Jump to content

hva gjør man når man driver mot land ?

Christina 3

Recommended Posts

Satt her å leste litt i tråden "hendelser på sjøen du kunne vært foruten".

Ser at det noen ganger er motor som stopper og man driver mot land. Første jeg tenker er å slippe dreggen ?

Har ikke vært ute for dette selv før men er dette en lur løsning ?

Ellers har de fleste jolle med seg. Ser fler og fler med rib og 9,9hk. Klarer en slik å holde en 5 tonns båt vekk fra land vis det ikke blåser for mye ?

Noen lure tips til en uerfaren "skipper" ?

Slipp ankeret først og så gå i ribben slik at du kan kontrollere båten. Dra den til den får feste

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

dreggen bør vel iallefall ut.

problemet med en liten påhengsmotor er at propellen er så liten at den kaviterer hvis båten ikke har fart. Prøv å stå på brygga og holde igjenn en 4 hester med nevene, har ikke gjort det selv men de som har sier det ikke er mye kraft. Veddemål har blitt vunnet her.

Men det er mulig det er verdt forsøket, iallefall med en 10 hester.

Hei

Vurder faregrad og muligheter, men gjør det fort..

Alternativene er å prøve å stoppe driften eller å styre unna.

Mange båter, spesielt de med kjøl, kan styre ganske bra unna vinden. Bør ikke være noe problem å svinge 45 grader til siden av ordinær vinddrift for derved å unngå holmer og skjær hvis du har ror på båten.

Stoppe driften gjør du med dregg. Har du flere og nok avstand til land, så anbefaler jeg å skjøte dem etter hverandre. Hiv ut den første på tamp, og bind tampen litt innpå tauet til den neste. Da får du lengst mulig tau, to dregger og en daumann samtidig.

Tilkall hjelp når du får tid (hvis du ikke har noen rett i nærheten).

Mayday på radio et nødtelefon hvis det er fare for å gå ned i brenninger. Det er svært vanskelig å komme seg på land i litt brenninger.

Flytevester på.

Viktigst er kanskje å gjøre til vane å ha god avstand til land på den siden en blåser mot når en er på sjøen.

Mons

Mons

Det første du må gjøre er å overvinne panikken og tenke rasjonelt.

Drivanker??? Har ikke brukt det selv i direkte fare men vet godt hvor godt mitt eget virker i en krisesituasjon. Er det grunt nok for anker/dregg??? Lett å fikse??? Har du satt deg inn i hva som kan forårsake stopp??? Har du en dieselmotor er grunnen som oftest enkel. Stoppen forårsakes som regel pga mengel på diesel eller luft.... mest sansynlig diesel. Kan du skifte filter/lufte i en fei for å komme deg unna for deretter å finne årsaken til problemet.? Er du allene eller har du et mannskap som er trent i å overta enkelte arbeidsoppgaver? Spørsmålene er mange, men jeg mener det er viktig å prøve å gå igjennom alle disse for å være forberedt. Ei krise skjer aldri på den måten eller under de forhold du har forutsett, men øving gjør sakte men sikkert mester!

Hei

Vurder faregrad og muligheter, men gjør det fort..

Alternativene er å prøve å stoppe driften eller å styre unna.

Mange båter, spesielt de med kjøl, kan styre ganske bra unna vinden. Bør ikke være noe problem å svinge 45 grader til siden av ordinær vinddrift for derved å unngå holmer og skjær hvis du har ror på båten.

Stoppe driften gjør du med dregg. Har du flere og nok avstand til land, så anbefaler jeg å skjøte dem etter hverandre. Hiv ut den første på tamp, og bind tampen litt innpå tauet til den neste. Da får du lengst mulig tau, to dregger og en daumann samtidig.

Tilkall hjelp når du får tid (hvis du ikke har noen rett i nærheten).

Mayday på radio et nødtelefon hvis det er fare for å gå ned i brenninger. Det er svært vanskelig å komme seg på land i litt brenninger.

Flytevester på.

Viktigst er kanskje å gjøre til vane å ha god avstand til land på den siden en blåser mot når en er på sjøen.

Mons

Dettte hadde jeg også prøv på :yesnod: , samt .... ...... Tilkall hjelp når du får tid ( dette kan kona/unger gjøre ). :yesnod:

Enig i det Mons sier, også til det å holde avstand til land.

Kan nevne et eksempel på forbilledlig opptreden for å berge eget liv.

En yngre fisker nordaførr fikk motorstopp i det han rundet et ness med bratte skrenter og steinur.

Avstand til land var 100-150 m. men pålandsvinden fikk ham til å drive raskt mot land.

Fikk påkalt hjelp og oppgav posisjon over kanal 16, men ingen redningsskøyte eller annet fartøy var i umiddelbar nærheten av havaristen.

Ut med anker og alt av tau og kjetting . I de tunge brenningene tok ikke ankeret tak og avstanden til land ble stadig mindre.

Han hadde iført seg overlevningsdrakt, men hadde ikke småbåt eller flåte ombord.

Da han skjønte at ankeret neppe kom til å ta feste før han var i steinene, løsnet han båten fra ankertauet og gjorde seg selv fast i tauet.

