Jump to content

Har fått meg båtplass , men er den for liten.

opas

Recommended Posts

Det er jo ikke lett å skaffe seg en båtplass i disse tider , men jeg fikk napp hos en bekjent der jeg kan få leie. :flag:

Ulempen er at det er en 2,5 meter plass som han kan klare å utvide til 2,7meter , og båten min er 2,52 meter på bredeste mål.

Der er av og til litt bølger på plassen , men har lest litt her inne på forumet at man kan få tak i disse oppblåsbare bryggefenderne til uteliggerne.

Tror dere båten min kommer til å få skader i en slik smal bås hvis jeg har disse bryggefenderne i tilegg til vanlige fendere ? :confused:

Noen tips til fortøyning i en smal bås?

Jeg er veldig uviten på båtplass i bås , siden jeg alltid har hatt bøyeplass. :blush:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Jeg har en båt på 3,25 meter i en bås på 3,4 meter. Det er ikke mer plass enn nødvendig, men går greit, siden båten er breiest helt oppe ved fenderlisten og kun på ett lite punkt helt framme. Bak i høyde med utriggerne er båten mye smalere, ca 2,95 m. Har brukt oppblåsbar bryggefender på utriggerne. Så bruker jeg veldig stramme fortøyninger bak, slik at båten ikke skal ligge å knege i utriggeren hele tidet. Er det sterk vind fra siden pleier jeg sette på ekstra fortøyning via nabobåsen for å stramme båten vekk fra utriggeren.

• 1 måned senere...

Jeg føler meg kompetent på fortøyning, men har alikevel noen spørsmål jeg ønsker flere meninger om..

Har søkt litt på forumet uten å finne for mye..

I en flytebryggebåtplass. Er det grenser for hvor stramt man bør sette båten? Ligger man for løst er også dette feil. Noen som har noen meninger rundt dette?

Når er det hensiktsmessig å ha akterenden inn mot brygga?

Også var det dimensjon på tauverk da..

Kunne også tenkt meg noen tips om fortøyning langsmed en brygge.

Har du innenbords, du? :boxing::lol: :lol:

Også var det dimensjon på tauverk da..

Jeg tror min faste fortøyning er 12mm, men det er overkill. Portabel fortøyning er 10mm, som også er overkill iflg. selger, men 10mm er hvertfall håndterlig. Er tauet tynnere kan det bli vanskelig å holde........tror jeg.

:rolleyes:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Så ble det sannsynligvis til at jeg blir nødt til å ligge på en 2,5 plass denne sessongen. Pågangen er så stor at det er umulig å oppdrive 3 meter.. Jeg hadde en 3 meter på Walberg, men jeg var ikke velkommen siden jeg hadde seilbåt. Tror jeg skal sjekke ut hvordan det blir å ligge på en 2,5 plass med akterenden inn, og særdeles stramt fortøyd akter med fjæravlastning. Orker ikke at gelcoaten blir skrapet i stykker av utliggerne. Kommer vel til å ha ca 7-8cm klaring på hver side på det breieste av båten.. Får håpe det går!

Redigert av Fred (see edit history)
I en flytebryggebåtplass. Er det grenser for hvor stramt man bør sette båten? Ligger man for løst er også dette feil. Noen som har noen meninger rundt dette?

Hvor stramt båten bør ligge kommer helt an på båt, brygge og hvor utsatt plassen er for bølger. Er det en del bølger er det ikke sikkert at båten og brygga går i takt. Jeg ligger på en plass hvor brygge og båter kan komme i motfase, og brygga kan svinge ganske mye opp og ned. Da ryker fortøyningsliner, halegatt og/eller kryssholt for dem som ligger stramt. Noe som kan hjelpe en del er å sørge for at linene er symmetriske slik at ikke en og en line blir stram.

Min kontroll med at båten ligger godt er å sjekke at ikke bøkene i bokhylla velter. :smiley:

Det er kanskje ikke så lurt å ligge med akterenden mot brygga dersom den dermed blir liggende mot dominerende vind og sjø. Min båt belaster vanligvis utriggerne mindre når jeg ligger med akterenden mot brygga, men enkelte havnekapteiner har sterke meninger om hvordan folk skal fortøye. Noen ganger er legger man båtene slik at mastene ikke kan slå inn i hverandre. Båter ruller ikke alltid i takt.

Hvor kraftige fortøyningsliner du bruker kommer an på vekten av båten din, og hva havnekapteinen mener er tilstrekkelig. (I havna jeg ligger nå sier reglene at jeg skal bruke minst 16 mm tau, og det er greit for meg.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...