inn i motorromet under bruk. Når da båten tas på land for vinteren, anbefalte han å spyle motoren  :diving, tørke og rengjøre mer, og så spraye nytt lag med klarlakk oppå.

Med fare for å bli tatt for tekstreklame  :yesnod: kan nevnes at Jotun har et produkt som heter "Engine Enamel", det er en alkydbasert sistestrøkmaling for bruk på motorer og hvor man ellers ønsker en farvestabil og oljeresistant overflate.

Med hensyn til forbehandling sier databladet: "Underlaget må være rent og tørt, forurensning må fjernes med vasking med emulgerende vaskemidler deretter spyles grundig med ferskvann."

Denne malingen leveres i visse standardfarger ihht et fargekart som jeg ikke har foran meg i øyeblikket. Jeg vet der finnes et par blåfarver, men jeg vet ikke i farten hvor nær disse kommer opp til Sabb-blå.

mvh

Poseidon

Takk for alle gode svar så langt.  Sabben min har imidlertid en grønn farge.  Jeg får sjekke med en fargehandler.  Du nevner sistestrøk, Poseideon, - betyr det at motoren må / bør ha flere strøk?

Mvh

sabrina

Du har fått mange gode råd, men glemmer du forarbeidet betyr det lite hva du bruker til slutt.

All løs maling og rust må bort ved hjelp av nitid skraping og stålbørsting. Det er dette som er den sure delen av jobben og slurves det med dette får du det igjen siden.

Fastsittende rust behandles med Ferro-bet, gjerne flere ganger med avsluttende vasking og skrubbing med varmt vann.

I tillegg til overnevnte må motoren avfettes nøye.

Ved ferdig forarbeide kan du grunne og påføre minst to lag dekkmaling. Brekk gjerne fargen i siste strøk da er det lettere å oppdage eventuelle "helligdager"

Det lønner seg alltid å ta en "shining" hvert år og ta alle rustflekker som måtte slå igjennom.

Passer du Sabben med oljeskift, kjølevann og årlig flekkmaling/vedlikehold vil den vare i generasjoner, men som han sa en kar hos Sabb Motor i Bergen: Husk å stoppe han før du setter han bort for vinteren.

Takk for alle gode svar så langt.  Sabben min har imidlertid en grønn farge.  Jeg får sjekke med en fargehandler.  Du nevner sistestrøk, Poseideon, - betyr det at motoren må / bør ha flere strøk?

Mvh

sabrina

Sabrina, Sabrina, hva finner du på,

male en Sabb noe annet enn blå?

Hvis Sabben blir grønn

da står motoren dønn,

og hvis Sabben blir grå:

den nekter å gå!

Og skulle du tenke å male den rød

- da er den død!

:yesnod: :yesnod: :wink: :wink: :wink:

Når det gjelder antall strøk, så vet jeg at Engine enamel har veldig god dekkevne og min katalog sier heller ikke noe om grunning. Det kan jo være at et strøk "Pilot 1" var en brukbar grunning  -   men her er det nok tryggest å spørre leverandøren.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 2 år senere...

Jeg er skulle gjerne hatt fargekoden til Sabb-blå. Jeg har kontaktet Maritime i Arendal, som henviste meg til Hempel, som ikke har giddet å svare meg. Det samme gjelder SABB. Jeg har sendt en hevendlese dit også, uten noe svar.

Motoren trenger et strøk maling snart.

Redigert av bias (see edit history)

"Triumph turns an ordinary man into a mechanic."

Den originale blågrønne Sabb fargen er ikke til å få tak i lenger. Derimot så selges fortsatt den nyere mellomblå fargen, som er på de litt nyere variantene av samme motor. Jeg har nettopp kjøpt en slik hos min Sabb forhandler for å flekke opp min motor. Du kan bruke vanlig grunning, og for så vidt også helt vanlig lakk. Emaljelakk, billakk m.m. tåler opp til 150 grader, og hvis motoren blir så varm så har du et stort problem :wink: . Det er ikke lakken som ryker først i alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei.

Har selv lakkert opp en Sabb 2G motor for 2 år siden. Brukte sterk avfetting og steamte motoren med varmt vann, løs lakk forsvant også. Sauset først godt inn med Owatrol olje, denne forsegler rust og driver ut fukten. Brukte sprut-flaske type avfetting el. l til påføringen.Spesiell type olje som er beregnet for rust. Deretter påførte jeg Esbjergs maskin-emalje, kjøpt hos Økonomi-deler A/S, leverandør av traktor-deler. Jeg brukte elektrisk sprøyte fra Biltema til påføring kjempegreit :yesnod: Lakken er like fin ennå. Har gjort det samme med traktoren også, inkludert motor. Ingen problemer med varme.

mvh Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Sauset først godt inn med Owatrol olje, denne forsegler rust og driver ut fukten. Brukte sprut-flaske type avfetting el. l til påføringen.Spesiell type olje som er beregnet for rust.

Owatrololjen er super mot rust den, ingen tvil om det. Men jeg har aldri prøvd den på motorer før, det må jeg innrømme. Takk for tipset, skal prøve det når jeg skal flekke opp motoren. En ting man må passe på dog, er at lakken går overens med Owatrololjen. Ikke alle lakktyper som gjør det har jeg funnet ut :sad: ... Så prøv på noe annet først, og se at lakken henger og ikke sprekker. Hvis den gjør det, så er det bare tut og kjør!!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 år senere...

Den originale blågrønne Sabb fargen er ikke til å få tak i lenger. Derimot så selges fortsatt den nyere mellomblå fargen, som er på de litt nyere variantene av samme motor. [/quot

Interessant at lese dette - jeg har to 2G og de er begge nermest grönne i farven. Blandet litt forskjellige farver og fant at grönn med en liten dash blå kom nermest. Så Poseidon får undskylle, men nok går Sabben godt som grönnmalt...

Selv har jeg planer på at male motorene akkurat i den farve jeg finner mest vakker - kanskje mörkeblå Hammerlakk?

Se Walter sine bilder i tråden om renovering.

Vinteren kommer og det blir tid at sitte innendörs og blande farve... :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...