Jump to content

Vårpussen er begynt.

Slagskibet

Recommended Posts

index skrev:
Minuset for oss som ligger ute hele året er jo at det ikke blir en slik intensiv vårpuss som for de som ligger på land :wink: . I stedet blir det strekt utover sesongen, og man blir liksom aldri "helt ferdig.

Jeg er av dem som tar det ganske rolig. Båtpussen er mest av kosmetisk karakter, dvs vaske polere og gnikke.

Sesongen starter den dagen burkaen går av. Da er det akkurat som båten trekker et lettelsens sukk, og siker ENDELIG! :lol:

Når båten også har fått på seil, så er den i grunn klar til bruk. Gjør mye smaårep. i løpet av vinteren.

Det jeg ikke har fått gjort av båtpuss innen St. Hans utsettes til neste år. St. Hans er absolutt siste limit

Jeg har allerede begynt, på et langt prosjekt... Skal ha av alt gammelt bunnstoff, legge på primer og bunnstoff, og lakkere hele båten. :wink: Men det er ikke noe jeg stresser med.. Syns det er greit å ha noe å gjøre, bare jeg er ferdig til sommerferien :yesnod:

Har vell ikke akkurat begynt på vårpussen men har nå holdt på med litt hele vinteren. regner med å ta båten på slipp før påske å ta selve vårslippen. Jeg lagde meg en "What to do" liste når jeg kjøpte båten i høst. La forøvrig denne ut på en tråd her tidligere. Fant denne frem i dag og oppdaterte fremdriften og det så ikke så helt galt ut:

Oppgave / Fremdrift

Montere batterier i nye kasser / 100%

Ny folie på instrument panel / 100%

Skifte tankmåler / 100%

Montere oljetrykksmåler / 100%

Fikse trimplan / 100%

Fikse ute dusj / 100%

Montere nye lanterner / 100%

Opprydding i det elektriske / 90%

Montere fast batterilader / 100%

Montere elektrisk toalett / 100%

Montere septiktank / 10%

Montere nye gjennomføringer til toalett / 10%

Bygge om til åpen pulpitt / 0%

Ny kalesje / 100%

Støyisolere motorrom / 0%

Lage ny bordplate til salong / 0%

Lage nytt bord til uteplass / 0%

Tette lekkasje i kabin / 100%

Trekke om sofaputer i salongen / 10%

Vårpuss, bunnstoff og service på drev / 0%

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Båten ligger på vannet, men burkaen er på. Det kan enda komme seriøse snømengder på østlandet? Men jeg startet VP-en i går og det ga meg en intens lykkefølelse. Startet forøvrig på første slaget, selv med normal gløding. Ikke røyk det spesielt mye heller. Venter på ny kalesje, skal jobbe litt med det elektriske (eller sette bort), bytte lensepumpen og vaske innvendig pluss vaske motor og batterirom. Bytte olje, diesel og oljefilter. Utfordringen er vel egentlig at jeg skal gjøre mye i heimen denne våren, og så skal jeg jobbe litt og..

Det var en herlig følelse å krype opp langssiden av båten med en spiss kniv i hånden. satte den resolutt i presenningen og flæret den ganske enkelt på midten. Den fallt lett ned på hver side av Astor. Nå ligger den på den lokale søppelfylling i restavfallsbeholderen. Tre år er greit til en pris av 500 kr.

Nå venter jeg på krana første dag det er snøfritt i havna. I dag kom asfalten til syne flere steder. Båten ligger ferdig stoffet fra i høst. Skal bare gnukke vekk sørgerenner fra i vinter.

Påskeferien er reddet for i år!! :cheers:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Dette er tredje året jeg benytter meg av høststoffing. Resultatet når båten går i stroppene neste høst er kun litt tynt slam. Krangutta støtter dette 100%. De ser ingen forskjell på vår og høststoffing. Bruker SeaJet og er MEGET fornøyd. Ser tilbake på gamle dager da stoffinga av snekka måtte gjøres gjerne dagen før sjøsetting. Og da med solid blymønje under. Uff og uff.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Javi skrev:
Dette var imponerende SF!

Tja vet nå ikke det, har vell egentlig ikke jobbet så veldig effektivt, men litt har jeg fått gjort.

Det viktigste som utestår er ny septiktank, denne har stått i rest hos Maritim men jeg får den visst i posten i dag.

Håpet å få denne plassert samt lagt opp alle slanger slik at det er kun gjennomføringene som gjenstår. Disse monterer jeg når jeg tar båten på slipp om noen uker.

Snart sesong igjen :yesnod:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

M/B Shanty skrev:
Har hørt at stoffing må skje max 3 dager før sjøsetting. er det bare tull?
Tidligere var dette en regel hvis man brukte harde bunnstoffer, vet ikke om det fortsatt er slik. Har ikke hørt noen forklaring på hva som skjer hvis man ikke sjøsetter innen fristen... Kanskje en myte....??...

Bruker man "selvpolerende" bunnstoff kan man vente så lenge man vil, slik må det være siden disse stoffene skal virke også etter at båten har vært på land om vinteren.

Ok. Da var det nok på de gamle typene bunnstoff. Fikk en forklaring en gang på at det var fordi at hvis bunnstoffet tørket helt, ville det danne en hinne som ikke klarte å slippe ut giftstoffene så effektivt. På mine foreldres snekke har vi i alle år stoffet etter ett døgn på slippen, og sjøsetting døgnet etter. Tids aspektet er grunnet tilgjengelig tid på felles slipp.

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Jeg har Hempels Glide Speed under båten.

Foruten stoffing av ror og akselbrakett - hvor primeren flasset av sammen med bunnstoffet - ser bunnen fremdeles ut som nystoffet. Gjør derfor ikke noe med dette inneværende sesong.

Jeg ser at Normar på Sletta i Son primer og stoffer båter nærmest året rundt - og lenge før båtene legges ut.

• 4 uker senere...

Da har selve pussen begynt for meg også. Selv om jeg har jobbet mye på båten i det siste så har pussen måttet vente, men idag kom jeg endelig igang. Min første vårpuss av trebåt, og jeg må innrømme at det er mye morsommere å jobbe med tre enn med plast. Håper å få begynt med lakkingen på mandag eller tirsdag. Er nok ikke på vannet før 1. mai, da jeg har en del andre prosjekter som må gjennomføres også. Moro er det hvertfall! :sailing:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Vårpussen var nesten ferdig før jul. Har fått nytt instrumentpanel, vasket, polert og ryddet ut masse verktøy og andre deler som tok opp plass. Merkelig hvor mye som kan samle seg i en 18-foter...

Det som står igjen før sjøsetting er:

- Montering av kartplotter

- Koble til alle slanger og ledninger på motor (som har vært løftet ut igjen)

- Skifte olje på drev og motor

- 1 stk nytt feste til kalesjen

- Nye brytere til trimflaps med et par tilhørende ledninger. De gamle ble til kjeks etter en feilkobling.....

Da skal alt værre klart for en sesong til

Bilde fra havna vår i dag, Sonskilen, Son. Mye aktivitet trass bare et par plussgrader. Mange brukte dagen til å skuffe snø.

Her er det mastearbeid på gang.

mastearbeid.jpg

Her er det ikke lett å se sinkanoden:

blaasinkanode.jpg

God forankring av presenningen:

presenningsoppheng.jpg

En god bekjent av medlemmene på BP ligger flott oppusset:

trudelutt.jpg

Det er faktisk endel båter i sjøen allerede i Sonskilen mandag 9. april 2007:

isjoeen9april.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...