lano2 Svart 4.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Hmmmm....... Hva bør jeg velge da ? Noen som har testet begge ? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 (redigert) Ingen av dei egentlig.. Det er Optima Blue Top som er berekna for marine.. Eller se på desse Apollo Redigert 4.Mars.2007 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Fjellbonden Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Det kan være et billig alternativ til dieselgenerator å stappe inn en god haug med slike batterier. Ser at lademottaket er nærmest ubegrenset, noe som tilsier at man bør ha stor ladekapasitet på dynamo. Man kan montere to dynamoer pr motor, eller øke størrelsen. Med slike batterier kan man gjerne ha f eks 2 x 200 A dynamoer. Da kan man ligge i dagesvis pr kjørt time. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Hvilket batteri er det du mener ? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Jeg mener f eks Apollo. Kikket på spesifikasjonene på noen av disse, og de har en enorm evne til å ta opp mye strøm på kort tid. Samtidig tåler de å tømmes for strøm uten å ta stor skade av det. Har et 15 år gammelt Optima 800 som har vært helt flatt minst 10 ganger pr år, og det holder fortsatt til å starte traktoren i -10°C. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Planen min er 10 slike..... Hvor kjøper man de billigst ? men hvordan i alle får du ladet alle disse batteriene da? det finnes ikkje den lader til forbruker som kan lade denslags kapasitet. solcelle panel vil bare bli en vits. eller skal du lade ett og ett, kan ta sin tid det. og om du bruker en kjempedynamo på motoren så vil du likevel slite med å få fyllt de opp. du hadde vel ikkje tenkt å seile rundt med motoren igang i timevis.. skjønner heller ikkje ka du treng all den strømmen til. men det er en annen sak. bedre å ha færre batterier med skikkelig lading enn mange med dårlig lading. da ender dei på dynga kvart år med den kostnaden det medfører. ka med et lite bensinaggregat og du er sånn storforbruker av strøm? da får du strøm til forbruk + ladet batteriet Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Det optimale forbruksbatteri er Concorde: http://www.concordebattery.com/ Om du velger Lifline eller SunXtender har ingen betyding da batteriene er identiske. Har 2x258Ah på hytta skal kjøpe 2 til i sommer. Har også et 108Ah som jeg bruker til en elektrisk båtmotor. Slet ut 2 vanlige forbruksbatterier på 4 år til elmotoren, Concorden er god som ny etter 3 år. Kommer også til å kjøpe 2 108Ah til båten min i sommer. Har kjøpt de batteriene jeg har på tilbud i Norge, de nye batteriene kommer jeg til å kjøpe i USA og få sendt de med sjøfrakt. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 men hvordan i alle får du ladet alle disse batteriene da? Skjønner ikke problemstillingen. Jeg har en kraftig Mastervolt lader, som brukes når jeg ligger på landstrøm, i tillegg til Volvo'en . Jo større batteribank, og jo tommere den er, jo mer mottakelige er batteriene for strøm. Jeg har Mastervolt sin batteri-monitor, og der får jeg jo dette bevist. F.eks kjøleboks og kartplotter tar jo bøttevis med strøm ombord. Sjekk selv: ( 7,6 A !!!! ) http://www.raymarine.com/raymarine/Default...2&page=1652 Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 lano2, har du også Mastervolt system ombord hvor du kan anvende 220 volt uten at du er koblet til landstrøm? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Nei, ingen 230 volt her i gården, uten tilkobling til landstrøm..... Ser ikke vitsen. Kjøp heller en krølltang på 12 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 hvor store er dissa batteriene da? 65 Ah . en elektronisk lader som tar 650 Ah har eg aldri sett i allefall, einaste må være sånne "batterikokere" til truck og denslags.. men om du meina det fungerer så er jo det topp det Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Tenkte meg en batteribank på 4 x 240 Ah = 960 Ah over 20 timer. ( GEL batterier ) Mastervoltlader på 80A: http://www.kaleido.no/kshop/lading/index.php?visProdukt=19 Ser du noen problemer ? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 nei alt kan jo kjøpes om man vil bruke nok penger. du spurte om ka som ville være det billigste mht kjøp av batteri men pris ser ikkje ut til å være temaet her likevel. eg meinte et aggregat blir det billigste siden det vil koste halvparten av en lader som trengs til sånn en batteribank + man sparer innkjøp av ei røys batterier. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Glemte og nevne at Volvo'en kan gi 115 A . ( D2 40 hk ) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 jah men da er tilbake på det eg sa. en dynamo kan ikkje lade en sånn kapasitet, ei heller har du vel seilbåt får å ha maskinen igang. eller kansje. ka veit vel eg Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 et aggregat blir det billigste siden det vil koste halvparten av en lader som trengs til sånn en batteribank + man sparer innkjøp av ei røys batterier. Seilturer bør jo være lydløse, og JA - Det koster å seile. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 en dynamo kan ikkje lade en sånn kapasitetHvorfor ikke ? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 (redigert) ok la meg korrigere, en så liten dynamo. 115A dynamo på snart 1000Ah er vel i minste laget. den bør være opp mot 250 A Redigert 4.Mars.2007 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Et "flatt" batteri ( utladet 60 % ) på 1000 Ah tar ikke mot en ladestrøm på 250A . Hvis du eier et slikt batteri, så vil jeg gjerne kjøpe det av deg !!! Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Et "flatt" batteri ( utladet 60 % ) på 1000 Ah tar ikke mot en ladestrøm på 250A . Hvis du eier et slikt batteri, så vil jeg gjerne kjøpe det av deg !!! :lol: jeg også! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Fjellbonden Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Det er her disse nye gelebatteriene kommer inn i bildet. Et tradisjonelt syrebatteri tar ikke inn mer enn 15 - 20 A, mens disse tar inn 100 A. Med tilstrekkelig ladekapasitet kan motoren lade alt du trenger på den tiden man bruker på å legge til og fra, så kan man seile og nyte stillheten resten av dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 kjære vene, det har eg da heller ikkje sagt. det er alltid snakk om maksstrømmer! en dynamo på kun 10% ladekapasitet av batterikapasiteten er for lite for et godt liv for batteriene utenom du kjører veeldig mange timer daglig. og det gjør man jo ikkje. du får bare krangle og stå i men skjønner ikkje ka du lurer på et forum for når du tydeligvis vet best sjøl. var bare ment som velmenende råd om god praksis Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 5.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Da fikk jeg pris på Haze HZY-MR12-230 . Kr 5092,- men med 55% rabatt, så ble jo dette en grei pris. ( Det sier litt om hva fortjenesten er i den bransjen !! ) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Er prisen på 5092 dt du skal betale, eller fikk du 55% på denne prisen ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
SRA Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Lano hvordan gikk det med batterikjøpet, ble det 10 nye batterier? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.