Jump to content

NB har nytt navn på alle sine båter

olpi

Recommended Posts

Nå ble det jo ikke "Herdla", da. Kan derfor ikke skjønne hvor krigshistorien kommer inn.

Er ellers enig med de fleste i at dette er utrolig jappete markedsføring. Men det er vel et faktum at det er blitt flere jappete kunder etter hvert også, så kanskje det er slikt som er nødvendig i dag?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

:yesnod: Ja, flere ser nok utelukkende på hvor blank og pent det er ombord når de skal ha ny båt. God plass, praktiske løsninger etc er underordnet helt til de får en aha opplevselse når de skal ta i bruk båten.

Har et ekspempel for noen år siden der et ektepar skulle kjøpe en ny Sea Ray på båtmessen i Lillesttrøm.

Jeg snakket med en selger av båten om forskjellige ting, og lurte bl.a. på om de kunne levere båten med åpen pulpit slik at det var enklere å gå i land når man la til med baugen inn (mot fjellet). De som satt og signerte kontrakt overhørte oss ble pluttselig interessert. Det viste seg at det svært var mange ting de ikke hadde tenkt på.

Redigert av OLPI (see edit history)

Vågalt, egentlig. å skulle markedsføre en godt kjent båtserie under et nytt og totalt annerledes konsept. Og særlig dersom det skulle gå mot dårligere tider for nybåtsalg. Håper de vet hva de gjør og at de har lest sitt marked riktig. De har flotte båter og fortjener å lykkes.

(Når det gjelder navn handler det mye om smak og behag. Kanskje de skulle inngå et samarbeide med en viss bank: Ardea, kjøp den med lån i Nordea! :blush: )

Når det gjelder prising stusset jeg umiddelbart på at den nye 34-foteren synes å være såpass mye billigere enn den svært like Viksund 340 (hardtopp-utgaven). Helt til jeg begynte å lese utstyrs - og ekstrautstyrslista. Da ble saken en helt annen. Det som er ekstra på Ardea'en er standard på mange andre.

Med andre ord: Båtkjøpere bør gå langt ned i detaljene før de signerer

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Følgende kommentar gjelder ikke NB men kjøpere av båter:

Kanskje det skulle ha vært obligatorisk lesing av BP en måneds tid før man går til innkjøp av båt.

Har forøvrig forståelse for alle de forhold man bør ha oversikt over før man handler noe nytt eller brukt.

Min oppfatning er at flere kunne fått bistand til handelen om de hadde utnyttet ressursene her på BP.

Synes det var brukbart med orginal utstyr på 34 foter`n. XL-pakke er noe alla må bør huka av med en gang. På NB 870, og særlig på 8700 var alt mulig ekstraustyr. Bl.a. kjøleskap, kokeapp m.m. ....

Men en god del båtfabrkanter har blitt flinkere til å prise med det man normalt trenger. NB har enda litt igjen på det området. Ekstrautstyr er som tidligere nevnt en kostbar affære.

Er ellers enig med de fleste i at dette er utrolig jappete markedsføring. Men det er vel et faktum at det er blitt flere jappete kunder etter hvert også, så kanskje det er slikt som er nødvendig i dag?

Nei jeg tror ikke det er nødvendig. En av de vanligste feilene man gjør i markedsføring er at markedssjefen føler større behov for endring enn markedet. Hvorfor ser en Grandiosa pakning ut som den har gjort omtrent siden den ble lansert? Fordi man foretar små endringer - ikke store. Jeg tror NB kommer til å slite litt med dette - med mindre de gjør dette på en klok måte. Men det skal også være sammenheng mellom produktet og merket - så med et nytt merke bør de kanskje gjøre noe med båtene sine også?

En annen som gjør seg mer sexy for tiden er Nidelv. De har også byttet reklamebyrå. Siste annonse i Båtmagasinet der de sammenligner leppestift for kvinner med røde båter for menn er i beste fall kreativ etter min mening. Om den treffer den vanlige Nidelv kjøper kan kanskje HOS eller Svenning svare på - ettersom de ganske nylig har handla Nidelver :smiley: meg som gammel Nidelvkjøper rister bare på hodet. Men så er ikke jeg noen merkevarebyggingsekspert da. Og både NB og Nidelv har sikkert eksperter i reklamebyråene sine som har mange fine argumenter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg tror Nidelv med sin markedsføring greier å gi merket et "sprekere" preg, i tillegg til det kvalitetsstempelet de allerede har innarbeidet.

De bruker mer friske farger på båtene sine enn tidligere, og også i annonseringen.

Nok en ukvalifisert synsing fra

Ben Sin

Siden jeg er NB-eier selv, synes jeg at det tukles litt med identiteten ved navne-endringen. Føler meg liksom litt "latt i stikken" da jeg nå har en båt som ikke lenger markedsføres under dette navnet. Jeg tar det likevel med stoisk ro. NB selger sikkert over 90% av båtene sine på innenlandsmarkedet. Et navnebytte betyr null og niks for dette markedet. Oppegående båtkjøpere vet hva produkter denne produsenten står for likevel. Om de lykkes på utenlandssatsingen, får tiden vise.

