Jump to content

NB har nytt navn på alle sine båter

olpi

Recommended Posts

Hvilken internettside har Ibiza.......båtene altså...?

Tips...ikke prøv Ibiza.no og slett ikke ibiza.com.

Nettopp.

Allikevel selger vel Ibiza noen båter.

Prøv denne linken: Ganske lik Ibiza-løsningen.

Ok, men jeg ville nok likevel prøvd meg på disse revisorene. Vi får bare se og jeg håper virkelig at gml NB nå ikke går på tryne med dette. Flotte båter har de iallefall. Nå er vel hoved motivasjonen bak dette stuntet at de ønsker mer satsning mot utlandet og kanksje nye marked. Det er det eneste poenget jeg kan se at denne profilendringen kan bidra positivt med...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Å bruke boats eller yacht(s) i navnet har jeg oppdaget er svært vanlig. Det er dessuten ikke bare Area som er vanskelig å finne...

Jeg fant fremdeles ikke ardea hos google (søkte på ardea boats), men da er det nok bare et tidsspørsmål før de dukker opp. Det er flere teknikker for å få høy ranking hos google. Det mest kyniske (og urettferdig overfor søkerne) er betal-metoden, men det finnes andre, linkemetoden; desto flere som linker til ardeaboats -dess høyere tanking hos google. Etterhvert som stadig fler artikler i båtmagasin, forum og private hjemmesider bytter ut NB-adressen med Ardea vil Ardea også bli lettere tilgjengelig i google.

Resten er opptil ardea sine hjemmesider - at de legger sidene tilrette for å å bli funnet av søkemotorer. Dette er for tiden overvurdert handling, den er stadig mindre prioritert av søkemotorene. Pga. at mange misbruker metoden (door way pages, skjult tekst) går søkemotorene bort fra den. (det som kan ødelegge for lenkerankingen er falske lenkesider, og...når den blir borte gjenstår bare betal-versjonen). Se dét - dette trigget meg - jeg studerte søkemotorer ut og inn en gang i tiden, og har desverre ikke glemt det...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

• 2 uker senere...

Hei til alle sammen.

Det er spennende for oss å følge debatten, og tenkte det var greit å oppklare noen missforståelser.

NB Marine AS skifter ikke navn, men vi har endelig døpt våre båter.

Vi ønsket at båtene skulle få et navn som beskriver dens egenskaper, og samtidig knytter oss til Askøy på en god måte.

Naturlig var det da å velge navn i fra fugleriket, ettersom Herdla er et fuglereservat i nasjonal målestokk. Dyreriket her er kjent langt utover landets grenser.

Båtene våre har ikke hatt egne navn tidligere, men det vært benyttet et nummer som mange har trodd var aktuell lengde på båten.

Dette har ført til mange diskusjoner rundt om på bryggene.

F.eks tidligere 820 er 8,30m lang, 840 er 9,65m og 870 er 9,25m.

En av motivasjonene til å døpe båtene var å bli litt klarere, og finne bedre beskrivelse på våre båter

Vi tror at skifte til hele fot er enklere å forholde seg til for de fleste, og gir en bedre beskrivelse på størrelsen og på båtmodellen.

Dette er nok det mest brukte benevnelsen i bransjen over hele verden.

Selve navnevalget er begrunnet med at båten skal ha et navn som beskriver hvor den kommer fra, samtidig kunne gi en indentitet som er unik.

Vi har også valgt å døpe de med navn som også vil kunne si noen om egenskapene for hver enkelt båtmodell.

Så vi skifter ikke navn fra NB Marine, men gir båtene våre sterkere indentitet hentet fra området vi kommer fra.

Med andre ord, så sterkt tilkyttet vår opprinnelse som det er mulig.

Noe vi også tar inn i selskapets logo. "norske båter for nordiske farvann"

Håper på at dette var litt mer oppklarende, les gjerne mer på våre nettsider www.nbmarine.no

Vennlig hilsen

NB Marine AS

Hei alle sammen

Forundringer rundt prising av båter fra NB Marine AS

I dag er båt blitt til helt noe annet en hva som var tilfellet for noen år siden, båtbrukeren forlanger mer en noen gang.

Dette er stadig en utfordring for båtbyggere å møte.

I dag er utstyrslisten vår som mange har notert seg, større en noen gang. Helt korrekt observert.

Vi har valgt å gjøre det mulig å spesialtilpasse hver båt til hver enkelt båtkunde, ikke serieproduksjon med helt like båter.

Hos oss kan du tilpasse båten helt etter ønske, behov, og lommebok. Vil du ha mulighet til å bidra litt selv ved f.eks montere en del utstyr selv er dette mulig.

