Jump to content

NB har nytt navn på alle sine båter

olpi

Recommended Posts

De skulle nok ha hatt en poll her på båtplassen før de gjorde noe så drastisk, tror om dette tyder på større utenlandssatsing

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg vet ikke om noen har gått inn på detaljsidene til NB.

Jeg er imponert over hvordan interesserte kan spesifisere alt fra XL-utstyrspakke til kr 150.000, via

teak på dollbord til kr 33.250 til Raymarine autopilot med rategyro ST 8002 til kr 29.728.

Det var et meget stort utvalg av tilleggsutstyr som kunne tilleggsbestilles.

Jeg stiller bare et enkelt spørsmål om hva båtkjøperne er klar over at de bestiller når båten kjøpes.

De erfarne båtfolkene her på BP vet at de nevnte tilleggsutstyrene gjerne kommer på ca 20 - 30 % i tillegg til grunnprisen.

Jeg følger deg ikke helt her roaldbj...hva mener du egentlig? Mener du at NB Marine er flinke som klarer å spesifisere priser så mye utstyr, både med og uten montering? Tror du ikke at båtkjøpere flest vet hva de bestiller av tilleggsutstyr? Eller at med de prisene, kommer man rimelig fort opp i kr. 3-400'?

Og hva mener du med at "tilleggsutstyrene kommer på 20-30 % i tillegg til grunnprisen"? Er det slik å forstå at tilleggsutstyr kommer på opptil kr. kr. 500' i tillegg til prisen på båten?

Redigert av nimbuster (see edit history)

Selv om NB er et godt innarbeidet båtmerke, er jeg enig i at de trenger en ny profil. NB er kanskje mer synonymt med noe traust, noe enkelt, men med den nye modellen på plass (34'n) trengs en helt ny profil. Navnet gir signaler om noe helt nytt, mer moderne og da er det lettere å kvitte seg med det gamle stempelet, det trauste...ved å skifte navn, og betegnelse. Ofte er det slik at når et merke eller en modell er på topp, ja da byttes den ut, men NB burde nok vært byttet ut for flere år siden. De har produsert den nærmest uforandret i 20 år.

Jeg følger deg ikke helt her roaldbj...hva mener du egentlig? Mener du at NB Marine er flnike som klarer å spesifisere dette utstyret, både med og uten montering? Tror du ikke at båtkjøpere flest vet hva de bestiller av tilleggsutstyr?

Og hva mener du med at "tilleggsutstyrene kommer på 20-30 % i tillegg til grunnprisen"? Er det slik å forstå at tilleggsutstyr kommer på opptil kr. kr. 500' i tillegg til prisen på båten?

Prøver å svare ut fra min erfaring med nybåtkjøpere - min bakgrunn er at jeg bl.a. har stilt meg "til disposisjon" for å gi veiledning til nybåtkjøpere.

1. Endel nybåtkjøpere har marginal erfaring med båter. De kjenner ikke godt nok til hva som er standard utstyr og hva som er ekstra utstyr ombord.

Dette varierer også fra båttype til båttype.

I noen båter er baugpropell standard, mens i andre er dette tilleggsutstyr. Baugpropell kan raskt innebære 20. - 30.000 kr ekstra.

2. Jeg har gjennom samtale med endel nybåtkjøpere registrert at de ønsker varme ombord, ankervinsj, batterilader, landstrøm, navigasjonsutstyr, fortøyningspakke o.a.

Avhengig av nypris for "grunnbåten" kan dette utstyret ofte komme som et tillegg med 20 - 30 % av grunnprisen.

Kostnadene til ekstra utstyr til den siste båten vi har kjøpt har klart oversteget 20 % av opprinnelig båtpris.

Det er gjerne slik at dess større båten er, dess mer utstyr blir ettermontert.

Mitt råd ved kjøp av båt er å kjøpe båt som er 2 - 4 år gammel.

Da har eier ofte tilpasset båten slik at den fungerer bra.

Men da er ofte eieren så fornøyd at han(hun) ønsker å ha den i noen år - med mindre det skjer vesentlige endringer i familien, noe som har skjedd for meg flere ganger..

Du har jo sikkert rett i mye av det du sier, men mange båter i den prisklassen har det meste som standard. Men klart, skal du ha alt av elektronikk kommer det fort på kr. 150', og en vinsj eller to, kanskje teakdørk....ja det kan nok komme opp i de summene likevel.

For min del kommer alt tilleggsutstyr til min båt på rundt 12 % av båtprisen. Blant tilleggsutstyret kan nevnes vinsj foran, ekstra varmeapparat (ikke mange som velger dette...), og alt innen elektronikk. At det ikke blir mer skyldes at svært mye er standard.

Men jeg kommenterer gjerne at prisene på tilleggsutstyr til de nye "NB"-båtene er svært høye.

Det er helt utrolig hva som er ekstra utstyr på en NB i forhold til det Viksund leverer med som standard utstyr.

