roaldbj Startet 2.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2007 Når vi nå fremdeles har litt tid før sesongen starter for fullt, kan det være inspirerende å planlegge navigasjonsøvelser i nærområdet for å kontrollere at vi husker lyskarakteristikker på fyrlykter og ellers er i stand til å finne overrettere og andre seilingsmerker. En slik tur vil selvfølgelig bli forskjellig for seilbåt, snekke og noe mer hurtiggående båt. Her er likefullt en tur jeg har tatt mange ganger for å minne meg selv om fyrkarakteristikker. Jeg sørger for at det er tilstrekkelig mørkt til at fyrlyktene er synlige når den seiles. Seilasen er omlag 30 nm og kan lett forlenges. Jeg bruker sjøkart nr 3. Jeg starter i Son, har deretter en fyrlykt på Sauholmene med Iso-karakteristikk. Kan følge denne mot Ramvikholmen fyr - okkulterende Deretter Østnestangen - okkulterende Videre vestover til Rødtangen - okkulternede Flott overrett til Kleiva, Deretter mot Mulvika - okkulterende Så østover mot Gullholmen - okkulterende Etter en stund Horten fyr - iso - litt ned mot denne og videre opp mot Gullholmen, Videre nordover med Filtvedt rett nord, Kan så gå tilbake mot Sauholmen. En nattseilas som innebærer observasjon av minst 13 fyrlykter ( bl.a. Medfjordbåen med racon). Dette var et eksempel på en herlig nattseilas som gir tiltro til navigeringsevnene samt glede ved å ferdes ombord. Antar at andre her på BP har mange tilsvarende øvelser for stadig å kunne forbedre sine navigasjonsferdigheter. r Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 2.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2007 (redigert) Interessant..! Det er mye annet enn søvn man kan bruke nettene til . Sist jeg seilte i mørket, holdt jeg på å gå på grunn ved Fyrsteilene fordi jeg forvekslet fyret der med et annet . Noe mer trening kunne altså være på sin plass.. Redigert 2.Mars.2007 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2007 (redigert) Lenge siden jeg gjorde noe slikt men det er absolutt en meget nyttig øvelse. Må nok planlegge en nattetur etterhvert... før det blir alt for lyst om nettene... En av mine aller første langturer med egen båt i ungdommen, Haugesund-Bergen, før jeg kunne noe særlig navigasjon, gikk i bekmørkne med staurgamle kart.... Gikk kun på lykter og kompass jeg ikke ante deviasjonen til. Det var en utrolig god følelse å kunne, på bakgrunn av andre lykter, være sikker på at en av lyktene i kartet ikke lenger eksisterte og at der var dukket opp en annen lykt på et annet nes i nærheten Redigert 2.Mars.2007 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Tjond Svart 2.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2007 Denne turen skal jeg ta i sommer!!! Håper det er greit å bruke ruta di. Ser frem til å putre ut Sonsfjorden en stille natt. Takk. Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Nemo Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Hei. Kom over en dansk side på nettet der man kan øve på navigasjon. Du kan sjekke hvordan kunnskapen er med å se lyssignal fra lykter og lanterner på båter mm. Siden heter duelighed. Fin trening om kveldene. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Flott, dersom dere går inn på hjemmesiden til Poseidon i Stavanger får man også meget verdifulll bistand. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Rem, Tassen og undertegnede hadde en fin nattseilas fra Slemmstad mot Drøbak og rundt i den trange skjærgården der ute. Vi kjørte fyrlykter og på tid med en satt fart. Meget lærerikt. Nyttig øvelse som sikkert kan gjentas når anledningen byr seg. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 4.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Jeg tror det kunne ha vært en ide om de av oss som er delvis fortrolige med nattseilas kunne bistå nye utøvere. Men jeg har ingen administrativ kompetanse i hvordleds dette skal håndteres. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Flott,dersom dere går inn på hjemmesiden til Poseidon i Stavanger får man også meget verdifulll bistand. Vet ikke om du så sidene med de praktiske øvelser, men i alle fall. Legger en ny link til en av dem. Denne er for å friske opp lyssignaler. Her er linken Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Vet ikke om du så sidene med de praktiske øvelser, men i alle fall. Legger en ny link til en av dem. Denne er for å friske opp lyssignaler. Her er linken Gøy å gå gjennom lyskarakterestikker igjen. Utrolig nok ble det 100% på alle Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Nemo Svart 6.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 Hei. Det var jo en jo en skikkelig god prestasjon. Da er det jo bare å gå videre. Det er test for å kjenne igjen lanterner og VHF-test, samt flere tester for fritidsseilere. Kanskje du har sertifikat fra før? Det er jo nyttig med en repetisjon likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 6.