Jump to content

Karttyper - raster, vektorbasert


Førstereisgutt

Recommended Posts

Et papirkart er alltid papir, aldri vektorkart og du må plotte inn posisjonen selv. Men det blir riktig dersom kartet ditt har inntegnet lengde/breddegrader, hvilket alle sjøkart har.

 

Kartet kan ellers være raster eller vektor når du bruker programvare og dataskjerm. Du trenger da riktig programvare for å vise GPS posisjonen på kartet automatisk.

 

Rasterkart på dataskjermen er et relativt uintelligent bilde, tilsvarende papirkartet. Et vektorkart inneholder derimot grafikk og en mengde informasjon som er relatert til lengde/breddegrad. Dvs at når programmet får posisjonen fra GPSen, kan det automatisk gi deg informasjon om stedet der du befinner deg. Du kan for eksempel få varsel om grunt farvann.

 

I dag er de fleste papir- og rasterkart laget på basis av de samme dataene som er grunnlaget for vektorkartene. Derfor kan en si at en taper data og muligheter ved å ikke gå for VEKTORKART på plotteren i dag.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Vanlig skipsfart benytter kun vektorbaserte kart; der ligger informasjonene lagvis og man kan hente ut de man trenger i det format man ønsker.

Rasterkart er egentlig bare som "kopi" av et papirkart og derfor uten mulighet for å sortere informasjon. Rasterkart brukes mest der hvor man skal konkurrere på pris istedenfor kvalitet . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Det som er viktig ved overføring av posisjon fra GPS til papirkart er at GPSen er innstilt på samme kart-datum som papirkartet er tegnet med. Vanligvis er dette WGS-84.

 

Husk også at de fleste GPS navigatorer giver positionen i " Grader og decimalminutter", mens papirsøkortets format er " Grader, min og sekunder".

En position fra navigatoren på f. eks. 55 grader 45.364 dec. min. er lig med en position på papirkortet 55 grader 45 min. 22 sek.

Der er jo kun 60 sek. på minuttet.

 

Hilsen Michael :flag_da:

Link to post
Vanlig skipsfart benytter kun vektorbaserte kart.............. Rasterkart brukes mest der hvor man skal konkurrere på pris istedenfor kvalitet . . . .

Trygt og godt å høre :yesnod:

Dessuten lages rasterkartene i dag ut fra samme datbaser som vektorkartene. Det er derfor ikke lenger riktig å anta at raster-/papirkart er nøyaktigere. Forskjellene ligger heller i mulig dårlig programmering og/eller manglende oppdatering.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Husk også at de fleste GPS navigatorer giver positionen i " Grader og decimalminutter", mens papirsøkortets format er " Grader, min og sekunder".

En position fra navigatoren på f. eks. 55 grader 45.364 dec. min. er lig med en position på papirkortet 55 grader 45 min. 22 sek.

Der er jo kun 60 sek. på minuttet.

 

Hilsen Michael :flag_da:

Kartene i den norske hovedserien bruker ikke sekund, men grader, minutter og desimalminutter. Det fleste lystbåter bruker nok mest disse kartene.

Link to post
Kartene i den norske hovedserien bruker ikke sekund, men grader, minutter og desimalminutter. Det fleste lystbåter bruker nok mest disse kartene.

Dessuten kan man, ihvertfall på min Garmin 276, stille GPSen inn til å bruke grader, minutter, sekunder og desimalsekunder dersom det er behov for det.

Link to post
Dessuten lages rasterkartene i dag ut fra samme datbaser som vektorkartene.

 

Dette medfører nok bare delvis riktighet, UK og Australia er de eneste som leverer offisielle rasterkart (ARCS). Siden British Admiralty har papirkart for hele verden, også for våre områder, kan man få rasterkart som stammer fra samme database som papir- og vektorkart. Problemet er at BA kartene for våre områder er laget for storskipsfarten og dermed stort sett er ubrukelige for oss smågutter. Tiki og MaxSea er vel de enste systemene som benytter rasterkart i dag. MaxSea har sine egne (Mapmedia, som ikke oppdateres) og Tiki benytter BSB/Maptech. Disse er basert på papirkart. Sjøkartverket produserer/selger kun rasterkart for Det Levende Sjøkart i et format som ikke kan leses av andre systemer.

Link to post
Selv bruker jeg egenscanede papirkart på PC med GPSDrive for Linux (er kanskje litt sær :lol:)

Synes det er veldig greit, da ser kartet likedan ut på PC'en som på papirkartet og jeg kjenner meg igjen med en gang.