Markedsføringstaktikken, med plukkliste for ekstrautstyr, er blitt vel drøy synes jeg. Den båten jeg kjøpte for nøyaktig fire år siden kostet meg ca. kr 850.000. Identisk samme båt ville i dag kostet meg 1.210.000, jfr. ekstrautstyrslisten. Da er det ikke nevneverdig store endringer hverken på interør eller eksteriør, som skulle tilsi standardhevning. Klart de skal ha betalt for montering med et dertil påslag.

Markedet bestemmer om dette er rett pris. Ved første tegn til nedgang i markedet, blir mer av dette utstyret tatt inn i selve standardutgaven igjen. Slik er det og det er lov å prøve seg.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

..............

Markedet bestemmer om dette er rett pris. Ved første tegn til nedgang i markedet, blir mer av dette utstyret tatt inn i selve standardutgaven igjen. Slik er det og det er lov å prøve seg.

Tatt med i standardutgaven igjen? Etter det jeg har fått med meg så har standardutgaven av NB båter (uten xl pakke) alltid vært sparsommelig utstyrt. Mulig at man har fått prutet med seg noe utstyr, men std utgave er det lite utstyr på.

Nå må du også huske på at prisene på båt (ny og brukt) har økt ganske mye også på de 4-5 siste årene. Kanskje med untak av at det siden i fjor har stagnert noe. Det gjenstår imidlertid å se hvordan prisutvikligen forsetter videre.

Når det gjelder utstyr så er det også sparsommelig med utstyr på en del andre båter. Man får stort sett det man betaler for. Noen setter inn mer utstyr og priser båten noe høyere, mens andre har lite standard, men er også rimligere i utgangspris.

Hjalp i sommer brodern med montering av varmer, ankervinsj m.m på hans SAGA 315. All teak ute er f.eks ekstra hos dem også. Varmer, vinsj, horn, primer+stoffing, ekstra batteri m.m. er også ekstra. Hadde han bestilt med dette hadde det vært svindyrt der også.

En annen ting er at enkelte kun leverer f.eks. Engbo vinsj - ikke PowerIL hvis man bestiller. Han fikk faktisk beskjed om at PowerIL vinsjen ikke passet på båten. Det var en av årsakene til at han monterte vinsjen selv. Han ville ha PowerIL, og Engbo var overhodet ikke aktuelt for ham. Den passet den også. :rolleyes:

Når det gjelder nytt navn på NB så likte jeg som nevnt ikke dette navnet, men båtene er jo heldigvis ikke noe dårligere får man håpe.

Ja, han monterte hornet selv.

På min båt er det heller ikke horn, men jeg skal montere det nå. Det er imidlertid egen hornbryter på panelet. Det var det også på Saga`n. Brodern bestilte med AP og teak på badeplttform. Det resterende som var ekstra ordnet han selv.

Thruster fikk han ferdig montert (hadde kjøpt den selv) siden båten var 2 mnd forsinket.

Kartplotteren hadde han selv, og jeg koblet den mot AP m.m.

Jag undrar hur man har tänkt, om man verkligen har tänkt igenom marknadsföringen av det nya namnet hela vägen.

Idag är det viktigt att vara lättfunnen på Internet. Om man försöker profilera "Ardea" istället för NB Marine, kommer ju kunderna helt naturligt att leta efter www.ardea.no eller .com, .nu, .se eller vad det nu kan vara. Men alla dessa domännamn är redan upptagna av olika företag/bedrifter.

Marknadsföring och reklambyråer i all ära, men eftersom man ändå måste fortsätta använda NB Marine parallellt på Internet är ju frågan om det inte bara blir förvirrat att kalla båtarna Ardea ? Och det är ju samma båtar.....

Ingemar E.

NB Forum

Blir spennende å se om vi her er vitne til tidenes markedsføringsfiasko... Det lukter svidd lang vei og føler vel at siste spiker i kista var at de har valgt et navn som de ikke kan få domene til... Nei, det er ikke til å tro! Her har de vel neppe annet valg enn å be på sine knær for å få tak i domenet til disse revisorene...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Blir spennende å se om vi her er vitne til tidenes markedsføringsfiasko... Det lukter svidd lang vei og føler vel at siste spiker i kista var at de har valgt et navn som de ikke kan få domene til... Nei, det er ikke til å tro! Her har de vel neppe annet valg enn å be på sine knær for å få tak i domenet til disse revisorene...

Hvilken internettside har Ibiza.......båtene altså...?

Tips...ikke prøv Ibiza.no og slett ikke ibiza.com.

Nettopp.

Allikevel selger vel Ibiza noen båter. :crazy:

Prøv denne linken: Ganske lik Ibiza-løsningen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...