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 Hei.Kom over en dansk side på nettet der man kan øve på navigasjon. Du kan sjekke hvordan kunnskapen er med å se lyssignal fra lykter og lanterner på båter mm. Siden heter duelighed. Fin trening om kveldene. Man kan også ta skipper testen på nevte side, da kommer man på skipperlisten hvis man ønsker det. Det er masse navigasjonsspørsmål i den testen. Det er vel nyttig for de som ferdes på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 Har ikke tatt skipper testen. Må nok øve en del på de andre testene først. Uansett er det nyttig å på denne treningen selv om noen oppgaver er for danske forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Er det noen som vet om en annen interaktiv nettside enn duelighed.dk til å øve seg på de ulike fyrkarakterene? Duelighed-siden fungerte nemlig ikke ordentlig hos meg. Hadde en annen side som bokmerke på min gamle PC som tok kvelden her om dagen...men husker selvfølgelig ikke adressen, og har ikke klart å søke den opp heller. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Cleopatra, her er en annen. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
roaldbj Svart 26.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Jeg er litt usikker på hva du mener når du sier at du ikke får opp funksjonene på denne siden: http://www.duelighed.dk/ Det er flere adresser på internett som gir mulighet for kontroll av egen kompetanse, bl.a. lanterneføring. Kan du si noe mer om hva du leter etter? Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Takk for den, LA 3939. Den er fin til å se fyrkarakterene i praksis, i trygge omgivelser Det var noe sånt jeg var ute etter. Tar gjerne imot tips om hvor jeg kan teste meg selv. Det som var problemet, Roaldbj, var at jeg ikke fikk opp alle "boksene" som skal settes inntil hverandre, hvis du skjønner hva jeg mener. Da ble det litt i overkant mye gjetting Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Nattseilas kan være anstrengende, særlig hvis man både skal føre båten og navigere samtidig. Da ser man hvor viktig det er med god planlegging på forhånd. Å gå gjennom kartene og se for seg hvilke lykter man vil se, rekkefølge, hvilke peiling de vil ha og hvilke karakter. Dette kan være en krevende oppgave å finne ut av underveis, særlig hvis været ikke er av det beste. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 ....Takk for den, LA 3939. Den er fin til å se fyrkarakterene i praksis, i trygge omgivelser....Det var noe sånt jeg var ute etter. Tillater meg å sitere fritt fra forrige innlegg. Dette er typisk LA3939 - Kjell har en enorm kunnskap om alt som er knyttet til D5L-pensumet. Kjell finnes på ett av bildene her: http://www.baatskolen.no/nettkurs.html Anbefaler å se på lenkene her: http://www.baatskolen.no/links.html Kjell var vel også den som fikk seks (høyeste karakter) på 4 av 6 eksamenstema til D5L. Kjell er alltid glad, hjelpsom og grei. Det skal bli spennende å se om vi klarer å konkurrere med Kjell når det gjelder bruk av sekstanten. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Takk for det tipset, Roald! Ser forresten spennende ut med D5L, kan godt tenke meg å ta et slikt kurs også etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Etter endt eksamen i Stavanger har jeg flere ganger lagt ut på nattseilas for å praktisere. Dette gjøres best høst, vinter og tidlig vår da mørket enda gjør seg gjeldene. Fyrkarakterisikker, radar, kart og plotter har vært mine hjelpemidler. Føler meg ganske trygg på at dette går rette veien. Og ikke minst, kona er trygg! Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Gunga Din Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Nattseilas kan være anstrengende, særlig hvis man både skal føre båten og navigere samtidig. Nattseilas kan vare ansträngande........ men samtidigt när 'allt stemmer' även enklare enn på dagen.....ligger du i leden o 'allt blinker' som det skall då er det veldi avkoppling. ett tips er att öve på försommaren....ner det fortfarande er relativt lyst ute. ett annet tips, när det ikke stemmer längre.....null fart o pröv o bestem posisjonen, ....grejjer du ikke det, så kontrakurs o langsamt tilbaks tills du kan bestemme posisjonen igjen. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bavaria 40 Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Pleier og planlegge og gjennomføre minst en nattseilas i trange farvann i løpet av sesongen, barna elsker det!! de er aktive med og holder utkik forover og akterut passer på at vi ligger i riktig sektor og følger med på kartene at vi krysser sektorer riktig, morro for oss voksne og spennende å lærerikt for barna. ANBEFALES og prøve. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Før jeg ble aktiv medlem på Båtplassen brukte jeg myyyye tid til å planlegge og å gjennomføre nattseilas i området Son - Tofte - Rødtangen - Holmsbu - Holmestrandsfjorden - Horten - Gullholmen - Son. Jeg pleier å ta denne nattrunden hver vår for å friske opp mine mangelfulle navigasjonskunnskaper. Vi kan eventuelt diskutere om det er grunnlag for en felles seilas til våren 2008. Jeg har brukbar plass ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Utfordringene er større i ukjent farvann. En vestlandstur kan anbefales. Da kan du betrakte meg som påmeldt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.