Båten rak iland og ble fort til pinneved.

Han selv holdt seg godt klar av land og kunne hentes opp av redningshelikopteret etter forholdsvis kort tid.

På denne måten kunne man også med hell praktisert det om en hadde småbåt og gjort denne fast i ankertauet!

Han berget ihvertfall livet.

(I tillegg klarte han å imponere meg over sin handlemåte) :yesnod:

Redigert av rogeri (see edit history)
Tilkall hjelp når du får tid ( dette kan kona/unger gjøre ). :yesnod:

NEI!!! Jeg tror at kone/unger NORMALT ikke kan utføre den jobben. Kun de færreste i en lystbåt vet hvordan de bruker VHFen.... Er redd jeg har rett i den påstanden. Om jeg får motbør fra ett par hundre deltagere her på baatplassen.no som selvfølgelig har sitt mannskap opdatert på det aller meste, vil jeg påstå at vi få aktive her representerer et lite mindretall av lystbåtflåten.

Igjen; Svært få, og altfor få, vet hvordan de skal bruke en VHF! Praktiser!!!! Også med de uten "lappen" er mitt motto.... selv om akkurat det er som å banne i kjerka for enkelte i følge tidligere tråder!

Jeg er enig med mange gode forslag her, men vl også si at en jolle med 10 hk. klarer å slepe rimelig bra. Jeg slepte en 33 fots dorry (4,5 - 5 tonn) motstrøms fra Porsgrunn og nesten opp elven til Skien - og det med en 12 fots plastjolle med 9,9 hk. Må selvfølgelig kjøre motoren med hodet, men det gikk forbausende bra.

Vil derfor tro at en jolle med 4-6 hk. som mange har bak vil klare båter inntil 2,5 -3 tonn, men det er det kanskje andre som kan bekrefte/avkrefte? Snakker altså om å få båtene unna umiddelbar fare...ikke slep over legre strekk...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Skal man slepe med jolla MÅ man ha hanefot. Er slepetauet bare festet på den ene siden av jolla blir det umulig å styre.

Slepetauet bør man ha klargjort på forhånd.

Vil derfor tro at en jolle med 4-6 hk. som mange har bak vil klare båter inntil 2,5 -3 tonn, men det er det kanskje andre som kan bekrefte/avkrefte?
Så lenge det ikke blåser går det fint...
NEI!!! Jeg tror at kone/unger NORMALT ikke kan utføre den jobben. Kun de færreste i en lystbåt vet hvordan de bruker VHFen.... Er redd jeg har rett i den påstanden. Om jeg får motbør fra ett par hundre deltagere her på baatplassen.no som selvfølgelig har sitt mannskap opdatert på det aller meste, vil jeg påstå at vi få aktive her representerer et lite mindretall av lystbåtflåten.

Igjen; Svært få, og altfor få, vet hvordan de skal bruke en VHF! Praktiser!!!! Også med de uten "lappen" er mitt motto.... selv om akkurat det er som å banne i kjerka for enkelte i følge tidligere tråder!

Er du i NØD, er det noe som heter modiltelefon, ring 110-112-113, eller ring dierkte til HRS ( om du er i deknings område). Alle etater tar i mot nødtelefoner og setter de videre til rette innstans. VHF......ja,.... om Nøden er "stor" , kona/unger si hvor du er, og hvilken nød situvasjon du er i ( alt er lov i nød),,....er ikke snakk om og misbruke.....men redde liv).

Jeg er enig med mange gode forslag her, men vl også si at en jolle med 10 hk. klarer å slepe rimelig bra. Jeg slepte en 33 fots dorry (4,5 - 5 tonn) motstrøms fra Porsgrunn og nesten opp elven til Skien - og det med en 12 fots plastjolle med 9,9 hk.

Helt enig! Funker greit. Selv har jeg en 25Hk i davitene som takler sleping av gansge mange tonn greit. Mener allikevel at noe av det aller viktigste er for oss "sluggere" er å trene mannskapet. Det er etter mitt skjønn det viktigste for å komme godt ut av en kinkig situasjon. Det finnes ikke noe så frustererende som å være allene med sin viten og erfaring i en stressa situasjon!!

Joda, det skal ikke store jollen og motoren til for å slepe en middels stor turbåt, - i flatt vann!

Men hva med kuling og 2 - 3 m sjø? Det er da motoren stopper!

Hvordan få livredde unger og kjerring ned i lettbåten, feste sleper i moderskip og lettbåt (hvor foresten?), starte påhengeren og starte slep uten å få sleperen i propellen? Jeg bare spør jeg.

Statistikken tilsier at det er sikrest å bli ombord i moderskipet til en får vann i munnen når en står på toppen av masten, sagt litt flåsete. Det tar vanligvis ganske så lang tid før båten blir "knust til pinneved".

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Så sant, Sigurd. Da slipper vi å rope "Hopp kjerring..hopp!!" også, for når kona har full kontroll og selv kan se hva som må/skal gjøres blir stemningen som oftest enda mer avslappet ombord - og sikrere i nødsfall.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Så sant, Sigurd. Da slipper vi å rope "Hopp kjerring..hopp!!" også, for når kona har full kontroll og selv kan se hva som må/skal gjøres blir stemningen som oftest enda mer avslappet ombord - og sikrere i nødsfall.

