Jump to content

Optima Yellow Top som forbruksbatteri?

lano2

Recommended Posts

Det kan være et billig alternativ til dieselgenerator å stappe inn en god haug med slike batterier. Ser at lademottaket er nærmest ubegrenset, noe som tilsier at man bør ha stor ladekapasitet på dynamo. Man kan montere to dynamoer pr motor, eller øke størrelsen. Med slike batterier kan man gjerne ha f eks 2 x 200 A dynamoer. Da kan man ligge i dagesvis pr kjørt time.

Jeg mener f eks Apollo. Kikket på spesifikasjonene på noen av disse, og de har en enorm evne til å ta opp mye strøm på kort tid. Samtidig tåler de å tømmes for strøm uten å ta stor skade av det. Har et 15 år gammelt Optima 800 som har vært helt flatt minst 10 ganger pr år, og det holder fortsatt til å starte traktoren i -10°C.

Planen min er 10 slike..... Hvor kjøper man de billigst ?

men hvordan i alle får du ladet alle disse batteriene da? det finnes ikkje den lader til forbruker som kan lade denslags kapasitet. solcelle panel vil bare bli en vits. eller skal du lade ett og ett, kan ta sin tid det. og om du bruker en kjempedynamo på motoren så vil du likevel slite med å få fyllt de opp. du hadde vel ikkje tenkt å seile rundt med motoren igang i timevis.. skjønner heller ikkje ka du treng all den strømmen til. men det er en annen sak. bedre å ha færre batterier med skikkelig lading enn mange med dårlig lading. da ender dei på dynga kvart år med den kostnaden det medfører. ka med et lite bensinaggregat og du er sånn storforbruker av strøm? da får du strøm til forbruk + ladet batteriet

Det optimale forbruksbatteri er Concorde:

http://www.concordebattery.com/

Om du velger Lifline eller SunXtender har ingen betyding da batteriene er identiske.

Har 2x258Ah på hytta skal kjøpe 2 til i sommer. Har også et 108Ah som jeg bruker til en elektrisk båtmotor. Slet ut 2 vanlige forbruksbatterier på 4 år til elmotoren, Concorden er god som ny etter 3 år. Kommer også til å kjøpe 2 108Ah til båten min i sommer.

Har kjøpt de batteriene jeg har på tilbud i Norge, de nye batteriene kommer jeg til å kjøpe i USA og få sendt de med sjøfrakt.

men hvordan i alle får du ladet alle disse batteriene da?

Skjønner ikke problemstillingen. Jeg har en kraftig Mastervolt lader, som brukes når jeg ligger på landstrøm, i tillegg til Volvo'en .

Jo større batteribank, og jo tommere den er, jo mer mottakelige er batteriene for strøm. Jeg har Mastervolt sin batteri-monitor, og

der får jeg jo dette bevist.

F.eks kjøleboks og kartplotter tar jo bøttevis med strøm ombord.

Sjekk selv: ( 7,6 A !!!! )

http://www.raymarine.com/raymarine/Default...2&page=1652

hvor store er dissa batteriene da? 65 Ah . en elektronisk lader som tar 650 Ah har eg aldri sett i allefall, einaste må være sånne "batterikokere" til truck og denslags.. men om du meina det fungerer så er jo det topp det

nei alt kan jo kjøpes om man vil bruke nok penger. du spurte om ka som ville være det billigste mht kjøp av batteri men pris ser ikkje ut til å være temaet her likevel. eg meinte et aggregat blir det billigste siden det vil koste halvparten av en lader som trengs til sånn en batteribank + man sparer innkjøp av ei røys batterier. :cheers:

Det er her disse nye gelebatteriene kommer inn i bildet. Et tradisjonelt syrebatteri tar ikke inn mer enn 15 - 20 A, mens disse tar inn 100 A. Med tilstrekkelig ladekapasitet kan motoren lade alt du trenger på den tiden man bruker på å legge til og fra, så kan man seile og nyte stillheten resten av dagen.

kjære vene, det har eg da heller ikkje sagt. det er alltid snakk om maksstrømmer! en dynamo på kun 10% ladekapasitet av batterikapasiteten er for lite for et godt liv for batteriene utenom du kjører veeldig mange timer daglig. og det gjør man jo ikkje. du får bare krangle og stå i men skjønner ikkje ka du lurer på et forum for når du tydeligvis vet best sjøl. var bare ment som velmenende råd om god praksis

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...