Liker også rasterkart. :yesnod: Det er mulig å lage notater på kartet selv om det er raster, her er det kartprogrammet som gir denne muligheten.

 

Bruker O Navigator L som er et godt brukbart program. Har sett på TIKI og er fristet til å skifte. Selve kartene er BSB, men bakdelen er jo at de stopper ved Ålesund.

:fishing:

Link to post

Hei.

 

Datumet der er NGO. Det finnes ikke i noen GPS

Vel, jeg har da satt opp NGO48 i min gamle Garmin 75 GPS.

Hvordan det er for nyere GPS'r vet jeg ikke, men denne har i hvert fall muligheten til å sette opp

egendefinert kartdatum dersom en kjenner parametrene som delta-x, delta-y osv.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Vanlig skipsfart benytter kun vektorbaserte kart; der ligger informasjonene lagvis og man kan hente ut de man trenger i det format man ønsker.

Rasterkart er egentlig bare som "kopi" av et papirkart og derfor uten mulighet for å sortere informasjon. Rasterkart brukes mest der hvor man skal konkurrere på pris istedenfor kvalitet . . . .

 

Dette medfører vel ikke riktighet, vanlig skipsfart benytter hovedsakelig GPS og papirkart. De som har installert "kartmaskin" ombord benytter enten uoffisielle C-Map- eller Transas vektoriserte kart. Disse kartene er basert, i all hovedsak, på Admiralitetskart, samt russiske papirkart. Noen benytter også ARCS, siden de er vante med papirkartene fra BA, samt at disse tilbys med ukentlig oppdatering.

 

Etterhvert har utbredelsen av offisielle vektorkart, såkalte ENC, øket. Det betyr at skip som har installert godkjent kartsystem (ECDIS) benytter ENC der de finnes, og det er slett ikke overalt. Andre steder er man henvist til å bruke offisielle rasterkart (ARCS) eller uoffisielle vektorkart fra de tidligere nevnte C-Map eller Transas.

Link to post
Kart nr. 202 dekker hans hjemmeområde.

Det finnes ikkeno annet papirkart i den målestokken for området.

Kartet er et kystkart og bør kun brukes til utaskjærs seilas i dette området. Det er selvsagt rettelser i nytrykk, men det er og blir et gammelt kart. Det kan derfor være greit å få med seg hva kartverket selv skriver om det vi diskuterer her.

Brukerne bør være oppmerksomme på at alle påtrykte korreksjoner (datumskift) bare gjelder

tilnærmet. Kystkonturen kan være beheftet med betydelig feil i forhold til kartets gradnett.

 

Merk uttrykket betydelige feil. Om kartet bruks til utaskjærs seilas er dette selvsagt ikke noe stort problem, jeg bruker det selv nå og da. Grunnen til at jeg poster er merknad er at jeg ikke kan lese av denne diskusjonen hva trådstarter har tenkt å bruke kartet til.

Link to post
Man plotter ikke fra GPS innaskjærs.

Da går man på stolper og lykter.

Jeg antar at signaturen Sjøtummel er helt uenig i dette.

Jeg er ikke uenig i GPS-bruken, men her var det ikke spørsmål om GPS. Det var spørsmål om kart, og jeg bruker altså andre kart enn 202 når jeg går innaskjærs. :wink:

Link to post
Hei.

 

Garmin 75 GPS.

Hvordan det er for nyere GPS'r vet jeg ikke, men denne har i hvert fall muligheten til å sette opp

egendefinert kartdatum dersom en kjenner parametrene som delta-x, delta-y osv.

 

Lars H.

 

Hei.

 

Kan jeg spørre, hvor fant du skiftparametrene fra NGO48 til WGS84/ED-50 ?

Jeg har lett høyt og lavt og finner ikke noe annet enn denne posisjonsflyttingen som står i kartet.

Parametre for en 4 eller 7 parameter transformasjon finner jeg ikke noe sted.

Link to post

Hei.

 

Noen av parametrene fikk jeg av en kar i kartverket på Hønefoss (eller var det Gjøvik, husker ikke helt),

og resten fikk jeg fra en forsker på et universitet i Huston Texas.

 

Parametrene for å sette inn på min gamle Garmin 75 er:

 

dx = +1033ft

dy = -712ft

dz = +1732ft

dA = +2115,56ft

dF = +0,10037339 * 10-4

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...