I dag har myndighetene lagt ned mange begrensninger for de som ønsker å bygge selv, vår måte å tilfredstille også disse ønskene er at da kan man kjøpe en relativt slankt utstyrt båt, får så å legge ned noe egen innsats frem til helt ferdig båt.

Eller at man ønsker seg en båt fullstappet med allslags luksus montert fra fabrikk, er også dette et valg.

Selvsagt blir hver kunde grundig satt inn i hvordan, og hva en kan og har kjøpt. Dette kvalitetsikres daglig av dyktige og erfarne forhandlere i inn og utland.

Vennlig hilsen

NB Marine AS

De er vel ikke helt ferdig med første eksemplar, tror jeg. Bildene kommer sikkert rett etter at den er ferdig. På skissen ser jeg at de har skstilt køye fremme. Den ville jeg ha sentrert slik at man kan komme ute og inn av køya uten å forstyrre partneren. Det har bl.a. Saga 315 gjort etter at de hadde skråstilt køye i Saga 29.

Jeg trodde Båtplassen var reklamefri.

Normalt vil jeg anbefale en leverandør å holde seg langt unna innlegg her inne, det vil alltid komme innlegg som vil kverulere om leverandørens motiver.

Synes det var en saklig og grei fremstilling fra produsent som er omtalt i denne tråden.

Båtene våre har ikke hatt egne navn tidligere, men det vært benyttet et nummer som mange har trodd var aktuell lengde på båten.

Dette har ført til mange diskusjoner rundt om på bryggene.

F.eks tidligere 820 er 8,30m lang, 840 er 9,65m og 870 er 9,25m.

Inte så konstigt att andra "tror" numret varit båtens längd. Så har det faktiskt varit. Det skriver också NB Marine fortfarande själva i aktuell katalog på hemsidan (ur katalogen - NB870/Ardea 30). Kanske skulle ha ett internt möte om data, längder och namn så att alla är överens :yesnod: :

http://www.nbmarine.no/portal/media-type/h...s&valgtId=2

Tekniska data

Bredde (cm) 330 cm

CE-kategori B

Lengde (cm) 870 cm

Min NB870/Ardea 30 är för övrigt 9,50m inklusive bogsprötet.... :flag_sw:

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Skulle akkurat til å stille spørsmålet som ble stilt av Sebaldus. Dette viser jo at NB følger med på Båtplassen, og da er det liten grunn for dem til ikke å besvare den andre tråden....

Dersom de ikke vil besvare den tråden, der de såvidt jeg husker ble spurt om å gjøre så flere ganger, kan de kanskje nå komme med en begrunnelse for hvorfor de ikke gjorde/ gjør det?

Laholm

Jeg trodde Båtplassen var reklamefri.

Den er vel det selv om en produsent svarer i en tråd hvor de blir diskutert opp og ned.

Jeg synes det var en glimrende redegjørelse fra NB. :smiley:

(det er vel forøvrig flere som selger båter/båtutstyr som er aktive her uten å bli beskyldt for å drive reklame)

Med hilsen

Ben Sin

Etter min mening må alle leverandører være velkommene så lenge den infoen de kommer er så saklig og redelig som denne var. kan ikke se at det var reklame overhodet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg nevnte i innlegg #7 at jeg var imponert over hvordan interesserte kan spesifisere utstyrspakken- og jeg tror jeg mener det samme i dag.

Videre vil jeg tilføye at jeg er imponert over hvordan Viknes, NB og Viksund synes å stimulere hverandre til å utvikle interessante produkter. Av norske båter med overdekk synes jeg eksempelvis at NB 1160 Fly har mange delikate og funksjonelle detaljer. Dette er vel en av de få norske båtene i denne størrelsen som har en praktisk inndeling med tre sovekabiner.

Men så til spørsmålet om i hvilken utstrekning det er ønskelig at produsenter deltar med informasjon på BP.

Jeg har ikke tenkt nøye gjennom dette spørsmålet, men savner at representanter for båtbyggerne kan redegjøre for sine valg når det gjelder konstruksjon av båtform, beregning av stabilitetsforhold, sjøegenskaper, motorinstalasjon, o.a.

Deretter kan vi som brukere vurdere de ulike opplysninger og kanskje foreta båtinnkjøpet på et noe mer reflektert grunnlag.

For min egen del synes jeg det har vært en svært lang vei å gå å få erfaring om ulike forhold ombord som er hensiktsmessige for vår familie - og målet er sannsynligvis langt fra nådd enda.

Hadde internett og BP eksistert da jeg for alvor begynte å fatte interesse for båt som noe som kunne bli et mer langvarig oppholdssted, hadde jeg nok valgt andre løsninger enn de jeg har gjort hittil.

Derfor synes jeg det er fint om produsenter fra tid til annen kan redegjøre for sine synspunkter og strategier.

