Jump to content

Navigasjonsøvelser - nattseilas

roaldbj

Recommended Posts

Når vi nå fremdeles har litt tid før sesongen starter for fullt, kan det være inspirerende å planlegge navigasjonsøvelser i nærområdet for å kontrollere at vi husker lyskarakteristikker på fyrlykter og ellers er i stand til å finne overrettere og andre seilingsmerker.

En slik tur vil selvfølgelig bli forskjellig for seilbåt, snekke og noe mer hurtiggående båt.

Her er likefullt en tur jeg har tatt mange ganger for å minne meg selv om fyrkarakteristikker.

Jeg sørger for at det er tilstrekkelig mørkt til at fyrlyktene er synlige når den seiles.

Seilasen er omlag 30 nm og kan lett forlenges. Jeg bruker sjøkart nr 3.

Jeg starter i Son,

har deretter en fyrlykt på Sauholmene med Iso-karakteristikk.

Kan følge denne mot Ramvikholmen fyr - okkulterende

Deretter Østnestangen - okkulterende

Videre vestover til Rødtangen - okkulternede

Flott overrett til Kleiva,

Deretter mot Mulvika - okkulterende

Så østover mot Gullholmen - okkulterende

Etter en stund Horten fyr - iso - litt ned mot denne og videre opp mot Gullholmen,

Videre nordover med Filtvedt rett nord,

Kan så gå tilbake mot Sauholmen.

En nattseilas som innebærer observasjon av minst 13 fyrlykter ( bl.a. Medfjordbåen med racon).

Dette var et eksempel på en herlig nattseilas som gir tiltro til navigeringsevnene samt glede ved å ferdes ombord.

Antar at andre her på BP har mange tilsvarende øvelser for stadig å kunne forbedre sine navigasjonsferdigheter.

r

Lenge siden jeg gjorde noe slikt men det er absolutt en meget nyttig øvelse. Må nok planlegge en nattetur etterhvert... før det blir alt for lyst om nettene...

En av mine aller første langturer med egen båt i ungdommen, Haugesund-Bergen, før jeg kunne noe særlig navigasjon, gikk i bekmørkne med staurgamle kart.... Gikk kun på lykter og kompass jeg ikke ante deviasjonen til. Det var en utrolig god følelse å kunne, på bakgrunn av andre lykter, være sikker på at en av lyktene i kartet ikke lenger eksisterte og at der var dukket opp en annen lykt på et annet nes i nærheten :cool:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Hei.

Kom over en dansk side på nettet der man kan øve på navigasjon.

Du kan sjekke hvordan kunnskapen er med å se lyssignal fra lykter og lanterner på båter mm.

Siden heter duelighed. Fin trening om kveldene.

:sailing:

Man kan også ta skipper testen på nevte side, da kommer man på skipperlisten hvis man ønsker det.

Det er masse navigasjonsspørsmål i den testen.

Det er vel nyttig for de som ferdes på sjøen.

• 10 måneder senere...

Takk for den, LA 3939. Den er fin til å se fyrkarakterene i praksis, i trygge omgivelser :wink:

Det var noe sånt jeg var ute etter. Tar gjerne imot tips om hvor jeg kan teste meg selv.

Det som var problemet, Roaldbj, var at jeg ikke fikk opp alle "boksene" som skal settes inntil hverandre, hvis du skjønner hva jeg mener. Da ble det litt i overkant mye gjetting :smiley:

Nattseilas kan være anstrengende, særlig hvis man både skal føre båten og navigere samtidig.

Da ser man hvor viktig det er med god planlegging på forhånd. Å gå gjennom kartene og se for seg hvilke lykter man vil se, rekkefølge, hvilke peiling de vil ha og hvilke karakter. Dette kan være en krevende oppgave å finne ut av underveis, særlig hvis været ikke er av det beste.

....Takk for den, LA 3939. Den er fin til å se fyrkarakterene i praksis, i trygge omgivelser....Det var noe sånt jeg var ute etter.

Tillater meg å sitere fritt fra forrige innlegg. Dette er typisk LA3939 - Kjell har en enorm kunnskap om alt som er knyttet til D5L-pensumet. Kjell finnes på ett av bildene her: http://www.baatskolen.no/nettkurs.html

Anbefaler å se på lenkene her: http://www.baatskolen.no/links.html Kjell var vel også den som fikk seks (høyeste karakter) på 4 av 6 eksamenstema til D5L. Kjell er alltid glad, hjelpsom og grei.

Det skal bli spennende å se om vi klarer å konkurrere med Kjell når det gjelder bruk av sekstanten.

Etter endt eksamen i Stavanger har jeg flere ganger lagt ut på nattseilas for å praktisere. Dette gjøres best høst, vinter og tidlig vår da mørket enda gjør seg gjeldene. Fyrkarakterisikker, radar, kart og plotter har vært mine hjelpemidler. Føler meg ganske trygg på at dette går rette veien. Og ikke minst, kona er trygg!

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Nattseilas kan være anstrengende, særlig hvis man både skal føre båten og navigere samtidig.

Nattseilas kan vare ansträngande........

men samtidigt när 'allt stemmer' även enklare enn på dagen.....ligger du i leden o 'allt blinker' som det skall

då er det veldi avkoppling.

ett tips er att öve på försommaren....ner det fortfarande er relativt lyst ute.

ett annet tips, när det ikke stemmer längre.....null fart o pröv o bestem posisjonen, ....grejjer du ikke det, så kontrakurs

o langsamt tilbaks tills du kan bestemme posisjonen igjen.

S/Y Gunga Din

Pleier og planlegge og gjennomføre minst en nattseilas i trange farvann i løpet av sesongen, barna elsker det!! de er aktive med og holder utkik forover og akterut passer på at vi ligger i riktig sektor og følger med på kartene at vi krysser sektorer riktig, morro for oss voksne og spennende å lærerikt for barna. ANBEFALES og prøve. :smiley:

Før jeg ble aktiv medlem på Båtplassen brukte jeg myyyye tid til å planlegge og å gjennomføre nattseilas i området Son - Tofte - Rødtangen - Holmsbu - Holmestrandsfjorden - Horten - Gullholmen - Son. Jeg pleier å ta denne nattrunden hver vår for å friske opp mine mangelfulle navigasjonskunnskaper. Vi kan eventuelt diskutere om det er grunnlag for en felles seilas til våren 2008. Jeg har brukbar plass ombord.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...