Jump to content

Vårpussen er begynt.

Slagskibet

Recommended Posts

Jeg hadde tenkt å begynne restaurering av 2 luker fra båten i dag.....det er bare så mye sport på TV`n . :lol:

Men tror jeg skal klare å få startet i alle fall. Det er ettermiddagskafè på lokale pubben også, så jeg er så opptatt! :lol::cheers:

Mitt problem er at båten er vinterinnpakket og jeg får egentlig ikke gjort noe før jeg får hevet presenning og startet i selve båten.

Håpet å få startet nedpussing av skroget iløpet av neste uke - da er jeg igang.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Heildigvis er vårpussen svært begrenset i år med ny båt, men noe småtteri kan man jo gjøre. Har kjøpt inn litt duppesdingser som skal monteres, blant annet ny sengebunn fra bedflex i skipperlugaren og rekkenett rund baut

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Må visst stikke kålhue under badeplattforma oftere ser det ut til. Ene bolten som forankrer badestigen til plattformen var borte, det er nok all megatonnasjen til Ørnhild som er blitt for mye for den. :smiley:

Det forklarer en merkelig vibrasjons lyd på enkelte turtall tenker jeg. Kan jeg bruke syrefast bolt til å feste badestigen i alu ? Badestigen er veldig malingsslitt også. Er svart Benga brukbart til den ? Og bør den grunnes ? Ets primer har jeg.

Astor ligger ferdigpuset. Stoffinga ble gjort i høst.

I dag tok jeg av burkaen. Herlig!!!

Havna er nærmest isfri. Telte rundt 15-20 biler i havna i dag. Snøen smelter og folk er fulle av iver.

Har holdt på hver tirsdag og torsdag samt i helgene siden opptak i høst. Nå fremstår Astor som ny innvendig. Rør, slanger septik, varmtvannsbeholder, puter, gardiner og tepper er byttet ut. Alt treverk er pusset opp. Nytt skap under førersetet og seng i forkabinen. Nå gleder jeg meg til sjøsetting for å få prøvd ut båten på nytt.

Samtidig har skippern fått det inn med teskjeer alt som har med skipperkurset D5L av Poseidon.

Om to-tre uker er det sjøsetting...............

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Gjort ferdig skrog gjennomføring for toalett tømming i dag 0g fyllt vann på tanken for å teste at koblinger og slanger var tette og det var de :cheers: Rengjort litt av skrogbunnen, så i morgen blir det priming og stoffing rundt skroggjennomføring til toalett tank og extra sjøvannsinntak til Mercruiseren. Nå nærmer vi oss sjøsetting :cool:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Har stort sett puslet inne i båten i hele vinter. Skiftet tank og slanger på septik. Isolert motorrommet da det gamle var ferdig... må jo se pent ut :wink: ( og fjerne gammel oljelukt i tillegg). Ellers har jeg gjort en hel haug med andre ting også men listen begynner å bli lang.... Vinteren har sikkert kostet meg mer en 50`i diverse opppussing innvendig. :eek:

I dag løftet jeg på burkaten og fikk en pluteselig innskytelse om å polere båtsiden. Klarte hele babord siden i løpet av formiddagen men står fremdeles igjen med styrbord skute side. Sjøsettingen kan snart komme for min del. Trenger bare noen flere oppholdsdager her i vest så begynner sesongen kanskje allerede før påsken...

Litt slik som kjærringa til jul.... man vasker og vasker og vasker og vasker og vasker og vasker :crazy: .

Til slutt fester man opp ny isolasjon med rikelige mengder deilig kontaktlim av den typen som lukter skikkelig godt (Chemimax) og vips så forsvant min oljelukt og den hadde jeg fått mer en min dose av i fjor sommer i båten. :eek::puke: Brukte skikkelig verneutstyr og stor tilgang på frisk luft.

Fikk problemer med returrør for diesel (som ligger under toppdekselet). Denne feilen gjorde at min motor bestod av 40 liter olje og diesel samt over 20 liter samme mikstur i kjølsvinet som kom gjennom en ventilkopp i motoren min (Ford 2725E - motoren rommer ca 10 liter olje når den er frisk.). Denne guffa var godt sprøytet opp etter min isolasjon i porolon. Når jeg tok ut denne isolasjonen nå i februar var den fremdeles godt våt da mitt problem skjedde engang i august...

Sånn sett burde det være enkelt å begynne med å bli kvitt dine problemer Roaldbj. Kjenn etter om lydisolasjonen i motorrommet er våt hvis ja: garantert oljelukt. Skumplast binder ikke bare fuktighet godt :wink:

Vaskemiddel jeg brukte: Zalo, AJAX sitron, JIF Baderom, Whitespirit og samme om igjen på nytt til lukten ble borte.

Den lukta som nå er igjen er den som hører til motoren gjennom peilepinnen og oljepåfyllingsrøret :wink:

Tenker ikke å stoffe skuten, kun flekke et par steder... i bunnen på kjølen siden jeg har rotet ned i ved en brygge i høst, men ellers så er dette perfekt. Ser ikke poenget med å stoffe med mindre det er påkreved ved at gammelt stoff er slitt bort.

Båten lå ute fra 1. mai til midten av januar uten noe groe eller noe annet... Kikket på sinken på drevet og den ser også meget bra ut, så heller ikke den skiftes. Men drevet skal få en liten dæsj med stoff, når jeg finner noe som kan passe og at arbeidslysten melder sin ankomst

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Minuset for oss som ligger ute hele året er jo at det ikke blir en slik intensiv vårpuss som for de som ligger på land :wink: . I stedet blir det strekt utover sesongen, og man blir liksom aldri "helt ferdig. Fordelen er at man får seg en luftetur en gang i blant på vinteren også. Var ute og fisket litt i dag, uten det helt store resultatet. Kaldt og vindfullt, men fint med en tur likevel!

Ser at kalesjen begynner å se heller begredelig ut. Lurer litt på å ta den av for en vask, men det er kanskje for tidlig på året ennå? Hva synes dere? Kommer det mye dritt med nedbøren de neste par månedene, eller er det værste unnagjort nå for vinteren?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Var nede i havna i dag og tenkte jeg skulle starte vårpussen, men da jeg hadde tatt av presseningen og gikk inn i båten var dt jævli mye vann og uktighet så det lekker som bare det igjen, innredninga er nok for det meste råtten etter alle disse åra med lekasjer så den går ut og alt på dekk tas av dekke lakeres og tingene skrues på igjen, inredninga får vente til vintern neste år tror jeg

Men det blir en lang vårpuss i år også, siden eksamner og alt det kommer i tilegg men vi skal ut rett etter påske for det

Jess , nå har jeg endelig gjort en møkkajobb jeg har skjøvet litt foran meg , nemlig vasket/renset dieseltanken .

Det var akkurat like stor drittjobb som det pleier å være , men du verden så deilig det er når det er gjort . :drink:

Nye filtre og olje , justering av ventiler , grundig sjekk av slanger og klemmer .

Nå gjenstår full vask innvendig , starter med å vaske motor/motorrom og så vasker meg utover , Ørnhild syr nye gardiner og omtrekking av puter er i bestilling .

Er ikke dette endeilig årstid eller??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...