Jeg tror de fort vil erkjenne at medlemmene på BP i alminnelighet er så kunnskapsrike at det stilles krav til den informasjonen som gis her - og ikke med slik kvalitet som jeg stadig har fått på båtmesser av salgsrepresentanter.

Men flere argumenter kan nok føre til at jeg endrer standpunkt.

Jeg er enig i at produsenter og leverandører må få lov å presentere seg her, i alle fall når det skjer som svar på forespørsler. Selvfølgelig er det da en fare for at man lager seg en konto og stiller spørsmål som man selv svarer på, og dersom det blir grunn til å tro at det tar av, er jeg villig til å revurdere mitt standpunkt. Faktainformasjo er nyttig, samme hvor den kommer fra. Og skulle en leverandør komme med annet enn fakta, er jeg forholdsvis sikker på at vi har oppegående folk på plassen som vil påpeke det!

Likevel synes jeg det er uheldig når NB får anledning til å gjøre sånn som de gjør nå, nemlig svare på det som er til deres fordel, uten å svare på det jeg mener er helt legitime spørsmål av mer intrikat art. Om NB velger å svare på en måte som ikke tiltaler meg, så er det forsåvidt greit nok, da har vi forskjellig synspunkt. Men å tie helt på det negative for så å hive seg på den positive bølgen, virker i alle fall ikke tillitvekkende for meg.

Laholm

Likevel synes jeg det er uheldig når NB får anledning til å gjøre sånn som de gjør nå, nemlig svare på det som er til deres fordel

Det er bedre at Nb sine egne folk uttaler seg om fakta, eller at flere hundre personer kommer med forskjellige meninger som kan vike stort i.h.h.t fakta....

Jeg tipset NB om denne tråden i en e-mail for en stund siden. Det er nok årsaken til at de besvarte den. Jeg synes det er greit å få en dialog med båtprodusenter. Når det gjelder krangler de mått ha med kunder har jeg forståelse for at de ikke kommenterer dette. Ikke alle "tar en Valla"... . :rolleyes:

Redigert av OLPI (see edit history)

Jeg er fremdeles i tenkeboksen når det gjelder produsentenes anledning til å uttale seg på BP som produsenter.

Dersom produsentene velger å uttale seg som nic med ordinær medlemsstatus kan jo ikke dette forhindres.

Men, antallet produenter av båter synes etter mitt skjønn å øke, og det kan bli vanskelig å balansere informasjonen fra de forskjellige produsentene. Bare i Akershus og Østfold er det nå mange produsenter som etter mitt skjønn lager flotte båter, som Stormway, Hydrolift, Goldfish og flere andre.

I tillegg synes det ut fra antall båter på messa nå i Lillestrøm å være et økende antall importører.

Dersom alle produsentene satser på å være aktive i internettdiskusjon - som trolig er en effektiv informasjonskanal - kan utviklingen muligvis bli uheldig.

Men,... vi får være åpne og følge med.

Jeg syns det er flott at NB stiller opp og skriver saklig for sine vurderinger. Når det stilles spørsmål ved hvilke vurderinger som er gjort, det var jo oppklarende å få vite at det bare er båtene som har skiftet navn. Men jeg syns det må være svært viktig at produsentene viser klart og tydelig at de er produsenter og skriver under deres navn. Videre vil det bli helt håpløst om skrivingen går utover fakta og forklaring av hvordan ting fungerer er tenkt, strategier osv.

Det er bedre at Nb sine egne folk uttaler seg om fakta, eller at flere hundre personer kommer med forskjellige meninger som kan vike stort i.h.h.t fakta....

Mja, det er neppe noe stort problem her. Feilinformasjon blir meget fort korrigert av andre er min erfaring og jeg tror det er minimalt med uttalelser om fakta i dette forumet som ikke stemmer, det finnes et annet forum derimot der dette er mer regel enn unntak.

Selve navnevalget er begrunnet med at båten skal ha et navn som beskriver hvor den kommer fra, samtidig kunne gi en indentitet som er unik. Vi har også valgt å døpe de med navn som også vil kunne si noen om egenskapene for hver enkelt båtmodell.

Men, selv om jeg forstår forklaringen er jeg svært lite enig i at de har lyktes med det de ønsket å oppnå. Det skal bli mer beskrivende nå enn før, det må være størrelsen på båtene det da for det er få av oss som er særlig kjent i fulgeverden og dermed blir jo dette alt annet enn beskrivende..., Calidris, Arctic og Pandion??? Er det ikke en miks her mellom fuglenavn og geografisk området... Det blir også litt hummer og Kanari for meg... har ikke studert nettsidene deres for å finne ut mer om dette og hvorfor skulle jeg egentlig være interessert i å finne ut hva Pandion betyr eller Calidris...? Arctic derimot gir meg en pekepinne, men det er jo ikke spesielt originalt da...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...