NBen virker tilsynelatende mye billigere en Viksund helt til man begynner å plusse på helt nødvendig utstyr, prisene på en del av utstyret er flere hundre prosent dyrere en hva båtutstyrsbutikker skal ha for tilsvarende produkter.

Tragisk. Det velger altså å sette Keiserens nye navn på båtene sine, og følger tidenes mest idiotiske trend (Arcus, Tide osv.)

Her er bakgrunnen for det nye "branded" som det heter på nynorsk:

I høst har vi hatt en konkurranse blant noen reklamebyråer, og av det har vi fått oss en ny dyktig samarbeidspartner som skal hjelpe oss å trekke de helhetlige linjene.

De vil hjelpe oss med å bygge opp et verktøy som vi skal bruke til å forvandle båtene våre fra varemerke til å bli en merkevare i de nordiske farvann.

I denne prosessen vil vi båtene få en egen logo, nye brosjyrer, ny nettside, ny og spenstig profilering ved alle demoturer, visninger, messer etc.

NB Marine skal ta steget inn og møte fremtiden.

Neste steg i prosessen er en helt ny profil på våre båter.

Vi vil hente navn i fra naturen rundt oss, fabrikken vår ligget i sjeldent flotte omgivelser like sør for øyen Herdla. Herdla er kjent blant fugleinteresserte langt utover landegrenser våre. Fugleriket på Herdla byr på mange spennende skapninger, store, små, med flotte fjærdrakter. Mange av de er verdensvante globetrotter som liker å reise.

På mang en måte er dette mye likt våre båter og kunder.

Vi har derfor valgt å finne et felles navn for hele flåten som sier mye om båtene våre.

- robust

- bygd for å overvintre i nordiske farvann

- tåler en trøkk

- elegant å se på

- enkel å få øye på i naturen med særtrekk

Fuglen vi har valgt som fellesnavn bærer det flotte navnet ARDEA, eller hegre som vi gjerne benytter i dagligtale.

Fra våren 2007 vil alle båtene våre få felles navnet med ny logo på skutesiden ARDEA.

Hver av båttypene er også oppkalt etter ulike fugler som en kan finne på Herdla.

Jaja - reklamebyråer er jo en morsom sak å jobbe med :wink: Om navneendringen støttes av en litt skikkelig kommunikasjonsstrategi så skal det nok gå bra dette også. Det tar et par år å gjennomføre en slik"brand switch" om man gjør det på en klok måte - og noen "konservative" river seg nok i håret - kanskje aller mest de som nå har et båtmerke som har gått ut av produksjon.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
........... De har produsert den nærmest uforandret i 20 år.

NB 840 er en gammel dame, men alle de andre modellene er nyere. De har også skjedd fornadringer i innredning på dem fra de var nye til idag.

Ardea blir sikkert en navn som etter hvert lærer seg, men personlig likte jeg det ikke. Synes ikke det det passer på et "norsk båt", men jeg har jo tatt feil før :wink:

Det er helt utrolig hva som er ekstra utstyr på en NB i forhold til det Viksund leverer med som standard utstyr.

NBen virker tilsynelatende mye billigere en Viksund helt til man begynner å plusse på helt nødvendig utstyr, prisene på en del av utstyret er flere hundre prosent dyrere en hva båtutstyrsbutikker skal ha for tilsvarende produkter.

Utstyrsprisene er inkludert montering. Jeg er ellers enig i at prisene er drøye. Særlig når man vet at monteringen oftest blir mye enklere å gjøre under bygging av en ny båt enn ved ettermontering.

At priser på ekstrautstyr fra båtleverandører er dyrt er imidlertid ikke uvanlig. Slik er det hos de aller fleste.

Virker for meg som om de har oversett det helt åpenbare. Navnet "Herdla" er nevnt fire ganger i sitatet Bitteliten har lagt inn. Tydelig at de legger noe i tilknytningen til denne øya, derfor ville nettopp "Herdla" vært det åpenbare navnet! Klinger mye bedre, synes jeg. Herdla Calidris, Herdla Pardion, osv

Men så leide de inn et reklamebyrå, og resten er historie...................

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

å bygge opp et verktøy som vi skal bruke til å forvandle båtene våre fra varemerke til å bli en merkevare
Det er pinadø så gale at det skriker. Det må være miljøgiftene som ligger igjen fra krigen, da Herdla var tysk flyplass, som har forkvaklet dømmekraften ute på Mjølkevikvarden (der NB holder til). De ser jo tydeligvis ikke art keiseren ikke har klær på. There's a sucker born every minute. :rolleyes:

Virker for meg som om de har oversett det helt åpenbare. Navnet "Herdla"
Helt enig. (Selv om fabrikken ligger sør for, og ikke på, Herdla). Med det navnet ville de kanskje også ha stilt seg ekstra godt med tanke på eksport til Tyskland. Det er jo mange der som har vært på Herdla før.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du har så rett, så rett emilskj. Nok en god grunn til ikke å velge NB muligens? Eller et påskudd i alle fall.

Fysjom - fysjom! Nå må du ikke klage på produktet når det er ledelsen som skal ha "Ris" for sin markedsføringstrategi. :smash:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...