Ja! Jeg er litt heldig der . Min medisinske tilstand er slik at kona vil ha greie på "alt", og det får hun, klar til å gjøre det aller meste??

Til Lars H; Nei ikke alle går over i jolla når badeplattforma beveger seg 2m opp og ned i forhold til sjøen...- enda mindre starter den. Desto mer viktig med et drilla mannskap med grunnleggende forståelse!

Men hva i H...... har man der ute å gjøre i mer enn en halv meter sjø? Lytt på værmeldingen og behold tampene i land. Det gjør jeg. Pyse!!

Da han skjønte at ankeret neppe kom til å ta feste før han var i steinene, løsnet han båten fra ankertauet og gjorde seg selv fast i tauet.

Da de fleste av oss har blytau, for ikke snakke om kjetting, så er dette neppe et eksempel til etterfølgelse.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Hva med oss som ikke har stor nok båt til å ha "livbåt" da?

Ikke har jeg overlevingsdrakt heller.

Anker har en selfølgelig hevet ut.

En har brukt alle hjelpemidler en har til rådighet for å melde fra.

Da er det ikke andre alternativ enn å bli værende på båten og håpe på at en kanskje har oversett en hylle en kan klamre seg fast i eller at det tar sin tid før båten synker og folde sine hender og be om at redningen ikke er langt unna.

Å oppleve dette med familie og barn vil jeg faktisk ikke tenke på.

Synes rådet til Mons om god avstand var godt. Men tviler på at jeg selv ville innsett alvorlighetsgraden i motorhavariet før jeg var drevet rimelig nære bergveggen. En vil jo i det lengste tro at det går bra....

.......Å oppleve dette med familie og barn vil jeg faktisk ikke tenke på.

Neivel! Men det er vel hovedpoenget mitt. Du BØR tenke igjennom det og henrette deg deretter. Hvis ikke blir problemet ditt dobbelt så stort og familie og barn vil kanskje bli redde for å være med deg på neste tur selv om hendelsen får et godt utfall.

Da de fleste av oss har blytau, for ikke snakke om kjetting, så er dette neppe et eksempel til etterfølgelse.

Kommer en i en slik shituasjon i dårlig vær, ja så skjøter en på blytauet/kjettingen all tau en har tilgjengelig.

Selv skal jeg greie ihvertfall 200m i en slik shituasjon.

Og skulle dette være for langt, ja da har jeg driti meg ut og gått altfor nær land i slikt vær.

Og tj, se nå å få tatt deg VHF lappen. :wink:

Da de fleste av oss har blytau, for ikke snakke om kjetting, så er dette neppe et eksempel til etterfølgelse. :eek:

Ja vist,nei!!

Da må du virkelig unnskylde meg, jeg tenkte ikke på at du og alle andre hadde det livreddende blytauet (og påhengsen på jolla)!! :wink:

Nope, dette har jeg tenkt gjennom og kommet til at dette vil jeg ikke tenke på!!!!

Tenker du ofte på hva du vil gjøre om taket detter ned i hodet ditt, hvordan du vil redde familien om jordraset kommer og tar deg om natten osv....

Poenget er at det faktisk ikke er noe særlig mer jeg kan gjøre enn det jeg beskrev i innlegget over. Dersom det ikke er nok, er det ikke nok uansett hvor mye jeg tenker på det. Skulle disse tankene strømme gjennom hodet mitt hadde jeg solgt båten og holdt meg på land og tenkt på alle mulige og umulige måter jeg kunne reddet familien min på i enhver katastrofesituasjon.

Så jeg BØR absolutt ikke tenke på dette!!! Eller henrette meg :-)

Redigert: Joda, vhf-lappen står på listen. Men om selve lappen hjelper meg i en slik situasjon er heller tvilsomt.

Redigert av tj (see edit history)
Nope, dette har jeg tenkt gjennom og kommet til at dette vil jeg ikke tenke på!!!!

Tenker du ofte på hva du vil gjøre om taket detter ned i hodet ditt, hvordan du vil redde familien om jordraset kommer og tar deg om natten osv....

Poenget er at det faktisk ikke er noe særlig mer jeg kan gjøre enn det jeg beskrev i innlegget over. Dersom det ikke er nok, er det ikke nok uansett hvor mye jeg tenker på det. Skulle disse tankene strømme gjennom hodet mitt hadde jeg solgt båten og holdt meg på land og tenkt på alle mulige og umulige måter jeg kunne reddet familien min på i enhver katastrofesituasjon.

Så jeg BØR absolutt ikke tenke på dette!!! Eller henrette meg :-)

:confused::confused::confused:

No vart eg skremt !

Stakkars familie......

Om ikke akkurat jordras, så har jeg faktisk tenkt på svært mye annet......Brann f.eks. Eksemplene er mange.

Og det tenkes stadig sikkerhet og komme eventuelle problemer i forkjøpet både på sjøen og i heimen.

Redigert av jolo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...