roaldbj Svart 26.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Utgangspunktet for meg er Son. Regner med at minst rem, Svenning, Bitteliten, roald, Astor, Lars H., nimbuster, Hulda, At-le, Tine III, giver, og en del andre kommer på nattseilasen. Utfordringen blir nok å kringkaste dette. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 RIGTIG god ide at øve natsejlads. Hvorfor har jeg ikke tænkt på det selv...? :-) Jeg har sejlet i lyse nætter før - på vej hjem fra fx Hven - i kendte farvande. Men i sommer oplevede jeg noget mærkeligt. Sidste sommer var vi blæst inde i Gottskär, der ligger lige ved Kungsbackafjorden. Vi ventede to dage på mindre vind for at komme nordpå. Ved tre-tiden om natten vågnede vi og hørte....ingen vind! Vi tog en rask beslutning og drog afsted. Det var ved at blive lyst men jeg måtte bruge projektøren for at se den grønne stage ved udsejlingen til havnen. Da vi nærmede os Nidingen og skulle orientere os oplevede vi noget meget mærkeligt: Hverken Fruen eller jeg kunne orientere os som vanlig. Det var begyndt at blive en smule lyst, men af en eller anden grund var det helt umuligt at bedømme afstande. Vi kunne tilsyneladende heller ikke læse kort - enten fordi det var tusmørke eller fordi vi var trætte (eller af begge grunde). Jeg måtte stole på plotteren men var af en eller anden grund også utryg ved den. Intet var som det plejede. Det grå morgenlys og de forskellige fyr, der slukkede et efter et gjorde det næsten umuligt at finde rundt. En næsten surreel oplevelse som vi talte om så sent som i dag. Jeg skal ud og øve mig igen snart. Vi skal bare lige ind i marts... Andy Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Hei MajorAndy. Jeg skal være i danske havner omlag 30 døgn i sommeren 2008. Hvor holder du til? Ønsker noren råd om leie av bil o.a. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Hej, Helsingør. Porten til Danmark (hvis man kommer den vej...) Du (og andre) er velkommen hvis jeg kan hjælpe. Her eller på IM. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Nattseilas er virkelig herlig. Vi planlegger i forkant så godt vi kan. Orientere oss ut fra kartene over ruten vi akter å seile. Noterer ned data / signalene vi forventer å møte underveis - enten dette er i åpent farvann langs en kyst eller inne mellom holmer og skjær. Vi legger så opp WP (GPS) over ruten fra sektor til sektor. Slik kan vi også følge med på hva GPS har å by på. Vi følger alltid med på kartene, kompass, fart og tid, for når vi skal ha neste kursforandring. I dagslys hender det vi legger opp WP i sektorene, bare for å få ytterligere trening. Har funnet ut etter hvert at gode notater - inklusiv info over strømretning, flo og fjære - på forhånd er viktigst med hensyn på trygg seilas. Seiler en om natten er sektorene og vindretningen en spennende utfordring. Mang gang slitsomt med kryssing. Å nærme seg målet for turen, og sige inn i smuglerfart til ankerplass, er en herlig følelse å beherske. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Gunga Din Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 hej Andy seglade förbi.....låg i Gilleleje o drog til Christianshavn 2006 (på veg mot Tyskland) neste gang kommer vi inom Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MajorAndy Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Jamen så kommer man næsten ikke tættere på... :-) Du ser Helsingør Nordhavn på dit billede ret for til styrbord (masterne). Og fra min båd har jeg den flotteste udsigt til Kronborg Slot. Kommer lige dernedefra nu. Også flot om natten - men "blåsigt" i dag... ...og så tilbage til trådens egentlige emne :-) Andy Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 jepp tilbake til trådens emne......... du gav ett bra tips...som er kjent bland mange seglare/båtfolk....hvis man blir 'blåst inne'... så kan man alltid pröve o gå om natten.... vinden er oftast litt lavare om natten........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
davincy Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Her er en god side med mange tester. Du kan blant annet se om du har kunnskaper gode nok til å bestå båtførerprøven. Den store norske Båtførerprøven www.livredd.noDen store norske Båtførerprøven Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Jegt har blitt inspirert av mange innlegg i denne tråden. Jeg planlegger en ny kvelds/nattseilas førstkommende helg. Jeg holder til i Sonskilen og vi har her fantastiske lysleder både mot nord (Drøbakk), og mot vest: Her er farvannet mot vest. Lysmerkene mot sør er også svært gode. Jeg har god plass ombord, og det er bare hyggelig om noen "slenger" seg med. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Jeg tog en hel nats sejlads her for en uges tid siden. Fra 22 til 05 langs Svenskekysten. Flere gange havde jeg 0 sigt på grund af tordenbyger. Jeg holdt en pæn afstand på 2-3 nm fra kysten for at undgå fiskenet,men dansolen kom op så jeg at vi flere gange passerede tæt på ruser og net, som ikke kunne ses på radaren i den lidt urolige sø. Er der nogen risiko her? Sker det at man får et net i skruen? Eller er det helt usandsynligt? Og er der noget man kan gøre? Flere steder - fx langt ude i Kattegat mellem Sverige og Skagen - passerede vi flere gange en skov af bøjer som jeg måtte undgå. Hvis man sejler i sort nat rammer man så dem? Naturligvis foregår al min sejlads i dårligt sigt med 6-7 knob. Jeg har ikke nerver til andet... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Ja det er alltid en risiko å få ting i propellen. Bytt til vannjet, da er du sikrere Men risikoen er ikke så stor, og med to motorer er du ganske så sikket Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 (redigert) Jeg har klart det og derfor montert: http://www.vannhande...ector/index.phpIngen god opplevelse (merkingen var ikke større enn en vinkork) Redigert 10.Juli.2012 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 På hekkagregat? På aksel er dette en god løsning Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Går vel dårlig på hekkagregat :-) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
MajorAndy Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Så dette er bare en af de risici man må tage? Det er også ok, meninger ville gerne vide hvor ofte det egentlig sker. Redningstjenesterne må vel vide hvor ofte de rykker ud til denne type uheld. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Tette dieselfiltre er mer vanlig er mitt inntrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.