Jump to content

Vårpussen er begynt.

Slagskibet

Recommended Posts

Ja da har vi pusset og gnidd til den store gullmedaljen,. rammeverket i overbygget er skrapt, pusset og oljet (14 strøk D1 !) er blitt vakkert !! Gleder meg til å få på lakk. Så har vi byttet anodene på motorene, Skiftet "nikkepumpe" på styrbord motor. samt konstantert at "Eber`n" bare går et par min, siden den er montert på hodet :crazy::crazy::eek: .

<noen bilder av luka vår som ble ganske fin :-)

luke1.jpg

luke2.jpg

Ferdig pusset og slipt

luke3.jpg

Oljet med D1 for 3. gang

luke4.jpg

Legger inn et bilde av fronten også. På dette bilde er vi vel på oljerunde 10 med D1.

frontnyolj.jpg

Mvh

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Pussen var godt i gang helt til snøen kom. Men det har blitt nytt eletrisk anlegg(med god hjelp fra baatplasen),gammel varmtvannstank ble hivd ut og batteriene ble flyttet hit. Jeg la opp nye slanger fra motor og kraner og har montert en 40 liters isoterm tank inn igjen. Kjøleskapet er blitt byttet,alt av puter og stoff renset/vasket, og er ferdig med ojeskift,filter,impeller,frostveske,viftereimer og anodene. Poleringen er jeg halvferdig med. I dag har jeg sittet med svampen ogkalesje i badekaret og vasket denne( så vell at jeg må kjøpe ny til neste år)

Hadde håpet å få gjort mer i løpet av påsken men ...

- Vasket av vintermøkka

- Delvis polert overbygg og cockpit men ble ikke ferdig.

- Shinet opp innvendig med maghognypolish (ikke helt ferdig)

- Renset og polert opp og smurt mast og bommer (har den blankeste masta i havna)

- Prøvetur + fylt diesel

- Satt på seil

Så kom snøen :cryin:

roaldbj skrev:
mastearbeid.jpg

Med fare for å være hysterisk - dette er noe av det dummeste jeg har sett noen gang. Tenker disse folka her på hva en mann i masta gjør med belastningen på krybba og det skulle begynne å svaie? Jeg ville nå ventet til båten var på vannet med å gjøre noe sliktl

OLPI skrev:
dsc00135.jpg

.. men hvor der dette (dårlig bilde, men):

dsc00132.jpg

Fanterenna er vel et annet velkent navn på Flatskjæra. Et flott sted. Jeg var nesten nedpå den 1 m som ligger på V siden her med vår Nidelv 300. Fant da ei reke i sjøvannsfilteret mitt :rolleyes: går det an å gå inn fra V siden her?

Den lille brygga på neste bilde - har aldri vært der selv - men er det Missingen?=

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ja, det er Missingene.

Fanterenna er den en "Utkjøringa" mot sydvest fra Flatskjærsundet. Ikke mange tar den veien ut og inn av Flatskjær. De fleste kommer fra nordøst. Den ene av de i Fantarenna er vistnok ganske dyp, og større motorseiler har gått der. Jeg bruker den aldri, men tar av og til den 3. utgangen av sundet som går rett vest -sydvest. Der er det imidlertid er par grunner som man skal passe godt på. Anbefaler ikke å gå der med større båt hvis ikke man er veldig godt kjent.

Nabobåten (Riviera 925 /2004) lå i Fanterenne på tørsdag. Da blåste det 18 m/s på Strømtangen, men han lå fint der for N/Ø.

Redigert av OLPI (see edit history)

I dag har det vært stor vårpuss aktivitet i Sonskilen i Son, Akershus.

Legger ved noen bilder:

Det første fra før solen fikk løst opp tåkehavet:

picture_118.jpg

Dernest mot de nye leilighetene som bygges - rett ved havna, er spent på om jeg ender opp her i fremtiden. Båten vår helt i enden av flytebrygga.

picture_138.jpg

Det er båter som pusses - men bilene er også godt pusset...

picture_141.jpg

Det er mange båter og biler i Sonskilen for tiden...

picture_143.jpg

Vårpussen er snart i havn for egen del. Det som gjenstår er skroget, en liten upshining av denne.

Likeså har vi bestilt ny kalesje, men som beklagligvis ikke kommer før i slutten av Mai. Mon tro om de har mye å gjøre, da jeg synes prisen er noe stiv (ca 16 000). Gleder meg til å se båten med ny kalesje. Vil tro denne utseendemessig vil bli MYE finere.......

Legger ved litt skrytebilder av båten. Når bilde ble tatt gjensto fortsatt 3 strøk lakk. 2 av dem skal taes i Juni for å få "upshining" før sommeren. (vi har 2 hunder, og en haug unger som løper på båten :-)) (beklager elendig bildekvalitet, komprimeringa er ikke hensynsfull..........)

vaarpuss1.jpg

vaarpuss2.jpg

vaarpuss3.jpg

vaarpuss4.jpg

Takk for rosende ord.

Som sagt gjenstår skroget, mtp vask etc.

Jeg tar nok "enklere" arbeid på denne nå i vår, da Perlen skal på land til vinteren (for en gangs skyld). Grunnen er at skroget skal få full behandling og pleie, før båten skal selges våren 2008.

Jeg må innømme det blir trist å selge denne, den er så utrolig fin, men det er på tide med nye restaureringsprosjekt :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...